واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير موسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي:انسان محور خداشناسي است
خبرگزاري فارس: مدير موسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي در مشهد گفت: انسان محور خداشناسي است.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، حجتالاسلام احمد دعايي چهارشنبه شب در ادامه پنجمين همايش پزشكي در اسلام اظهار داشت: چون محور سيستمسازي اجتماعي انسان است بنابراين بايد درست شناخته شده تا در طراحي سيستم دچار مشكل نشويم.
وي عنوان كرد: اگر از فضاي كلان بحث غفلت شده و فقط به يك بعد انسان توجه شود به احتمال زياد مشكل ميشويم.
وي اظهار داشت: ما اگر ميخواهيم خلق و خوي خود را بيابيم بايد به حيوانان توجه كرده و حقيقت خود را تماشا كنيم اما ما تنها با فيزيك انسان مواجه نيستيم و مسئله كرامت انسان نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي گفت: خداوند در نخستين كلامي كه به پيامبر خود وحي ميفرمايد ( اقرباسم ربك الذي خلق) به پيچيدهترين سيستم تكويني خلقت انسان اشاره كرده و ميفرمايد معلم انسان خداوند است و اين امتيازي منحصر به انسان است و انسان بايد اين كرامت و نقطه ثقل را در خود درك و فهم كند.
دعايي با بيان اينكه اگر انسان در سابقه خود دقت كند از بسياري رذايل خود را برحذر ميدارد عنوان كرد: اما كرامت انسان سابقه زندگياش نيست بلكه در سايه علم و عمل صالح به وجود ميآيد، خداوند معلم كرامت است و در بستر كرامت انسان را به بار مينشاند.
وي افزود: كريم و كرامت به معناي عظيم و كبير نيست بلكه به منزله منزه از پستي و فرومايگي است.
وي با اشاره به سخنان آيتالله جوادي عاملي گفت: خداوند محدوده عالم طبيعت و اعتبارات آن را دنيا ميداند بنابراين هرنوع گرايش صرف به اين عالم در مقابل كرامت قرار ميگيرد زيرا در امور دنيوي زوال نهفته كه به عنوان مثال ميتوان به بهار و مقابل آن پاييز، جواني و مقابل آن پيري و... اشاره كرد.
وي ادامه داد: اگر انسان را با چتر قرآن تبيين كنيم بعد وجود مادي او فشردهاي از خاك است و هنگامي كه آمادگي اين وجود مادي به نهايت رسيد زمان هويت وجودي انسان و حركت جوهري اين تغيير حركت مادي به ساحت روحي و غيبي و معنوي است.
مدير موسسه راهبردي علوم و معارف اسلامي گفت: اين هماهنگي بين بعد مادي، معنوي، روحي و غيبي در يك شبكه پيشرفته و هماهنگسازي او با نظام آفرينش است كه خداوند را احسنالخالقين كرده است.
وي گفت: اگر ما ميخواهيم به حقيقتي كه قرآن به ما آموزش ميدهد برسيم بايد به شبكه هستي براساس اسلام دست يابيم كه منظور عدل شبكه يعني به مطلوبيت جسم، روان، محيطي پايدار با ميل ابديت توجه كنيم و اگر بخواهيم انسان را تعريف كنيم بايد فعل و انفعالات او را براساس معادلات پايدار شناسايي كنيم.
وي اظهار داشت: ما ميتوانيم از آموزهها و گذارههاي ديني راهبردهاي برنامهساز خود را استخراج و در عمليات زندگي پياده كنيم.
دعايي عنوان كرد: اگر ما ميخواهيم از بحرانهاي هويت امروز مصون باشيم بايد نگاهي صحيح در تكوين، تشريع داشته و اعتقاد به اين مطلب داشته باشيم كه كسي كه فيزيك بدن را مديريت كرده متافيزيك او را هم مديريت ميكند.
وي اظهار داشت: مباحث انسانشناسي يكي از دغدغههاي انديشمندان بوده و هست و از طرفي يكي از اساسيترين مباني علوم اجتماعي نيز محسوب ميشود.
انتهاي پيام/ش
پنجشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]