تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816731885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسط رحيم مخدومي، جزييات جشنواره‌ي «داستان فتنه و بيداري» تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: توسط رحيم مخدومي، جزييات جشنواره‌ي «داستان فتنه و بيداري» تشريح شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

مدير مؤسسه فرهنگي - هنري «رسول آفتاب» و دبير جشنواره «داستان فتنه و بيداري» جزييات اين جشنواره را تشريح و برگزيدگان آن را معرفي كرد.

رحيم مخدومي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ابراز تاسف از اين مسأله كه به دليل نداشتن روابط عمومي در اين جشنواره نتوانستند اطلاع‌رساني جامع و درستي از مراسم اختتاميه ارائه دهند، به تشريح جزييات مراسم اختتاميه اين جشنواره پرداخت و گفت:‌ بهمن دري‌؛ معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، محسن مؤمني؛‌ رييس حوزه هنري‌، گلعلي بابايي؛‌ معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس‌، محمد حسني؛‌ مديرعامل بنياد ادبيات داستاني، جعفر ابراهيمي‌ و محمدرضا سرشار‌ از جمله ميهمانان دومين جشنواره «داستان فتنه و بيداري» بودند.

او با بيان اين‌كه يكي از محورهاي اصلي اين جشنواره، تقدير از پيشكسوتان داستان‌نويسي انقلاب بود‌، عنوان كرد:‌ در اين مراسم از محمدرضا سرشار و اميرحسين فردي به عنوان دو پيشكسوت داستان‌نويسي انقلاب دعوت شد كه آقاي سرشار در اين مراسم در سخناني درباره‌ي جشنواره «داستان فتنه و بيداري» صحبت كردند؛ اما متأسفانه آقاي فردي به دليل بيماري نتوانستند در جمع مهمانان اين مراسم حضور پيدا كنند.

دبير جشنواره «داستان فتنه و بيداري» با بيان اين‌كه بهمن دري،‌ معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در مراسم اختتاميه اين جشنواره درباره شخصيت فردي و سرشار،‌ رويداد 9 دي و جايگاهي كه مؤسسات مردمي در جريان‌سازي ادبيات داستاني متعهد دارند، صحبت كرده است‌، افزود: ايشان درباره‌ي سفرهاي استاني خود كه در اين چندروزه به مناسبت دهه‌ي بصيرت انجام داده‌اند، سخن گفتند و همچنين تأكيد كردند كه حركت‌هاي فرهنگي همانند 9 دي از دل مردم جوشيده و وظيفه‌ي دولت و وزارت ارشاد اين است كه از نهادهاي مردمي همانند مؤسسه فرهنگي - هنري «رسول‌ آفتاب» حمايت كنند.

مخدومي در ادامه گفت: محمدحسن ابوحمزه برگزيده‌ي نخستين جشنواره «داستان فتنه و بيداري» بود كه امسال مقام اول را در اين جشنواره كسب كرد و مجموعه آثار او را به عنوان يك كتاب مستقل با نام «دختران فيروزه‌يي» چاپ كرده‌ايم.

مدير مؤسسه فرهنگي - هنري رسول آفتاب با بيان اين‌كه در نخستين دوره‌ي اين جشنواره، مجموعه خاطره «خرابكار اجاره‌يي» را در رابطه با حوادث پس از انتخابات 88 منتشر كرده‌اند، افزود:‌ امسال نيز مجموعه خاطراتي با عنوان «دانشجو‌، جنبش يا كرنش» را كه درباره‌ي فضاي فتنه 88 در حوزه‌ي دانشگاه و دانشجوهاست، به چاپ رسانده‌ايم.

مخدومي در ادامه گفت، در مراسم افتتاحيه دومين جشنواره «داستان فتنه و بيداري»، جعفر ابراهيمي به عنوان نماينده هيأت داوران شامل (جعفر ابراهيمي،‌ احمد شاكري و رحيم مخدومي)، بيانيه هيأت داوران را خواند‌.

او سپس به جايگاه ادبيات سياسي در ابتداي انقلاب اشاره كرد و گفت: در ابتداي انقلاب با توجه شوكي كه انقلاب اسلامي به شبه روشنفكران وارد كرد،‌ آن‌ها به انزوا كشيده شدند. اين جريان بويژه در ايام دفاع مقدس پررنگ‌تر شد. در زمان دفاع مقدس نيروهاي انقلابي نه از روي تفنن؛ بلكه از روي تعهد مي‌جنگيدند و با همان رسالتي كه اسلحه به دست مي‌گرفتند، مي‌جنگيدند، دست به قلم بودند و در حوزه‌ي ادبيات سياسي فعال شدند.

مدير مؤسسه فرهنگي - هنري رسول آفتاب در ادامه سخناش با بيان اين‌كه پايگاه تحول و رشد اين ادبيات مثل بسيج از مساجد بود، ادامه داد:‌ مثلا مسجد جوادالائمه (ع) بنيان ادبيات متعهد بعد از انقلاب را گذاشت و كساني چون اميرحسين فردي از اين مساجد رشد كردند و امروز برجسته‌ترين هنرمندان كشور برخاسته از همين مساجد هستند.

مخدومي با اشاره به اين‌كه جريان ادبي متعهد پس از انقلاب اسلامي توسط شبه روشنفكرها كه از انزوا درآمده بودند، مورد هجمه قرار گرفت، گفت:‌ جريان ادبي متعهد هميشه در حال ريزش و رويش و پوست‌اندازي است‌. در واقع فتنه پيش از آن‌كه گريبان توده و عوام را بگيرد‌، گريبان خواص را مي‌گيرد.

دبير جشنواره «داستان فتنه و بيداري» با بيان اين‌كه ما نويسندگان و هنرمندان را خواص جامعه مي‌دانيم‌، متذكر شد: نشانه‌هاي گرفتاري خواص هنرمند در فتنه همين ريزش‌هاست كه در جريان ادبيات متعهد روي داده است.

او همچنين افزود: ‌بعضي مواقع‌ خواص از جريان در حال حركت جا مي‌مانند، بويژه اگر پيشكسوت باشند. در واقع جامانده‌ها همان گرفتاران فتنه هستند؛ منظورم كساني است كه در حوزه‌ي ادبيات دفاع مقدس بعضا جزو فعالان اين عرصه بوده‌اند و در نقش‌آفريني حماسه 9 دي جا ماندند‌، راه سكوت پيشه كردند يا در جبهه باطل قرار گرفتند.

دبير جشنواره «داستان فتنه و بيداري» با اشاره به اين‌كه هدف اصلي اين جشنواره، تزريق نيروهاي ادبي جديد به بدنه‌ي ادبيات متعهد كشور بوده است، متذكر شد:‌ نويسنده‌هاي گم‌نام كه اهل بصيرت بوده‌اند و توانايي خلق ادبي آن‌ها چيزي از نويسندگان صاحب‌نام كم‌تر ندارد، به دليل حضور در شهرستان‌ها و كمبود امكانات، ناشناخته باقي مانده‌اند كه هدف اين جشنواره، زمينه‌سازي براي رويش اين نيروها بوده است. ما خواستيم نشان دهيم كه رويش‌ها به مراتب بيش‌تر از ريزش‌ها هستند.

مخدومي درباره‌ي آغاز و پايان اين جشنواره گفت:‌ دومين جشنواره «داستان فتنه و بيداري» از 45 روز پيش با اعلام فراخوان آغاز به كار كرد و پنجم دي‌ماه، زمان نهايي مهلت ارسال آثار نويسندگان به اين جشنواره اعلام شد و از پنجم تا دهم دي‌ماه، آثار رسيده بررسي و داوري شدند و دهم دي‌ماه نيز مراسم اختتاميه اين جشنواره برگزار شد و برگزيدگان آن معرفي شدند.

دبير جشنواره «داستان فتنه و بيداري» با بيان اين‌كه پرونده اصلي اين جشنواره باز است و برخلاف خيلي از جشنواره‌ها كه صرفا به دنبال معرفي برگزيده‌ها هستند، ما به سمت توليد آثار مي‌رويم، گفت:‌ آثاري را كه به‌دست ما رسيده‌اند، ويرايش مي‌كنيم و امسال قصد داريم سه رمان و حدود 500 صفحه داستان كوتاه را براي نمايشگاه بين‌المللي كتاب سال آينده منتشر كنيم.

مخدومي در پايان گفت‌وگو با ايسنا، نفرات برگزيده دومين جشنواره «داستان فتنه و بيداري» را به اين شرح معرفي كرد: رتبه اول:‌ محمدحسن ابوحمزه‌ به خاطر داستان كوتاه «تورج فريب نمي‌خورد»؛ رتبه دوم: سيدمهرداد موسويان و مجيد پورولي به ترتيب به خاطر داستان‌هاي كوتاه‌ «تفنگ ناكس» و «پيامبران ويولون نمي‌زنند»؛ رتبه سوم: مهدي زارع و رضا وحيد به ترتيب به خاطر داستان‌هاي كوتاه‌ «مزرعه» و «بزرگ‌ترين بنر». مونا اسكندري‌، شهين عالي‌، شعله جهانگيري، ‌محمد اسماعيل‌زاده‌، شكوه جلالي‌، مهدي خدادادي و زهرا سادات جمالي هم در اين جشنواره تقدير شدند.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن