تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821156955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي «هنر در جهان اسلام» در تازه‌ترين شماره دوماهنامه «آينه خيال»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي «هنر در جهان اسلام» در تازه‌ترين شماره دوماهنامه «آينه خيال»
گروه ادب: دهمين شماره ماهنامه «آينه خيال» با بررسي «هنر در جهان اسلام» به مديرمسئولي «بهمن نامور مطلق» از سوي فرهنگستان هنر منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) «معماري امروز ايران و مسئله هويت»، «آسيب‌شناسي ترجمه در متون نمايشي»، «فلسفه سينما»، «نقاشي قهوه‌خانه»، آسيب‌شناسي تئاتر و ترجمه متون تئاتري به زبان فارسي، ترجمه براي تئاتر: موضوعي درتقابل با قابليت اجرا، «خوانش هويت در رويكرد فرهنگ‌گرايانه به تجديد حيات بافت‌هاي فرسوده شهري»، «مفهوم هويت و معماري امروز ايران» بخش‌هايي از مطالب به كاررفته در ماهنامه «آينه خيال» است.

در اين دو ماهنامه همچنين به موضوعاتي مانند درباره كتاب «دستورالكاتب» نمونه ممتاز تاريخ اجتماعي هنر ايران، شكوه خوشنويسي و تذهيب در مكتب شيراز (سده‌هاي هشتم و نهم هجري) و سخني درباره «چند نشان در مصحف‌هاي شيراز» پرداخته شده است.

معرفي و نقد كتاب «قفل‌هاي ايران» اثر پرويز تناولي، موسيقي در رساله «تقويم‌الملوك»، «نگاهي به مدخل‌هاي مربوط به هنر در دانشنامه جهان اسلام»، هنر در جهان اسلام، شكوه خوشنويسي و تذهيب در مكتب شيراز ديگر مطالب به كاررفته در اين دوماهنامه است.

در بخشي از مقاله «چند نشان در مصحف شيراز» آمده است: «بررسي قرآن‌هاي خطي از قرون اوليه اسلامي تاكنون حكايت از اين مي‌كند كه هنرمندان در تهيه و تدوين مصحف‌ها تا آنجا كه مي‌توانستند جانب احتياط را رها نكردند و همواره اصولي را كه از آغاز اسلام در كتابت و تزيين قرآن‌هاي خطي رواج يافته بود دنبال كردند و ابداعات و خلاقيت‌هاشان بس با احتياط و احترام همراه بوده است. تنوع كم قلم‌هاي به كار رفته در كتابت متن و نيز تحولات دروني تذهيب قرآن شاهدي است بر اين گفته. اگر تحولي شگرف و چشمگير نيز پديد آمده غالباً در اثر تغييراتي است كه در زمينة توليد اثر هنري به وجود آمده است».

دهمين شماره «آينه خيال» به سردبيري «بهزاد مرتضوي» به قيمت 1500 تومان ويژه مهر و آبان منتشر شده است.

يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن