واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "وقف"، بنيان عدالت اجتماعي در تمدن اسلامي
شهركرد - وقف به معني بخشيدن قسمتي از مال است و نگاه اسلام به ترويج و گسترش وقف نگاهي بسيار خردمندانه است و اين امر به عنوان يك سنت حسنه همواره مورد توجه دين اسلام مي باشد.
به گزارش ايرنا، " وقف " تاكيد بر بخشندگي و كرامت انساني نهفته در روح بشر است كه با اداي اين فريضه الهي امت اسلامي به توزيع عدالت اجتماعي در بستر عمومي جامعه مي پردازد.
با " وقف " ، دست هاي بخشنده و نگاه هاي مهربان از اقشار محروم جامعه دستگيري مي كنند و با وقف بخشي از دسترنج خود، گره هاي بسياري را از مشكلات زندگي نيازمندان را مي گشايند.
واقفين خود را مجراي فيوضات رباني و تجليگاه اوصاف بخشندگي و رحمانيت پروردگار قرار داده اند و بر اين توفيق بي نظير شاكرند.
خداوند بزرگ كه خود فياض علي الاطلاق و معطي وجود و منبع همه خيرها و خوبيهاست، كساني را كه واجد چنين صفاتي باشند، گرامي داشته و در قرآن مجيد با آيه كريمه " ان الله يحب المحسنين" و آيات بسياري ديگر ستوده است.
وقف يكي از بهترين راه هاي توسعه مسايل فرهنگي است و اسلام اهميت بسياري براي آن قايل شده و بسياري از افراد براي رفع نياز نيازمندان جامعه و برنامه هاي فرهنگي جامعه اسلامي از اين طريق اقدام مي كنند كه اين موضوع از صدر اسلام تا كنون نيز ادامه داشته است.
تمدن اسلامي همواره با وقف همسو بوده است به گونه اي كه از صدر شكل گيري تمدن اسلامي، " فدك " به خواست جمع زيادي از مسلمانان از پيامبر خويش، به عنوان موقوفه حضرت فاطمه (س) دختر پيامبر لقب گرفت و حضرت علي (ع) به عنوان نخستن واقف جريان توحيدي اسلام به وقف در كنار آباداني بلاد و سرزمين اسلامي پرداخت.
حضرت علي (ع) نه تنها از مال و اموال خويش بلكه تمام وجود مقدس خود را وقف اسلام كرد تا اسلام زنده و دين رسول خدا پويا باقي بماند.
قصر نشنيان ستمگر اموي و عباسي به وقف توجهي نمي كردند و هنگامي كه آنان به دنبال افزايش ملك و اموال و كنيزان خود بودند، جريان وقف در تمدن اسلام از سوي امامان پس از حضرت علي (ع) دنبال شد و وقف حتي به عنوان يكي از فرهنگ هاي ناب تمدن اسلامي در ديگر سرزمين هاي اسلامي نيز گسترش يافت.
فريضه وقف در تمدن اسلامي با ترويج وگسترش آن از سوي ائمه اطهار(ع)،از سوي برخي از دانشمندان تمدن اسلامي پيگيري و دنبال شد و برخي دانشمندان به وقف كتب و دستاوردهاي علمي خود پرداختند تا وقف به مثابه بنياد توريع عدالت اجتماعي در بين مردم باشد.
توجه به فرهنگ وقف هنگام حيات و پس از حيات افراد بسيار مورد توجه قرار گرفت و شميم روح انگير وقف در بين مردم مورد استقبال واقع شد به گونه اي كه بسياري از اراضي ، عمارات و خانه ها و مزارع از سوي مردم يكي پس از ديگري وقف اسلام شد تا دست سخاوت واقف در جهان اسلام نوازشگر روح نوعدوستي و ذخيره اي براي آخرت آنان باشد.
در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز بر توسعه و گسترش وقف توجه فراواني شده و همواره بر گسترش و توسعه آن تاكيد شده تا وقف زمينه نوعدوستي و توزيع عدالت اجتماعي با رضايت واقف بين نيازمندان باشد.
در اين راستا فقه پويا و جامع تشيع نيز در زمينه وقف موارد زيادي را مطرح كرده است به گونه اي كه برخي از فقهاي معاصر جهان تشيع حتي در خصوص ريزترين مسائل وقفي نظر داده اند و بر اين عقيده اند كه " مدت اجاره املاك وقفي نبايد بيش از سه سال باشد و پس از انقضاي اين مدت طبق كارشناسي روز محاسبه و مبلغ مال الاجاره تعيين شود تا موقوفات متضرر نگردند".
اكنون اماكن موقوفه از جمله كاروانسراها، آب انبارها و بناهاي وقفي علاوه بر فعاليت وقفي، جنبه تاريخي نيز به خود گرفته است و احياي بناهاي وقفي كه جبنه تاريخي دارد بسيار ضروري مي باشد، چرا كه اين اماكن نمادي از زمينه خير و عام المنفعه در ابعاد شكلي تمدن اسلامي است.
معاون امور اوقافي و خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه گفت:هم اكنون يكصد هزار موقوفه با نزديك به يك ميليون رقبه در ايران وجود دارد و اين موقوفات در بخش كشاورزي،عرصه مسكوني و واحدهاب تجاري و ساير بخش هاي مي باشند.
"نادر رياحي ساماني" در سفر به شهركرد در گفت وگو با ايرنا افزود: سازمان اوقاف و امور خيريه براين موقوفات يا نظارت مي كند يا بر آنها توليت دارد.
وي تصريح كرد:در سالهاي گذشنه استقبال مردم از وقف بسيار مطلوب بوده است و بر اثر فرهنگ سازي سالهاي اخير ، مردم علاوه بر توجه بر وقف عرصه هاي مسكوني، باغات و مستغلات، در بخش سهام بورس و وقف مالكيت معنوي و اختراعات نيز اقدام كرده اند.
معاون امور اوقافي و خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: اين سازمان با هم انديشي و تبادل نظر با استادان حوزه و دانشگاه به دنبال تهيه و ارايه طرح "وقف جمعي " است تا بتواند با توجه به مباني فقهي و شرايط مالي و پولي، دامنه وقف را در اين زمينه گسترش دهد.
به گزارش ايرنا، تلاش در جهت تقويت روحيه ايثارگري و توسعه فرهنگ نوعدوستي ازاهداف هميشگي نظام اسلامي ايران و از وظايف اساسي همه اركان آن است و در اين مسير لازم است، گسترش فرهنگ ايثار و انفاق همواره و درهمه مراحل از سوي برنامه ريزان و مسوولان موردتوجه قرار گيرد. ك/4
543/3759/671
يکشنبه|ا|4|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]