تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837697180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جدایی از واقعیت، پیوستن به انتزاع


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جدایی از واقعیت، پیوستن به انتزاع  
نقاشی
نگارخانه سعدآباد میزبان نمایشگاهی ازآثار پویا آریانپور، مرتضی دره باغی، بهار بهبهانی، شراره زندیان و محسن اسراریان است.آثار موجود در این نمایشگاه به سبک مدرن و آبستره هستند.پویا آریانپور که 4 اثر او در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است، در مورد آثارش می‌گوید: این کارها در زمره سری آثار مشکی من قرار دارند و به این شیوه کار هنر انتزاعی کم گو می‌گویند.حدود 4- 3 سال پیش کشیدن این تابلوها را شروع کردم، اولین نقاشی‌های این سری ترکیبی از انسان و حیوان بودند که در ادامه جریان تبدیل به موقعیت جدیدی شدند تا جایی که هم اکنون انسان و گیاه در آن‌ها کمتر دیده می شود.او در توضیح هنر انتزاعی کم گو می گوید: هنر انتزاعی هنری است بر گرفته از جدایی با واقعیت و پیوستن به انتزاع.اگرچه سرچشمه این هنر از واقعیت است اما در ذهن دچار تغییراتی شده و به صورتی جدید متجلی می‌شود. هنر انتزاعی کم گو هم سبکی است که از حداقل گویش و نشانه های بصری درآن بهره گرفته می شود.فرم‌هایی که در این سبک نقاشی دیده می‌شوند به‌طور مستقیم در طبیعت دیده نمی‌شود. مرتضی دره باغی، یکی دیگر از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه است.تابلوهای حاضراو به گفته خودش مربوط به نمایشگاه اخیرش در فرهنگسرای نیاوران است و نسبت به کارهای قبلی او دارای رنگ مایه‌های کمتر و تونالیته های سیاه و سفید است.سبک نقاشی های او آبستره است، فیگور در آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر از طبیعت الهام گرفته‌اند. او در مورد کارهایش می‌گوید: این 4 تابلو در واقع بخشی از یک مجموعه است.من اغلب به صورت دوره‌ای کار می‌کنم و در این دوره به سمت ساده نگری پیش رفته‌ام اما در عین حال تلاش کرده‌ام بیننده را به سمت عمق اثر هدایت کنم.شاید مخاطب در نگاه اول چیزی از آن دریافت نکند اما اثر، او را به عمق خود خواهد کشید و او می‌تواند از دیدگاه خود از آن برداشتی داشته باشد. اما نقاشی برای شراره زندیان راهی بوده برای یافتن پاسخ های ذهنی او و این آثار در واقع بخشی از جواب سوالات او هستند؛ سوالاتی پیرامون جهان هستی. زندیان می گوید:همیشه از خودم می پرسیدم مرکز جهان هستی کجاست؟ و امروز در این نقاشی‌ها به آن پاسخ گفته‌ام.مرکز جهان هستی همه جا هست در من، تو، گیاه و.... او در مورد سبک کارهایش می‌گوید: من برای یافتن جواب سوالاتم از ریشه های فرهنگی، سنتی و تصویری استفاده کردم، از نقش گبه‌ها، ظرافت نگارگری ایرانی و... الهام گرفتم و تلاش کردم آن را به شیوه معاصر ارایه کنم.به اعتقاد من باید کار را از جایی شروع کرد که دیگران تمام کرده‌اند. نباید به‌طور کامل به شیوه هنرمندان غربی و یا هنرمندان ایرانی کار کرد. برخی از کارهای من شبیه مناجات نامه است، برخی شبیه سفرنامه و برخی شبیه وصیت نامه.این دوره کارهایم شبیه مناجات نامه هستند، چون فکر می کنم جواب بسیاری از پرسش‌هایم را یافته‌ام.هنر مهجورآریانپور می گوید: درسال های اخیر بعد از یک وقفه طولانی در حدود20 سال شاهد نسلی جدید از نقاشان مدرن هستیم که هنر انتزاعی را فقط به‌عنوان یک رفتار حسی انتخاب نکرده‌اند و در این زمینه با آگاهی و شناخت هرچند نسبی قدم گذاشته اند.دره باغی هم در این مورد معتقد است: در سال‌های اخیر توجه بیشتری به نقاشی مدرن در داخل کشور شده است و به دلیل برگزاری نمایشگاه های مختلف در کشورهای مختلف، دنیا با هنر ایرانی آشنا شده‌ است.البته هنوز از نظر فروش نقاشی مشکل داریم و فقط درصد بسیار كمی از هنرمندان نقاش فقط از طریق هنرشان امرار معاش می کنند. او در ادامه با اشاره به مطرح شدن، طرح تخصیص نیم درصد از بودجه وزارت خانه‌ها برای خرید آثار هنری و ابراز تأسف ازرد این طرح در این دوره یادآور شد: اجرای این طرح نه تنها از هنرمندان حمایت می‌کرد بلکه باعث بالا رفتن سطح سواد بصری مردم می‌شد، چون وقتی وزارت خانه‌ای یک تابلو می‌خرید و آن را در مراکز ذی‌ربط خود قرار می‌داد،  مردم و مراجعان آن‌ها را می‌دیدند و بیش از پیش با هنر آشنا می‌شدند.در واقع در این فرهنگسازی بدون نیاز به کلاس ، تبلیغ و... فقط با برقراری ارتباط بصری سطح سواد بصری قشرهای مختلف مردم تحت تاثیر قرار می‌گرفت.مرتضی دره باغی با تاکید بر نیاز به برگزاری نمایشگاه در شهرستان‌ها برای آشنایی مردم با هنر و به ویژه هنر مدرن، یکی دیگر از مشکلات هنر کشور را  نداشتن وجود منتقد و تاریخ نویس هنر دانسته و می‌گوید: در تاریخ هنر جهان تاثیری از ردپای هنر ما دیده نمی‌شود چون هرگز کسانی نبوده‌اند که این ایده‌ها را مکتوب و ثبت کنند. راره زندیان هم در ادامه به مهجور ماندن هنرهای تجسمی اشاره کرده و می‌گوید: علت این امر به دلیل عدم آشنایی و سواد بصری مخاطب است.او با طرح این سوال که چرا یک پزشک، یک مهندس گاه مانند یک خانم خانه‌دار یک اثر ضعیف و گاه کاملا غیر هنری را روی دیوارخانه و محل کار خود نصب می کند، یادآور می‌شود: ریشه این مشکل و عدم آگاهی را باید در مدارس ما جست‌وجو کرد.متأسفانه كودكان ما در مدارس سواد موسیقی و نقاشی پیدا نمی‌کنند، چون اصلا به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود، اغلب معلم‌های غیرمتخصص، هنر را درس می‌دهند.این در حالی است که كودكان سایر کشورها با آثار نقاشان بزرگ آشنا می‌شوند و حتی فصول را با آثار آن‌ها مانند ونگوگ می‌شناسند و همین دیدن سطح سواد بصری را در آن‌ها بالا می برد.منبع :  همشهری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1935]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن