تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821090515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/ويژگيهاي فرهنگي در گفتگوي اسلام و غرب مورد تأكيد قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/ويژگيهاي فرهنگي در گفتگوي اسلام و غرب مورد تأكيد قرار گرفت
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: مصادره 170 هكتار از اراضي فلسطين از سوي صهيونيستها و عدم امكان برگزاري برنامه‌هاي پايتخت فرهنگي "قدس"، تأكيد بر آزادانديشي ضرورتي حياتي براي انسان امروز در كويت و رعايت ويژگيهاي فرهنگي شرط گفتگوي اسلام و غرب از مهمترين اخبار جهان اسلام بوده‌اند.

نبيل ابوردينه سخنگوي رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تصميم اشغالگران مبني بر مصادره 170 هكتار از اراضي اين كشور براي توسعه شهرك مهاجرنشين "افرات" در نزديكي بيت لحم را به شدت محكوم كرد.

صهيونيستها 170 هكتار از اراضي فلسطين را مصادره كردند

وي با اشاره به اينكه صهيونيستها با اين اقدام سعي در مصادره زمينها و ادامه اسكان يهوديان دارند، افزود: اين كار ضربه جدي به برقراري صلح مي زند، چرا كه در ادامه اسكان و سرقت اراضي فلسطين ادامه عمليات صلح امكانپذير نيست. اقدامات و فعاليتهاي رژيم اشغالگر اسرائيل بر ادامه درگيري و خشونت تأكيد دارد.

منابع رسمي صهيونيست اعلام كردند 170 هكتار از اراضي فلسطين را كه بخشي از آن بين دو شهر الخليل و قدس و نزديك شهرك مهاجرنشين افرات قرار دارد، مصادره كرده است.

صهيونيستها از يورش يهوديان افراطي به مسجدالاقصي حمايت مي‌كنند

در پي يورش يك يهودي افراطي به مسجدالاقصي، رئيس كميته عالي اسلامي فلسطين ضمن محكوم كردن اين اقدام گفت: اگرچه پليس صهيونيست مدعي مراقبت از مسجدالاقصي است، اما خود از آنها حمايت مي‌كند.

پس از آنكه يكي از يهوديان افراطي روز جمعه 2 اسفند ماه قصد يورش به سمت مسجدالاقصي را داشت، نگهبانان مسجدالاقصي توانستند مانع تعرض او به اين مكان مقدس شده، او را دستگير كرده و تحويل پليس رژيم اشغالگر دادند.

شيخ عكرمه صبري رئيس كميته عالي اسلامي فلسطين ضمن محكوم كردن يورش يهوديان افراطي به مسجدالاقصي گفت: مسجدالاقصي در خطر است و دوربينهاي بسياري در اطراف مسجدالاقصي وجود دارد. پليس صهيونيستي ادعاي حمايت از مسجدالاقصي را از هرگونه تعرض و دشمني دارد، اما نمازگزاران خود مراقب يورش به مسجدالاقصي هستند. يهوديان افراطي با حمايتهاي ويژه رژيم اشغالگر وارد مسجدالاقصي مي شوند و قصد حمله به اين مكان و نمازگزاران را دارند و ادعاي صهيونيستها ادعايي باطل و بيهوده است.

دكتر احمد ابوحليبه رئيس كميته قدس در مجلس قانونگذاري فلسطين و رئيس مؤسسه بين المللي غزه در قدس نيز نسبت به ادامه سياست يهودي سازي قدس در فلسطين، ادامه حفاريها و تهديد ساكنان مسلمان هشدار داد و اظهار داشت: صهيونيستها در پي تخريب منازل شهروندان فلسطيني هستند و تلاش مي كنند آنها از خانه هاي خود رفته و بر آنها سيطره يابند و زمينه هاي اسكان يهوديان را فراهم كنند.

"قدس" امكان برگزاري برنامه‌هاي ويژه پايتخت فرهنگي را ندارد

اگرچه انتخاب قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 نقطه عطفي براي معرفي ويژگيهاي تاريخي و تمدني اين شهر بود، اما با نزديك شدن به موعد مقرر، انديشمندان فلسطين پيش‌بيني مي‌كنند با وجود حمايتهاي اندك كشورهاي عربي و با سيطره بيش از حد صهيونيستها بر اين شهر، سال قدس با شكست مواجه شود.

بسياري از نويسندگان و انديشمندان فلسطين از شكست فعاليتهاي قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 مي هراسند و دليل آن را فشارهاي رژيم اشغالگر اسرائيل و ممانعت از تجمع شهروندان و بر هم زدن مراسم از سوي نيروهاي امنيتي صهيونيستها مي خوانند. اين در حالي است كه اشغالگران دو كميته ويژه در نوار غزه تشكيل داده تا از برگزاري مراسم جلوگيري كنند.

عزام ابوسعود نمايشنامه نويس فلسطين با اشاره به ترس نسبي نسبت به برگزاري مراسم قدس، تصريح كرد: پيش از برگزاري مراسم پيش بيني مي شود كه صهيونيستها مانع فعاليتهاي شهروندان فلسطين در شهرهاي مختلف به ويژه در قدس مي شوند. چرا كه آنها با هر گونه فعاليتي مبارزه مي كنند. از سوي ديگر شكاف ميان فتح و حماس يكي ديگر از مشكلات است كه باعث مي شود فعاليتهاي فرهنگي به نحو احسن برگزار نشود. به طوريكه وجود كميته اي در نوار غزه مشكلي براي ايجاد مراسم خواهد بود.

جميل سلحوت نويسنده فلسطيني نيز كمبود امكانات و آمادگي كم كميته قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب و كمي وقت را براي برنامه ريزي عاملي براي شكست پايتخت فرهنگي قدس خواند و افزود: كميته پايتخت فرهنگي قدس در زمان اندكي كه وقت داشت به اين كار دست زده در حالي كه نيازمند زمان كافي براي معرفي قدس بود آنگونه كه شايسته مسلمانان است.

مؤسسات فرهنگي در شهر قدس اشغالي از كوتاهي و اهمال مقامات رسمي خبر دادند و گفتند: با توجه به مدت باقي مانده ارائه توليدات فرهنگي و كارهاي هنري به منظور معرفي شهر تاريخي و اسلامي قدس و بيان قداست آن براي مسلمانان بسيار اندك خواهد بود، به طوريكه پيش بيني مي شود برگزاري نمايشگاه هنرهاي تجسمي، كارهاي دستي و هنري و هنرهاي ملي در كنار برگزاري نمايش و ساخت فيلم با مشكل رو به رو شود.

عماد جاعوني مدير يكي از مراكز فرهنگي قدس با ابراز نگراني گفت: حمايت از مؤسسات فرهنگي و اجتماعي كم و ناچيز بوده است و با اين حمايت اندك نمي توان توقع برگزاري مراسمي ويژه داشت. از اين رو از كشورهاي اسلامي و عربي خواستار حمايتهاي مالي براي تثبيت و تحكيم فرهنگ قدس شد.

حسان بلعاوي مدير كميته قدس پايتخت فرهنگي جهان عرب با اشاره به اينكه اين كميته همه تلاش خود را براي برگزاري هر چه بهتر مراسم قدس انجام مي دهند، اظهار داشت: صحبت درباره شكست يا موفقيت آن امري طبيعي است، به منظور اين سال 11 طرح مختلف و ارزشمند در نظر گرفته ايم كه هزينه آن بسيار زياد است و تنها بخش اندكي از آن به دست ما رسيده است.

اين در حالي است كه مراسم "قدس؛ پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009" كه قرار بود از 22 ژانويه (3 بهمن) در فلسطين آغاز شود، به 21 مارس (1 فروردين) موكول شد و علت اين تأخير تعرضات و دشمنيهاي رژيم اشغالگر اسرائيل بر ملت فلسطين و كشتارهاي خونين عنوان شده است.

قرآن كتابي ارزشمند براي بشريت است

وكيل دفاع از منافع شهروندان بلغارستان با اشاره به اينكه قرآن كتابي مقدس و ارزشمند براي بشر است، گفت: اين كتاب به مسلمانان چگونه زندگي كردن را مي‌آموزد و خوب است غيرمسلمانان نيز از آن بهره گرفته و براي رسيدن به سعادت از آن بهره‌مند شوند.

گينيو گانيف وكيل دفاع از منافع شهروندان بلغارستان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به اينكه قرآن كتاب ارزشمند بشريت است، اظهار داشت: كتاب مسلمانان مقدس است و بهترين منبع براي راهنمايي بشر است.

وي با اشاره به اينكه در اين كتاب شيوه و روش زندگي مسلمانان تبيين شده است، تصريح كرد: آنچه از متون قرآن بر مي آيد نشانگر حمايت از خشونت نيست بلكه در همه جاي آن به هر شكلي به نيكي، خوبي، تسامح، تساهل و مبارزه با افراط دعوت شده است.

گينيو گانيف يادآور شد: با وجودي‌كه اختلاف ميان پيروان اديان آسماني وجود دارد اما تقريب ميان اديان مختلف امكانپذير است و با بهره گيري از آموزه هاي اساسي قرآن مي توان به اين مهم دست يافت. اين كتاب به مسلمانان چگونه زندگي كردن را مي آموزد و خوب است غيرمسلمانان نيز از آن بهره گرفته و براي رسيدن به سعادت از آن بهره مند شوند. بلغارستان كشوري در جنوب شرقي اروپا است كه بيش از 1 ميليون مسلمان در آن زندگي مي كنند.

آزادانديشي ضرورتي حياتي براي انسان امروز است

معاون وزير اوقاف و امور اسلامي كويت در همايش "آزادانديشي و گفتگو" گفت: آزادانديشي و گفتگو موضوعاتي اسلامي و ضرورتي حياتي براي انسان امروز هستند.

عادل فلاح معاون وزير اوقاف و امور اسلامي كويت در همايش پنج روزه "آزادانديشي و گفتگو" در كويت كه از جمعه 2 اسفندماه در كويت آغاز شد، با اشاره به اينكه آزادانديشي و گفتگو از اصول اساسي و اصلي اسلام است كه حضرت محمد (ص) در شيوه و سبك خود از آن بهره مند مي شد، اظهار داشت: مؤسسات و افراد مختلف بايد فرهنگ گفتگو را به صورت هدفمند و منضبط اشاعه دهند.

فلاح با بيان اينكه آزادانديشي و گفتگو موضوعي اسلامي است و ضرورتي حياتي براي انسان امروز است، تصريح كرد: در جهان امروز كه اختلاف ميان افراد، گروهها و نهادهاي مختلف وجود دارد، گفتگو بهترين شيوه براي رفع اختلافات است و تا حدود زيادي مي تواند ديدگاههاي مختلف را به هم نزديك كند.

فيصل يحيي رئيس كميته برنامه هاي همايش با اشاره به اينكه گفتگو منجر به ايجاد تمدن مي شود، يادآور شد: تمدن زينت جوامع اسلامي بوده و منجر به فعاليتهاي سازنده انسان و انديشه او و ضرورت فهم ديگران و ايجاد تفاهم و همكاري ميان افراد مختلف مي شود.

همايش "آزادانديشي و گفتگو" با حمايت وزارت دادگستري و وزير اوقاف و امور اسلامي كويت از جمعه 2 اسفند ماه طي 5 روز در كويت برگزار شد و انديشمنداني از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي چون عربستان، كويت، الجزاير، يمن، آمريكا به منظور بررسي راهكارهاي دستيابي به تفاهم از طريق گفتگو به دور از تعصب و يك جانبه گري در آن مشاركت كردند.

رعايت ويژگيهاي فرهنگي شرط گفتگوي اسلام و غرب است

ارسلان قرجل عضو شوراي اسلامي هلند و استاد آموزش اسلام آمستردام گفت: از بين بردن چهره نادرست اسلام در كشورهاي غربي نيازمند رعايت ويژگيهاي فرهنگي و ديني ميان غرب و جهان اسلام است، به طوري‌كه رعايت اين ويژگيها به دستيابي به مشتركات اديان و فرهنگها دامن مي‌زند.

وي با اشاره به اينكه رعايت ويژگيهاي فرهنگي و ديني براي گفتگوي بين اسلام و غرب ضروري است، افزود: آميزش ميان تعاليم اسلام و عادات و سنتهايي كه هيچ ارتباطي به اسلام ندارد منجر به ارائه فهمي نادرست از اسلام در كشورهاي اروپايي شده است. اين امر به اهانت به اسلام دامن زده است بنابراين اهميت گفتگوي تمدنها و فرهنگها ميان اسلام و غرب به منظور ايجاد ارتباط بيشتر مسلمانان و غربيها و دستيابي به مشتركات مهم است.

عضو شوراي اسلامي هلند با ارائه آماري از تعداد مسلمانان هلند تصريح كرد: تعداد آنها به نيم ميليون نفر مي‌رسد كه از كشورهاي مختلف به اين كشور آمده اند، به طوريكه از 15 نژاد مختلف هستند. آنها از حقوق كامل شهروندي خود بهره‌مندند. به آنها اجازه اقامه شعائر ديني آنها داده مي‌شود.

مسلمانان شوراي اسلامي هلند را تأسيس كرده‌اند كه همزه وصل ميان مسلمانان و دولت اين كشور به شمار مي رود تا از مسلمانان حمايت بيشتري به عمل آيد. مسلمانان مشكلي در زمينه آزاديهاي ديني خود ندارند. چرا كه دولت با وجود سكولار بودن به آزادي اديان معترف است. از اين رو به مسلمانان اجازه مي‌دهد تا در اعياد ديني چون عيد فطر و قربان مراسم ويژه اين ايام را برگزار كنند. دولت هلند به ائمه و مبلغان مسلمان اجازه مي‌دهد كه از بيماران مسلمان در بيمارستانها عيادت كنند و حتي در مساجد زندانها نماز بخوانند. همچنين 4 عضو پارلمان هلند را مسلمانان تشكيل مي‌دهند.

فتواي فقهي طلاق لفظي در مصر جنجال برانگيز شد

صدور فتواي فقهي "طلاق لفظي" از سوي يكي از استادان دانشگاه الازهر جنجال‌برانگيز شد. از اين رو كميته‌اي از علماي مجمع مطالعات اسلامي الازهر، فتواي مذكور را بررسي مي‌كند.

دكتر احمد سايح استاد دانشگاه با اشاره به اينكه طلاق لفظي مجاز نيست، اظهار داشت: طلاق بايد بر اساس آموزه‌هاي اسلام و مباني قرآن اجرا شود. حتي اگر طلاق با نيت و الفاظي همراه باشد كه بر طلاق دلالت كند، صحيح نيست.

وي با اشاره به اينكه طلاق عملي داراي مراحل مختلفي است كه در قرآن كريم به آن اشاره شده است، تصريح كرد: زماني كه تمامي اين مراحل رعايت شد مي‌توان گفت كه طلاق صورت گرفته است. به طوري كه طلاق لفظي هيچ ارتباطي با اسلام ندارد زيرا ازدواج هم امري عملي است و نيازمند مراحل مختلفي است.

دكتر محمد دسوقي استاد فقه دانشكده دارالعلوم دانشگاه قاهره و عضو مجلس اعلاي امور اسلامي قاهره اين فتوا را نادرست خواند و گفت: شيوه اسلام پيشگيري از طلاق است. از سوي ديگر طلاق در اسلام حرام اعلام شده است زماني عقد ازدواج فسخ مي‌شود كه منجر به وفات شده باشد. اما بر اساس اصول فقهي برخي از ضرورتها به فرد اجازه مي‌دهد كه طلاق بگيرد.

شيخ محمود عاشور معاون سابق الازهر و عضو مجمع مطالعات اسلامي الازهر اين فتوا را نادرست خواند و اظهار داشت: طلاقي كه بر اساس لفظ باشد صحيح نيست. اسلام براي طلاق دادن شرايطي قائل است، همانطور كه براي ازدواج كردن شرايطي را مورد توجه قرار مي‌دهد. چيزي به نام طلاق لفظي يا طلاق عملي يا اسمهايي از اين قبيل نداريم. اين الفاظ اختراعات بشر هستند كه از نظر علماي مسلمان هم مردود اعلام شده‌اند. چرا كه بايد براي طلاق مراحل مختلف را گذراند.

با توجه به اينكه صدور فتواي فقهي "طلاق لفظي" از سوي يكي از استادان دانشگاه الازهر جنجال‌برانگيز شد، از اين رو كميته‌اي از علماي مجمع مطالعات اسلامي الازهر، فتواي مذكور را بررسي مي‌كنند.

همايش "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" برگزار شد

همايش "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" به منظور اشاعه فرهنگ وقف ميان اقشار مختلف جامعه به‌ويژه جوانان چهارم و پنجم اسفند در كويت برگزار ‌شد.

همايش دو روزه "وقف؛ دستاوردها و آرمانها" برنامه‌ها و فعاليتهاي مختلفي به منظور اشاعه فرهنگ وقف ميان همه افراد جامعه به ويژه جوانان دارد تا ضمن حمايت از جوانان، جايگاه وقف در ميان آنها را بررسي كند.

مشاركتهاي اجتماعي به منظور فعال سازي بخشها و مؤسسات دولتي به سمت سهيم شدن در وقف در راستاي افزايش امكانات بشر در اين همايش بررسي ‌شدند. سياست كلي اين همايش توسعه وقف، اطلاع رساني سازمان يافته و هدفمند درباره آن، برخورداري از استراتژيهاي خاص و ويژه نسبت به آن عنوان شده است. طي اين همايش جوانان و مسائل آنها با تمركز بر دستاوردهاي وقف مورد بررسي قرار گرفت.

همايش "گفتگوي اسلام و مسيحيت" برگزار ‌شد

همايش يك روزه "گفتگوي اسلام و مسيحيت" به منظور ارتقاي گفتگوهاي اسلامي و مسيحي با هدف دستيابي به مشتركات دوشنبه پنجم اسفندماه در ايتاليا برگزار ‌شد. اين همايش به ارزيابي كليساهاي شرقي پرداخته و در آن علماي مسلمان و مسيحي، فرهيختگان و سياستمداران از كشورهاي اسلامي و غير اسلامي چون لبنان، سوريه، عراق، مصر، ايتاليا و ديگر كشورها مشاركت كردند.

در اين همايش نگهداري و حفاظت از اراضي مقدس، فرهنگ، اعتماد و آموزش، فقه اسلامي بررسي شد. دستيابي به نقاط مشترك ميان پيروان اديان آسماني به ويژه اسلام و مسيحيت، تأكيد بر روابط مسالمت آميز ميان شهروندان مسلمان و مسيحي در كشورهاي اسلامي و غير اسلامي، مبارزه با اهانت به اديان ابراهيمي از موضوعات مورد بررسي در اين همايش بودند.

همايش "اسلام و مبارزه با تروريسم" در مالزي برگزار مي‌شود

همايش "اسلام و مبارزه با تروريسم" فرصتي براي ايجاد صلح جهاني و ديدگاه اسلام در مبارزه با خشونت و ترور است كه از 25 تا 28 فوريه (7 تا 10 اسفند) در مالزي برگزار مي‌شود. اين همايش سعي در ارائه چهره درست اسلام دارد و ضمن بررسي علتهاي ريشه اي ترور و خشونت، نگاه اسلام در مبارزه با آن را بررسي مي شود.

هدف از برگزاري اين همايش بررسي مفاهيم ترور و خشونت از منظر اسلام و مشخص كردن مسائل مرتبط با آن عنوان شده است. حدود 200 نفر از سياستمداران، دانشجويان و رهبران جنبشهاي جوانان مسلمان در اين همايش كه از 25 تا 28 فوريه ( 7 تا 10 اسفندماه) برگزار مي شود، مشاركت مي كنند.

اعجاز علمي قرآن و سنت نبوي در الجزاير بررسي مي‌شوند

همايش بين‌المللي "اعجاز علمي قرآن و سنت نبوي" به منظور بررسي پديده‌هاي طبيعي در برخي آيات قرآني و كشف علوم مختلف از زندگي پيامبر پس از گذشت قرنها از زندگي آن حضرت، از 5 اسفند به مدت سه روز در الجزاير برگزار مي‌شود. در اين همايش نمونه هايي از اعجاز علمي در آيات مختلف قرآن به ويژه در زمينه هاي هستي، خلقت انسان از گل، پديده هاي طبيعي مانند زلزله، چرخش زمين دور خورشيد، تناوب شب و روز، پديد آمدن جزر و مد و ارتباط آن با ماه بررسي مي شود.

همچنين طي اين همايش سه روزه برخي نمونه هاي اعجاز علمي در سنت نبوي پس از گذشت قرنها مورد بررسي قرار مي گيرند. ضرورت ادغام اعجاز علمي در كتاب و سنت نبوي، جمع بين علم و دين در شيوه هاي تربيتي و آموزشي، تشويق براي تأليف و ترجمه آن به زبانهاي مختلف، تأثير اعجاز علمي در قرآن و سنت بر غيرمسلمانان، به ويژه انديشمندان و علماي غربي از موضوعات مورد اين همايش هستند.

نمايشگاه "ذكر" در روسيه برگزار مي‌شود

نمايشگاه "ذكر" به منظور يادآوري ذكر و ياد خداوند در دلها از طريق هنرهاي اسلامي از شنبه 3 اسفند ماه در روسيه آغاز شد. نمايشگاه جديد مسكو با عنوان "ذكر" كه ياد خداوند را زنده مي كند و از شيوه هاي مختلف كه ملتهاي مسلمان براي يادآوري نام خداوند استفاده مي كنند، برگزار مي شود.

اين نمايشگاه در قالب هنرهاي اسلامي و آداب و رسوم ديني ملتهاي اسلامي در روسيه به ويژه در داغستان را به نمايش مي گذارد. در اين نمايشگاه تابلوها و اشيائي قرار دارند كه نامهاي خداوند بر روي آن حك شده، مانند سجاده، پوست، فرش، وسايل چوبي و تابلوهاي تزئين شده. اين نمايشگاه ابتكار و خلاقيت هنرمندان داغستاني است كه با هدف زنده كردن ياد خداوند در دلها به آن دست زده اند. نقاشي، خطاطي، گرافيك و هنرهاي تزئيني و دستي و هر هنر ديگري كه نشانگر ياد خداوند باشد در اين نمايشگاه عرضه شده است.

چهارشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن