تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798315670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درحضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد سومين نشست انديشه هاي راهبردي با موضوع زن و خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: درحضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد سومين نشست انديشه هاي راهبردي با موضوع زن و خانواده
جام جم آنلاين: صدها تن از انديشمندان، صاحبنظران، اساتيد حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمي، همراه با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، امشب در سومين نشست انديشه هاي راهبردي جمهوري اسلامي، به تعامل فكري و بررسي ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، هدف نشست هاي انديشه هاي راهبردي كه دو جلسه قبلي آن با موضوع «الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ايجاد فضايي علمي و تخصصي براي تضارب آرا و انديشه ها در جهت ايجاد گفتمان علمي و كاربردي و تصميم سازي درباره موضوعات راهبردي و مورد نياز كشور است.

در اين نشست كه از ساعت 30/18 آغاز شده و همچنان ادامه دارد صاحبنظراني كه مقالات و پژوهشهاي آنان از ميان 188 مقاله رسيده به دبيرخانه نشست به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بيان ديدگاهها و طرح نظريات خود پرداخته اند.

خانم دكتر نوابي نژاد استاد دانشگاه تربيت معلم به عنوان اولين سخنران نشست، در مقاله اي با نام آسيبها و الگوهاي مطلوب خانواده به بررسي تغييرات منفي و مثبتي پرداخت كه نهاد خانواده در چند دهه اخير شاهد بوده است.

اين استاد دانشگاه تغيير در الگوي ازدواج، تغيير سبك زندگي برخي زوجها به واسطه افزايش تحصيلات و اشتغال زنان، تغيير نگرش در برخي افراد درباره مقدس بودن پيوند زناشويي، كاهش تمايل به فرزندان بيشتر، خشونت فيزيكي و رواني برخي مردان و تبليغات ماهواره اي را از جمله آسيبهاي موجود در موضوع زن و خانواده دانست.

دكتر نوابي نژاد با بيان شاخصه هاي الگوي مطلوب خانواده و بررسي عواملي همچون صميميت، انعطاف پذيري و «تعامل فكري در پويايي و سلامت خانواده» تأكيد كرد: مطالعات جامعه شناختي، مشاهدات عيني و مطالعات غربي نشان مي دهد رابطه معناداري ميان دين و معنويت با سلامت رواني فردي – خانوادگي و اجتماعي وجود دارد كه بايد در جامعه كنوني تقويت شود.

دكتر بانكي پور فرد استاديار دانشگاه اصفهان نيز در سخنان خود با بررسي تفاوت مقوله خانواده در الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت و الگوي توسعه غربي نتيجه گرفت برخلاف الگوي غربي، خانواده در نگاه اسلامي، سلول اصلي پيكره اجتماع به شمار مي رود.

دكتر بانكي پور فرد با بيان آمارهاي ازدواج و طلاق در سالهاي اخير، به بررسي علل افزايش نسبي سن ازدواج پرداخت و با انتقاد از روند برنامه هاي 5 ساله توسعه گفت: مشكلات اقتصادي – توسعه شهرنشيني و تمركز بر رفاه فردي از جمله موانع ازدواج است اما غالب اين مشكلات ريشه اجتماعي و فرهنگي دارند كه بايد براي آنها، چاره انديشي كرد.

اين پژوهشگر با چند پيشنهاد سخنان خود را پايان داد: منطبق شدن برنامه هاي توسعه با سياستهاي نظام درباره خانواده، وضع و اجراي قوانين تسهيل كننده ازدواج، عزم ملي براي نهضت خانواده سازي و آموزش مهارتهاي زندگي به اعضاي خانواده از مهمترين اين پيشنهادها بود.

تعامل خانواده و دولت عنوان مقاله سخنران بعدي خانم دكتر علاسوند بود. دكتر علاسوند ظرفيت سازي در خانواده، اصلاح الگوي سبك زندگي و عامليت خانواده را در روند دستيابي به سرمايه و اعتبار اجتماعي مهم خواند و با انتقاد از نسبي گرايي در ارزشها گفت نظام معنايي و هويتي خانواده نبايد بر مباني عرفي شكل گيرد.

دكتر علاسوند در تشريح الگوي مطلوب ارتباطي دولت با خانواده افزود: در شيوه غيرمستقيم اين ارتباط، دولت به مسائلي همچون اقتدار بخشي به خانواده و حمايت از «پدر، مادر و همسر» مي پردازد اما در شيوه مستقيم ارتباط، خانواده در هر گونه سياست گذاري و برنامه ريزي سه قوه نقش محوري بر عهده مي گيرد، و تسهيل عملكردهاي خانوادگي، اتخاذ راه حلهاي سيستمي و تقويت نهادهاي هنجارساز خانواده بويژه آموزش و پرورش و رسانه در دستور كار جدي قرار مي گيرد.

حجت الاسلام پيروزمند سخنران بعدي سومين نشست راهبردي هم انديشي جمهوري اسلامي بود كه با عنوان «تكامل گرايي در مسئوليت اجتماعي زنان از منظر اسلام»، مقاله خود را ارائه كرد.

اين محقق حوزه و دانشگاه با تشريح ديدگاههاي مختلف درباره تكامل گرايي زنان گفت: تكامل گرايي زنان به معناي اهتمام به تربيت نسلي «متعهد، انقلابي، كارآمد و تكامل طلب» است و با تأكيد بر مسئوليت پذيري اجتماعي براي اقامه قسط و عدل، نقش آفريني زنان را در تعريف و تحقق سبك زندگي اسلامي – ايراني تبيين مي كند.

حجت الاسلام پيروزمند با اتكا به نظريه مطرح شده، اين راهبردها را براي تحقق تكامل گرايي در مسئوليت اجتماعي زنان مطرح كرد: «انتخاب نظريه برتر در كاركرد اجتماعي زنان از طريق برگزاري كرسيهاي آزاد انديشي، آموزش فراگير و تدريجي الگوي برتر و حمايتهاي قانوني از فرصتهاي شغلي متناسب با ويژگيهاي طبيعي زن و مرد».

در ادامه نشست خانم دكتر ميرخاني عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس به بيان ديدگاههاي خود در زمينه «رسالت مادري، مقاصد شرعي، مكاتب و معاهدات بين المللي» پرداخت.

دكتر ميرخاني با بررسي ديدگاه اسلام درباره رسالت عظيم مادر در حفظ دين، نقش مادر در حفاظت از نسل و نقش مادر در حفاظت عقلاني و تربيت اعضاي خانواده گفت در مكاتب اومانيسم و فمينيسم، نقش مادر به شدت افول مي يابد و جايگاه زن و مادر در حد يك عنصر مادي تنزل پيدا مي كند.

اين استاد دانشگاه براي تحقق رسالت حقيقي مادر پيشنهاد كرد مادران تحت حمايت بيمه بازنشستگي و از كارافتادگي قرار گيرند و فرهنگ سازي مناسب قرآني درباره جايگاه مادر انجام شود.

خانم دكتر عظيم زاده عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق، ديگر سخنران سومين نشست راهبردي هم انديشي در جمهوري اسلامي، موضوع تقابل فمينيسم و كاركردهاي خانواده را براي سخنراني خود انتخاب كرده بود.

وي جامعه پذيري كودكان، تداوم حيات خانواده، حمايت عاطفي، و تثبيت جايگاه اجتماعي را از جمله كاركردهاي خانواده در علم جامعه شناسي خواند و گفت: فمينيسم به عنوان واكنشي در برابر فرهنگ قرون گذشته اروپا، آثار بسيار مخربي بر كاركردهاي خانواده برجاي گذاشته و عملاً به عاملي براي فروپاشي نهاد خانواده در غرب تبديل شده است.

دكتر عظيم زاده تقويت همه جانبه نهاد خانواده را، راه حل اصلي بسياري از مشكلات موجود دانست.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن