تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812806220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادبيات آگهي‌هاي بازرگاني تلويزيوني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ادبيات آگهي‌هاي بازرگاني تلويزيوني
خبرگزاري فارس: هدف اين مقاله معرفي انواع تبليغات بازرگاني تلويزيوني و شيوه‌هاي نگارش اين گونه تبليغات است تا با چگونگي ارائه آگهي‌هاي بازرگاني در رسانه تلويزيون نيز آشنا شويم.


چكيده:

تبليغات بازرگاني در تلويزيون يكي از انواع روش­هاي معرفي كالا يا خدمات به مخاطبان يا مشتريان در راستاي ترغيب مخاطب يا مشتري براي رسيدن به اهداف است. هدف اين مقاله معرفي انواع تبليغات بازرگاني تلويزيوني و شيوه­هاي نگارش اين گونه تبليغات است تا با چگونگي ارائه آگهي­هاي بازرگاني در رسانه تلويزيون نيز آشنا شويم.

مقدمه:

به طوركلي مي­توان تبليغ را در مفهوم كلي آن، رساندن پيام به ديگران به منظور ايجاد تغيير و دگرگوني در دانش، نگرش و رفتار مخاطبان دانست كه بر سه عنصر پيام گيرنده (مخاطب) پيام دهنده (رسانه) و محتواي پيام مبتني است. بايد اذعان كرد كه در تبليغات، صرف رساندن يك ايده پايان كار نيست، بلكه اقناع يا ترغيب در جهت دستيابي به هدف خاصي نيز مد نظر قرار دارد.

تبليغات تلويزيوني عبارت است از: هر نوع آگهي كه براي تبليغ كالا و خدمات از طريق تلويزيون پخش شود (محمدي­فر،1377، ص4). تبليغات بازرگاني كليه فعاليتهايي است كه بوسيلة آن پيامهاي ديدني و شنيدني به اطلاع مخاطبان رسانده مي­شود تا از طريق نفوذ درآنها، مردم را وادار به خريد كالا و يا خدمات نموده و تمايل و علايق آنها را نسبت به افكار، نظرات و اعتبار اشخاص جلب كند.

انواع تبليغات تلويزيوني

اگر چه تبليغات تلويزيوني داراي تنوع بي شماري است، اما قالب­هاي تلويزيوني كمتراز موضوع­هاي سينمايي هستند. در ذيل به 12 نوع از تبليغات تلويزيوني به صورت گذرا اشاره مي‌شود.

1- نمايش طرز كار محصول:

در اين زمينه، روش كار كالا و يا خدمات ارائه مي‌شود، اگر يك مخلوط كن غذا را تبليغ مي­كنيد، طرز كار استفاده، كه با سرعت به خرد كردن، مخلوط كردن و حلقه كردن مواد غذايي مشغول است، نشان داده مي‌شود. اين روش براي مقايسه دو كالاي مشابه، موثر واقع مي‌شود. در سمت چپ صفحه تلويزيون شما، واكس­هاي اتومبيل بي خاصيت و در سمت راست محصول خود را كه به آساني نفوذ كرده، اتومبيل را براق مي سازد و قطرات آب را دفع مي‌كند، معرفي مي كنيد. نمايش طرز كار محصول، وسيله­اي بسيار موثر است. نويسندگان متخصص در تبليغات پستي، نمايش مستقيم طرز كار محصول را بهترين راه برانگيختن تماشاچي براي اقدام به عمل، برداشتن تلفن و سفارش تلفني كالا مي دانند.

2- گواه:

دلايلي است كه به اعتبار ادعاي تبليغ كننده مي افزايند. مردم گفته­هاي يك مصرف كننده و شخص ثالث را بيش از توليد كننده قبول مي­كنند. بهترين گواهان، مصرف­كننده­هايي هستند كه به تمجيد و اظهار رضايت از كالا مي پردازند. مردم واقعي بيش از بازيگرها و يا مصاحبه­كننده­هاي كاذب، مورد پذيرش افراد هستند. براي بدست آوردن گواه واقعي از مصرف كننده­هاي واقعي، توليد كننده­ها از دوربين مخفي استفاده مي‌كنند، تا عكس العمل واقعي افراد را در يابند. بسياري از تبليغ كننده ها از افراد مشهور تقاضاي تائيد كالاي خود را مي­كنند و استدلال آنها بر اين اصل است كه كلمه به كلمة اظهارات مشاهير، مورد پذيرش مردم عادي است. متخصصان اعتقاد دارند كه مشاهير بايستي مناسب آگهي برگزيده شوند. مايكل كلبسون مي تواند مبلغ خوبي براي پپسي كولا باشد. اما به طور حتم در تبليغ و معرفي يك بانك، موفق نخواهد بود.

3- معرفي كالا در مقابل دوربين:

در اين نوع تبليغات، بازيگري در مقابل دوربين مي ايستد و در مورد كالا و مزاياي آن به طور صريح و مستقيم به صحبت مي پردازد. اين روش زماني بسيار موثر است كه شما اطلاعات مهم و برجسته اي را ارائه مي دهيد كه نيازي به فيلم و نمايش نداشته باشد.

4- برشي از زندگي:

اين روش، فرم مينياتوري نمايش است كه در مورد يك يا دو انسان و داستان مربوط به كالا اتفاق مي افتد. در يك تبليغ خميردندان، پسر كوچكي كه پيژاما به تن دارد، با چشمان خواب آلود ظاهر مي‌شود. او غمگين است، زيرا مادرش او را به علت كوتاهي در مسواك زدن دندان­هايش سرزنش كرده است. پدر به او توضيح مي دهد كه مادر از دست او عصبي نيست، اما نگران دندان­هاي اوست. مسواك زدن، دندان­هاي او را چون مرواريد سفيد مي‌كند و با كرم­خوردگي دندان، مبارزه خواهد كرد؛ بنابراين پسرك لبخند بر لب مي­آورد و به اين نتيجه مي رسد كه مادر او را دوست دارد. بسياري از نويسندگان اين روش را، روش موثر در تبليغات قلمداد مي‌كنند.

5- تبليغات سبك زندگي:

اين روش بر روي مصرف­كننده و چگونگي نفوذ كالا در زندگي او، تمركز مي‌كند. يك كارخانه نوشابه­سازي، هر سري از تبليغات خود را بر روي زندگي كارگران صنايع مختلف متمركز مي‌كند. اين آگهي­ها نمايش جشن شانة زنان و مردان كارگر با نوشابه به همان كارخانه، پس از يك روز كاري طولاني است. اين آگهي بر روي بهاي نوشابه، به چگونگي تهيه مواد اوليه و يا مزه آن تاكيد نمي­كند. نمونه ديگري از اين روش، تبليغ براي نوعي خردل است. اين آگهي نشان مي دهد كه اين محصول، ويژه ثروتمندان است و در يخچال عقب ليموزين همة آنها، اين خردل مشاهده مي‌شود. پس اين محصول به طبقه مرفه تعلق دارد.

6- كارتون:

اين روش در فروش كالا براي كودكان موثر است. اما براي فروش كالا به بزرگسالان با عدم موفقيت روبه رو شده است.

7- تبليغ موزيكال:

تبليغاتي كه شعار آنها همراه با موسيقي به نمايش در مي آيد. از جمله همبرگرهاي مك دونالد و يا شركت پپسي­كولا و يا كوكاكولاي بدون شكر، با استفاده از اين طريق به نمايش در مي­آيند. بهترين نوع اين تبليغات آنهايي هستند كه شعار كمپاني را با آهنگ جالب و فراموش­نشدني در ذهن افراد جايگزين مي سازند، و شنونده آن را براي خود زمزمه مي‌كند.

8- فيلمهاي تبليغاتي با معرفي يك قهرمان:

برخي از تبليغ­كنندگان، تهيه آگهي را با فيلمسازي اشتباه مي‌كنند. آنها به تهية فيلم­هاي سينمايي مينياتور مي پردازند، كه با صحنه­ها و درخشش رنگهاي گوناگون، بسياري از فيلم­ها و نمايش­هاي تلويزيوني را تحت الشعاع قرار مي­دهند. يكي از اين نمونه­ها، تبليغي است كه به تازگي براي اتومبيل «توربو» تهيه شده است، اين تبليغ رويدادهايي را نشان مي دهد كه «در شهر آينده» شهري تاريك و مه گرفته، كه يادآور يك فيلم سينمايي تخيلي است، رخ مي دهند. طرح­هاي گرافيكي غيرمتعارف، شايد بيننده را در مقابل تلويزيون بر جاي خود ميخكوب كنند، اما آيا در فروش محصول نيز كمكي مي‌كنند؟ من هنوز موردي را نديده­ام كه تاثير اين گونه تبليغات را در ميزان فروش تائيد كند.

9- شوخ طبعي:

استفاده از تبليغات مضحك و خنده آور، مد روز است. ما مي دانيم كه مردم به آگهي­هاي خنده­آور علاقه­مند هستند. اما سوال اين جاست كه قدرت فروش اين نوع تبليغات به چه ميزاني است. تعداد نادري از نويسندگان قادر به نگارش تبليغات خنده­آور هستند و زماني كه چنين تبليغي با شكست روبه رو مي‌شود، تبليغ محصول فاجعه آميز خواهد بود، مگرآنكه 9/99 درصد، از كيفيت آگهي خود اطمينان داشته باشيد. از اين نوع تبليغات بايد اجتناب كرد؛ تبليغي كه از نظر بيننده اي مضحك است، از نظر بينندة ديگر احمقانه است.

10- شخصيت داستاني مستمر:

استفاده از شخصيت داستاني مستمر- كه در سريال يك تبليغ ظاهر مي‌شود- در شناسايي يك كالا داري نقش بسيار موثري است. شخصيت­هاي داستاني موفق در ابعاد وسيع شناخته شده، مشهورند. اگر شما به خلق شخصيت داستاني بپردازيد كه از ميان عموم محبوبيت يابد، از آن به طور مستمر در آگهي­هاي خود استفاده كنيد، تا زماني­كه آمار و پژوهشها نشان دهند كه ديگر مردم از آن خسته شده­اند.

11- فهرست دلايل:

اين فهرست، دلايلي را، كه مردم بايستي كالاي مورد نظر راخريداري كنند، ذكر مي­كند. آگهي اخير سوسيس «فرانك» افرادي را نشان مي دهد كه با لذت مشغول خوردن سوسيس مارك فرانك هستند، و بعد صدايي از بالاي سر آنها، دلايلي كه مردم اين غذا را انتخاب كرده و با لذت تناول مي‌كنند، يكي يكي اعلام مي­كند. اين نوع تبليغ نيز مي تواند موثر قرار گيرد، اگر چه آمار نشان داده است كه تاثير اين روش در آگهي­هاي چاپي بيش از آگهي­هاي تلويزيوني بوده است.

12- احساس و عاطفه:

آگهي­هايي كه ازمسايل احساسي براي ربودن قلب استفاده مي­كنند، مي­توانند موثر و به يادماندني باشند. در يكي از آگهي­هاي سرويس تلفني «اتي. اند.اتي» AT&T با عنوان «دستت را دراز كن و او را از فاصله اي دور لمس كن»، مادري به گريستن مي پردازد، زيرا كه پسرش از راه دور تنها به اين علت با او تماس تلفني مي­گيرد كه به او بگويد: «دوستش دارد». به خاطر مي آورم كه به شدت تحت تاثير اين تبليغ قرار گرفتم و با خود گفتم كه هر چه زودتر بايستي با خويشاونداني كه از مدت­ها قبل تماس نداشته­ام، تماسي برقرار كنم. اين آگهي حداقل براي من موثر بود. درست مانند متن تبليغاتي شوخ طبعانه، نگارش متن خالص عاطفي نيز دشوار است. اگر قادر به انجام اين عمل هستيد، امتياز زيادي را براي خود در نظر بگيريد، زيرا كه بسياري از نويسندگان به علت عدم توانايي در انجام اين عمل به قالبهاي ساده اكتفا مي‌كنند (بلاي، 1381، صص 228-217).

نگارش تبليغات تلويزيوني

در تمامي زمينه­هاي تبليغاتي، آگهي­هاي تلويزيوني اهميت بيشتري دارد و از اعتبار بيشتري نيز برخوردار است. از نظر يك نويسندة تبليغاتي، فرصت نگارش يك آگهي تلويزيوني، كه در ساعتهاي پر بيننده به نمايش در مي آيد، شانس بسيار بزرگي است.

تبليغات امروزي، نيازهاي كامل مصرف­كننده را ارضا نمي‌كنند. بر اساس پژوهشي، 85 درصد افراد اعتراف كرده­اند كه تبليغات ارائه شده با مزه و يا جالب هستند. اما 68 درصد اين افراد اعتقاد دارند كه اين تبليغات اطلاعات كاملي در اختيار آنها نمي گذارند.

همين امر در مورد كالا نيز صادق است. مصرف كنندة جدي در جستجوي كسب اطلاعات است. او مي خواهد قبل از آنكه پول خود را خرج كند، در مورد كالا آگاهي كامل را بدست آورد. دلايل متعددي نشان مي دهند كه تبليغات اطلاع رساننده، بيش از تبليغات سرگرم­كننده منجر به افزايش ميزان فروش مي‌شوند.

رهنمودهايي براي نوشتن متن موثر آگهي تلويزيوني

در اينجا به نكاتي كه مي توانند آگهي تلويزيوني را جذاب، به ياد ماندني و موثر سازند، اشاره مي كنيم:

1- تلويزيون رسانة ويژه تصاوير است و نه كلمات. اما به طور حتم تصاوير شما پيامي را ارسال مي­دارند، اگر صداي تلويزيون را كم كنيد و با تماشاي تصوير به تنهايي، متوجه نشويد كه داستان از چه قرار است، پس آگهي شما محكوم به ناكامي است.

2- در هر صورت، تصوير و صدا بايستي در كنار يكديگر عمل كنند. كلمات بايستي نمايش را توصيف كنند.

3- بينندگان به مدت محدودي، براي مثال 30 تا 60 ثانيه مي توانند يك صدا و يا يك تصوير را تماشا كنند، پس اگر آگهي شما نياز به كلمه­اي زيادي دارد، تصويرها را ساده كنيد. از جانبي ديگر، اگر طرح­هاي گرافيكي پيچيده­اي را مورد استفاده قرار مي دهيد، حداقل كلمه­ها را بگيريد. بيننده نمي­تواند يك نمايش بصري چشمگير را در كنار هجوم متوالي و سريع گوينده تحمل كند.

4- در مورد بينندگان خود بينديشيد، همان كس كه در مقابل تلويزيون نشسته است. آيا آگهي شما آن قدر جالب است كه او را از رفتن به جانب يخچال و يا دستشويي باز دارد؟

5- آگهي خود را بر اساس بودجة موجود خود برنامه­ريزي كنيد. استفاده از آگهي موزيكال، طرح­هاي گرافيكي، بازيگران، كارتون و ساير ابزارهاي تبليغي بسيار گران تمام مي‌شوند. تنها معرفي مستقيم كالا در مقابل دوربين تلويزيون و نمايش مستقيم طرز كار آن نسبت به ساير روشها، ارزان تمام مي‌شود.

6- نكتة مورد نظر خود را صريح اعلام داريد. شما فقط 30 تا 60 ثانيه فرصت داريد- حداكثر 90 كلمه- كه پيام خود را ارسال داريد. يك آگهي چاپي در مقايسه با آگهي تلويزيون، مي تواند داراي 150 كلمه باشد. پس آگهي تلويزيوني شما بايستي ساده، مستقيم و مربوط به موضوع باشد.

7- اطمينان بيابيد كه آغاز آگهي شما كاملاً گيرا و جذاب باشد. - چهارثانية نخست يك آگهي، درست مثل عنوان يك آگهي چاپي است- آنها مشخص خواهند ساخت كه آيا بيننده بي حركت برجاي خواهد ماند، و يا آن كه به دنبال كارش خواهد رفت. با موردي غيرقابل مقاومت آغاز كنيد: موسيقي گيرا، تصويري دلپذير، وضعيتي دراماتيك و يا يك مساله روزمره.

8- اگر كالاي شما را مي توان از قفسة سوپرماركت­ها خريداري كرد، بر چسب آنرا نشان دهيد. دوربين را كاملاً بر روي كالا متمركز سازيد تا خصوصيات بسته بندي آن روشن شود.

9- از حركت استفاده كنيد. فيلم بر خلاف اسلايد، رسانة حركتي است. حركت اتومبيل­ها را نشان دهيد. ريختن قطره قطره شيرة انگور را و ليوان نوشابه گازداري را كه كف مي‌كند و بالا مي­آيد. از صحنه­هاي راكد اجتناب كنيد. همه چيز را به حركت در آوريد.

10- همچنين به خاطر داشته باشيد كه در مورد تلويزيون، از صدا نيز اندازة سيما استفاده كنيد. بگذاريد كه بيننده صداي موتور اتومبيل را در حركت بشنود و يا جلز و ولز سرخ شدن املت را و يا صداي تركيدن ذرت بو داده را. افرادي صداي سرخ شدن يك املت را اشتها انگيزتر از تماشاي تصوير آن مي يابند. بو و رايحه اشتها انگيزترين وسيله ممكن است، اما هنوز تلويزيون نتوانسته است از اين ترفند استفاده كند و هيچ توليد­كننده اي نيز در اين مورد موفق نشده است.

11- از «سوپر» استفاده كنيد، اينها عنوان­هايي بزرگ هستند كه به رنگ سفيد تايپ شده اند و در بالاترين نقطة تصوير به چشم مي خورند. سوپر معمولاً نكات فروش را كه در تبليغ بيان شده است، تصويب مي‌كند. اگر شما از طريق پست، كپسول­هاي ويتامين مي فروشيد، يك سوپر بر بالاي پاكت خود، قرار دهيد: «غيرقابل دسترس در داروخانه ها». مردم در صورتي­كه بتوانند داروين را از داروخانه تهيه كنند، هرگز براي خريد آن به سفارش پستي اقدام نخواهند كرد.

12- نام كالا و نكات مهم آن را حداقل دوبار تكرار كنيد. اين كار دو علت دارد، نخست، تكرار يك مطلب، يادآوري آن را آسانتر مي سازد. دوم، بسياري از بينندگان احتمالاً در بدو امر، به اين آگهي توجهي نكرده­اند. پس براي اطمينان خاطر آن را تكرار مي كنيد.

13- از تكرار مطالب خسته كننده اجتناب كنيد. آگهي خودرا نوظهور، به يادماندني و اندكي متفاوت خلق كنيد. براي مثال تبليغ همبرگر برگركينگ، در واقع نوعي معرفي كالا به طور مستقيم در مقابل دوربين است، اما به يادماندني است، زيرا كه از كودك بامزة 12 ساله اي كه 5 ساله مي نمايد، استفاده شده است.

14- محصول را فراموش نكنيد. مردم را نشان دهيد كه مشغول خوردن محصول هستند و يا پوشيدن آن و يا مصرف آن مردم را وادار مي كند كه در مورد نكات مثبت كالا حرف بزنند.

15- اگر شما مي خواهيد كه بيننده، كالاي شما را سفارش دهد و يا تقاضاي اطلاعات بيشتري بكند، اين مطلب را در آغاز آگهي اعلام داريد: «كاغذ و قلم برداريد و از اين آگهي خاص بهره بگيريد ...» كمتر كسي هنگام تماشاي تلويزيون قلم و كاغذ يادداشت در كنار خود دارد.

16- اگر از شخصيت معروفي براي تبليغ خود استفاده مي كنيد، (چه از تصوير و چه از صدا) حتماً او را با نام معرفي كنيد و يا با عنوان سوپري («بيل كوزبي براي پورينگ ژله»). بسياري از افراد در صورت عدم معرفي، آنهارا شناسايي نخواهند كرد.

17- در تبليغ خرده فروشيهاي محلي، آدرس و جهت دقيق فروشگاه­ها را بدهيد. اگر نمايندگي فروش در نقاط مختلف قراردارد، از بينندگان بخواهيد كه از دفتر تلفن كمك بگيرند و به نزديكترين فروشگاه محلي بروند. طول يك تبليغ تلويزيوني مي تواند به چهارصورت 10، 30، 60 تا 120 ثانيه باشد. تبليغات 10 ثانيه­اي اغلب براي تقويت آگهي­هاي 30 تا 60 ثانيه اي استفاده مي‌شوند. در يك آگهي 60 ثانيه­اي، مي توانيد حداكثر از 90 كلمه استفاده كنيد و حتي كمتر.

18- از آنجايي كه زمان آگهي محدود است، بايستي محدود به يك فكر اصلي و يا يك نكته فروش باشد- ام. سي .آي ارزانتر از "ا. تي. اند. تي " تمام مي‌شود؛ "آي.بي.ام " كامپيوترهاي خوب و دوستانه خلق مي‌كند- شما تنها در بروشورها و آگهي­هاي پستي و چاپي است كه از فضاي كافي براي توضيح تمامي نكات برخورداريد، تلويزيون داراي شرايط محدودتري است (بلاي ،1381، صص228-217 ).

چگونه يك عنوان، توجه را به خود جلب مي‌كند؟

در تمامي اشكال تبليغات، «تاثير نخست»- نخستين چيزي كه خواننده مي­بيند، مي­خواند، و يا مي- شنود- مي­تواند به مفهوم ناكامي و يا موفقيت تلقي شود. اگر نخستين تاثير يك آگهي نامربوط و ملال­آور تلقي شود، توجه شما را به خود جلب نخواهد كرد. اگر اخبار و يا اطلاعات مفيدي در اختيارتان بگذارد و يا قول پاداشي را در قبال خواندن آن آگهي به شما بدهد، نخستين اثر آن جلب توجه شما خواهد بود، و اين نخستين قدمي است كه مخاطب را متقاعد مي سازد كه كالاي شما را خريداري كند.

در رسانه­هاي مختلف، «تاثيرنخست» وضعيت متفاوتي دارد.

در آگهي تلويزيوني، نخستين لحظات پخش آن؛ در تبليغات چاپي، عنوان و جاذبه بصري؛ در يك بروشور، جلد؛ در نمايش كالا، اسلايدهاي نخستين نقش "تاثير نخست " را بازي مي‌كند.

هر قدر كه كلمه­هاي شما متقاعد كننده و كالاي شما ممتاز باشد، آگهي شما قادر به فروش آن نخواهد بود، مگر آنكه توجه مخاطب را به خود جلب كنيد. اكثر متخصصان تبليغاتي باور دارند كه يك عنوان پرجاذبه، كه توجه همگان را به جانب خود جلب كند، كليد اين معماست.

در اينجا به نقل اظهارات ديويد اگيلوي، نويسنده «اعترافات يك نويسنده تبليغات» درمورد عنوان مي پردازيم: «عنوان مهمترين و تعيين كننده ترين عامل يك تبليغ است. تلگرافي است كه خواننده با مشاهده آن مصمم به خواندن متن مي‌شود»

به طور متوسط، تعداد افرادي كه عنوان را مي­خوانند، پنج برابر خوانندگان متن است.

زماني­كه عنوان خود را مي نويسيد، در حقيقت 80 سنت از يك دلار را خرج كرده­ايد و اگر با استفاده از عنوان تبليغ خود، موفق به فروش كالا نشده ايد، 80 درصد پول مشتري خود را به هدر داده­ايد.

باز اگيلوي مي­گويد: «انتخاب عنواني جديد براي يك آگهي قديمي- كه از مدتها پيش در جرايد درج شده بود- قدرت فروش كالا را تا ده برابر افزايش مي­دهد».

هريك از اين عنوان­ها، امتيازي را به مصرف كننده تقديم مي‌كند، پاداش براي خواندن متن تبليغ و... هر يك ... به شما قول مي دهد كه اطلاعاتي مفيد و موثر را در قبال وقتي كه براي خواندن آگهي صرف كرده­ايد و پولي را كه در قبال خريد كالا پرداخته­ايد، در اختيارتان قرار دهد (بلاي، 1381، صص 228-217).

چهار هدف يك عنوان

نقش و اثر يك عنوان، بيش از جلب توجه افراد است.

براي مثال: عنوان كتاب ديل كارنگي شما را به جانب متن تبليغ مي كشاند، زيرا كه نويد اطلاعات سودبخش را مي دهد.

عنوان مي­تواند هدفهاي مختلفي را بدين گونه در برداشته باشد، در ذيل هر يك از وظايف آنها مورد بررسي قرار مي گيرد:

1- جلب توجه: تاكنون به اين نكته دست يافته­ايم كه يك عنوان مناسب، با انگشت نهادن بر روي علايق شخصي افراد، توجه آنان را به خود جلب مي­كند. ساير روشهاي موثر براي جلب توجه افراد عبارتند از:

1- در اختيار نهادن اطلاعات براي جلب توجه مخاطب

2- استفاده از كلمه مجاني در عنوان تبليغاتي

3- نويد ارائه اطلاعات جديد براي مخاطب

4- طرح منافع مهم مصرف­كننده و ارائه شفاف و اغراق­آميز آن

2- مخاطب خود را انتخاب كنيد: يك عنوان مناسب مي تواند مخاطب مناسب خود را انتخاب كرده، افرادي را كه بالقوه قادر به خريد كالا نيستند غربال كند. عنواني مناسب براي بيمه عمر نيز از اين دست است: «مردان و زنان بالاي 65 سال نيازمند بيمه عمر مناسبي هستند».

3- ارسال پيامي كامل: بر اساس بررسي­هاي صورت گرفته، از هر پنج خواننده، چهار تن به خواندن عنوان اكتفا كرده، از خواندن بقيه آگهي اجتناب خواهند كرد. در اين صورت، ارزش آن را دارد كه پيام كامل خود را در عنوان جاي دهيد. بدين ترتيب هشتاددرصد از خوانندگان پيام شما را دريافت خواهند كرد. برخي از متخصصان توصيه مي‌كنند كه: «وعده فروش و نام تجاري را در عنوان قيد كنيد». بسياري از عنوان­هاي موثر، خود به نام كالا اشاره نمي‌كنند. اما اين احتمال را در نظر بگيريد كه اكثر مخاطبان شما زحمت خواندن متن را به خود نخواهند داد.

4- كشاندن خواننده به متن تبليغ: براي افزايش كارايي و تاثير يك آگهي، بايستي عنواني انتخاب شود كه خواننده را مجبور به خواندن متن كند. درجهت اين عمل، شما بايستي كنجكاوي خواننده را برانگيزيد. شما مي توانيد با لحن اسرارآميزي با خواننده صحبت كنيد، يا با شوخي و بذله­گويي، كنجكاوي او را برانگيزيد. مي توانيد به او قول يك پاداش و يا خبر و اطلاعات مفيد را بدهيد (بلاي، 1381، صص228-217).

هشت عنوان مؤثر

1- عنوان­هاي بي واسطه: اين عنوان­ها، بدون استفاده از نمايش كلمه­ها، معاني پنهاني و ايهام و جناس، به طور مستقيم پيشنهاد فروش را مطرح مي‌كنند: «بلوزهاي ابريشم خالص با30 درصد تخفيف». اين آگهي به طور مستقيم با شما وارد صحبت مي‌شود. بسياري ازخرده­فروشان از آگهي­هاي روزنامه براي تبليغ كالاي خود استفاده مي‌كنند و با آنها بدون واسطه وارد صحبت مي‌شوند و مشتريان را به فروشگاه­هاي خود مي كشانند.

2- عنوان باواسطه: عنوان باواسطه، منظور خود را به صراحت اعلام نمي دارد. اين عمل موجب برانگيختن كنجكاوي مي‌شود و خواننده پاسخ­هاي خود را در متن تبليغ مي يابد.

3- اخبار: اگر شما خبرهايي در مورد محصول خود داريد، بايستي در عنوان خود مطرح كنيد. اين خبرها مي توانند وعدة ارايه يك كالاي جديد و يا پيشرفت­هايي را كه در ساخت يك كالا در نظر گرفته شده است و يا كاربرد جديد براي يك محصول قديمي را به خواننده بدهند.

4- چگونه: كلمة چگونه نقش يك معجزه واقعي را در عنوان­هاي تبليغاتي، مجله­ها، مقاله­ها، و عنوان­هاي كتاب ايفا مي‌كند. بسياري از نويسندگان ادعا مي‌كنند كه اگر عنوان خود را با اين كلمه آغاز كنيد، ساير كلمه­ها را نيز درست انتخاب خواهيد كرد. عنوان­هاي "چگونه " وعده اطلاعاتي جامع و دقيق، رهنمودي درست و مناسب و راه حلي براي مسايل­تان را به شما عرضه مي‌كنند. «چگونه مي توان يك مهماني ساده را به يك ضيافت مبدل ساخت؟» «چگونه مي­توان سريعتر و بهتر نوشت؟» «چگونه مي­توان در 30 روز سيگار كشيدن را ترك كرد؟ ... و گرنه پولتان را پس بگيريد».

5- سوال: سوالي كه در عنوان يك تبليغ مطرح مي‌شود، بايستي از نظر يك خواننده، پرسشي قاطع و جدي باشد، كنجكاوي او را تا حد جستجوي اين پرسش در متن آگهي برانگيزد.

سوالي كه در عنوان مطرح مي‌شود، بايستي همواره كنجكاوي، علايق شخصي و احساس نياز خواننده، و نه تبليغ كننده را برانگيزد.

6- عنوان­هاي امري: عنوان­هاي دستوري كه به مخاطبان خود راه انجام كاري را نشان مي دهند، موجب افزايش فروش مي‌شوند. نخستين كلمه در يك عنوان امري، بايستي به صورت فعل امري و تهييج­كننده باشد كه خواننده را بلافاصله به تحرك وا دارد.

7- عنوان­هاي توجيه كننده: يكي از راه­هاي ساده و موثر نگارش متن تبليغ، فهرست كردن ويژگي­هاي محصول است. اگر شما تبليغ خود را به اين صورت بنويسيد، مي توانيد از يك عنوان توجيه كننده كه به معرفي فهرست شما مي پردازد، استفاده كنيد.

8- عنوان گواه: در يك آگهي­دهنده، مشتريان شما به جاي شما، كار فروش را به عهده مي گيرند. اين روشي موثر است، زيرا دلايلي را ارائه مي‌كند كه مبين رضايت مشتريان از آگهي است. در زمان نوشتن چنين تبليغي، تا آنجا كه ممكن است از كلمه­هاي خود مشتري استفاده ببريد و گفتار او را تصحيح نكنيد، يك لحن طبيعي و ساده به اعتبار گواهي مي افزايد (بلاي، 1381 ،صص 228-217).

شش قانون جهت نگارش و شعارنويسي كارآمد

در اينجا، نمونه­اي از پيغام هاي نگارش و شعارنويسي كارآمدتر، با ذكر مثالهايي از پيام­ها و شعارهاي تبليغ كه با هدف اثربخشي بيشتر و سهولت تداعي معاني و به خاطرسپاري آن پيام­ها در اذهان مخاطبان هدف، مدنظر است، مورد توجه متخصصين امر تبليغات قرار گرفته و در ذيل به طور اختصار به اين موارد اشاره مي‌شود:

1- مقاومت در برابر رقبا: تبليغات معمولاً يا به جهت اطلاع­رساني اجراء مي‌شود يا به جهت افزايش فروش (گاهي اوقات هر دو). برنامه تبليغاتي شركت­ها با توجه به نوع كالا وخدمات و ساير ويژگي­هاي محصول ايجاب مي نمايد كه متفاوت ازهم باشند. هر محصول نيازمند برنامه تبليغاتي جداگانه­اي است و نبايد در تبليغ محصولات خود همان روند برنامه شركت رقيب را طي كنيم و از طرفي انتظار هم داشته باشيم مثل تبليغ رقيب كارايي داشته باشد. بنابراين درك اين نكات بسيار مهم است، اينكه برنامه تبليغاتي ازيك ثبات كافي برخوردار باشد و نيز مشتريان چه انتظاري از محصول دارند و همزمان با آن موقعيت سنجي را نيز بايد مد نظر قرار داد.

2- بيان منافع: منفعت، عاملي براي مخاطباني كه در پي خريد محصولات يا بهره­برداري از خدمات هستند، محسوب مي گردد. به عبارتي ديگر عامل محسوسي درراه رسيدن به خواسته­هاي مخاطب تلقي مي‌شود. قبل از اينكه در مورد ساختار فروش صحبت كنيد، توجه داشته باشيد كه مخاطب چه انتظار و خواسته اي از ساختار مربوطه دارد. لازم نيست كه مستقيماً اساس منافع را در تبليغات خود قيد كنيد (به عنوان مثال نبايد در تبليغات از جملات غلوآميز استفاده شود، جملاتي همچون: «قطعات فولاد خنثي كه ما توليد مي­كنيم، كار شما را فوق العاده مطمئن­تر خواهد ساخت)، اما هميشه منفعت را به عنوان منبع راهنماي خود مورد استفاده قرار دهيد. به عنوان مثال، به جاي اينكه صرفاً بگوييد: «ما تنها توليد كننده­اي هستيم كه در ساخت كابينت­هايمان از فولاد شماره12 استفاده مي كنيم»، با اين وصف، نظر مشتريان را در مورد مهمترين ارزش­هايشان جويا شويد. هر ساختار را با منفعت يا منافع حاصله، يكي كنيد. به عنوان مثال، اگر صاحب يك خشكشويي هستيد، ليست ساختار و منافع ممكن است به صورت زير درآيد:

ساختار
منفعت

تحويل رايگان
شخص مي تواند به ساير كارها رسيدگي‌كند

آمار زياد در لباس ها
احساس رضايت

واقع در نزديكي شركت و منزل
تمرين سلامتي با پياده روي در ساعات نهار

در يك كلام مي توان گفت بايد: «منافع فروش، نه ساختارها» مد نظر پيام تبليغاتي قرار گيرد.

3- بررسي تيتر: تيتر، در واقع، بايد جوهره كلي پيام را تشكيل دهد؛ لذا لازم است از كلماتي خاص تشكيل شود تا توجه خواننده را به خود جلب كند. همچنين بايد طوري در ذهن تداعي شود كه خواننده بتواند نوشته­ها را نشان دهد. مهمتر از همه اينكه، تيتر بايد منفعت محصول يا خدمات را به مشتريان برساند. در كل، تيتر، تحت سليقه و خواستة صاحبان شركت عمل نمي‌كند، بلكه تحت احساسات، نيازها و خواسته­هاي مشتريان است و راهكارهاي خدمات رساني به آنها نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. به هر حال ميزاني كه در اجراي عناصر و برنامه هاي تبليغي، خلاقيت به خرج مي­دهيد، در نگارش يك تيتر همان را بكار بنديد. در نهايت بايد گفت كه :«تيتر بايد منفعتي را به خواننده انتقال داده و موقعيت سنجي را پشتيباني نمايد.»

4- عجله نكنيد: «كيفيت» «خدمات!» «عالي!» ، «بهترين!» «رد خور نداره!» عبارات كلي است كه درمورد كيفيت و خدمات به كار مي رود، هرگز اهداف عالي را دنبال نكرده، و حتي كمتر نيز بكار برده مي­شوند. تصوير آگهي، راننده­اي را نشان مي دهد كه وارد ماشين شده و دكمه­اي را فشار مي دهد، و بعداً روي صندلي مي نشيند و آهسته شروع به حركت مي­كند، در واقع هدف از اجراي اين تبليغ، نوع جايگزيني و آسايش سرنشينان اتومبيل مي­باشد. در اينجا، حالت منفعت آميز و مطلوب كيفيت مورد بحث قرار گرفته، بدون اينكه حتي كلمه­اي بر زبان آورده شود. به عبارتي ديگر، اگر واقعاً يك محصول با كيفيتي را توليد مي­كنيد يا خدمات ارزنده­اي را عرضه مي داريد، در ابراز خصائص آنها درنگ نكنيد. بنابراين سعي كنيد آن را با واژه­هايي جديد و واژه هايي كه در خور شخصيت خود و مشتريان باشد، بيان نماييد. به عنوان مثال، فرض كنيد شما توليد كننده ابزارهاي ايمني كوهنوردي هستيد و اين بهترين ابزار موجود در بازار باشد. به عنوان مثال، مي­توانيد بگوييد: «ابزار ABC، ابزار با كيفيتي كه امتحان خود را پس داده است.» در عوض، بجاي نمايش يك كوهنورد در برابر صخره­اي بزرگ، طناب­هايي را به صورت معلق در هوا، روي تصوير نشان داده و از چنين تيتري استفاده كنيد: «بهترين لباس كوهنوردي كه امروزه كوهنوردان آن را انتخاب مي­كنند.» يا «ابزار ما ابزاريست كه احتمال سقوط را به صفر مي رساند» اگر خدمات عالي موجب توليد كار شود در تجارت هاي روزمره به دنبال آن باشيد.

5- توجه به نوع گرايش: سبك نگارش نيز از اهميت فوق­العاده اي برخوردار است. اين سبك لازم است كه كارآمد و دوست داشتني بوده و همچنين دربردارندة هويت مخاطبان نيز باشد. زماني­كه در تبليغات خود از عباراتي همچون: «پيشنهاد مي دهيد»، «تهيه مي كنيد» يا چيزي مشابه «موجود است» استفاده مي كنيد، در واقع شرايطي را براي خواننده يا شنونده بوجود مي آوريد كه مفهوم آن بدين شكل خواهد بود: «در اينجا، مي توانيد از اينگونه جملات استفاده نمائيد، نه اينكه مجبور به انجام اين كار باشيد.» اين يك عامل فروش واقعي محسوب نمي­شود. به عنوان مثال: «به جاي اينكه بگوييد: «ما به مشتريان پيشنهاد مي­كنيم كه از قطعات فولادي استفاده نمايند» بگوييد: «فولاد را تجربه كنيد» يا «نگران نباشيد، چاره كار را به ما بسپاريد» در نتيجه، از كلمات با مفهوم و كارآمدي استفاده نمائيد تا بدين ترتيب محصول يا خدمات در نظر افراد حقيقي و خاصي كه جزء مخاطبان مورد نظر محسوب مي‌شوند، زنده تر جلوه كند.

6- از منفي بافي، هجو و كنايه، اهانت و يا جنسيت افراد آگاهي كامل داشته باشيد: در اين مورد، بايد در حين بهره­گيري از شيوه­هاي منفي بافي، هجو و كنايه، اهانت يا جنسيت­گرايي، از خود بپرسيد كه آيا راه موثرتري وجود دارد؟ كليه قوانين فوق، معمولاً جزء قوانين اصلي محسوب مي­شوند. اگر واقعاً دليل قابل توجيهي داريد به كار خود ادامه داد و آزادانه عمل كنيد، آنها را به دورانداخته و يا چشم پوشي كنيد. اما در ابتدا مطمئن شويد، قصد انجام چه كاري را داريد، مطمئن باشيد كه اين آزادي عمل، منجر به بهتر و موثرتر شدن تبليغات براي مخاطبان مورد نظر خواهد شد (دنيسون، 1384، صص99-90).

محققين در بررسي شعارها متوجه شده اند: كه يكي از متداول­ترين ابزارهايي كه براي همراه كردن مخاطبان به كار مي برند، استفاده از ليست هاي سه تايي است. ليست سه تايي براي شنونده يا گوينده جذاب است. مثلاً روش سنتي شروع يك مسابقه دو، به صورت «به جاي خود، آماده، بدو» است. اگر يكي از اين سه بخش حذف شود به احتمال قوي دونده ها به اين فرمان پاسخ نخواهند داد.

يكي ديگر از ويژگي­هاي طراحي شعار جذاب و كارآمد، استفاده از جفت­هاي تقابلي است، همان چيزي كه نويسندگان روم و يونان باستان در فن سخنوري آن را آنتي­تز مي ناميدند. قبلاً گفته شد ليست­سه تايي اساساً از سه بخش مكمل تشكيل شده است. اما جفت هاي تقابلي داراي دو بخش هستند كه از بعضي جهات در تضاد با هم اند و از ساير جهات از تكرار استفاده مي‌كنند تا تاثيري همه جانبه بوجود آورد.

ويژگي­هاي رسانه­هاي تبليغاتي:

معايب
مزايا
عوامل تأثير گدار
انواع
رسانه

هزينه هاي پولي بالا، پيام ها به طور عمده و زود گذراند. عدم اطمينان از تعداد مخاطبان، محدوديت در گزينش بهترين زمان نمايش
دسترسي وسيع مخاطبان، هزينه پائين به جهت نمايش، قابليت به تصوير كشاندن، اعتبار بالا، قدرت انتخاب جغرافيايي، حسن انتخاب اجتماعي و اقتصادي
زمان پخش، تعداد مخاطب، مدت نمايش، تغييرات درجه صدا و تكرار
شبكه سخن پراكني ماهواره
تلويزيون

پخش فقط به شكل شنيدني، كوتاه بودن پيام ها، توجه شنوندگان محدود است چرا كه در هنگام گوش كردن انجام مي دهند.
هزينه پائين رسانه، پيام ها به سرعت قابل تغييراند، حسن انتخاب اجتماعي اقتصادي
زمان پخش، تعداد مخاطب، مدت نمايش، تغييرات درجه صداو تكرار
موج AM,FM
راديو

بر قراري ارتباط جهت جستجو در سايت هاي آن
پيام ها به سرعت قابل تغييير هستند، تعامل متقابل ، قابليت نمايش بالا
زمان پخش، تعداد مخاطب، مدت نمايش، تغييرات درجه صداو تكرار
صفحه وب، پست الكترنيكي
اينترنت

عمر كوتاه، قابليت آن به خاطر حجم تكثير محدود شده ، تبليغات وسيع باعث ايجاد محدوديت مي‌شود. در معرض ديد واقع شدن آگهي
تقريباً هركسي يك روزنامه مي خواند، قدرت گزينش براي گروه هاي اجتماعي و اقتصادي،انعطاف پذيري جغرافياييي، انتشار سريع خدمات تجاري
حجم، تكرار، تعداد، رنگ، موقعيت در صفحه، سطح تيراژ
ملي،محلي، صبح، عصر، ضميمه، تعطيلي هفتگي، ويژه
روزنامه

هزينه‌هاي پولي نسبتاً بالايي را در بردارد. زمان طولاني در پي انتشار مجدد
قابليت گزينش اجتماعي-اقتصادي، تكثير خوب، عمر طولاني، اعتبار يا حالت آسودگي و فراغت خاطر
سطح تيراژ، هزينه انتشار، نوع مخاطب، حجم و تكرار، اندازه و موقعيت، تعداد رنگ، مجله و منطقه اي
مصرف كننده كشاورزي تجاري...
مجله

گران، هيچ سر مقاله و عنوان براي جذب خوانندگان ندارد. توسط افراد به عنوان يك حربه استفاده مي‌شود. به جهت تاخت و تاز پنهاني در آن مورد انتقاد واقع شده است
قدرت انتخاب بالا، قدرت انتخاب بالا،جم پائين ، ضايعات، كنترل بر مراسلات، پستي مشخص، تحريك برانگيز، ساده جهت اندازاه گيري اثر بخشي، از ديد رقبا پنهان شدن
هزينه پستي، تمبر هزينه هزينه پستي، تمبر هزينه انتشار
نامه، كاتالوگ، سالنامه­ها، بروشورها، كوپن ها، بخشنامه­ها، خبرنامه­ها، كارت پستال­ها، كتابچه­ها، ديوار كوب­ها

پست مستقيم

پيامها بايد كوتاه و ساده باشند. عدم قدرت انتخاب اجتماعي و اقتصادي به ندرت تمام توجه خوانندگان را جذب مي‌كند به خاطر ايجاد ترافيك تردد مورد انتقاد است. اثر بخشي آن را نمي‌توان ناديده گرفت.
قابليت تكرار، هزينه پائين، پيام ها مي­توانند در كنار مكان فروش مستقر شوند. حسن انتخاب جغرافيايي و بيست وچهار ساعته
مكان استقرار، مدت زمان ، هزينه اجاره جا، هزينه انتشار، شدت ترافيك
پوسترها، جلوه هاي طراحي شده، مناظر ديدني
برون خانه اي (بين شهري)

اثر بخشي حاصل از آن را نمي توان به سرعت ديد
هزينه پائين، تحت تأثير قرار دادن مخاطب، حسن انتخاب جغرافيايي
تعداد مسافران، اندازه موقعيت مكاني
تعداد مسافران، اندازه موقعيت مكاني
وسايل نقليه عمومي زير زميني

فقدان قدرت گزينش اجتماعي و اقتصادي، اثر قابل توجه اي بر خوانندگان ندارد.
هزينه پائين، حسن انتخاب جغرافيايي، برد وسيع مخاطبان مختلف
تعداد آگهي، انداره موقعيت مكان
اتوبوس­ها، تاكسي ها
وسايل نقليه عمومي شهري

منابع:

بلاي، رابرت دابل يو(1381). «ادبيات تبليغ»، تهران: انتشارات سيته

دنيسون، دل(1384). «راهنماي تبليغات»، ترجمه جلال كاكايي، تهران: انتشارات مترجم

محمدي­فر، محمدرضا(1377). «مجموعه اطلاع رساني فرهنگ تبليغات»، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

نويسنده:حسين شريف زادگان
--------------------------------------------------------------------------------
انتهاي پيام/

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن