تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849127002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پديده فيلم‌هاي ژانر وحشت در سينما؛ غوطه خوردن در توهم وحشت‌آفريني


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: نگاهي به پديده فيلم‌هاي ژانر وحشت در سينما؛ غوطه خوردن در توهم وحشت‌آفريني
حقيقت آن است كه انبان سينماي ايران طي تمام اين سال‌ها از فيلم‌هايي در ژانر وحشت تهي بوده و فيلم «نفرين» هم تنها تاييد ديگر و چندين باره‌اي است بر همين حقيقت تلخ.


گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ سينماي ژانر وحشت يكي از حلقه هاي مفقوده سينماي ماست. شايد به همين دليل هم هست كه اساساً مواجهه مخاطبان در سينماي ايران با ژانر وحشت و نمونه هايش چيزي متفاوت از ساير نقاط عالم است.

به اين شكل كه در هنگامه خطر و ترس در يك فيلم به ظاهر ترسناك، صحنه مضحك مي شود و همگان مي خندند و يا سيطره التهاب و تريلر و تعليق در طول فيلم ابداً لحاظ نمي شود و يا ادراك نمي گردد.

شايد اين دست فيلسازان گمان مي كنند كه با يكي از ژانرهاي معمولي و ساده سينمايي روبرويند كه با لطايف الحيلي بتوانند مخاطب را دستاويز ذهنيت هاي خام و نپخته و غير استاندارد خود كنند، اما حقيقت چيز ديگري است.

ژانر وحشت و تريلر و تعليق سازي در سينما حقاً و انصافاً يكي از سترگ ترين، شگرف ترين، مهيب ترين و سخت ترين ژانرهاي هنر هفتم است و بي دليل نيست كه كسي همچون هيچكاك هميشه استاد، كه برجسته ترين و كاربلدترين سينماگر صاحب سبك و مولف تمام طول تاريخ سينماست، اين، گونه و سبك سينمايي را دستاويز اكثريت قريب به اتفاق فيلم هايش قرار داده است.

ساخت فيلم استاندارد و موثر و درست در ژانر وحشت نيازمند دانش بصري و فن يابي سينمايي در ابزارها و مولفه هاي متنوع و متعدد آن و ايجاد يك هارموني و حس همپوشاني در ميان اين اجزاست.

اتفاقي كه رخ دادن آن بيش و پيش از هر چيز ديگري نيازمند شناخت سينما به معناي درست، اصيل و اصولي و استاندارد آن و در عين حال، كسب و ارتقا و پرورش يك ايده بجا و پديد آوردن يك فضاي ساختاري و فرم روايي متناسب است و اين همان روندي است كه در كارهاي هيچكاك بزرگ به دقت و درستي رخ داده و قابل ارزيابي و آموختن است.

اما وقتي هر از گاهي فيلمي در ژانر وحشت در سينماي ايران به روي اكران مي رود قضيه كاملاً فرق مي كند و چيز ديگري مي شود.

از فيلم «خوابگاه دختران» سال هاي دور بگيريد تا همين فيلم «نفرين» كه اساساً به لحاظ ويژگي هايي بصري و فرم و روايت و ساختار، قابل بحث نيست و تنها به اين درد مي خورد كه به مناسبت شباهت ظاهري و اسمي اش با ژانر مهم وحشت، بتوانيم به نوعي به آسيب شناسي اين ژانر در سينماي ايران بپردازيم و يادآور شويم كه سينما در هر ژانر و گونه اي بيش و پيش از هر چيز نيازمند زمينه ها و ابزارها و مولفه هايي است كه به نوعي مقدمه كار محسوب مي شوند و براي رسيدن به نتيجه درخور ابتدا بايد آنها را ايجاد كرد و گرد آورد؛ و الا با اين شعار سازي ها و نماد پردازي ها و تيزرها و بيلبوردها، كاري از پيش نمي رود، آن چنان كه بايد و شايد.

چطور مي توان از فيلمي مثل «نفرين» توقع تعليق و تريلر داشت كه حتي بازيگر نقش اصلي اش نمي تواند درست جلوي دوربين راه برود؟! همو كه اين شب ها و در تبليغات فيلم، مخاطبان محترم را ارشاد مي كند كه براي يك بار هم كه شده به ديدن ترس و وحشت بروند و با آن در قلب سينما روبرو شوند! البته بعد از يك سري توصيه و توضيح روان شناسانه و جامعه شناسانه بي ربط و بي معنا!

حقيقت آن است كه انبان سينماي ايران طي تمام اين سال ها از فيلم هايي در ژانر ارزشمند و سخت و سترگ وحشت و تريلرهاي خوب و ديدني و تاثيرگذار، تهي بوده و فيلم نازل «نفرين» هم تنها تاييد ديگر و چندين باره اي است بر همين حقيقت تلخ.

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن