تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804453690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فيلتر هوشمند نانوتيوپ كربني مانند يك درخت سبز عمل مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: فيلتر هوشمند نانوتيوپ كربني مانند يك درخت سبز عمل مي كند
اين فيلتر هوشمند نانوتيوپ كربني آلاينده هاي زيست محيطي را جذب مي كند و پس از بازيافت ، آن را به دوده ي صنعتي ممتاز تبديل مي كند كه هم باعث كاهش آلودگي مي شود وهم در چرخه ي اقتصادي كشور تاثيربه سزايي داد


باشگاه جواني برنا/سميه شكري پور-"رسول نوروزيان قهفرخي" متولد بهمن ماه 63 و دانشجوي ترم آخر رشته ي مهندسي برق الكترونيك دانشگاه شهركرد و ساكن فرخ شهر از توابع استان چهارمحال و بختياري هستم كه تاكنون 15 اختراع صنعتي ، پزشكي و نظامي را به صورت پتنت علمي را به ثبت رسانده ام. (پتنت حق انحصاري است كه درقبال اختراع ثبت شده به مخترع يا نماينده ي قانوني او اعطا مي شود. پتنت حمايت قانوني از اختراع را براي دارنده ي آن تامين مي كند)در جشنواره هاي خوارزمي ، مخترعين و مبتكرين بسيجي كشور و المپيادهاي تخصصي اختراعات درخارج از كشور حائز مدال و رتبه هاي برگزيده شدم.

از طرح منتخب خود بگوييد.

اين دستگاه كه براي اولين بار در دنيا ساخته شده است، يك "فيلترهوشمند نانوتيوپ كربني" جاذب آلاينده هاي محيط زيست است كه اين مواد را از طريق بازيافت به دوده ي صنعتي ممتاز تبديل مي كند. در واقع تمام مواد سمي محيط زيست را كه منشا هيدروكربني داشته باشد از قبيل مونوكسيد كربن و دي اكسيد كربن درمقياس نزديك به 97درصد با استفاده ازفناوري نانو مي تواند جذب كند، فشرده سازي كند و بازيافت كند و از طرف ديگر اكسيژن را از دهانه ي خروجي فيلتر وارد محيط زيست كند . كربن پيوند مونوكسيد كربن و دي اكسيد كربني كه شكسته مي شود،ذخيره و خالص سازي مي شود. به عبارتي با انجام 14 فرآيند شيميايي خاص مواد جذب شده به دوده ي صنعتي فوق ممتاز با خلوص كربن 9/98 درصد و اندازه هاي 25 تا 60 نانو متري تبديل مي شود. يعني ما از يك طرف ماده ي اوليه لاستيك را جمع آوري مي كنيم و از مواد آلاينده يك چرخه ي اقتصادي توليد مي كنيم و از همه مهم تر 97 درصد آلاينده هاي محيط زيست را كاهش مي دهيم.

چرا به سمت اين گونه اختراعات كشيده شديد وهدف شما از اين اختراع چه بود؟

براساس نياز دركشورم دنبال طرح هايي هستم كه كاربردي باشد و بتواند يك نياز مردم و جامعه را حل بكند. بحث آلاينده ها هم اكنون درشهرها به ويژه كلان شهرها اهميت زيادي پيداكرده است. به علاوه اينكه مردم به خاطر افزايش آلاينده ها دچار بيماري هاي خطرناكي مي شوند. در مرحله اول هدفم اين بود كه اين آلاينده ها را كم كنم و پس از دوسال تحقيق و كار گروهي موفق شديم اين فيلتر را با استفاده از فناوري نانوتيوپ كربني در سه مدل مختلف پايلوت و نمونه آزمايشگاهي طراحي مهندسي كنيم كه يك مدل آن درفضاي باز يعني سر چهارراه ها برروي تيرهاي چراغ برق نصب مي شود. مدل ديگر اين طرح بر روي دودكش خروجي آبگرمكن ها و بخاري ها نصب مي شود كه اين مدل مورد استقبال كشورتركيه و شهرداري قونيه قرار گرفت.

اين اختراع چرا مورد توجه كشور تركيه قرار گرفت؟

چون در آنجا تمام آبگرمكن ها و بخاري ها با سوخت فسيلي و ذغال سنگ و كك كار مي كنند كه حجم اين آلاينده ها تقريبا 10 برابر چيزي است كه از طريق گاز وارد محيط زيست مي شود و الان يك صحبت هايي شده كه بتوانيم اين محصول را به اين كشور صادر كنيم.

آيا قرارداد هم بسته ايد؟

خير،براي اجراي اين موضوع در مذاكرات هستيم.

ابعاد اين فيلتر چگونه است؟

بسته به موقعيت و غلظت مواد آلاينده ي موجود در فضا ابعادش فرق مي كند ولي ابعادش آنقدر نيست كه بخواهد حجم زيادي از فضاي شهر را بگيرد كه مي تواند به فاصله ي 500 متر به 500 متر در كنار تيرهاي چراغ برق نصب شود و تمام مواد آلاينده را به سمت خودش مكش كند، سپس آنها را آناليز كند، اكسيژن را وارد محيط زيست كند و كربنش را خالص سازي كند.

مدل سوم اين فيلتر كجا نصب مي شود و چگونه كار مي كند؟

مدل ديگر براي خودرو استفاده مي شود به اين ترتيب كه در انباري اگزوز خودروها قرار مي گيرد و از طرفي بازده و راندمان موتور خودرو را تقويت مي كند.يعني درسرعت بالا حداقل يكي دوليتر كاهش مصرف سوخت را درهمه ي خودرو ها به دنبال دارد به خاطر اينكه فشار خروجي دوده را چندين برابر بالا مي برد و باعث مي شود كه دود و مواد آلاينده سريع تر به سمت آناليز شدن پيش روند. در واقع برعكس اين موضوع هم صادق است، اگر جلوي اگزوز خروجي خودرو را بگيريم، موتور به صورت خفه كار مي كند و خاموش مي شود. در واقع ما راندمان را بالا برده ايم تا اين دود و آلاينده سريع تر تخليه شود و يك منبع درآمدي هم براي خودرو و صاحبش فراهم خواهد كرد چون ما اين دوده و كربن صنعتي را كه فيلتر ما از اين مواد آلاينده مي سازد، ماده ي اوليه براي صنايع لاستيك سازي ، رنگ سازي و تونر پيرينتر است با كيفيتي حدود 4 درصد بالاتر از نمونه هاي خارجي . يعني الان دوده ي صنعتي كه الان در كشور آلمان از عمليات نفتي توليد مي شود، هم هزينه هاي خيلي بالايي را دارد، و هم اينكه اين دوده ي صنعتي با درجه ي خلوص 5/95 درصد است اما ما ضمن اينكه يك آلاينده ي زيست محيطي مضر را به يك ماده ي مفيد تبديل كرده ايم، به 9/98 درصد رسانده ايم كه حدود 4 درصد كيفيت بالاتري را داشته است.

اين اختراع چه مقام هايي را براي شما كسب كرده است؟

در مطالعاتي كه دريك موسسه ي تحقيقاتي در ژنو سوييس صورت گرفت، اين اختراع در مسابقه ي بين المللي اختراعات سوييس، درفروردين ماه 87 مورد ارزيابي قرار گرفت و در كشور سوييس مدال نقره دريافت كرد. در كشور كويت در آبان ماه 87 مدال طلا را در مسابقات خاورميانه اي اختراعات در بخش نانو الكترونيك دريافت كرد و در آذرماه 87 در المپياد تخصصي نانو الكترونيك در كشور كره ي جنوبي جايزه ي ويژِه ي گرند پريكس سازمان ملل و يك مدال طلا را از آنِ خودش كرد و رتبه ي برگزيده ي ششمين مسابقات مخترعين ومبتكرين بسيجي كشور را به دست آورد.

سرمايه گذاران بسياري از خارج كشور مايل بودند كه اين اختراع را ازما بگيرند و توليد كنند و به مرحله ي تجاري شدن برسانند.

يعني طرح شما در دنيا مشابه ندارد؟

خير، طرح ما در هيچ كجاي دنيا مشابه ندارد. بهترين فيلتري كه در دنيا قبل از ما توليد شده در شركت رنوي فرانسه بوده كه توانسته 84 درصد از مواد آلاينده را مهار كند. اين فيلتر با كاتاليست مواد خيلي گران قيمت
فقط مخصوص خودرو بوده است اما فيلتر ما با هزينه اي خيلي پايين شايد حدود يك دهم اين نمونه، قادر به مهار 97 درصد از موادآلاينده است. اما درفرانسه اين موادي كه جذب مي شود، دوباره وارد محيط زيست مي شود اما ما ماهيت مونوكسيد كربن و دي اكسيدكربني كه سمي است،كلا پيوند را از ماهيت سمي خارج مي كنيم و به يك ماده ي مفيد تبديل مي كنيم. به همين دليل براين نمونه ي فرانسوي برتري دارد .

چرا با سرمايه گذاراني كه تمايل به خريد اين طرح دارند، همكاري نمي كنيد؟

من يك عِرق ملي نسبت به كشورم دارم و مي خواهم اين فيلتر را در ايران بسازم و محصول آن را به كشورهاي ديگر صادر كنيم.

ما نانوتيوپ كربني را درفيلترمان رشد داده ايم با كاتاليست مواد معدني در خاك و بسيار ارزان قيمت. الان ساخت ارزان ترين نانوتيوپ درخارج از كشور از جمله كشور آلمان هر 10 گرم مواد اوليه ي نانوتيوپ 250 دلار هزينه دارد، اما ما دانش نانوتيوپ را بومي كرده ايم و كاتاليست آن را يك سري مواد جديد و معدني قرار داديم كه هيچ كجاي دنيا به اين شكل صورت نگرفته است و به همين خاطر هزينه ي كار ما يك دهم نمونه ي خارجي است. به همين دليل اين پروژه هم توجيه اقتصادي بالايي دارد و هم نوآوري خاصي در آن به كاررفته است و دانش فني جديدي در بحث نانو است و به نظرم مي آيد كه يكي از معضلات زيست محيطي را هم مي تواند حل كند.

شما اطلاعات خود را در خصوص فناوري نانو از كجا كسب كرده ايد؟

رشته درسي من الكترونيك بوده است، همكارم هم در زمينه شيمي كار مي كرد كه ايشان هم اطلاعاتي در اين زمينه داشت. اما چون نانو علم جديدي بود و خودم هم علاقه مند بودم به صورت تجربي و آزاد كار كردم و نزديك به سه سال در بحث نانو الكترونيك و نانوتيوپ كربني مطالعه و تحقيق داشتم. ما قبلا فيلترهايي ساخته بوديم كه مي توانست 80 درصد مواد آلاينده را جذب كند اما مقرون به صرفه نبود و از آن طرف هم بازده موتور خودرو كم مي شود، و يا بازده ي آبگرمكني كه دوده توليد مي كرد را تحت تاثير قرار مي داد. ما مي خواستيم عوامل منفي را كاهش دهيم و تنها راه، استفاده از فناوري نانو بود كه در ساختار نانو به مواد دوده نظم بدهيم و درواقع آنها را درشرايط خودشان رشد دهيم.

درتيم شما چند نفر فعاليت داشتند؟

ما يك تيم سه نفره بوديم. خانم "مهديه بامداد" كارشناسي ارشد شيمي تجزيه و آقاي "مسيب رمضاني" كه فوق ديپلم مكانيك دارند، در اين كار با من همكاري مي كردند.

خواسته اي كه از مسئولان دارم بيشتر در زمينه حمايت و پشتيباني مالي است كه مي تواند مشكلات را حل كند. اختراعات زيادي در كشور ما صورت مي گيرد و يك سرزمين نخبه پرور است و پتانسيل هاي علمي بسيار زيادي دركشور وجود دارند. برنامه هاي حمايتي از نخبگان را تسريع دهند چون همه ساله شاهد جواناني هستيم كه در المپيادها و مسابقات جهاني اختراعات پيش گامي مي كنند و حرف اول را مي زنند. در سوييس تيمي كه از كشور امريكا حضور داشت، اعضايش از نخبگان كشورهاي جهان سوم مثل ايران و چين و ... بودند كه سالها پيش به آنجا رفته بودند، يعني دانشمنداني كه در اين رقابت حضور داشتند اصالتا آمريكايي نبودند، باز با همه ي اينها دردنيا رتبه چهارم را كسب كرد و ايران رتبه ي اول را كه اين مطلب نشان دهنده ي اين است كه جوانان با استعدادي در اين مملكت هستند كه مي توانند با امكانات خيلي كمتري حرف اول را در دنيا بزنند.

آيا مسئولان از شما و طرحتان حمايت كردند؟

تا كنون فقط سازمان محيط زيست استان چهارمحال و بختياري كه مشاور اجرايي پروژه بود و چيزي حدود 30 درصد از هزينه هاي ما را اين سازمان كمك كرد. اما من يك دانشجو هستم و منبع درآمدي ندارم، 70 درصد باقي هزينه ها واقعا برايم زياد است. اين موضوع هم حمايت بخش دولتي را مي طلبد هم بخش خصوصي زيرا اختراع در ابتدا يك ايده ي ذهني است و بايد روي آن كار شود تا به يك اختراع تبديل شود و تا زماني كه يك اختراع توسعه يافته نشود، بخش خصوصي براي تجاري شدن آن سرمايه گذاري نمي كند. در شكل گيري بخش اول اين اختراع بايد بخش دولتي كمك كند، بايد بنياد ملي نخبگان از مخترعان حمايت كند تا آنها بتوانند كيفيت آن را به حد مطلوب برسانند تا با بازارهاي جهاني رقابت كند و آن موقع مي تواند كارآفرين شود كه اشتغال زايي را هم براي كشورمان درپي خواهد داشت.

درحال حاضر طبق آمار داده شده حدود 25 هزار اختراع ثبت شده در كشور ما وجود دارد. اگر حداقل 50 درصد از اين آمار، اختراعات كاربردي باشد و دولت براي آنها سرمايه گذاري كند تا اين اختراعات به كيفيت مطلوب برسد و وارد بخش صنعت و تجاري شدن، بشوند مشكل اشتغال را در كشور تا حد قابل توجهي از بين مي برد.

و آن موقع است كه طبق فرمايش مقام معظم رهبري ، صادرات علم را به كشورهاي ديگر خواهيم داشت نه بصادرات نفت.

چه مدت زماني را صرف اين طرح كرديد؟

ما نزديك به دوسال براي ساخت فيلتر كار كرديم و به دانش آن دست پيدا كرديم و يك سال هم در زمينه ي بازيافت كاركرديم كه در مجموع سه سال وقت صرف اين اختراع شد.

ايده اين طرح از كجا به دست آمده است؟

من با چشم خود مي ديدم كه خودروهاي ديزلي آلاينده هاي بسيار مضر و زيادي را ايجاد مي كنند و در شهر خود ما اين خودروهاي ديزلي زياد بودند و خيلي از مردم شهر راننده هستند، در اين فكر بودم كه بتوانيم اين مواد را مهار كنيم.

آيا آن زمان از طرحي كه در آلمان صورت گرفته بود اطلاع داشتيد؟

خير. وقتي كه طرح را بررسي و آماده مي كرديم،خودمان را با رفرنس هاي علمي مطابقت مي داديم كه اين طرح با استانداردهاي علمي و جهاني سازگار باشد و مواظب بوديم كه يك كار موازانه صورت نگيرد. در همين راستا از طرح موجود در آلمان و فرانسه آگاه شديم. ما تمام ثبت پتنت هاي علمي و مقالات علمي معتبر چاپ شده را بررسي مي كرديم و هدفمان از اول هم همين بود كه يك گام از نمونه هاي مشابه خارجي جلوتر باشيم . ما تا الان نزديك به 30 ميليون تومان درعرض 3 سال براي اين طرح هزينه كرديم و تا الان فقط نزديك 10، 20 درصد از سوي بخش دولتي حمايت شديم. بقيه را خودمان و از طريق وام بانكي پرداخت كرديم.الان خانواده ي من تماما اقساط وام را مي پردازند، و دوستانم هم به همين ترتيب.

شما در تكميل يا اجراي طرح چه مشكلاتي داشتيد؟

دراستان چهارمحال و بختياري حتي يك آزمايشگاه كوچك وجود نداشت. نزديك ترين مكان براي كارهاي تحقيقاتي ام در اصفهان بود كه روزانه 100 كيلومتر مي رفتم، كارم را انجام مي دادم و دوباره 100 كيلومتر برمي گشتم. قسمت عمده اي از كارم را هم در آزمايشگاه تحقيقاتي دانشگاه فردوسي مشهد انجام دادم كه بايد 1200 كيلومتر طي مي كردم تا بتوانم آنجا كار كنم يا همين طور در تهران. به اين ترتيب چيزي حدود 3 ميليون تومان هزينه ي اياب و ذهاب و خريد قطعات صرف شد. يك سري قطعات در كشور خودمان وجود نداشت. براي يك خريد يك قطعه به مشهد رفتم و كسي كه از پاكستان قطعه مي آورده ، ديدم وبا كلي خواهش و پرداخت 3 برابر قيمت، قطعه را از پاكستان به مشهد آورده و من خريداري كرده ام. اين شرايط بسيار سخت است و الان كه كار به نتيجه رسيده واقعا توجه مسئولان را مي خواهيم كه بيايند اين طرح را ببينند ، تست كنند و ...

حيف است كه من پايلوت طرح را براي بار اول در كشور تركيه اجرا كنم، چرا در كشور خودمان كه مواد آلاينده به صورت يك معضل درآمده، پايلوت طرح را اجرا نكنم؟

اولين اختراعتان را چه زماني انجام داده ايد؟

اولين اختراعم را اول دبيرستان انجام دادم كه "سپر ايروديناميكي سه كاره خودرو "را طراحي كردم كه در سرعت هاي بالا كاهش مصرف سوخت را داشت كه برگزيده ي جشنواره ي جوان خوارزمي شد و بعد از آن طرح هاي مختلفي در زمينه ها مهندسي پزشكي ونظامي داشتم كه سيستم هدايت گر موشك هاي زمين به زمين را كار كردم كه با جهاد خودكفايي نيروي هوايي سپاه اين طرح را به سرانجام رسانديم.

آيا از اين طرح استفاده مي شود؟

بر روي اين طرحم الان تاييديه گرفته اند و خود دوستان در زمينه ي نظامي روي آن كار مي كنند. اخيرا از طرح هاي ديگري كه خيلي موفق بود، طرحي در زمينه ي مهندسي پزشكي بود كه دستگاه تشخيص هوشمند فشار، گلوكز، باكتري ها و تغييرات سلولي مايع مغزي نخاعي را بدون شكافت پوست طراحي كرديم كه براي بيماران تشنجي كاربرد بسيار بالايي دارد. مثلا طفلي كه دربيمارستان دچار تشنج مي شود، اولين كاري كه بر روي آن انجام مي دهند،عمل لامبر پانكچر يا همان " ال پي " است كه 13 قطره از مايع نخاع آن بچه را خارج مي كنند كه حداقل يك ساعت سردرد بسيار شديدي طفل را فرا مي گيرد و اگر پزشك حتي يك ميلي متر بر روي جايي كه دارد " ال پي " مي كند و مايع نخاعي را خارج مي كند، اشتباه كند و رشته ي عصبي را قطع كند، طفل فلج مي شود و هيچ خانواده اي هم حاضر نيست كه سوزن در نخاع فرزندش فرو رود.

ما به كمك يك تيم تحقيقاتي پزشكي اين موضوع را بررسي كرديم و اين دستگاه توانست فشار مايع نخاعي را از روي پوست بدون شكافتن پوست در كمتر از 5 دقيقه گزارش كند كه اگر فشار مايع نخاعي داراي تغييرات زيادي را داشت، پزشك از روش ال پي استفاده نكند چون اگر فشار مايع نخاعي بالا باشد و پزشك ال پي كند بلافاصله مرگ مغزي اتفاق خواهد افتاد. اما همين طرح هم حمايت وزارت بهداشت و درمان را مي طلبد كه سريع تر وارد بيمارستان ها شود، و ما براي اين كار به حمايت مسئولان نياز داريم تا بتوانيم قطعات الكترونيكي را تهيه كنيم اما تا كنون هيچ كمكي به ما نشده است.

آيا با اين مشكلات عديده ي مالي باز هم مي خواهيد طرح هاي ديگري را شروع كنيد و به اختراع برسانيد؟

من ايده ها و طرح هاي زيادي درنظر دارم كه مي تواند مشكلاتي را در جاهاي مختلف كشور حل كند چون بعد از 10 سال كار تحقيقاتي تقريبا اين تجربه را دارم كه چه كاري را شروع كنم ، كه كاربردي باشد، توجيه اقتصادي داشته باشد و ... اما تا زماني كه اين طرح ها به مرحله ي صنعتي شدن و تجاري شدن نرسند، كار ديگري را شروع نخواهم كرد و اوليت اصلي من همين طرح فيلتر است كه در كشور خودم تجاري شود و به توليد برسد.

آيا طرح و محصول را به جز تركيه به كشورهاي ديگر معرفي كرده ايد؟

خير، ما اين طرح را معرفي نكرده ايم. كشور تركيه هم خودش از وجود اين طرح باخبر شد. در مسابقاتي كه در سوييس و كويت برگزار شد، نماينده آنها حضور داشت و طرح را از نزديك ديد. الان سرمايه گذاراني از كويت و مصر هم هستند اما در تركيه چون حجم مواد آلاينده بسياربالا رفته و دچار يك معضل زيست محيطي شده اند بسيار استقبال كردند و چون شهر قونيه مرقد حضرت مولاناست و يك شهر تاريخي و مهم است و زماني پايتخت سلجوقيان بوده است، درصد قابل توجهي از هزينه ي نصب اين فيلتر را سازمان ملل متحد به اين شهر كمك مي كند. از طرفي يك چرخه ي اقتصادي ايجاد مي كند و آن دوده ي صنعتي را كه در نهايت جمع مي كند مي تواند به كشور آلمان يا كشورهاي ديگر صادركند.

ما پايلوت و نمونه آزمايشگاهي را فعلا براي مواد هيدروكربني ساخته ايم اما قابليت توسعه و گسترش را براي جاهاي ديگر هم دارد.

اين طرح در چه مناطق ديگري مورد استفاده قرار مي گيرد ؟

در مناطق نظامي. مثلا مواد شيميايي و سمي كه در مناطق نظامي انتشار پيدا مي كند و عوارضش را مي بينيم، ما نانو تيوپ كربني را كه ساختيم، كاتاليست واكنش ما با آن هم سازگار است و حتي اگر نتواند آن را بازيافت كند، پيوندهايش را از حالت سمي خارج مي كند و واقعا براي اين اماكن استفاده ي بسيار دارد كه الان هم با چندتا از مراكز دفاعي كشور مكاتباتي داشته ايم كه اميدواريم براي بحث تجاري سازي و توسعه ي اين طرح كمك كنند.

من يك دانشجو هستم كه از طرفي درگير مسائل دانشگاهي هستم و از طرفي ديگر درگير مسائل تحقيقاتي خودم هستم كه به خودي خود و به اين زودي ها نمي توانم يك صنعت گر موفق شوم و سرمايه اي هم ندارم و حتي اطلاعات بازار را هم ندارم يعني ما يك سرمايه گذار و يك صنعت گر متخصص با تجربه بايد كنار اين قضيه قرار گيرند، من در قسمت توسعه ي تحقيقات به آنها كمك كنم و آنها با سرمايه گذاري طرح را گيرند و توليد كنند.

در اينجا بخش دولتي مي تواند به ما كمك كند. ما را حمايت كند، و به نوعي ما را تضمين كند. مي تواند به ما سوبسيد دهد يا اينكه حداقل در قبال وام هايي كه به ما مي دهد كارمزد و سود دريافت نكند. امروزه يك فرد بازاري بي سواد دربانك بسيار شناخته شده تر ازيك دانشمند علمي است كه مشكلات مالي دارد، زيرا بانك فقط پول را مي شناسد. من براي گرفتن يك وام كه رقم بالايي هم نيست، 6 ماهه كه وقت گذاشتم و موفق نشدم، اگر من سند داشتم و وضعيت مالي خوب، كه ديگر به سراغ بانك نمي رفتم. اين تضمين را بايد دولت ايجاد كند كه ما حداقل بتوانيم كارمان را پيش ببريم و اين بوروكراسي هاي اداري را براي ما كم بكند.

درسال 85 جز 8 جوان برگزيده ي كشور بودم كه وقتي با آقاي احمدي نژاد صحبت كرديم، چون خود ايشان هم يك شخصيت فرهيخته علمي هستند، در جريان اين مشكلات قراردارند اما باز هم مي توانند عنايت كنند و اين بوروكراسي هاي اداري را كاهش دهند.

هرساله نخبگان زيادي از كشور مي روند. هم اكنون 10 دانشگاه بين المللي و مطرح دنيا كه رتبه ي زير 30 را در جهان دارند، به من پذيرش تحصيلي وبورس تحصيلي رايگان داده اند با همه ي امكانات تحصيلي و رفاهي ، اما چيزي كه من را اينجا نگه داشته است ، اعتقاد و نيتي است كه من به كارم دارم. مشكلات در كشور ما زياد است و اين خود جوانان هستند كه بايد آنها را حل كنند.

انگيزه ي شما از اختراع به طور كلي چه بود؟

هدف و نيت من در برنامه ي اختراعاتم، خدمت به مردم كشورم و سپس مردم جهان است كه بتوانم امكاناتي را فراهم كنم كه به زندگي روزمره آنها كمك كند. كمك به حفظ محيط زيست، و به دنبال آن جلوگيري از بروز بيماري هاي خطرناكي كه از طريق سموم شيميايي و آلاينده ها ايجاد مي شود، در بحث فيلتر اولويت داشت.

شما به صنايع رنگ سازي هم اشاره كرديد. در اين صنعت به چه دردي مي خورد؟

ما در حين كار وقتي كه مي خواستيم توجيه اقتصادي اين پروژه را بالا ببريم، گفتيم ببينيم كه آيا مي شود اين مواد را آناليز كرد. كار كرديم و ديديم كه خود اين فيلتر اين قابليت را داراست. به اين ترتيب كه مونوكسيد كربن را از حالت سمي خارج مي كند، به دي اكسيد كربن تبديل مي كند كه ديگر سمي نيست. سپس پيوند دي اكسيد كربن را مي شكند، اكسيژنش را وارد محيط زيست مي كند و كربنش را ذخيره مي كند. به عبارتي اين فيلتر مثل يك درخت سبز عمل مي كند. آلاينده ها را مهار مي كند و به جايش يك ماده ي گران بها و ارزشمندي مثل دوده ي صنعتي را ايجاد مي كند كه در صنايع لاستيك سازي ، تونر پيرينتر و رنگ سازي فوق العاده كاربرد دارد.

درحال حاضر دوده ي صنعتي در كشور ما تنها در 3 كارخانه آن هم با كيفيت خيلي پايين توليد مي شود. كارخانجات لاستيك سازي ما اين ماده را از آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي با قيمت بالايي وارد مي كنند.

شما با چه ارگان ها يا موسساتي درخصوص طرحتان مكاتبه داشته ايد يا با آنها همكاري كرده ايد؟

اخيرا با پالايشگاه هاي نفت مكاتبه داشته ايم چون به هرحال درصد قابل توجهي از آلاينده ها از دودكش خروجي آنها خارج مي شود.

يك سري فيلترهاي خارجي در بعضي از كارخانجات نصب شده اند كه جاذب آلاينده ها هستند اما جوابگو نيستند زيرا آن تكنيك و مكانيزم به كاررفته در آنها براي مهار آلاينده ها ، جلوي حركت سيال دود را مي گيرد و اگر اين فيلترها دائما كار كنند بازده و راندمان خروجي دستگاهي كه دوده ايجاد مي كند، پايين مي آيد و شايد بهترين فيلترشان نتوانسته 70 درصد از آلاينده ها را مهار كند. به اضافه ي اينكه دانشش بومي نبوده است و قيمت بسيار بالايي هم داشته است. يعني آنها پول تكنولوژي خودشان را مي گيرند در حالي كه كامل هم نيست.

زماني كه ما از اصفهان به سمت شهركرد حركت مي كنيم، شهري هست به نام زرين شهر كه كنارش ذوب آهن اصفهان قرارگرفته است. هواي اين شهر را يك لايه دوده ي قرمز رنگ بسيار سمي فراگرفته است و رودخانه ي زاينده رود هم دركنار آن قراردارد كه اين آلاينده ها به اين طريق وارد آب و محيط اطراف مي شوند يعني ما داريم آلودگي را وارد زندگي خود مي كنيم. و من الان اين آمادگي را دارم كه اگر شركت ذوب آهن اصفهان بخواهد، وسرمايه گذاري صادقانه داشته باشد، من اين فيلتر را براي دودكش هاي آنها نصب كنم.

فعاليت اصلي اين فيلتر درحال حاضر براي محيط بسته است يعني اينكه برروي دودكش قرار بگيرد اما براي فضاي باز هم، اين كاربري را دارد مثل سر چهارراه ها يا كارگاه هاي صنعتي مثل كارگاه هاي جوشكاري يا كارخانجاتي كه مواد آلاينده در فضا پخش است، كه براي اين مدل يك سيستم مكشي را طراحي كرده ايم كه آن مواد را به سمت خودش جذب بكند و روند كار را انجام دهد. و در آبگرمكن و بخاري اين فيلتر به خاطري كه يك مكشي را به سمت خروجي دودكش ايجاد مي كند، اگر گازي هم بر فرض در اين محيط بخاري پخش شده باشد، به هيچ وجه اجازه نمي دهد كه آن گاز وارد محيط باز خانه شود، آن را به سمت دودكش خروجي هدايت مي كند و با از بين بردن حالت سمي اش وارد محيط زيست مي كند. كار اين فيلتر باعث كاهش مرگ و مير ناشي از انتشار گازهاي سمي در محيط خانه مي شود.

قيمت اين فيلتر براي شما 30 ميليون تمام شده است. قيمت نهايي براي ورود به بازار چند است؟

كار تحقيقاتي ريسك بالايي دارد. براي رسيدن به مرحله اي كه خطاهايمان را كاهش دهد ،هزينه هاي زيادي پرداخت كرديم حتي لازم بوده كه به كشور تركيه برويم . هزينه ي قطعات الكترونيكي بسياربالاست و ممكن است كه در كارهاي تحقيقاتي از بين بروند . ما نانوتيوپ هاي مختلفي را ساختيم و سيستم هاي هوشمند زيادي را طراحي كرديم تا به نتيجه برسيم. اما قطعا براي ورود به بازار قيمت بسيار كاهش مي يابد زيرا هر محصولي كه وارد نمونه ي توليدي و صنعت انبوه مي شود، هزينه هايش خيلي كم مي شود و ممكن است به يك دهم برسد. البته من نمي توانم يك قيمت را براي اين فيلتر بگويم زيرا بسته به نوع كاربري قيمت ها فرق مي كند .

آيا طرح شما قابليت تكميل شدن و ارتقا دارد؟

بله، هر چقدر كه براي يك كار علمي زمان و سرمايه ي بيشتري صرف شود، كيفيت علمي آن بالاتر خواهد رفت. ما در فكر توسعه ي اين فيلتر هستيم كه با يك سرمايه گذار براي تجاري كردن و توليدش همكاري كنيم و خودمان هم در بخش آلايندگي و توسعه ي تحقيقاتش كار كنيم. تا بتوانيم هم مواد بازيافت شده را خالص تر كنيم و هم بتوانيم بر روي مواد آلاينده زيست محيطي ديگر هم كار كنيم كه باز هم حمايت مسئولان را مي خواهد. در آيين نامه ي برنامه ي چهارم توسعه دستگاههاي اجرايي مكلف و موظف هستند به طرح هايي كه در راستاي كاهش آلودگي محيط زيست كار مي كنند، كمك كنند.

يك خاطره از طرحتان بگوييد.

در مسابقات سوئيس رقبايي كه از تيم امريكا حضور داشتند و دانشمندانشان حضور داشتند، وقتي به انگليسي با يكي از آنها صحبت كردم كه درباره طرحتان كمي توضيح دهيد، به فارسي گفت كه من بچه ي شيراز هستم و بهتر از شما فارسي صحبت مي كنم پس با من فارسي صحبت كن. آن لحظه اشك در چشمانش نشست و گفت ديگر نمي توانم به ايران برگردم و اگر روزي شود حتما برمي گردم و من وقتي بچه هايي را مي بينم كه با پرچم كشورمان در اينجا حضور دارند، افتخار مي كنم. همه ايرانياني كه آنجا بودند اشك شوق مي ريختند چراكه وقتي فكر و تكنولوژي يك ايراني دركنار پرچم ايران در آنجا اعلام حضور كرد، و از علم و تكنولوژي كشورش دفاع كرد، به همگان نشان داد كه من هستم .

خانواده چقدر از شما حمايت كرد؟

خانواده ام در همه ي مراحل ياور و همراه من بودند و خواهرم مشوق اصلي من بود. هم از نظر مالي و هم از نظر روحي من را تقويت كردند و در اين موفقيت كوچك نقش اساسي را خانواده ام داشتند.

به نظر شما چه عواملي در موفقيت اثرگذار است؟

ياري خداوند و پس از آن پشتكار و همتي كه يك فرد، با استعداد خودش همراه مي كند و پاكي عقيده و نيت خالصانه هم در اين قضيه تاثير گذار است. ياس و نااميدي و نداشتن پشتكار به همين اندازه شكست آفرين است.

آيا در كنار فعاليت هاي فكري و تحقيقاتي ورزش هم مي كنيد يا به هنر خاصي علاقه مند هستيد؟

من 8 سال پينگ پنگ كار مي كردم چون يك بازي فكري بود البته به صورت نيمه حرفه اي و شطرنج را هم خيلي دوست دارم . به نقاشي و گرافيك و خوشنويسي هم علاقه مندم و يك مقدار كمي هم كار كرده ام.

الان به چه كاري مشغولي هستيد؟

الان دانشجوي ترم آخرهستم و قصد دارم كه ادامه تحصيل دهم . اگر دولت شرايط تحصيلم را در مقطع فوق ليسانس فراهم كند همين جا مي مانم و درس مي خوانم اما اگر نشود براي ادامه تحصيل به خارج از كشور مي روم و دوست دارم كه وزارت علوم من را براي ادامه تحصيل بورس كند و از طرف وزارت علوم در آنجا تحصيل كنم و ان شاالله براي خدمت به مردم و كشورم به ايران برگردم.

***

پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن