محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854967857
مولود کعبه
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مولود کعبه
بنا به نوشته مورخین ولادت على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفیل (1) بطرز عجیب و بیسابقهاى در درون كعبه یعنى خانه خدا به وقوع پیوست، محقق دانشمند حجة الاسلام نیّر گوید: اى آن كه حریم كعبه كاشانه تست بطحا صدف گوهر یكدانه تست گر مولد تو به كعبه آمد چه عجب اى نجل خلیل خانه خود خانه تست پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود بنا بر این على علیه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است. (2) اما ولادت این كودك مانند ولادت سایر كودكان به سادگى و به طور عادى نبود بلكه با تحولات عجیب و معنوى توأم بوده است مادر این طفل خدا پرست بوده و با دین حنیف ابراهیم زندگى میكرد و پیوسته به درگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مینمود كه وضع این حمل را بر او آسان گرداند زیرا تا به این كودك حامل بود خود را مستغرق در نور الهى میدید و گوئى از ملكوت اعلى به وى الهام شده بود كه این طفل با سایر موالید فرق بسیار دارد. شیخ صدوق و فتال نیشابورى از یزید بن قعنب روایت كردهاند كه گفت من با عباس بن عبدالمطلب و گروهى از عبدالعزى در كنار خانه خدا نشسته بودیم كه فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین در حالی كه نه ماه به او آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت خدایا من به تو و بدانچه از رسولان و كتابها از جانب تو آمدهاند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میكنم و اوست كه این بیت عتیق را بنا نهاده است به حق آن كه این خانه را ساخته و به حق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان گردان، یزید بن قعنب گوید ما به چشم خود دیدیم كه خانه كعبه از پشت(مستجار) شكافت و فاطمه به درون خانه رفت و از چشم ما پنهان گردید و دیوار به هم بر آمد چون خواستیم قفل در خانه را باز كنیم گشوده نشد لذا دانستیم كه این كار از امر خداى عز و جل است و فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد و در حالی كه امیرالمؤمنین علیه السلام را در روى دست داشت گفت من بر همه زنهاى گذشته برترى دارم زیرا آسیه خدا را به پنهانى پرستید در آنجا كه پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب نبود و مریم دختر عمران نخل خشك را به دست خود جنبانید تا از خرماى تازه چید و خورد(و هنگامی كه در بیت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسید كه از اینجا بیرون شو اینجا عبادتگاه است و زایشگاه نیست) و من داخل خانه خدا شدم و از میوههاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بیرون آیم هاتفى ندا كرد اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى فرماید من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأدیبش كردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست كه بتها را از خانه من میشكند و اوست كه در بام خانهام اذان گوید و مرا تقدیس و تمجید نماید خوشا بر كسی كه او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر كسى كه او را دشمن دارد و نافرمانیش كند. (3) و چنین افتخار منحصر به فردى كه براى على علیه السلام در اثر ولادت در اندرون كعبه حاصل شده است بر احدى از عموم افراد بشر چه در گذشته و چه در آینده به دست نیامده است و این سخن حقیقتى است كه اهل سنت نیز بدان اقرار و اعتراف دارند چنانكه ابن صباغ مالكى در فصول المهمه گوید: و لم یولد فى البیت الحرام قبله احد سواه و هى فضیلة خصه الله تعالى بها اجلالا له و اعلاء لمرتبته و اظهارا لتكرمته (4) ؛ یعنى پیش از آن حضرت احدى در خانه كعبه ولادت نیافت مگر خود او واین فضیلتى است كه خداى تعالى به على علیه السلام اختصاص داده تا مردم مرتبه بلند او را بشناسند و از او تجلیل و تكریم نمایند. در جلد نهم بحار در مورد وجه تسمیه آن حضرت به على چنین نوشته شده است كه چون ابوطالب طفل را از مادرش گرفت به سینه خود چسباند و دست فاطمه را گرفته و به سوى ابطح آمد و به پیشگاه خداوند تعالى چنین مناجات نمود. یا رب هذا الغسق الدجى و القمر المبتلج المضىء بین لنا من حكمك المقضى ماذا ترى فى اسم ذا الصبى (5) هاتفى ندا كرد: خصصتما بالولد الزكى و الطاهر المنتجب الرضى فاسمه من شامخ على على اشتق من العلى (6) علماى بزرگ اهل سنت نیز در كتب خود به همین مطلب اشاره كردهاند و محمد بن یوسف گنجى شافعى با تغییر چند لفظ و كلمه در كفایة الطالب چنین مینویسد كه در پاسخ تقاضاى ابوطالب ندائى برخاست و این دو بیت را گفت. یا اهل بیت المصطفى النبى خصصتم بالولد الزكى ان اسمه من شامخ العلى على اشتق من العلى (7) و در بعضى روایات آمده است كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل(پیش از این كه بوسیله نداى غیبى نام او على گذاشته شود) نام كودك را حیدر نهاد و هنگامی كه او را قنداق كرده به دست شوهر خود میداد گفت: خذه فانه حیدرة و به همین جهت آن حضرت در غزوه خیبر به مرحب پهلوان معروف یهود فرمود: انا الذى سمتنى امى حیدرة ضرغام اجام و لیث قسورة (8) و چون نام آن حضرت على گذاشته شد نام حیدر جزو سایر القاب بر او اطلاق گردید و از القاب مشهورش حیدر و اسدالله و مرتضى و امیرالمؤمنین و اخو رسول الله بوده و كنیه آنجناب ابوالحسن و ابوتراب است. همچنین خدا پرستى و اسلام آوردن فاطمه و ابوطالب نیز از روایات گذشته معلوم میشود كه آنها در جاهلیت موحد بوده و براى تعیین نام فرزند خود به درگاه خدا استغاثه نمودهاند، فاطمه بنت اسد براى رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم به منزله مادر بوده و از اولین گروهى است كه به آن حضرت ایمان آورد و به مدینه مهاجرت نمود و هنگام وفاتش نبى اكرم صلى الله علیه و آله و سلم پیراهن خود را براى كفن او اختصاص داد و به جنازهاش نماز خواند و خود در قبر او قرار گرفت تا وى از فشار قبر آسوده گردد و او را تلقین فرمود و دعا نمود. (9)
و ابوطالب هم موحد بوده و پس از بعثت رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم به او ایمان آورده و چون شیخ و رئیس قریش بود لذا ایمان خود را مصلحة مخفى مینمود، در امالى صدوق است مردى به ابن عباس گفت اى عموزاده رسولخدا مرا آگاه گردان كه آیا ابوطالب مسلمان بود؟ گفت چگونه مسلمان نبود در حالی كه میگفت: و قد علموا ان ابننا لا مكذب لدینا و لا یعبأ بقول الا باطل یعنى مشركین مكه دانستند كه فرزند ما(محمد صلى الله علیه و آله و سلم) نزد ما مورد تكذیب نیست و بسخنان بیهوده اعتناء نمیكند مثل ابوطالب مثل اصحاب كهف است كه ایمان خود را در دل مخفى نگه میداشتند و ظاهرا مشرك بودند و خداوند دو ثواب به آنها داد، حضرت صادق علیه السلام هم فرمود مثل ابوطالب مثل اصحاب كهف است كه در دل ایمان داشتند و ظاهرا مشرك بودند و خداوند دو پاداش (یكى براى ایمان و یكى براى تقیه) به آنها داد. (10) اشعار زیادى از ابوطالب در مدح پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله مانده است كه اسلام وى از مضمون آنها كاملا روشن و هویداست چنانكه به آن حضرت خطاب نموده و گوید: و دعوتنى و علمت انك ناصحى و لقد صدقت و كنت قبل امینا و ذكرت دینا لا محالة انه من خیر ادیان البریة دینا (11) به حضرت صادق عرض كردند كه(اهل سنت) گمان كنند كه ابوطالب كافر بوده است فرمود دروغ گویند چگونه كافر بود در حالی كه میگفت: ألم تعلموا انا وجدنا محمدا نبیا كموسى خط فى اول الكتب (12) شیخ سلیمان بلخى صاحب كتاب ینابیع المودة درباره ابوطالب گوید: و حامى النبى و معینه و محبه اشد حبا و كفیله و مربیه و المقر بنبوته و المعترف برسالته و المنشد فى مناقبه ابیاتا كثیرة و شیخ قریش ابوطالب. (13) یعنى ابوطالب كه رئیس و بزرگ قریش بود حامى و كمك پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم بود و او را بسیار دوست داشت و كفیل معیشت و مربى آن حضرت بود و به نبوتش اقرار و به رسالتش اعتراف داشت و در مناقب او اشعار زیادى سروده است. (درباره اثبات ایمان ابوطالب مطالب زیادى در كتب دینى نوشته شده و كتابهاى مستقلى نیز مانند كتاب ابوطالب مؤمن قریش به رشته تألیف در آمده است) . بارى ولادت على علیه السلام در اندرون كعبه مفاخر بنى هاشم را جلوه تازهاى بخشید و شعراى عرب و عجم در این مورد اشعار زیادى سرودهاند كه در خاتمه این فصل به چند بیت از سید حمیرى ذیلا اشاره میگردد. ولدته فى حرم الاله امه و البیت حیث فنائه و المسجد بیضاء طاهرة الثیاب كریمة طابت و طاب ولیدها و المولد فى لیلة غابت نحوس نجومها و بدت مع القمر المنیر الاسعد ما لف فى خرق القوابل مثله الا ابن امنة النبى محمد (14) مادرش او را در حرم خدا زائید در حالی كه بیت و مسجدالحرام آستانه او بود. آن مادر نورانى كه لباسهاى پاكیزه به تن داشت و خود پاكیزه بود و مولود او و محل ولادت نیز پاكیزه بود. در شبى كه ستارههاى منحوسش ناپیدا بوده و سعیدترین ستاره به همراه ماه پدید آمده بود . قابلههاى(دنیا) هیچ مولودى را مانند او لباس نپوشایندهاند(یعنى هرگز مولودى مانند او بدنیا نیامده) بجز پسر آمنه محمد پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم. پىنوشت ها: (1) حبشىهاى فیل سوار كه به اصحاب فیل سوار كه به اصحاب فیل مشهورند تحت فرماندهى ابرهه براى ویران كردن كعبه به مكه آمده بودند كه خداوند همه آنها را هلاك نمود و خود ابرهه نیز آخرین نفر بود كه به هلاكت رسید چنانكه در قرآن كریم فرماید: (ألم تر كیف فعل ربك باصحاب الفیل؟) اعراب حجاز آن سال را مبارك شمرده و نامش را عام الفیل گذاشتند و ولادت نبى اكرم نیز در همان سال بوده است تا 71 سال پس از آن واقعه یعنى تا سال 18 هجرى عام الفیل مبدأ تاریخ مسلمین بود ولى در سال مزبور كه ششمین سال خلافت عمر بود به راهنمائى حضرت امیر از عام الفیل صرفنظر و سال هجرت نبوى مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. (2) ابوطالب پیش از ولادت على علیه السلام داراى سه پسر دیگر هم بود كه به ترتیب عبارتند از طالب، عقیل، جعفر. (3) امالى صدوق مجلس 27 حدیث 9ـ روضة الواعظین جلد 1 ص 76ـ بحار الانوار جلد 35 ص 8 ـ كشف الغمه ص 19(4) فصول المهمه ص 14(5) اى پروردگار صاحب شب تاریك و ماه نور دهنده از حكم مقضى خود براى ما آشكار كن كه اسم این كودك را چه بگذاریم. (6) شما دو نفر (ابوطالب و فاطمه) اختصاص یافتید به فرزند پاكیزه و برگزیده و پسندیده پس نام او على است و على از نام خداوند على الاعلى مشتق شده است. (7) ینابیع المودة باب 56 ص 255ـ كفایة الطالب ص 406(8) من آن كسم كه مادرم نام مرا حیدر نهاد، شیر بیشهام چنان شیرى كه زورمند و پنجه افكن باشد. (9) اعلام الورىـ اصول كافى جلد 2 ابواب تاریخ امالى صدوق مجلس 51 حدیث 14(10) امالى صدوق مجلس 89 حدیث 12 و 13ـ روضة الواعظین جلد 1 ص 139(11) بحارالانوار جلد 35 ص 124ـ مرا(بدین خود) دعوت كردى و من دانستم كه یقینا تو خیر خواه منى و تو از این پیش راستگو و امین بودى و دینى را به مردم عرضه داشتى كه آن بهترین ادیان است. (12) اصول كافى جلد 2 باب ابواب التاریخ ـ آیا ندانستید كه ما محمد(ص) را مانند موسى به پیغمبرى یافتیم كه در كتابهاى گذشته نامش نوشته شده است. (13) ینابیع المودة باب 52 ص 152(14) روضة الواعظین جلد 1 ص 81
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]
صفحات پیشنهادی
تصاویر نمایشگاه خط و نقاشی مولود کعبه
تصاویر نمایشگاه خط و نقاشی مولود کعبه-تصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود کعبه تصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود کعبهتصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود ...
تصاویر نمایشگاه خط و نقاشی مولود کعبه-تصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود کعبه تصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود کعبهتصاوير نمايشگاه خط و نقاشي مولود ...
تصاویر مراسم جشن میلاد مولود کعبه با حضور کارکنان تبیان
تصاویر مراسم جشن میلاد مولود کعبه با حضور کارکنان تبیان-تصاوير مراسم جشن ميلاد مولود کعبه با حضور کارکنان تبيان تصاوير مراسم جشن ميلاد مولود کعبه با ...
تصاویر مراسم جشن میلاد مولود کعبه با حضور کارکنان تبیان-تصاوير مراسم جشن ميلاد مولود کعبه با حضور کارکنان تبيان تصاوير مراسم جشن ميلاد مولود کعبه با ...
برگزاری مراسم میلاد مولود کعبه در خانه کشتی
برگزاری مراسم میلاد مولود کعبه در خانه کشتی-برگزاری مراسم میلاد مولود کعبه در خانه کشتیبه مناسبت میلاد مولود کعبه حضرت مولا علی(ع) امیرالمومنین، دوشنبه شب ...
برگزاری مراسم میلاد مولود کعبه در خانه کشتی-برگزاری مراسم میلاد مولود کعبه در خانه کشتیبه مناسبت میلاد مولود کعبه حضرت مولا علی(ع) امیرالمومنین، دوشنبه شب ...
کردستان در تدارک جشن ميلاد مولود کعبه غرق در شعف و شادماني ...
کردستان در تدارک جشن ميلاد مولود کعبه غرق در شعف و شادماني است-ملايک بال در بال گستره آسمان را پوشانيده اند و جبرئيل ؛ ميکائيل و اسرافيل حلقه خانه کعبه شدند ...
کردستان در تدارک جشن ميلاد مولود کعبه غرق در شعف و شادماني است-ملايک بال در بال گستره آسمان را پوشانيده اند و جبرئيل ؛ ميکائيل و اسرافيل حلقه خانه کعبه شدند ...
مولود کعبه
مولود کعبه-مولود کعبهبنا به نوشته مورخین ولادت على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفیل (1) بطرز عجیب و بیسابقهاى در درون كعبه یعنى خانه خدا ...
مولود کعبه-مولود کعبهبنا به نوشته مورخین ولادت على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفیل (1) بطرز عجیب و بیسابقهاى در درون كعبه یعنى خانه خدا ...
راه اندازي بخش ويژه «مولود کعبه» در سايت تبيان تبريز
راه اندازي بخش ويژه «مولود کعبه» در سايت تبيان تبريز-راه اندازی بخش ویژه «مولود کعبه» در سایت تبیان تبریزمسئول واحد تبیان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ...
راه اندازي بخش ويژه «مولود کعبه» در سايت تبيان تبريز-راه اندازی بخش ویژه «مولود کعبه» در سایت تبیان تبریزمسئول واحد تبیان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی ...
استان قزوين در سالروز مولود کعبه غرق در نور و شادي است
استان قزوين در سالروز مولود کعبه غرق در نور و شادي است-به گزارش ايرنا،مردم ولايت مدار قزوين با آذين بندي و چراغاني مساجد، حسينيه ها، تکايا، خيابانها، معابر و کوي و ...
استان قزوين در سالروز مولود کعبه غرق در نور و شادي است-به گزارش ايرنا،مردم ولايت مدار قزوين با آذين بندي و چراغاني مساجد، حسينيه ها، تکايا، خيابانها، معابر و کوي و ...
مردم استان فارس میلاد مولود کعبه را گرامی داشتند
مردم استان فارس میلاد مولود کعبه را گرامی داشتند-مردم استان فارس میلاد مولود كعبه را گرامی داشتند مردم مناطق مختلف استان فارس همزمان با روز سیزدهم ماه رجب ، میلاد ...
مردم استان فارس میلاد مولود کعبه را گرامی داشتند-مردم استان فارس میلاد مولود كعبه را گرامی داشتند مردم مناطق مختلف استان فارس همزمان با روز سیزدهم ماه رجب ، میلاد ...
ميلاد مولود کعبه از نگاه آيتالله العظمی مظاهري
ميلاد مولود کعبه از نگاه آيتالله العظمی مظاهري- در ميان شيعه مسلّم و در ميان اهل سنّت مشهور است که ولادت اميرالمؤمنين(ع) در خانه خدا اتّفاق افتاده است؛ امتيازي که هيچ کس ...
ميلاد مولود کعبه از نگاه آيتالله العظمی مظاهري- در ميان شيعه مسلّم و در ميان اهل سنّت مشهور است که ولادت اميرالمؤمنين(ع) در خانه خدا اتّفاق افتاده است؛ امتيازي که هيچ کس ...
اصفهان در سالروز مولود کعبه غرق در شادي شد
اصفهان در سالروز مولود کعبه غرق در شادي شد-به گزارش ايرنا، به همين مناسبت ، مردم مومن و خداجوي اصفهان جمعه شب و روز شنبه با برپايي جشن هاي مذهبي سالروز ميلاد ...
اصفهان در سالروز مولود کعبه غرق در شادي شد-به گزارش ايرنا، به همين مناسبت ، مردم مومن و خداجوي اصفهان جمعه شب و روز شنبه با برپايي جشن هاي مذهبي سالروز ميلاد ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها