تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر جعفري با انتقاد از اظهارات حجت‏الاسلام فاكر در شبكه 3 سيما:امام خمبني(ره) به حاج آقا مصطفي توصيه كرده كه از «تفسير پرتوي از قرآن» آيت الله طالقاني استفاده كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دكتر جعفري با انتقاد از اظهارات حجت‏الاسلام فاكر در شبكه 3 سيما:امام خمبني(ره) به حاج آقا مصطفي توصيه كرده كه از «تفسير پرتوي از قرآن» آيت الله طالقاني استفاده كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - فارسدكتر «سيد محمدمهدي جعفري» استاد دانشكده ادبيات دانشگاه شيراز با ارسال نمابري به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس،با انتقاد از اظهارات حجت الاسلام فاكر در شبكه 3 سيما پيرامون چگونگي نگارش و انتشار تفسير پرتوي از قرآن آيت اله طالقاني خواستار قرائت نامه اي در اين خصوص در اين شبكه شده است. به گزارش ايسنا از شيراز اين استاد دانشگاه و پژوهشگر متون اسلامي در قسمتي از نامه خود خطاب به رئيس سازمان صدا و سيماري جمهوري اسلامي ايران آورده است: جناب آقاي ضرغامي اين جانب مصراً درخواست دارم دستور دهيد به من اجازه داده شود كه اين نامه را در همان برنامه اختصاصي » شبكه 3 بخوانم و يا يكي از مجريان آن برنامه در همان ساعت اين نامه را به طور كامل به اطلاع مردم بيننده برساند. اگر چنين نكنيد و اجازه ندهيد در اين جهان در مقابل مردم مسئول هستيد و در جهان ديگر در برابر ميزان عدل الهي ناچار به پاسخگويي هستيد. متن كامل نامه اين پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه در ادامه مي آيد: جناب آقاي رياست محترم سازمان صدا و سيماري جمهوري اسلامي ايران پس از سلام و تقديم تحيت، به استحضار مي رساند در برنامه اختصاصي شبكه 3 سيما در روز چهارشنبه 30 بهمن ماه آقاي فاكر درباره تفسير پرتوي از قرآن آيه الله طالقاني چنين اظهارنظر كردند: « من درباره اين تفسير اشكالاتي داشتم، در زندان اوين آنها را به آقاي طالقاني گفتم. گفتند: يادم نيست، صفحه و جلد آن را به وي گفتم. گفتند: با وجود اين به يادم نمي آيد. بعد گفتند: ما كه در زندان بوديم، چند نفري مانند خود من و آقايان مهندس بازرگان، مهندس سحابي و يك نفر ديگر كه الان نام او را به ياد نمي آورم (سپس آقاي فاكر گفتند: ) احتمالاً مهندس كثيرايي، هر كدام آياتي را تفسير مي كرديم. پس از اينكه همه آنها جمع شد و در كتابي گردآوري شد، آقاي طالقاني گفتند به من پيشنهاد شد همه آنها را به نام من منتشر كنند و من هم قبول كردم. به دنبال اين توضيح آقاي طالقاني من متوجه شدم كه آن اشكال ها مربوط به خود ايشان نبوده است.» همه آنچه در بالا از آقاي فاكر نوشته شد نقل به مضمون است نه عين نص صريح گفته ها. اين جانب سيد محمد مهدي جعفري كه از خرداد 1342 تا ارديبهشت 1346 در زندان قصر، در خدمت آيت الله طالقاني و ديگر بزرگان از سران و اعضاي نهضت آزادي ايران و شخصيت هاي ديگري از مبارزان بودم، جريان تفسيري پرتوي از قرآن آيت الله طالقاني و تدوين و تهيه و چاپ و انتشار آن را، به اختصار به عرض مي رسانم. آيت الله طالقاني جلد اول پرتوي از قرآن را در زندان شماره 2 قصر به خط خودشان نوشتند و به وسيله شركت انتشار چاپ و منتشر شد و در تابستان سال 42 به دست ما در زندان شماره 4 قصر رسيد. آيت الله طالقاني در آخر مقدمه جلد اول به اين حالت خود اشاره كرده اند كه خوانندگان عزيز معذورم بداريد كه اين مطالب را در حالي نوشتم كه مانند مرده اي در ميان قبر گرفتارم. آيت الله طالقاني را در دوم محرم (4 خرداد 1342) از زندان آزاد كردند تا با توجه به حوادثي كه پيش بيني مي شد در محرم آن سال رخ دهد، با پرونده سنگيني دوباره دستگير كنند شايد بتوانند وي را به اعدام يا زندان دراز مدتي محكوم كنند. آيت الله طالقاني تا شب نهم محرم در مسجد هدايت به منبر مي روند و چند روز بعد به لواسانات مي روند. سرانجام در 22 خرداد 42 با لشكر كشي به آن منطقه وي را دستگير و به زندان شماره 4 قصر آوردند و هنوز ايشان وارد زندان نشده دستور دادند وي را به زندان شماره 2 قصر ـ كه فرزن و خواهرزاده هايشان و برخي ديگر از متهمان 15 خرداد را كه در آن جا زنداني كرده بودند و شكنجه مي دادند ـ ببرند. دادگاه نظامي سران و اعضاي نهضت آزادي ايران در 29 مهر 42 آغاز شد و چند روز بعد آيت الله طالقاني را از زندان شماره 2 و آقايان مهندس بازرگان و دكتر سحابي را از زندان قزل قلعه به زندان شماره 4 قصر كه ما در آن جا زنداني بوديم آوردند. زندانيان شماره 4 از آيت الله طالقاني خواهش كردند كه تفسير را ادامه دهند، ايشان پذيرفتند و خودشان گفتند بهتر است از جزء سي ام قرآن شروع كنيم، زيرا غالب آن سوره ها مكي است، هم حال و هواي اول بعثت را نشان مي دهند و هم الفاظ و آيات آن جزء كليد فهم قرآن است. ايشان در مدتي كه دادگاه هاي نظامي برقرار بود (كه قريب ده ماه به درازا كشيد) هفته اي دو يا سه روز، و پس از دادگاه هفته اي چهار يا پنج روز به گفتن تفسير مي نشستند، همه زندانيان، از افراد نهضت آزادي گرفته تا متهمان 15 خرداد و روحانيوني مانند جناب محمد جواد حجتي كرماني و حتي افراد لائيك كه در زندان بودند، در اين جلسات حضور مي يافتند و پس از تفسير به پرسش و پاسخ و بحث و نقد مي پرداختند. تقريرات آن بزرگوار را اين جانب تند تند مي نوشتم، در همان روز آنچه را نوشته بودم پاكنويس مي كردم و به خدمتشان مي بردم، ايشان نوشته ها را تصحيح و تكميل مي كردند و دوباره به وسيله اين جانب پاكنويس و به بيرون از زندان فرستاده مي شد. اين جريان به همين ترتيب ادامه داشت تا در آبان 1344 كه بجز آيت الله طالقاني، بقيه را به دژ برازجان تبعيد كردند. پس از بازگشت تبعيديان به زندان شماره 4 قصر تهران در سال 1345 و سال هاي بعد آن تفسير در دو جلد، و جلد دوم پرتوي از قرآن (آيات 143 تا آخر سوره بقره) كه مجدداً به وسيله شخص آيت الله طالقاني نوشته شده بود، چاپ و منتشر شد. به اين ترتيب تا سال 1348 دو جزء اول و دوم قرآن در دو جلد و جزء سي ام قرآن نيز در دو جلد به نام پرتوي از قرآن تأليف سيد محمود طالقاني و از افاضات ايشان منتشر گرديد. جريان تأليف جلد پنجم (سوره آل عمران) و جلد ششم (تا آيه 23 سوره نساء) به وسيله آيت الله طالقاني چون مربوط به سال هاي 50 تا 54 است و چاپ و انتشار آن ها در سال هاي 57 به بعد صورت گرفت، مسلماً از بحث ما خارج است. بنابراين جريان تأليف اين تفسير به وسيله چند نفر در زندان و نوشتن نام آيت الله طالقاني بر روي آن طبق توافق خود ايشان، به شدت تكذيب يم شود و هيچ كس جز شخص آيت الله طالقاني در پديدآوردن اين تفسير بي نظير، شركت نداشته است و هيچ كس هم در صحت انتساب آن به آيت الله طالقاني شك نكرده است. به شهادت حجت الاسلام سيد محمود دعايي امام خميني (ره) به شهيد حاج آقا مصطفي توصيه كرده بودند كه در نوشتن تفسير خود از پرتوي از قرآن آقاي طالقاني استفاده كنند، زيرا آن را بي هيچ عيب و اشكالي مي دانستند. جناب دعايي در پاسخ به درخواست اين جانب براي نظر امام (ره) درباره پرتوي از قرآن در سال 1362، نوشتند: « امام آثار هيچ كس را به طور دربست تأييد يا رد نمي كنند، ليكن آثار آيت الله طالقاني و شهيد مطهري را تأييد مي كردند و به شهيد حاج آقا مصطفي توصيه كرده بودند كه از تفسير پرتوي از قرآن آيت الله طالقاني استفاده كنند.» حال چگونه آقاي فاكر در يك مصاحبه تلويزيوني پر بيننده به خود اجازه مي دهند كه شبهه اي بي پايه درباره موضوعي كه فراموش كرده اند از چه بوده، پس از سي و چند سال، ميان مردم پخش كنند و چنين القا كنند كه وجود اشكال ها در پرتوي از قرآن ، در نتيجه شركت چند نفر ديگر در تأليف آن تفسير مي باشد و اين مطلب را شخص آيت الله طالقاني به ايشان گفته است؟! جناب آقاي ضرغامي اين جانب مصراً درخواست دارم دستور دهيد به من اجازه داده شود كه اين نامه را در همان برنامه اختصاصي » شبكه 3 بخوانم و يا يكي از مجريان آن برنامه در همان ساعت اين نامه را به طور كامل به اطلاع مردم بيننده برساند. اگر چنين نكنيد و اجازه ندهيد در اين جهان در مقابل مردم مسئول هستيد و در جهان ديگر در برابر ميزان عدل الهي ناچار به پاسخگويي هستيد.عكس / فرزاد صدريانتهاي پيام

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن