تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 17 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814382309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه چالش وزارت بهداشت و تامين اجتماعي بر سر «پزشك امين»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ادامه چالش وزارت بهداشت و تامين اجتماعي بر سر «پزشك امين»
طرح «پزشك امين خانواده» توسط نظام درمان سازمان تامين اجتماعي در استان گيلان به طور آزمايشي اجرا مي شود.

سازمان تامين اجتماعي، حفظ و ارتقاي سلامت بيش از ۳۲ميليون نفر از جمعيت كشور را بر عهده دارد و براي ارائه خدمات مطلوب به اين جمعيت، طرح پزشك امين خانواده را در دستور كار قرار داده است و بر اين باور است كه اين طرح، نقش اساسي و مهمي در تحول نظام درمان سازمان تامين اجتماعي كشور خواهد داشت.

بر اساس اين طرح هر يك از بيمه شدگان تامين اجتماعي مي توانند به شكل انفرادي و يا به همراه خانواده يك پزشك را به عنوان پزشك امين خود انتخاب كنند و از خدمات درماني متنوعي بهره مند شوند اين در حالي است كه وزارت بهداشت با اجرا شدن اين طرح موافق نيست.

مزاياي طرح

در طرح پزشك امين، مثل پزشك خانواده، پزشك عمومي بعد از معاينه اوليه، براي بيمار بيمه شده پرونده سلامت تشكيل مي دهد تا همه اطلاعات مورد نياز تشخيصي، درماني و سوابق پزشكي را در پرونده سلامت آنان ثبت و نگهداري كند.

مدير عامل سازمان تامين اجتماعي در مورد مزاياي اين طرح معتقد است پزشك امين با تشكيل پرونده الكترونيك سلامت براي هر يك از بيمه شدگان باعث خواهد شد بيماري آن ها به موقع تشخيص داده شده و درمان شوند و به موقع از عوارض تهديدكننده سلامت آنان جلوگيري شود.

رحمت ا... حافظي درباره مزاياي اين طرح به مهر گفت: پي گيري درمان بيماران در مواقعي كه به خدمات تخصصي، فوق تخصصي، سرپايي و بستري شدن نياز دارند و از طرفي دسترسي آسان و عادلانه بيمه شدگان به خدمات درماني مورد نياز از مزاياي اين طرح است، بهره مندي از ويزيت رايگان در مراجعه به پزشك امين خود و بهره مندي از مشاوره هاي رايگان تلفني در موارد ضروري از ديگر ويژگي هاي اين طرح اعلام شده است.

وي افزود: بهره مندي از ويزيت رايگان در مراجعه به پزشك متخصص در مواردي كه به تشخيص پزشك امين معرفي شده باشند ،همچنين برخورداري از خدمات رايگان دارويي در قالب بسته دارويي تجويز شده توسط پزشكان امين از مزيت هاي مهم طرح نظام نوين ارائه خدمات درماني است.

مدير عامل سازمان تامين اجتماعي كشور در ادامه درباره بهره مندي از مزاياي كاهش ۵۰درصدي هزينه خدمات بستري (سهم بيمه شده) در بيمارستان هاي طرف قرارداد دولتي و دانشگاهي براي بيمه شدگان معرفي شده از طريق پزشك امين سخن گفت و افزود: كاهش ۳۰درصدي هزينه خدمات آزمايشگاهي و تصويربرداري (سهم بيمه شده) در مراكز طرف قرارداد دولتي و دانشگاهي براي بيمه شدگان معرفي شده از طريق پزشك امين از مزاياي ديگر طرح پزشك امين است.

وي اجراي طرح پزشك امين را تحولي اساسي و مهم در نظام درمان اين سازمان عنوان كرد و افزود: تاكنون از ۷۸۰پزشك عمومي در گيلان تعداد ۵۵۰پزشك آمادگي خود را براي همراهي با طرح پزشك امين اعلام كرده اند.

آزمايشي در گيلان

مدير درمان تامين اجتماعي استان گيلان هم با اشاره به نحوه ثبت نام بيمه شدگان در طرح نظام نوين ارائه خدمات درماني گفت: بيمه شدگان براي ورود به طرح نظام نوين ارائه خدمات درماني بايد داراي حداقل ۳ماه استحقاق درمان باشند.

محمدحسين شهدي درباره اجراي اين طرح دراستان گيلان افزود: در اين صورت افراد مي توانند پزشك امين مورد نظر خود را انتخاب و به سامانه برنامه نظام نوين ارائه خدمات نوين درماني يا به مطب پزشك امين مورد نظر خود مراجعه و با كمك وي در سايت اينترنتي اعلام شده ثبت نام كنند.

وي افزود: در اولين مراجعه، پزشك امين پس از انجام معاينه و ساير اقدامات اوليه و تشكيل پرونده سلامت الكترونيك، روي جلد و پشت تمامي صفحات دفترچه بيمه شده را ممهور به مهر خود و پزشك جانشين مي كند.

طرح پزشك امين به اين معناست كه تمام اعضاي خانواده ، يك پزشك داشته باشند كه در مدت شبانه روز اگر مشكلي به وجود آمد در صورت نياز به آن پزشك در دسترس باشد.

معاون درمان سازمان تامين اجتماعي با بيان اين مطلب معتقد است كه سازمان تامين اجتماعي متولي بيمه شدگان خود است به همين دليل وظيفه دارد در قبال دريافت حق بيمه خدمات درماني ارائه كند.

هدايت ا... اديب نيا درباره مغايرت اين طرح با طرح پزشك خانواده به فارس گفت: اين طرح زيرساختي براي وزارت بهداشت است تا طرح پزشك خانواده بهتر اجرايي شود و هيچ گونه مغايرتي با قانون و اسناد بالادستي ندارد همچنين موجب از بين رفتن سردرگمي بيماران مي شود.

كوتاه و ميان مدت

اگر يك طرح بخواهد به صورت استراتژيك پياده شود بايد در آن طرح تعهدات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به روشني مشخص باشد و نظام آموزشي متناسب و منابع مالي آن به درستي تعريف شود.

با اين نگاه طرح پزشك خانواده در كشور به عنوان يك طرح راهبردي مثل ساير كشورهاي پيشرفته ديده شده است و با وجود اين كه به عنوان يك طرح زيربنايي است ولي هنوز در مرحله اجرا با فراز و فرودهايي روبه روست.

دكتر «قاضي زاده» عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اين مطلب مي گويد: تا رسيدن به مرحله اجراي طرح استراتژيك پزشك خانواده در سراسر كشور، هر نوع اقداماتي كه در كوتاه مدت و ميان مدت در حوزه ارائه خدمات پزشكي صورت بگيرد خوب است.

به عنوان مثال كميته امداد با همين نگرش طرح مشابه پزشك امين را سال ها در دستور كار داشت و با پزشكاني كه مطب دارند قراردادي به صورت كوتاه مدت تنظيم مي شد تا از اين طريق به بيماران تحت پوشش كميته امداد خدمات مناسب تري ارائه شود يا در بنياد جانبازان خراسان چند سال قبل براي ارائه خدمات مناسب به جانبازان با پزشكان قراردادي بسته مي شد.

وي مي افزايد: طرح پزشك امين سازمان تامين اجتماعي هم تا رسيدن به طرح پزشك خانواده براي دسترسي اعضاي تحت پوشش سازمان به خدمات عادلانه پزشكي لازم است. به گفته وي در واقع در شرايط كنوني ، تراز سازمان تامين اجتماعي منفي است و خدمات درماني سازمان تامين اجتماعي ممكن است در سراسر كشور به شكل يكسان ارائه نشود.

به عنوان مثال ممكن است افراد تحت پوشش اين سازمان در تهران و كلان شهرها نسبت به افرادي كه در مناطق محروم و دوردست قرار دارند به صورت يكسان خدمات درماني دريافت نكنند. اما از طريق طرح پزشك امين شرايط ارائه خدمات پزشكي يكسان براي آن ها فراهم مي شود. نكته ديگر اين كه از هدررفت منابع هم جلوگيري مي شود و افرادي كه تحت پوشش اين طرح قرار دارند مي دانند بعد از مرحله اوليه كار بايد به كجا مراجعه كنند تا به نتيجه مطلوب برسند.

بنابراين طرح هايي از اين قبيل در كوتاه مدت و ميان مدت خوب است و لازم به نظر مي رسد. اما بايد قبول كرد كه طرح پزشك خانواده يك طرح ملي و استراتژيك است و با اجرايي و عملياتي شدن اين طرح، همه صندوق هاي بيمه اي در يكديگر ادغام مي شود و سياست كلان دولت هم اين است كه در قالب طرح پزشك خانواده، شرايط ارائه خدمات يكسان را براي همه مردم در سراسر كشور فراهم كنند.

طرح پزشك امين در سازمان تامين اجتماعي مشابه طرح چند سال قبل پزشك معتمد كميته امداد است، كميته امداد هم در مسير ارائه خدمات مناسب به افراد تحت پوشش خود تلاش مي كرد تا از اين طريق عمل كند و حال سازمان تامين اجتماعي هم براي افراد تحت پوشش خود كه در كشور جمعيت قابل توجهي را دارد تلاش مي كند تا از طريق پزشك امين كار درمان آن ها را در سراسر كشور به شكل مطلوب تري انجام دهد.

دكتر خالقي عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اين نگاه به طرح پزشك امين سازمان تامين اجتماعي مي گويد: سازمان تامين اجتماعي با اين طرح مي خواهد در برابر افراد تحت پوشش خود احساس مسئوليت بيشتري داشته باشد و در واقع مي خواهد شرايط بهره مندي يكساني را براي همه بيمه شدگان در سراسر كشور به وجود آورد.

به گفته او سازمان تامين اجتماعي در مقابل حق بيمه اي كه از افراد تحت پوشش خود مي گيرد مي خواهد با طرح پزشك امين خدمات درماني بهتري را هم ارائه كند.

وي مي افزايد: اگر از اين منظر به موضوع نگاه كنيم نبايد طرح پزشك امين را موازي با طرح پزشك خانواده وزارت بهداشت ديد. اما از سوي ديگر نبايد فراموش كرد كه نظام سلامت بهداشت و درمان كشور بر عهده وزارت بهداشت است و اين متولي هم مي خواهد از طريق پزشك خانواده، نگاه واحدي را براي خدمات رساني به همه مردم در كشور حاكم كند.

در واقع طبق قانون مسئوليت اصلي كار خدمات رساني در حوزه پزشكي بر عهده وزارت بهداشت و درمان است. به همين دليل هرگونه اقدامي كه قرار است به صورت راهبردي در حوزه بهداشت و درمان صورت گيرد بايد با سياست هاي كلان وزارت بهداشت و درمان هماهنگ شود و دولت و مجلس هم از اين وزارتخانه مسئوليت مي خواهد.

وي با اشاره به طرح پزشك خانواده توسط وزارت بهداشت و درمان مي گويد: بر اساس طرح پزشك خانواده برنامه ريزي شده است كه هر ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر تحت نظر يك پزشك قرار بگيرند و از اين طريق براي آن ها پرونده تشكيل شود. اين طرح هم سال هاست كه در كشورهاي پيشرفته جواب داده است و در برنامه هاي توسعه هم دولت نگاه ويژه اي به طرح پزشك خانواده دارد و هر وزيري هم كه مي خواهد مسئوليت وزارت بهداشت را بر عهده بگيرد در برنامه هاي خود روي طرح پزشك خانواده تاكيد دارد.

اين واقعيت ها نشان مي دهد كه طرح پزشك خانواده در راستاي انجام رسالت وزارت بهداشت و درمان مهم ديده شده است و هر دولتي بر اجرايي شدن آن اصرار دارد. بنابراين طرح پزشك امين سازمان تامين اجتماعي در كوتاه مدت و ميان مدت خوب است اما همه اين اقدامات بايد در نهايت بر اساس سياست هاي كلان بهداشتي و درماني ديده شود.

موازي كاري نه!

وزارت بهداشت و درمان با اجراي طرح پزشك امين سازمان تامين اجتماعي موافق نيست.

معاون درمان وزارت بهداشت در اين باره گفت: اين طرح موازي كاري با طرح پزشك خانواده است و قرار بود با آن ادغام شود.

دكتر امامي رضوي به مهر افزود: مسئولان وزارت بهداشت با اجراي طرح پزشك امين بدون هماهنگي با اين وزارتخانه مخالف هستند چرا كه اين طرح موازي كاري با طرح پزشك خانواده است هر طرحي نظير پزشك امين بايد با هماهنگي مسئولان وزارت بهداشت و هم راستا با برنامه پزشك خانواده انجام شود ولي متاسفانه تاكنون هماهنگي لازم توسط سازمان تامين اجتماعي با وزارت صورت نگرفته است.

دكتر محسن پور قائم مقام وزير بهداشت در امور مجلس با بيان اين مطلب كه اجراي طرح پزشك امين باعث اختلال در سيستم درماني كشور شده است، گفت: در شرايطي كه ما به دليل كمبود اعتبار براي جذب پزشكان عمومي در مناطق محروم مثل خوزستان، سيستان و بلوچستان و چهار محال و بختياري دچار مشكل هستيم و پزشكان متعهد در قالب پزشك خانواده با حداقل دستمزد در مناطق محروم به مردم خدمت رساني مي كنند، طرح پزشك امين در مركز يكي از استان هاي غيرمحروم اجرا مي شود كه اين اقدام باعث ايجاد اختلال در نظم ارائه خدمات درماني در اين حوزه شده است.

از سوي ديگر در قانون برنامه پنجم توسعه بر نقش وزارت بهداشت به عنوان عامل اصلي در سياست گذاري و ابعاد حاكميتي حوزه سلامت تصريح شده است. بر اين اساس در قانون توسعه پنجم، طراحي نظام درماني كشور و طراحي سامانه جامع خدمات همگاني سلامت با اولويت نظام ارجاع و پزشك خانواده جزو وظايف وزارت بهداشت برشمرده شده تا نقش حاكميتي وزارت بهداشت در ابعاد سياست گذاري سلامت عملياتي شود.

قائم مقام سازمان نظام پزشكي با بيان اين مطلب به ايسنا گفت:ماهيت طرح پزشك امين سازمان تأمين اجتماعي كه ظاهرا بر اساس برخي از سياست گذاري هاي درون حوزه تأمين اجتماعي صورت پذيرفته بر مبناي ارائه خدمات مطلوب تر به بيمه شدگان تأمين اجتماعي است. اما از آن جا كه امكان تفكيك واقعي آن در صحنه ارائه خدمات بهداشتي- درماني كشور بسيار مشكل خواهد بود، عملا منجر به بروز بداخلاقي در ساير ساختارهاي متداول ارائه خدمات فعلي خواهد شد.

دكتر زالي افزود: حتي اگر خدشه به طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع مورد نظر طراحان اصلي طرح پزشك امين نباشد. اما از آن جا كه مباحثي مانند مباني نظري، قطع ارتباط مالي ميان پزشك و بيمار، افزايش قدرت انتخاب بيمه شدگان، افزايش كيفيت ارائه خدمات و هدفمندسازي نظام بهره وري در خدمات درماني مورد نظر طراحان اين طرح در تأمين اجتماعي بوده است اين آسيب بالقوه جهت اختلال در طرح ملي پزشك خانواده و نظام ارجاع وجود خواهد داشت.

بر اين اساس به نظر مي رسد طرح پزشك امين از نظر ماهيت حتي اگر قالب مشابه پزشك خانواده را نيز به خود نگيرد به دليل برخي وجوه اشتراكي، مشابهات و هم پوشاني با طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع به نوعي امكان بروز موازي كاري در فرآيندهاي فعلي حوزه سلامت را فراهم خواهد كرد.

به هر حال پزشك خانواده، پزشك امين و ساير طرح هاي مشابه يك هدف و آن هم ارائه خدمات پزشكي و درماني مطلوب را به مردم دنبال مي كنند و شايد از طريق كارهاي رقابتي بتوان خدمات بهتري را به مردم ارائه كرد لذا ادغام كردن و سامان دهي اين قبيل طرح ها مي تواند به نفع آحاد جامعه و تقويت نظام سلامت باشد.

چكيده گزارش

طرح «پزشك امين» در حوزه درمان سازمان تامين اجتماعي براي ارائه خدمات مطلوب به بيمه شدگان اين سازمان به صورت نمونه در استان گيلان اجرا مي شود اين در حالي است كه وزارت بهداشت و درمان اين طرح را با طرح «پزشك خانواده» همخوان نمي داند وزارت بهداشت، به عنوان متولي امور بهداشت و درمان، رسالت خود را ارائه خدمات به همه مردم در سراسر كشور مي داند و اين هدف را هم از طريق طرح پزشك خانواده به منظور ارائه خدمات يكسان در كشور دنبال مي كند اما سازمان تامين اجتماعي، طرح پزشك امين را همسو با طرح پزشك خانواده مي داند و بر اين باور است كه بيمه شدگان از اين طريق مي توانند از مزاياي درماني مناسبي بهره مند شوند. سوال اين است كه آيا مردم از ادغام اين دو طرح بهره مناسب تري نخواهند برد؟

پنجشنبه|ا|15|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن