تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815187740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محصولي : امنيت فراگير در خليج فارس با همكاري همه جانبه امكان پذير است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: محصولي : امنيت فراگير در خليج فارس با همكاري همه جانبه امكان پذير است
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/12/06
وزيركشور تاكيد كرد : جمهوري اسلامي ايران همواره موضوع همكاري دستجمعي امنيتي در منطقه خليج فارس را مد نظر داشته است .
به گزارش خبرنگار اعزامي واحد مركزي خبر از منامه ،صادق محصولي كه امروز در اجلاس امنيتي منامه سخن مي گفت ، آمادگي ايران را براي مذاكره با همه كشورهاي منطقه براي يافتن سازوكار مناسب بمنظور دستيابي به اين هدف اعلام كرد .
وزير كشور جمهوري اسلامي ايران نقاط اشتراك و همگرايي ميان كشورهاي منطقه را بسيار بيشتر و پررنگ تر از نقاط اختلاف و واگرايي ميان آنها دانست و افزود : اين اشتراكات زمينه هاي همكاري ميان كشورهاي منطقه به ويژه همكاري هاي امنيتي را هموارتر مي كند .
محصولي در ادامه سخنان خود تامين امنيت منطقه خليج فارس توسط كشورهاي اين منطقه را طرح امنيتي مسئولانه و واقع بينانه دانست و گفت : اين طرح تنها راه رسيدن به امنيت پايدار در منطقه است .
وي با اشاره به اينكه كشورهاي منطقه در اين طرح نقش محوري دارند تاكيد كرد : جمهوري اسلامي ايران همانطور كه بارها اعلام كرده است دستيابي به امنيت پايدار در منطقه خليج فارس را تنها در مشاركت جمعي كشورهاي منطقه فارغ از دخالت بيگانگان مي داند .
وزيركشورافزود: موقعيت استثنايي خليج فارس ، و كشورهاي پيرامون آن شامل شش كشور عضو شوراي همكاري و ايران و عراق را ملزم مي كند كه به منظور حفظ ثبات ، و پرهيز از هرگونه وضع ناخوشايند در منطقه تلاش كنند و با دور انديشي و تعامل درخصوص چارچوبي مشخص و مدون به تفاهم برسند .
محصولي افزود : اين چارچوب بايد براساس حفظ منافع و مصالح و حقوق مشروع همه كشورهاي حوزه خليج فارس تعيين شود و لازم است كشورهاي منطقه ، موانع بومي ساختن سازوكار امنيتي در منطقه را شناسايي و در جهت برطرف كردن انها تلاش كنند .
وزير كشور در اين سخنراني با اشاره به اينكه تجربه دو دهه گذشته نشان داده است نگاه صرف امنيتي و نظامي به مقوله امنيت در خليج فارس كه برپايه هاي زور و لشكر كشي استوار شده است نمي تواند امنيت را در اين منطقه مهم فراهم آورد گفت : تنها طرحي مي تواند مقبول باشد كه مفهومي گسترده و همه جانبه از مقوله امنيت در آن لحاظ شود بطوريكه همكاري هاي اقتصادي ، بازرگاني ، فرهنگي و اجتماعي نيز ازعناصر اساسي تشكيل دهنده امنيت و واستقرار در منطقه شمرده شود .
محصولي يادآور شد : اشتركات گسترده در همه زمينه ها و سياست هاي مبتني بر اعتماد سازي و همكاري در مسائل منطقه اي و بين المللي مي تواند به عنوان يك مجموعه كامل مبناي آغاز همكاري دستجمعي قرارگيرد و بستر لازم را براي شكل گيري نظام امنيتي منطقه اي جامع و كارا در خليج فارس فراهم آورد .
وزيركشور افزود : پيشنهادهاي دوازده گانه رئيس جمهوري اسلامي ايران در اجلاس شوراي همكاري در دوحه ، جامع ترين راهكار در زمينه همكاري منطقه اي در خليج فارس به شمار مي رود كه هدف اصلي آن نزديك تر كردن كشورهاي منطقه و ايجاد سازوكاري پايدار براي امنيت منطقه است .
محصولي گفـت : تاسيس سازمان همكاري هاي اقتصادي و نيز همكاري هاي امنيتي ميان كشورهاي خليج فارس از مهمترين راهكارهايي است كه آقاي احمدي نژاد آن را در جهت ثبات و صلح و پيشرفت منطقه پيشنهاد كرده است .
وزيركشور ابراز اميدواري كر د : با همكاري همه كشورهاي منطقه از اين پيشنهاد ها ملت هاي منطقه هرچه زودتر از منافع آن ها بهره مند شوند .
وي افزود : ايران امنيت بحرين و همه كشورهاي منطقه را امنيت خود مي داند و برتدوام همكاري ها در زمينه هاي مختلف با همه كشورهاي منطقه در مسير رشد و توسعه و ثبات امنيت اين منطقه تاكيد مي كند .
وزيركشور جمهوري اسلامي ايران منطقه خليج فارس را منطقه اي راهبردي در جهان دانست كه در دهه هاي گذشته همواره با تهديدات و بحران هاي متنوع مواجه بوده است .
وي گفت : اغلب اين تهديدات ريشه در مطامع سياست هاي توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي داشته است و اكنون شبح تروريسم بين المللي يكي ديگر از موانع اصلي براي امنيت و ثبات منطقه خليج فارس و جهان است .
محصولي افزود : براي ايجاد امنيت منطقه نيازمند ايجاد يك چارچوب بدون حضور بيگانگان هستيم ، زيرا تجربه امريكا در عراق و افغانستان اين را ثابت كرد كه تداوم حضور نيروهاي بيگانه يا اشغالگر خود عامل اساسي ناامني و بي ثباتي است .
محصولي تاكيد كرد : اين منطقه ظرفيت لازم را براي تبديل شدن به يك بلوك اقتصادي همانند كشورهاي شرق آسيا و بسياربيشتر از آن داراست .
وزير كشور جمهوري اسلامي ايران گفت : واقعيت اين است كه حضور نيروهاي بيگانه در منطقه خليج فارس نه تنها در حفظ امنيت آن موثر نبوده بلكه واكنش هاي افراطي و افزايش تشنج در منطقه را در پي داشته است .
وي تصريح كرد : مبارزه همه جانبه با انواع گوناگون تروريسم و خشونت ورزي ، همراه با بررسي ريشه ها و پيش زمينه هاي پديد آورنده فعاليت هاي تروريستي و همكاري فعال و همه جانبه كشورهاي منطقه خليج فارس در جهت رفع آنها بايد جزو اهم برنامه هاي همكاري منطقه اي باشد .
محصولي افزود : يكي از مهم ترين اين تدابير ، همكاري منطقه اي و اعتماد متقابل است و بايد نهاد ها و سازمان هايي منطقه اي با هدف صلح دائمي تشكيل شوند .
وزير كشور يكي از موانع اصلي ثبات منطقه را تداوم سياست هاي جاه طلبانه رژيم غاصب صهيونيستي دانست و افزود : مقابله جهاني با نسل كشي اخير در غزه ، به رسميت شناختن حقوق مسلم فلسطين و بازگشت مردم به سرزمين خود به نحوي كه متضمن حق فلسطيني ها براي تشكيل يك دولت مستقل باشد ، نقش مهمي در بازگشت آرامش به دو منطقه در هم تنيده خليج فارس و خاورميانه ايفا مي كند .
وي تصريح كرد : بدون حل مساله فلسطين نمي توان به صلح پايدار و ثبات با دوام در منطقه اميدوار بود .
وزيركشور در بخش ديگري از سخنانش در اجلاس امنيتي منامه ، حضور نيروهاي خارجي در خليج فارس ، تجاوزارت مستمر رژيم صهيونيستي ، كشتار بيرحمانه مردم فلسطين ، تلاش بيگانگان براي ايجاد شكاف و اختلاف ميان اقوام و طوائف مختلف منطقه ، دامن زدن به موضوع فعاليت هاي صلح آميزهسته اي ايران و تلاش براي تشديد سياست ايران هراسي را نمونه اي از چالش هاي فراروي كشورهاي منطقه خليج فارس برشمرد .
وزيركشور با اشاره به تهاجم اخير رژيم صهيونيستي به نوار غزه وظيفه كنوني و مسئوليت سنگين جامعه جهاني ، نهادهاي مسئول بين المللي و كشورهاي صلح طلب و آزاده جهان را ثبت جنايات جنگي صهيونيست ها و محاكمه سران جنايتكار آن در دادگاه هاي صالحه بين المللي دانست .
محصولي افزود : اگر جامعه بين المللي به مسئوليت انساني و قانوني خود پس از تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان در سال 2006 ميلادي به درستي عمل مي كرد ، اين رژيم ديگر جرات تجاوز به غزه را نداشت .
وي تصريح كرد : ضروري است تا جامعه جهاني به نحوي اقدام كند كه با محاكمه و مجازات سران جنايتكار اين رژيم ، زمينه برا ي تكرار مجدد اين جنايات فراهم نشود .
وزير كشور جمهوري اسلامي ايران همچنين با اشاره به برخي ادعاها در اجلاس امنيتي منامه در زمينه جزاير ايراني در خليج فارس ، دخالت بيگانگان را در اين مورد محكوم و بر ايراني بودن اين جزاير تاكيد كرد .
اجلاس امنيتي منامه به مدت دو روز در پايتخت بحرين ادامه دارد و در آن وزراي كشور جمهوري اسلامي ايران عراق ، انگليس ، بوسني و كنيا و فرستادگاني از روسيه ، فرانسه، يمن ،كويت ،عربستان سعودي راههاي پايداري امنيت در منطقه را مورد بحث و بررسي قرار مي دهند .
تصوير دارد .

سه|ا|شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن