محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826278577
به مناسبت هفدهم دي ماه، سالگشت فاجعه كشف حجاب رسالت فرهنگيان در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف
واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: به مناسبت هفدهم دي ماه، سالگشت فاجعه كشف حجاب رسالت فرهنگيان در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف
غلامحسين حيدري
اشاره:
مبارزه با حجاب و عفاف دختران و زنان مسلمان در قرون اخير در صدر برنامه هاي استعمار گران غربي و دولت هاي دست نشانده آنها بوده است. معماران فرهنگ فساد و تباهي براي زير سلطه قرار دادن مسلمانان، ابتدا به مقابله با حجاب و عفاف زنان پرداختند و زمينه را براي اشاعه فساد و فحشا و بي بندوباري فراهم ساختند. سپس با استفاده از زر و زور و تزوير بر آنها تاختند و زمام تمام امور فرهنگي، اقتصادي، سياسي و نظامي كشورها را به دست گرفتند و همه منابع مادي و معنوي آنها را تاراج نمودند ودر ايران نيز رضاخان عامل دست نشانده آنان مامور مبارزه با حجاب و عفاف شد و در هفدهم دي ماه سال 1314 فرمان كشف حجاب را صادر كرد. در اين نوشتار، كه به نقل از ماهنامه زمزمه (كانون تربيت اسلامي) تقديم حضورتان مي شود، ابتدا به تاريخچه مبارزه با حجاب و عفاف اشاره مي شود و سپس پيشنهادهايي جهت تعميق و تعميم فرهنگ حجاب و عفاف خصوصاً در حوزه آموزش و پرورش ارائه مي شود؛
تاريخچه مبارزه با حجاب و عفاف در ايران:
براي سلطه كامل بر كشورهاي اسلامي بويژه ايران، استعمارگران غربي مبارزه با حجاب و عفاف را در اولويت تمامي برنامه هاي خود قرار دادند. در اين تهاجم معماران تباهي اهداف متعددي را دنبال
مي كردند كه اهم آنها عبارتند از: 1- اشاعه فساد و بي بند و باري 2- تخريب و فروپاشي خانه و خانواده 3- اسلام ستيزي 4- تشديد فرهنگ مصرف زدگي، تجمل پرستي و غربزدگي 5- تضعيف و تخريب آرامش رواني در مسلمانان و امنيت در جامعه اسلامي 6- ايجاد زمينه جهت تسلط بر كشور و تاراج منابع مادي و اقتصادي و معنوي.
شايان ذكر است كه اين سياست و شيوه در بسياري از اسناد و مدارك آنها به وضوح اعلان گرديده است. مثلاًٌ در كتاب " سال پنجم انقلاب الجزاير " فرانتس فانون اين ترفند مستكبران غربي را برملا مي سازد. او در فصل اول كتاب خود ابتدا به تشريح نوع لباس و پوشاك و ارتباط دقيق و عميق آن با فرهنگ ملت ها مي پردازد. سپس سياستهاي دولت هاي استعمارگر غربي را عليه حجاب و عفاف توضيح مي دهد و در بخشي از همين فصل
مي نويسد؛ "ضرب المثلي است كه مي گويد زنها را در دست بگيريم، همه چيز به دنبال آن ميآيد." آنگاه شيوه هاي غربيان در مقابله با حجاب و عفاف را مورد بررسي قرار داده و مي گويد " هر چادري كه دور انداخته مي شود، افق جديدي را كه تا آن هنگام به روي استعمارگر ممنوع بود در برابر او
مي گشايد." در اسناد وزارت امور خارجه انگليس هم، به كرّات بر، همين سياست تاكيد گرديده است. از جمله در كتاب "دست هاي ناپيدا" دولت مستكبر بريتانيا به جاسوسان و عمّال خود در كشورهاي اسلامي دستور مي دهد: " بايد زنان را تشويق كنيم كه عبا (چادر) از سر بيفكنند... آنگاه كه عبا و چادر از سر افكندند، جوانان را تشويق كنيم كه به سوي آنان بروند تا فساد در ميانشان افكنند... در ابتدا بايد زنان غير مسلمان عبا (چادر) از سر بردارند تا زنان مسلمان نيز سر در پي آنان كنند." در ادامه اين سند دستوراتي در مورد تخريب دين اسلام صادر مي شود. سپس طراحان آن يكي از اهداف پليد خود را برملا مي سازند و توصيه مي كنند: "بايد پيام
بي بندوباري را در جان هاي مسلمانان دميد؛ هركس هركاري بخواهد مي تواند بكند؛ نه امر به معروف واجب است و نه نهي از منكر؛ نه آموزش احكام؛ بايد به آنها گفت "عيسي به دين خود، موسي به دين خود" و كسي را در گور ديگري نمي گذارند."
بر اساس همين دستورالعمل ها عمّال استعمار در ايران به تبليغ بي حجابي و فرهنگ برهنگي پرداختند. مزدوران مزبور قبل از نهضت مشروطيت با انتشار روزنامه، مجلات و كتب متعدد، تبليغات وسيعي را عليه چادر و فرهنگ حجاب و عفاف آغاز نمودند. اين تهاجم ويرانگر و بنيان افكن در دوران سلطنت پهلوي ها به اوج خود رسيد. معماران فرهنگ
بي بندوباري از تمامي امكانات و ابزارها جهت تعميق فرهنگ برهنگي استفاده نمودند. لذا در كتاب هاي درسي و مجلات آموزشي از پرورشگاه تا دانشگاه، مبارزه با حجاب و عفاف از بيشترين اهميت برخوردار مي گردد. در تمامي كتب و مجلات آموزشي آن زمان، دختران و زنان زيبا و جوان بي حجاب و با لباس هاي زيباي غربي ارائه مي گرديدند. بر عكس، زنان پير و بد تركيب را با چادر و حجاب اسلامي، آن هم با رنگ هاي تيره و كدر در معرض ديد كودكان، نوجوانان و جوانان قرار مي دادند.
با استفاده از همين شيوه هاي مرموز، صدا و سيماي شاهنشاهي نيز با تمامي امكانات خود وارد ميدان مبارزه با حجاب و عفاف گرديد و شبانه روز به تبليغ پرداخت.
پس از سالها تبليغات وسيع و مخرب عليه حجاب و عفاف، دولت انگليس، رضاخان را مامور نمود كه براي كشف حجاب وارد ميدان عمل شود و با تمام قدرت چادر و حجاب را از سر زنان مسلمان در سراسر ايران بردارد و بر آنان و همسرانشان لباس فرنگي بپوشاند. رضاخان هم برده وار به اجراي فرامين اربابان خود پرداخت. نامبرده در جلسه هيئت دولت در سال 1314 چنين دستوري صادر نمود: "ما بايد صورتاً و سنتاً غربي شويم و بايد در قدم اول كلاه ها تبديل به شاپو بشود و نيز بايد شروع به رفع حجاب زن ها نمود و چون براي عامه مردم دفعتاً مشكل است اقدام كنند، شما وزرا و معاونين بايد پيشقدم شويد و هفته اي يك شب با خانم هاي خود در كلوپ ايران مجتمع شويد." به حكمت، وزير فرهنگ دستور داد كه در مدارس زنانه معلمان و دخترها بايد بدون حجاب باشند و اگر زن يا دختري امتناع كرد او را در مدرسه راه ندهند. بر حسب همين سياست استعماري ابتدا رضاخان به اتفاق همسر و دخترانش در روز هفدهم دي ماه 1314 در افتتاح دانشسراي مقدماتي تهران شركت نمود و كشف حجاب را عملاً و علناً آغاز نمود. سپس همسران وزرا، مديران كل و ديگر كاركنان دولت را وادار نمود كه در مراسم متعدد دولتي بدون چادر و حجاب شركت نمايند. در صورت عدم حضور خانم ها در مراسم مذكور و يا حتي حضور با روسري، همسران آنها شديداً تنبيه شده و منتظر خدمت مي گرديدند. در چنين
توطئه اي خانمانسوز، دانشسراها و مراكز تربيت معلم نيز در اولويت كامل قرار گرفت. برحسب بخشنامههاي متعدد، شرط ورود به آموزش و پرورش و دانشسراها و مراكز تربيت معلم، بي حجابي دختران و زنان داوطلب اعلان مي گرديد. در طول خدمت آنها نيز تلاش گسترده اي به عمل مي آمد كه بانوان از پوشش و حجاب اسلامي مطلقاً استفاده ننمايند و در صورت تمرد به اخراج محكوم مي شدند.
پس از مدت كوتاهي به دستور رضاخان تمامي آحاد مردم مسلمان ايران مكلف شدند به هر قيمتي از پوشش و لباس هاي غربي استفاده نمايند. برحسب اين فرمان مردان مي بايست حتما كلاه لگني به سر نموده و كت و شلوار بپوشند. زنان نيز اجباراً بايد بدون روسري و چادر در جامعه ظاهر شوند. به ماموران امنيتي در شهرها و روستاها هم دستور مؤكد داده شد تا با دختران و زنان باحجاب با شدت و خشونت برخورد نموده، آنها را بي حجاب نمايند. ماموران و مزدوران رضاخاني هم در اجراي اين حكم شيطاني با قساوت و شقاوت كامل وارد عمل شدند. زنان و دختران زيادي در شهرها و روستاها مورد هتك حرمت شديدي قرار گرفتند. حتي عده بسياري از زنان حامله بر اثر ضربات وارده، فرزندان خود را سقط نمودند. در مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس برحسب اسناد و مدارك موجود، دو تا پنج هزار نفر زن و مرد مسلمان را، آن هم در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) به خاك و خون كشيدند.
ضرورت مبارزه با غربزدگان پس از پيروزي انقلاب:
با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در كشورمان، تحولاتي شگرف به وقوع پيوست و انتظار مي رفت از زمينه تقويت فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان يكي از مستحكم ترين پشتوانه هاي استقلال فرهنگي كشور گام هاي موثري برداشته شود. ولي متاسفانه بسياري از عمّال استعمار و روشنفكران غربزده و وابسته از غفلت برخي از مسئولان و روحيه تساهل و تسامح برخي ديگر سوء استفاده نموده به تبليغات خود عليه حجاب و عفاف، مزورانه ادامه دادند. نگاهي به برخي فيلم هاي سينمايي و سريال هاي تلويزيوني مخصوصاً در دو دهه اول انقلاب، ماهيت فكري و فرهنگي كارگردانان و تهيه كنندگان سرسپرده آنان را به خوبي برملا مي سازد.
در اغلب اين فيلم ها دختران و زنان جوان، زيبا و تحصيلكرده شمال شهري با همان لباس هاي غربي و بدون چادر در صحنه ظاهر مي شدند و همان رفتار و گفتار قبل از انقلاب را نمايش مي دادند. و براي رد گم كردن ، گاهي از يك روسري نيم بند هم استفاده مي كردند تا مورد اعتراض مردم قرار نگيرند. در تمامي اين برنامه ها، كارگردان به طور حساب شده نقش خدمتگزاران، آشپزها، رانندگان و سرايداران اين خانواده هاي ثروتمند و مرفه را به افراد مسن، بي سواد و كم سواد واگذار مي كردند و زنان خدمتگزار و بي سواد و مسن را اغلب با چادر و حجاب اسلامي نمايش مي دادند و مردان كم سواد و بي سواد آنها هم با محاسن ظاهر مي شدند و مطالب مذهبي را به زبان مي آوردند. بدين وسيله كارگردان به راحتي ارزش هاي ديني و اسلامي از جمله حجاب و عفاف را تحقير مي كرد و بي حجابي، بي بند و باري، مصرف زدگي و تجمل پرستي و غرب زدگي را در ذهن بيننده تزريق مي نمود.
كتاب ها و مجلات كودكان و نوجوانان هم مجدداً پر شد با همان داستان هاي "سيندرلا"، "خاله سوسكه" و "حسن كچل" و "كلاغه ميگه قارقار، مادرش ميگه زهر مار. چادر سياه سرش كنيد، از خانه بيرونش كنيد!!" در تمامي فيلم هاي كارتوني و غير كارتوني هم كه از مغرب زمين خريداري مي شد و به نمايش در مي آمد همان فرهنگ بي حجابي، بي عفتي،
بي بند و باري، مصرف زدگي، بي ديني و غربزدگي به بينندگان مسلمان ارائه مي گرديد و اعتقادات ديني آنها را به تمسخر مي گرفت. تضعيف دانشسراها و مراكز تربيت معلم و تغيير كتب درسي در دوران به اصطلاح اصلاحات، رجعت به ارزش هاي طاغوتي را تسهيل مي نمود. در همين دوران، ماهواره ها و شبكه هاي راديويي و تلويزيوني صهيونيستي هم به ياري عمّال خود در ايران شتافتند و در اشاعه فساد و بي بند و باري و ارزش هاي غربي، شبانه روز اذهان شنوندگان و بينندگان خود را مورد بمباران تبليغاتي قرار دادند.
در حالي كه انتظار مي رود همچنان كه سرسپردگان دشمن، گسترش بي حجابي را از مراكز تربيت معلم آغاز كرده بودند، در نظام اسلامي نيز مراكز تربيت معلم در توسعه و ترويج و تعميق فرهنگ حجاب و عفاف، نقش تعيين كننده اي ايفا كنند.
چه بايد كرد؟
در مقابله با تهاجم فرهنگي استكبار جهاني، علامه شرف الدين جبل عاملي رهنمودي ارائه مي نمايد كه مي تواند سرمشق ما در اين راستا باشد. اين عالم رباني و انقلابي پس از مشاهده توطئه هاي استعمارگران غربي در كشورهاي اسلامي تاكيد مي كند: " لم ينتشر الهدي الا من حيث انتشر الضلاله." (هدايت منتشر نمي شود مگر از همان نقطه و طريق كه ضلالت منتشر گرديده است.) لذا مطالعه دقيق شيوه ها و راهكارهاي معماران فرهنگ استعماري مي تواند ما را در اتخاذ روش هاي مقابله با آن ترفندها ياري نمايد. البته رعايت حدود و ضوابط اسلامي مي بايست كاملا مورد توجه برنامه ريزان و مجريان قرار گيرد. تجارب نگارنده نشان مي دهد كه اگر فلسفه حجاب اسلامي و عفاف، حكيمانه و عالمانه ارائه گردد و آفات و مضرات بي حجابي و
بيبند و باري درست تبيين شود، تمامي دختران و زنان مسلمان و غير مسلمان از اين دستورات حياتبخش آسماني استقبال مي نمايند. با توجه به تجربيات دو سه دهه اخير، نكات و پيشنهادهايي به مسئولان محترم و همكاران گرانقدر فرهنگي تقديم مي گردد. باشد كه در طريق ايفاي مسئوليت گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، موثر افتد؛
1- تبليغ عالمانه فرهنگ حجاب و عفاف و مقابله با فساد و بي بند و باري مي بايست در اولويت
برنامه هاي فرهنگي و اجرايي مسئولان انقلابي نظام مقدس جمهوري اسلامي قرار گيرد. اساتيد حوزه و دانشگاه با همكاري روانشناسان و جامعه شناسان متعهد و متخصص طرح هايي حكيمانه در اين موارد را تهيه و پس از تصويب در نهادهاي قانوني جهت اجراي دقيق به وزارتخانه ها و موسسات ذيربط مخصوصا صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ديگر موسسات فرهنگي ابلاغ نمايند. بديهي است برنامه ريزان و دست اندركاران آموزش و پرورش، بخصوص مديران و دبيران و معلمان عزيز و متعهد رسالتي سنگين در اين برهه حساس در اين زمينه بر عهده دارند. در اين راستا تشريح و تبيين موارد زير ضروري به نظر مي رسد؛
الف) جايگاه رفيع زن در اسلام: بررسي تطبيقي جايگاه زن در اسلام و ديگر اديان و مكاتب فلسفي اثبات مي كند كه دين مبين اسلام براي زن ارزش و احترام خاصي قائل شده است. توصيه مي شود كتاب "زن در آينه جلال و جمال" تاليف آيت الله جوادي آملي، تفسير كبير "الميزان" و نظرات گهربار مقام معظم رهبري در باره جايگاه و پايگاه زن در اسلام مورد مداقّه قرار گيرد.
ب) حجاب و عفاف در اسلام و ساير اديان و مكاتب: در قرآن مجيد بيش از ده آيه به رعايت حجاب و حرمت نگاه كردن به نامحرم اختصاص يافته است. مثلاً در آيه 59 سوره مباركه احزاب خداوند مي فرمايد: "اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو خويشتن را به چادر فروپوشند، كه بدين گونه بهتر شناخته مي شوند تا مورد اذيت قرار نگيرند؛ و خدا آمرزنده و مهربان است." مفسرين اتفاق نظر دارند كه در اين آيه همانند آيات ديگر وجوب حجاب و پوشش براي زنان تاكيد شده است. احاديث متعددي هم از معصومين عليهم السلام در مورد وجوب حجاب و پوشش زنان روايت شده كه در آنها ثمرات رعايت حجاب نيز تبيين گرديده است. در اديان و مذاهب ديگر همچون زرتشت، يهود و مسيحيت نيز رعايت حجاب توسط زنان امري واجب شمرده شده است.
ج) پيامدهاي بي بند و باري: پيامدهاي نگران كننده بي بند و باري ها در غرب، موجب شده است كه تعدادي از سازمان هاي زنان و نهادهاي امنيتي در آمريكا و استراليا و كانادا نيز به جمع طرفداران حجاب و عفاف بپيوندند. آنها پس از بررسي آمار وحشتناك تجاوز به زنان، سقط جنين ناشي از روابط نامشروع، كودكان حرام زاده، جدايي هاي منجر به طلاق و قتل دختران و زنان در كشورهاي مذكور به زنان چنين توصيه كرده اند: "1- هميشه جوراب و
لباس هاي مناسب بپوشيد 2- از كفش هاي بي پاشنه به جاي پاشنه دار استفاده كنيد. زنان با كفش پاشنهدار بيش از حد در معرض خطر هستند 3- پوشيدن دامن هاي كوتاه و لباس هاي جلب توجه كننده
مي تواند حمله را محتمل تر كند. بنابراين اگر شما براي امنيت و سلامتي خودتان ارزش قائل هستيد اين نوع لباس ها را در مجامع عمومي نپوشيد." شايان ذكر است كه فرهنگ بي حجابي و بي بندوباري، جوامع غربي را با بحران هاي متعددي مواجه ساخته است. بر حسب گزارش هاي انتشار يافته آمار ازدواج طي 20 سال گذشته به پايين ترين حد خود تنزل كرده است. از هر 1000 زن متاهل آمريكايي 44- 15 ساله، تنها 91 نفر متاهل باقي ماندند. در سال 1999 در آمريكا يك ميليون و سيصد هزار كودك نامشروع متولد شده است. طبق گزارش مركز آمار بهداشت ملي دو سوم نوزادان آمريكايي خارج از دايره زناشويي متولد شده اند. در آمار ديگري هم اعلان گرديد در سال 1997، يك ميليون و سيصد هزار سقط جنين صورت گرفت كه 78 درصد آنها به علت روابط نامشروع بوده است.
2- نقش آموزش و پرورش و دانشگاه ها در تقويت فرهنگ حجاب و عفاف: بدون ترديد آموزش و پرورش و دانشگاه ها مي توانند در تقويت فرهنگ حجاب و عفاف مهم ترين نقش را به عهده بگيرند. تحقيقات نشان مي دهد اساتيد دانشگاه ها و مخصوصا معلّمان آموزش و پرورش بيشترين تاثير را در تحولات فرهنگي جامعه دارا مي باشند. به عبارت ديگر، آنها مي توانند يزيد را بايزيد سازند. با عنايت به چنين واقعياتي نكات ذيل از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد؛ الف) در گزينش و استخدام معلمان، مربيان و اساتيد دانشگاهها
توجه ويژه اي به عمل آيد. در اين راستا ضروري به نظر مي رسد كه اولاً استخدام معلمان و مربيان فقط از طريق مراكز و موسسات تربيت معلم، آن هم زير نظر آموزش و پرورش صورت گيرد و ثانياً التزام عملي به احكام اسلامي مخصوصاً حجاب و عفاف در داوطلبان زن در اولويت قرار گيرد و ثالثاً در برنامه هاي آموزشي و پرورشي مراكز و موسسات مذكور جايگاه رفيع زن در اسلام و اهميت و قداست حجاب و عفاف عميقاً و دقيقاً تشريح و تبيين گردد. در دوره هاي ضمن خدمت معلمان، مربيان و اساتيد دانشگاه نيز مطالب مذكور، متناسب با مخاطبين، آموزش داده شود. ب) در برنامه هاي پرورشي
تشكل هاي دانش آموزي و دانشجويي نيز موضوعات مذكور مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد تا نوجوانان و جوانان مسلمان نسبت به حجاب و عفاف معرفت كامل به دست آورند. ج) در جلسات انجمن اولياء و مربيان هم به مسئله حجاب و عفاف و اثرات آن در سلامت و امنيت جسم و روان دانش آموزان و افراد جامعه توجه ويژه به عمل آيد. د) فضاهاي آموزشي و پرورشي دختران به نحوي طراحي و احداث شوند كه آنها بتوانند در آنجا به راحتي و بدون رعايت حجاب كامل به تحصيلات خود ادامه دهند. ح) از اختلاط دختر و پسر و زن و مرد در مدارس و دانشگاه ها و ديگر موسسات آموزشي به شدت پرهيز شود. تحقيقات در كشورهاي غربي هم نشان مي دهد كه اختلاط دختر و پسر در مدارس و دانشگاه ها باعث افت شديد آموزشي شده و مشكلات متعدد اخلاقي و تربيتي را هم باعث گرديده است. و) در كتب درسي، مجلات آموزشي و پرورشي و امثال آن در باره مباحث مذكور بازنگري جدي و عميق به عمل آيد. مخصوصاً در كتاب ها و مجلات مخصوص كودكان و نوجوانان حجاب اسلامي و عفاف به زيباترين و دلپسندترين شيوه آموزش داده شود.
جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]
-
گوناگون
پربازدیدترینها