واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: ميرحسين موسوي: اصلاحطلبي و اصولگرايي دو روي يك سكهاند
كد خبر:4731
زمان انتشار:سه شنبه 13 اسفند 1387 - 17:45:19
Print نسخه چاپي
سياست > چهره ها - سخنراني ميرحسين موسوي كه امروز پس از 11سال در دانشگاه تهران برگزار شد با تمثيل مجسمه ژانوس آغاز شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در شصت و ششمين مجمع ساليانه انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه در سالن اجتماعات دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد با ذكر يك مثال و استعاره اظهار كرد: زماني در مسافرتي كه به ايتاليا داشتم از واتيكان ديداري كردم در آنجا مجسمه اي ديدم و روي آن دقيق شدم. اين مجسمه نيم تنه اي مرمري بود كه دو سر داشت و هر سر به يك سو نگاه مي كرد وقتي عنوان مجسمه را نگاه كردم مربوط به يكي از اساطير يوناني به اسم ژانوس است كه خداي دروازه ها، مرزها و پل هاست. از نظر استعاري فرهنگ جهاني و فرهنگ غربي اين مجسمه معمولا درست در نقطه اي كه دو مساله مخالف و متضاد به هم مي رسند قرار مي گرفت. اين مجسمه ميتوانست هم به گذشته نگاه كند و هم به آينده. هم به ظلمت نگاه كند و هم به نور.
مهندس موسوي اضافه كرد: انجمن هاي اسلامي يك طبيعت ژانوسي دارند و معجزه انجمن اسلامي اين است كه مسايل متضاد را يك جا جمع كرده است. به طوري كه تضعيف هر كدام از اين وجوه موجب تضعيف انجمن هاي اسلامي ميشود.
هم پايبند به خون شهدا و هم اجازه دخالت نمي دهيم
ميرحسين موسوي درسخنراني خود دراين برنامه به نگاه همه جانبه مردم به ارزش ها و آزادي اشاره كرد و گفت:مردم هم مي توانند پايبند شهدا و ارزش ها و اعتقادات خود باشند و هم درعين حال اين مجوز را نمي دهند كه در اموري كه مربوط به مردم و سلايق آنهاست تجسس و دخالتي صورت بگيرد.
مهندس موسوي در ادامه سخنراني خود به موضوع بررسي فضاي جامعه پرداخت و گفت: در فضاي سياسي جامعه ما جريان هاي مختلفي وجود دارد. ما گاهي در جامعه به جريان هايي بر مي خوريم كه در مقابل يكديگر قرار مي گيرند و وقتي اين مساله را واكاوي مي كنيم دليل اصلي آن را در نبود يك ساختار و سازمان كه اين تضادها را به وحدت تبديل كند مي بينيم.
رئيس فرهنگستان هنر به دو جريان اصولگرايي و اصلاح طلبي درجامعه اشاره كرد و گفت: يك وقت يك جريان نوعي تعبيرمي شود كه ارتباط وسيع با جريان ديگر دارد و يك وقت نيز چهره اي كليشه اي، مخالف و در حال جنگ را شاهد هستيم. وقتي چنين نگاهي حاكم شود هم اصولگرايي از معناي واقعي خود تهي مي شود و هم اصلاح طلبي نقش خود را از دست مي دهد و دست مايه اي براي جاه طلبي ها و مبارزات خالي قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: جامعه ما در ارتباط با چنين شعارهاي اصلاح طلبي و اصولگرايي يك چهره ژانوسي دارد به اين معنا كه جامعه در خرد و عقل جمعي خود هم اصلاح طلب است و هم اصولگراست. آنچه در سطح مبارزات سياسي متضاد و معارض يكديگر ديده مي شود، در ديد مردم دو سر يك مجسمه يا دو سوي يك سكه تلقي مي شوند.
راه درك نياز واقعي ملت
مهندس موسوي در ادامه گفت: به نظر مي آيد كه راه درك نياز واقعي ملت و رفع اين تفرقه ها اين است كه توجه كنيم كه مردم چگونه اصلاح طلبي و اصولگرايي را در خود جمع مي كنند و اين مي تواند بسيار كارساز باشد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس در تشريح اين مطلب اظهار كرد:به عنوان مثال درجامعه ما مساله عدالت و آزادي از هم جدايي نداشته و ندارند. در دوره مشروطيت مردم در مقابل استبداد شعار عدالت سر مي دادند و از دل همين شعارها مجلس و قانون مداري زاييده شد و قانون مندي گسترش پيدا كرد. در آنجا در درون مردم اين جدايي را نميبينيم و در جامعه امروز هم اگر به اين دو اصل خوب نگاه شود مي بينيم كه از هم جدايي ناپذير هستند.
مهندس موسوي در ادامه تاكيد كرد: در فضاي دروغ ، تباهي ، فساد، نبود عدالت و فضايي كه افراد به اين فكر هستند كه هر روز سفره آنها كوچك تر مي شود و بي پناه تر مي شوند، زمينه آزادي هم از بين مي رود چرا كه آزادي زماني محقق مي شود كه افراد فرصتي براي انديشيدن و فكر كردن پيدا كنند.
وي ادامه داد:عكس اين قضيه نيز صادق است.بدين معنا كه اكثر مردم خواستار نعمت آزادي كه حق آنهاست و چيزي نيست كه به آنها اعطا شود بلكه براي سلب آن بايد دليل و برهان داشته باشيم، هستند. اين جامعه مدافع ارزش ها، راه شهيدان و معنويات است ولي در عين حال اين اعتقاد در بين مردم موجب نمي شود كه آنها موافق دخالت در امور شخصي خود باشند.
جامعه دوست ندارد به مقدسات آنها توهين شود
موسوي با بيان اين كه در اين جا جامعه هم اصولگرا و هم اصلاح طلب است افزود: جامعه دوست ندارد به مقدسات آنها توهين شود و دوست دارد كه همه نيز اين قداست را پاس بدارند در عين حال مردم راضي نيستند كه براي مثال به هر بهانه اي كتابي توقيف يا روزنامه اي بسته شود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: مردم مي توانند در درون خود اين دو مساله را جمع كنند و راه رشد كشور نيز همين است. جامعه تحمل زيادي براي ديدن تفاوت ها دارد و دولت ها، حكومت ها و نهادهايي كه مي خواهند متكي به مردم باشند بايد از اين ويژگي مردم استفاده كنند و از جوانمردي و پايداري مردم درس بگيرند.
وي در ابتداي صحبتهاي خود در جمع دانشجويان اظهار كرد: هيچ محفل و هيچ جمعي به اندازه چنين محفلي در من ايجاد احساس حسرت و هجران نمي كند. وقتي به گذشته نگاه مي كنم مي بينم كه چه بسا بهترين مقطع تاريخ زندگي من زماني بود كه با يك عده جوان و دانشجوي ديگر با انگيزه هاي ديني ، معنوي و ملي در انجمن اسلامي فعاليت مي كرديم.
موسوي موضوع سخنراني خود را به دو بحث راز دوام نهاد انجمن هاي اسلامي و دوم وضعيت جامعه تقسيم كرد و درباره موضوع اول گفت: يك نگاه مجدد به تاريخ تاسيس انجمن هاي اسلامي، دلايلي كه اين امر را ممكن ساخته كه انجمن 66 سال دوام پيدا كند را روشن ميكند و اين امر ميتواند به ادامه راهي كه در پيش داريم كمك نمايد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به تاسيس انجمن هاي اسلامي در 66 سال قبل گفت: پيش تر دانشگاه دروازه اي براي نگاه كردن به تحولات جهاني بود ولي با ايجاد انجمن هاي اسلامي همه متوجه شدند كه در اين محيط نگاه ديگري كه بتواند تحولات را در كنار اعتقادات بنشاند ميسر است و انجمن هاي اسلامي نيز براين اساس تشكيل شده است.
وي به دو چهره انجمن هاي اسلامي اشاره كرد و افزود: يك چهره، چهره اي است به سنت ها و دين نگاه مي كند و چهره اي است كه قرابت زيادي با نهادهاي ديني دارد و چون زميني مبارك از آنها تغذيه مي كند.چهره دوم انجمن هاي اسلامي نگاهي به جهان دارد. جمع كردن اين دو نگاه و دو جهت در يك نهاد يك معجزه است و اين مانند همان برخورد سنت و تجدد است.
مهندس موسوي در ادامه اظهار كرد: ما از يك سو يك جنبه ديني و سنتي داريم كه از آن طريق اين انجمن قوت مي گيرد و از حمايت مردم تغذيه مي كند و از تجربيات نهادهاي سنتي بهره مند ميشود. از يك طرف هم نگاه خود را تغيير و تحولاتي باز مي كند كه جهان را دگرگون مي سازد و چهره ژانوسي انجمن هاي اسلامي در همين جا ظهور مي كند.
ميرحسين موسوي با اشاره به نظر امام خميني(ره) مبني بر اين كه همه تحولات از دانشگاه شروع مي شود اضافه كرد: چه بسا نظر حضرت امام(ره) ناظر بر همين چهره دو گانه باشد. اگر به گذشته نگاه كنيم مي بينيم اكثر آنچه به جامعه منتقل مي شود از طريق انجمن هاي اسلامي بوده است. اين انجمن توانسته است ظرفيت هاي عظيم ديني را به جامعه علمي منتقل كند.
مهندس موسوي با مقايسه وضعيت دانشگاه ها از 1321 تاكنون تصريح كرد: انجمن هاي اسلامي سهم بالايي در ديده شدن فضاي دانشگاهي داشته اند. از قديم هر گاه مشكلي براي كشور ايجاد مي شد ، صف اول طلايه داران را دانشجويان تشكيل مي دادند.امكان اين تاثير به دليل اعتمادي است كه مردم به فرزندان خود در اين انجمن ها داشته اند؛ اعتمادي كه موجب شد انقلاب اسلامي در كشور پيروز شود. مردم بي دليل در جايي سرمايه گذاري نمي كنند و مردم در جايي كه ترديد دارند نيز سرمايه گذاري نخواهند كرد و بدين ترتيب حامي جريان هايي كه پشت به نگرش و جهان بيني آنها كند نمي شود.
موسوي با بيان اين كه انجمن هاي اسلامي توانسته اند در نهادهاي سنتي ، ديني در رابطه با روحانيت ، مساجد و هر گروه مذهبي نقش بالايي را براي روشنگري و دگرگوني ايجاد كنند تصريح كرد: هر كدام از اين چهره ها تضعيف شود ، انجمن اسلامي قدرت خود را از دست مي دهد.
نخست وزير دوران دفاع مقدس در تشريح اين مطلب خاطرنشان كرد: به محض اين كه تكيه براعتقادات ديني در اين انجمن ها كم شود نه تنها اعتقاد مردم به اين نهاد كم مي شود بلكه اين نهاد نيز كاركرد خود را از دست خواهد داد.درعين حال به محض اين كه آن چهره نگاه نو به جهان از دست برود نيز انجمن ها تبديل به جمع متحجر بسته اي مي شوند كه نمي توانند نقش خود را بازي كنند.
وي با تاكيد بر اين كه توان انجمن هاي اسلامي در همين نگاه دو گانه است تصريح كرد: يكي از معجزات چنين نهادي اين است كه درست در نقطه مرزي مي تواند دو جريان به ظاهر متضاد را جمع كند. نقش انجمن ها در اين رابطه نظير نقش مرزداران است، مرزداراني كه از مرزهاي قلمروي اسلامي دفاع مي كنند و البته نقش دانشجويان از نقش اين مرزداران كيفي تر است، كمتر نهاد و جمعي پيدا مي شود كه در چنين نقاط حساسي ايستاده باشد.
كد خبر:4731
تاريخ درج خبر:سه شنبه 13 اسفند 1387 - 17:45:19
Print نسخه چاپي
سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]