تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816024589




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكذيب؛ رسمي كهنه در انتصابات دولتي


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: تكذيب؛ رسمي كهنه در انتصابات دولتي
چه بسيار است در آرشيو رسانه‌ها از تجربه خبرهاي موثق و درستي كه به محض انتشار، تكذيب شد اما پس از طي اندك زماني به وقوع پيوست.
آفتاب: چه بسيار است در آرشيو رسانه‌ها از تجربه خبرهاي موثق و درستي كه به محض انتشار، تكذيب شد اما پس از طي اندك زماني به وقوع پيوست.

تكذيب به معناي دروغ خواندن يك ادعاست اما چرا اخبار درست استعفاي مسئولان به كذب، تكذيب مي‌شود؟

انتصاب، عزل و استعفا، عباراتي عجين شده با سيستم جابه‌جايي مسئولان در بخش‌هاي اداري است اما انتشار هر خبري پيرامون اين آمدن‌ها و رفتن‌ها، ابتدا محكوم به خوردن مهر "تكذيب" است حتي به قيمت اينكه با گذشت چند روز، كذب بودن تكذيبيه برملا شود.

چه بسيار است در آرشيو رسانه‌ها از تجربه خبرهاي موثق و درستي كه به محض انتشار، تكذيب شد اما پس از طي اندك زماني به وقوع پيوست.

حتي در برخي موارد براي محكم‌كاري بيشتر، تكذيب كنندگان از واژه "محض" هم خرج "كذب" مي‌كردند تا مبادا شكي، ملغمه‌ شبهه تكذيبشان شود.

يكي از به ياد ماندني‌ترين اخبار اينچنيني موضوع رفتن مظاهري؛ رئيس كل بانك مركزي است كه بي هيچ تعللي از سوي مسئولان تكذيب شد اما با گذشت زمان كوتاهي مظاهري رفت و احمدي‌نژاد رئيس جمهور هم اعلام كرد كه وي پيش از اين 6 بار استعفا كرده بود.

نمونه ديگر اخبار صحيحي كه تكذيب شد، خبر استعفاي حجت‌الاسلام حاج علي اكبري در تاريخ 27 تير 88 است كه 28 تير 88 مشاور رسانه‌اي‌اش آن را تكذيب و از استعفا تحت عنوان نامه علي‌اكبري براي تشكر از احمدي‌نژاد ياد كرد در حاليكه استعفا پذيرفته شد و بذرپاش در جاي علي‌اكبري نشست.

محمود فرشيدي؛ وزير آموزش و پرورش در دولت نهم از ديگر مواردي است كه آذر 86 خبر استعفاي وي همراه با متن نامه آن منتشر شد اما سعيدلو؛ معاون اجرايي رئيس جمهور و مدير كل روابط عمومي وزارتخانه در آن زمان، موضوع را تكذيب كردند و در نهايت 11 آذر 86 احمدي نژاد، استعفاي وي را پذيرفت و علي احمدي را جايگزين وي كرد.

در حالي كه موارد بسياري از تكذيب فوري خبرهاي درست رسانه ها وجود دارد، اين نكته نبايد مغفول بماند كه در مدت زمان انتشار خبر اوليه، تكذيبيه و انتشار خبر صحت اخبار اوليه، همواره چهره‌هايي ثابت هستند كه عنوان گزينه‌هاي احتمالي را يدك مي‌كشند و پس از چندين بار مطرح شدن براي پست‌هاي متنوع بالاخره جايگزين يك نفر مي‌شوند و در برخي موارد همزمان جاي چند نفر را مي‌گيرند.
در دولت نهم غلامحسين الهام؛ سخنگوي دولت عمدتاً عهده‌دار تكذيب خبرهاي راست بود و نامي نيك در اين باره از او در بين اهالي رسانه به يادگار مانده است اما در حال حاضر مديران روابط عمومي سازمان ها وظيفه خطير تكذيب استعفا ها و بركناري ها را برعهده دارند.

اين روزها داغ ترين تكذيبيه در آمد و رفت‌هاي مسئولان موضوع استعفاي احمد‌زاده كرماني؛ رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است خبري كه 11 دي ماه منتشر شد و كمتر از يك ساعت بعد توسط مديركل روابط عمومي اين سازمان تكذيب شد آن هم از نوع "كذب محض"! اما به ناگاه 4 روز بعد رئيس جمهور استعفاي احمد‌زاده را پذيرفت و سيد حسن موسوي؛ معاون سابق مشايي را جايگزين وي كرد.

استعفايي كه اصل آن توسط مسئولان دولتي كذب محض خوانده شده بود. البته كسي هم از علت اين تكذيب قرص و محكم نپرسيد چون كسي از تكذيب كنندگان خبرهاي واقعي قبلي هم نپرسيده بود، ظاهراً اين انتشار تكذيبه فوري تبديل به يك رسم ديرين و ماندگار شده است.

طبق قانون، رسانه مكلف به انتشار تكذيبيه اخبارش است اما آيا تا به حال مسئولي براي اينكه به دروغ، تكذيبيه‌اي براي خبر صحيحي صادر كرده پاسخي داده يا عذرخواهي كرده است؟ اگر انتشار تكذيبيه‌هاي دروغ توسط مسئولان به بازي گرفتن اعتبار رسانه‌ها در انتشار اخبار نيست چه تعبير ديگري از آن ها مي‌توان داشت.

نكته قابل تأمل در عمده اين تكذيبيه‌ها كه عمدتاً از سوي روابط عمومي‌ها منتشر مي‌شود اين است كه حق پيگيري قانوني و شكايت از منتشر كنندگان اخبار را براي خود محفوظ مي‌دانند اما آيا تا به حال مدير روابط عمومي در دستگاه هاي دولتي حق پيگيري قانوني را درباره تكذيب اخبار درست رسانه ها به آنها داده است؟

گاهي اوقات به قدري مسئولان، خودشان اين تكذيبيه‌ها را باور مي‌كنند كه حتي پس از انتشار خبر رسمي، هنوز در عالم دروغين خود سير مي‌كنند.

به گزارش فارس،يكي از موارد قابل توجه در اين موضوع، خبرگزاري وابسته به سازمان ميراث فرهنگي (ميراث آريا) است كه با گذشت چند روز از انتصاب رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي هنوز از انتصابات احمد‌زاده (رئيس مستعفي سازمان) در ميراث فرهنگي خبر مي‌دهد.

اما واقعاً وقتي قرار است علت عمده آمدن‌ها و رفتن‌هاي مسئولان در سازمان‌هاي دولتي "مسائل شخصي" اعلام شود (مانند علت رفتن احمدزاده كرماني از سازمان ميراث فرهنگي) چرا بايد مسئولان از انتشار اخبار آن هراسي داشته باشند كه فوراً آن را تكذيب كنند؟ در ايتجا يادآوري جمله اي حكيمانه كه بين اهالي رسانه متداول است خالي از لطف نيست كه "اگر خبري فوراً تكذيب شد حتماً صحت دارد".

كد مطلب : 142497

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن