تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820709814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل دامپزشكي آذربايجان‌شرقي: بيماري مشمشه در آذربايجان‌شرقي كنترل و مهار شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مدير كل دامپزشكي آذربايجان‌شرقي: بيماري مشمشه در آذربايجان‌شرقي كنترل و مهار شده است
پيشگيري از بيماري‌هاي مشترك از برنامه‌هاي مهم دامپزشكي به شمار مي‌رود.


ايلنا- آذربايجان‌شرقي: مدير كل دامپزشكي آذربايجان شرقي گفت: بيماري مشمشه در آذربايجان‌شرقي مهار و با همت دامپزشكان استان تحت كنترل قرار گرفته است.

دكتر بهراد زنديه در گفت‌وگو با خبرنگارايلنا از تبريز، با اشاره به اينكه بيماري مشمشه در تك‌سمي‌ها يكي از بيماري قابل انتقال از دام به انسان مي‌باشد گفت: در راستاي شناسايي و مبارزه با بيماري مشمشه در باشگاه‌هاي سواركاري استان، عمليات تست مالئيناسيون جهت شناسايي اسب‌هاي مبتلا به اين بيماري در تمامي باشگاه‌هاي سواركاري
استان انجام گرفته و بايد بگوييم اين بيماري هم اكنون مهار شده است.

وي يكي از اولويت‌ها و برنامه‌هاي مهم اداره كل دامپزشكي استان را پيشگيري از بيماري‌هاي مشترك و ارتقا بهداشت عمومي جامعه عنوان كرد و افزود: بيماري‌هاي مشترك انسان و دام از دو جنبه اقتصادي و بهداشت عمومي بسيار حائز اهميت است.

مدير كل دامپزشكي استان با بيان اينكه بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان يا زئونوز‌ها بيماري‌ها و عفونت‌هايي هستند كه به طور طبيعي ، بين حيوانات مهره‌دار و انسان ، انتقال مي‌يابند افزود: بر پايه اعلام سازمان بهداشت جهاني (WHO) از ميان ۱۷۰۹ عامل بيماري‌زاي شناخته ‌شده در انسان، تعداد ۸۳۲ عامل يعني ۴۹ درصد و از ميان ۱۵۶ بيماري نو‌پديد و بازپديد، شناخته ‌شده مشترك، تعداد ۱۱۴عامل يعني ۷۴ درصد زئونوز است.

وي با بيان اينكه بروز عفونت‌هاي نوپديد و بازپديد طي دو دهه گذشته افزايش يافته است افزود: واكسيناسيون گسترده دام‌ها عليه بيماري‌هاي بروسلوز، شاربن و آبله گاو و گوسفند و هاري در گوشتخواران، انجام تستهاي كنترلي مانند توبركوليناسيون گاوي جهت شناسايي بيماري سل، تست بروسلوز گاوي و مالئيناسيون جهت تشخيص بيماري خطرناك مشمشه در تك سمي‌ها، سمپاشي بدن دام و اماكن دامي و نظارت بر عرضه فرآورده‌هاي خام دامي و ايجاد پست‌هاي قرنطينه در نوار مرزي و داخل استان به منظور جلوگيري از سرايت بيماريهاي دامي و كنترل بهداشتي ورود و خروج دام و فراورده‌هاي خام دامي و نظارت در نقل و انتقال آن‌ها و صدور گواهي بهداشتي دام و فراورده‌هاي خام دامي و بازرسي‌هاي قبل و بعد از كشتار دام و طيور از جمله برنامه‌هاي اين اداره كل در زمينه كنترل بيماريهاي مشترك انسان و دام در اين استان مي‌باشد.

دكترزنديه، با بيان اينكه بايد اين باور را در بين مردم ايجاد كرد كه همكاري با ماموران و بازرسان دامپزشكي همواره در جهت حفظ سرمايه‌هاي دامي و ارتقاء بهداشت عمومي جامعه است ادامه داد: تحقق بسياري از برنامه‌هاي دامپزشكي استان در زمينه پيشگيري از بيماري‌هاي مشترك انسان و دام منوط به همكاري‌هاي بين بخشي و نيز همكاري صاحبان دام با اكيپ‌هاي دامپزشكي است.

دكتر زنديه، ضدعفوني مداوم اصطبل‌ها، اشياء و لوازم جانبي اسب‌ها را از اقدامات مهم و مؤثر در كنترل بيماري مشمشه عنوان كرد و افزود: به منظور پيشگيري و مبارزه با بيماري مشمشه كه يكي از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام است، اداره كل دامپزشكي استان اقدام به انجام تست مشمشه به صورت گسترده در تمام اسب‌داري‌هاي استان به منظور شناسايي احتمالي موارد مشكوك يا مثبت كرده است.

وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير تاكنون هيچ موردي از اين بيماري در اسب‌داري‌هاي سطح استان گزارش نشده است گفت: براي اطمينان و پيشگيري از شيوع و سرايت آن به انسان بايد هر شش ماه در تمامي اسبداري‌ها و باشگاه‌هاي نگهداري اسب اين تست انجام شود.

مدير كل دامپزشكي استان با اشاره به اهميت بيماري از حيث واگيري سريع و سرايت آن به انسان اظهار داشت: به طور كلي تمام افرادي كه در ارتباط مستقيم با تك‌سميان به ويژه اسب هستند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

پايان پيام

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن