تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821097189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني:قواي سه‌گانه كشور بايد تعامل را بر مبناي سلوك دولت نبوي پي‌گير باشند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: لاريجاني:قواي سه‌گانه كشور بايد تعامل را بر مبناي سلوك دولت نبوي پي‌گير باشند
گروه سياسي: رئيس قوه مقننه در آغاز جلسه علني امروز مجلس تصريح كرد: تعامل قواي سه‌گانه كشور بايد وحدتي را بر مبناي فهم رأي صحيح از دل آراي گوناگون پي‌گير باشند كه سلوك دولت نبوي آن را نشانگر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، علي لاريجاني در آغاز جلسه علني امروز، دوشنبه 5 اسفند مجلس شوراي اسلامي در سخناني سالروز رحلت پيامبر عظيم‌الشأن اسلام؛ سرحلقه عالم تكوين و مظهر اتم تجلي صفات و اسماء الهي و نيز شهادت امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا (ع)؛ مظهر شرف ايرانيان را به امام زمان (عج)، ملت و نمايندگان تسليت گفت.

وي افزود: پيامبري كه خداوند وي را با خلق عظيم ستود؛ «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ» با اتكا به چنين ويژگي صحنه كارزار عظيمي با جهل و ظلم و شرك را بنا نهاد و موجي در طول تاريخ 14 قرن اخير به وجود آورد كه هر چند با امواج مخالف و سهمگين نژادي، مذهبي، سياسي و فرهنگي روبرو شد اما هيچ‌كدام تاب مقاومت در برابر افكار و ارزش‌هاي بلند وي را نياوردند و اكنون جز نامي از آنها، در تاريخ نيست.

لاريجاني يادآور شد: كانون و هدف اين نهضت توحيد، بال‌هاي آن مبارزه با جهل و ظلم و بستر پرواز آن را فضاي محبت و مهر شكل مي‌دهد و اين منظومه‌ استوار، با پيوستگي به يكديگر حركت تكاملي اسلام را در تاريخ رقم زد و اگر چنين نبود تمسك تك‌بعدي به هر يك از مؤلفه‌ها توفيق را به همراه نداشت.

رئيس مجلس ادامه داد: ائمه اطهار و اهل‌بيت رسول‌الله اين حركت عظيم فكري را در جامعه با روش‌هاي متناسب با مقتضيات زمانه پي‌گير شدند و حكومت اسلامي به زعامت ولي فقيه، ساختار امروزين تحقق آن آرمان‌هاي سترگ است.

وي با بيان اين‌كه پيامبر(ص) عامل استحكام جامعه و حيات و حركت آ‌ن را در سه چيز بيان داشتند، اظهار كرد: ايشان فرمودند: «سه چيز عامل حركت و استمرار حيات جامعه است، چنانچه نقيض آن نيز مايه مرگ و نابودي يك جامعه محسوب مي‌شود؛ نخست آنكه اگر زمامداران شما بهترين شما باشند، دوم؛ ثروتمندان شما از سخاوتمندان باشند و سوم؛ كارهاي شما با شور و مشورت انجام پذيرد كه در چنين حالي ماندن روي زمين و زندگي بر شما بهتر از زير خاك است اما اگر زمامداران شما بدان و توانگران افراد بخيل باشند و كارها به مشورت برگزار نشود در اين صورت، زير زمين و مرگ از روي آن براي شما بهتر است.»

رئيس قوه مقننه يادآور شد: در اين بيان عظيم سه عامل توسعه دولت نبوي كه جنبه ركني دارد، مشخص مي‌شود؛ نخست زمامداران حكيم و درستكار هستند كه هدايت امت را بر عهده دارند لذا با حكمت و صحت عمل هم راه را به درستي نشان مي‌دهند و هم به دليل درستي عمل ارادي جامعه به سوي آنان جلب مي‌شود.

لاريجاني ابراز كرد: عامل حكمت را در اين سخن پيامبر مي‌يابيد كه فرمود «هيچ فقري بالاتر از جهل و هيچ مالي با ارزش‌تر از عقل نيست» و عامل درستي عمل را در اين سخن است كه فرمود: «محبوب‌ترين مردم نزد خداوند متعال، كسي است كه به حال مردم سودمندتر باشد.»

رئيس مجلس توضيح داد: عامل دوم به دليل استعدادهاي مختلف آدميان و اختلاف در ثروت و مكنت ايجاد مي‌شود و مبناي رقابت جامعه كه از عدالت نشئت مي‌گيرد با فرهنگ‌سازي به سامان مي‌رسد و فرمود: ثروتمندان و توانگران شما سخاوتمند باشند، اين امر هم به ثروتمندان راه را نشان مي‌دهد كه پاك زيستن در پناه توجه آنان به فقراست كه فرمود با فقرا دوستي كنيد زيرا در روز رستاخيز دولتي بزرگ دارند و هم مشي مدينه فاضله را سوگيري به سمت طبقات محروم معنا مي‌كنند.و

رئيس مجلس ادامه داد: عامل سوم مشورت‌پذيري در حكومت‌راني است؛ «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ » و پيامبر فرمود: «هيچ قومي رايزني نكردند جز آن كه به بهترين امور هدايت شدند» و باز فرمود: «هيچ بنده‌اي با مشورت كردن بدبخت نشد و هيچ‌كس با بي‌نياز دانستن خود از مشورت سعادت نيافت» و از امام رضا (ع) نيز نقل است كه فرمود؛: «رسول خدا پس از مشورت با اصحاب خود تصميم مي‌گرفت»

نماينده مردم قم در مجلس در ادامه سخنان خود با بيان اينكه قطعا نفس محمديه كه صادر نخستين در عالم تكوين است، بر همه امور حال و آينده وقوف داشت، گفت: تكيه ايشان به شور و مشورت پايه‌گذاري سنتي است كه مسلمين سعادت خود را چه در احوالات فردي و چه اداره حكومت بر همفكري و هم‌افزايي انديشه قرار دهند.

لاريجاني اظهار كرد: اينك با چنين ميراث گرانقدري، جمهوري اسلامي ساختاري متناسب را شكل داده است و فهم درست اين معارف و سلوك بر چنين منهجي به درستي و نه تصنعي، محتواي اين سياست‌ورزي را سامان مي‌دهد. روشن است كه مشورت به خاطر دريافت آراي مختلف است. همدلي و وحدت به معناي فهم رأي صحيح از دل آراي گوناگون است نه اين كه مبناي همدلي و وحدت نفي مشورت باشد.

رئيس قوه مقننه با تأكيد بر اينكه تعامل قواي سه‌گانه كشور بايد وحدتي را بر مبناي چنين سلوكي پيگير باشند كه سلوك دولت نبوي آن را نشانگر است، تصريح كرد: امروز چه در تنظيم بودجه متناسب سال آينده و چه در انتخابات سال آتي، عرصه‌ جامعه ما با آراي مختلف مواجه است و اين امري طبيعي و حسن است اگر با قواره ارزشي همراه باشد لذا تخريب و تحقير آراي يكديگر، جامعه را از فهم درست دور كرده و بستر مشورت‌پذيري را سلب مي‌نمايد كه بايد از آن پرهيز كرد.

لاريجاني در ادامه سخنان خود در صحن علني مجلس با اشاره به تحريفاتي كه در چند روز اخير به خاطر موضوعي جزئي در مورد كشور بحرين در صحنه منطقه رخ داده متذكر شد: ملاحظه كرديد كه چه داستان‌سرايي و چه رفت و آمدهاي غيرمعمول پيرامون يك اظهارنظر تاريخي به وجود آوردند. خيلي روشن است دولت بحرين، دولت دوست و همسايه ماست و ما احترام زيادي براي ملت و دولت بحرين قائل هستيم اما چرا برخي كشورها تلاش در ايجاد تفرقه نمودند، شايد به دليل ايجاد انحراف از مسئله مهم و كانون فعلي امت اسلامي يعني توجه به ملت فلسطين باشد.

رئيس مجلس در پايان خاطرنشان كرد: هر چند خيلي زود موضوع مكشوف شد اما هوشياري و دقت عمل دولت‌هاي همسايه لازمه رفع اين دسايس خواهد بود.

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن