تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816296356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل محيط زيست سمنان: پارك ملي كوير مي‌تواند در فهرست مناطق طبيعت‌گردي طراز اول جهان قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل محيط زيست سمنان: پارك ملي كوير مي‌تواند در فهرست مناطق طبيعت‌گردي طراز اول جهان قرار گيرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - سمنان
سرويس: استان‌ها

مدير كل محيط زيست استان سمنان با اشاره به پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي منحصربه فرد پارك ملي كوير ايران، گفت: پارك ملي كوير مي‌تواند در فهرست مناطق طبيعت گردي طراز اول جهان قرار گيرد.

حميد ظهرابي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه سمنان، افزود: صنعت اكوتوريسم امروزه به عنوان يكي از فعاليتهاي اقتصادي پر درآمد رو به رشد در زمره چند صنعت اول پردرآمد جهان است.

وي، گسترش روزافزون افرادي كه به واسطه فشارهاي ناشي از صنعتي شدن، زندگي پردغدغه شهري و از همه مهم‌تر علاقه‌مندي فطري و ذاتي بشر به طبيعت، حضور در محيط‌هاي طبيعي را براي گريز از اين فشارها بر مي‌گزينند را از عوامل توسعه صنعت اكوتوريسم دانست، اظهار كرد: ويژگي‌هاي خاص طبيعت‌گردي نظير كم هزينه بودن زيرساختهاي مخصوص اين صنعت، بروز كمترين اخلال در محيط زيست و بافت فرهنگي جوامع پذيرنده و توزيع عادلانه منافع حاصل از اين فعاليت از ديگر عوامل توسعه رو به شتاب اين صنعت به شمار مي‌رود.

وي يادآور شد: اكوتوريسم به واسطه عدم نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين، مورد توجه ويژه توسعه‌گران و سرمايه‌گذاران و به واسطه هزينه كمتر و اثر بخشي بيشتر در تجديد روحيه و تمدد اعصاب و روان مورد علاقه گردشگران و به واسطه توزيع درآمد در سطوح و لايه‌هاي مختلف اجتماعي مورد پذيرش جوامع محلي و جوامع پذيرنده گردشگران قرار گرفته است.

ظهرابي به پارك ملي كوير اشاره كرد و افزود: پارك ملي كوير يكي از سايت‌هاي ويژه صنعت گردشگري كشور است كه در صورت ايجاد زيرساختها و معرفي مناسب بدون شك مي‌تواند در فهرست مناطق طبيعت گردي طراز اول جهان قرار گيرد.

وي با اشاره به محصور بودن اين نگين ارزشمند كشور در ميان چندين كوير و شوره زار مشهور كشور و عوارض زمين شناختي عجيبي نظير تنگه ظلمات، ريگ جن و ... خاطر نشان كرد: جمعيت قابل توجه حيات وحش امكان مشاهده پنج گونه از هشت گونه گربه سانان كشور در اين گستره 450 هزار هكتاري، وجود گونه يوزپلنگ آسيايي، وجود جمعيت زيادي از گونه كمياب جبير، قوچ و ميش‌هاي فراواني كه در كنار هر چشمه و آبشخور به راحتي قابل مشاهده‌اند، پرندگان متنوع نظير هوبره و گونه‌هاي كمياب پرندگان شكاري در كنار تنوع رنگ و شكل زمين، باعث شده منطقه بكر پارك ملي كوير، بدون ‌مبالغه به يكي از مهمترين مناطق اكوتوريستي جهان به تبديل شود.

مدير كل محيط زيست استان سمنان افزود: مهمترين مشكلاتي كه تاكنون مانع شكوفايي صنعت طبيعت گردي در كشور و استان سمنان شده، عدم اطلاع برنامه ريزان از محاسن توسعه اين صنعت، عدم شناخت پتانسيل‌هاي موجود، عدم اطلاع رساني و ناشناخته بودن جاذبه‌هاي طبيعي كشور از جمله مجموعه بي‌نظير پارك ملي كوير، كمبود امكانات و تجهيزات مناسب طبيعت گردي در اين منطقه است.

وي يكي از اصول اكوتوريسم را توجه جدي به ملاحظات زيست محيطي دانست و تصريح كرد: اگر توسعه اكوتوريسم در ذخيره گاه زيست كره كوير مطابق با اصول اين صنعت انجام گيرد، تاثير فعاليتهاي طبيعت گردي در اين منطقه به حداقل ممكن تقليل خواهد يافت.

ظهرابي افزود: بايد بر اساس الگويي صحيح و علمي، توسعه طبيعت گردي منطقه بر اساس توان اكولوژيكي مطالعه شود.

وي يادآور شد: در اين راستا براساس مطالعات انجام شده، بايد پهنه‌هاي مناسب براي تفرج گسترده و متمركز و مسيرهاي دسترسي به آن به نحوي طراحي شود كه كمترين آسيب را به ساختارهاي اكولوژيكي پارك كوير وارد كند.

مديركل محيط زيست استان خاطرنشان كرد: اگر توسعه طبيعت گردي توام با اصول علمي اين فعاليت باشد، خساراتي را كه متوجه پارك مي‌كند در مقابل منافع آن بسيار ناچيز است.

ظهرابي، رونق اقتصادي در جوامع محلي حاشيه پارك، ايجاد ارتباط بين حفاظت از محيط‌زيست و معيشت جوامع محلي، ايجاد علاقه و حساسيت در بازديد كنندگان و در نهايت ايجاد علاقه و مشاركت‌هاي عمومي در حفاظت از محيط زيست و ايجاد مركزي براي انجام مطالعات و تحقيقات علمي محققان و علاقمندان را از مزاياي توسعه طبيعت منطقه (پارك ملي كوير) بر شمرد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان با اشاره به خدمات دولت دهم تصريح كرد :هيات محترم دولت در دور سوم سفر به استان سمنان، مصوبه‌اي در زمينه ايجاد ساختمانهاي مورد نياز طبيعت گردي در اين منطقه داشته است كه اميد است در سال آتي با تامين اعتبار، عمليات اجرايي آن آغاز شود.

ظهرابي خاطرنشان كرد: مطالعات جامع و تفضيلي پارك ملي كوير قبلاً از طريق مشاورين انجام شده و بايد با اجراي برنامه‌هايي نظير تكميل ساختمانهاي مورد نياز نظير كمپينگ، اقامتگاه، رستوران صحرايي، مراكز تماشاي حيات وحش، مراكز تماشاي ستارگان، ايجاد مراكز كوير نوردي با شتر و مراكز آموزش و تفسير منطقه تكميل شود.

وي در پايان تاكيد كرد: مباحث مربوط به آموزش توانمندسازي و سازماندهي جوامع محلي در قالب گروه‌ها يا تعاوني‌هاي طبيعت گردي بايد پيگيري شود و سپس طي يك برنامه‌ريزي حساب‌شده مديريت طبيعت گردي به جوامع محلي منطقه واگذار شود كه در اين صورت هم شاهد رونق اقتصادي منطقه خواهيم بود و هم جامعه محلي خود به نحو فعالي در حفاظت از منطقه مشاركت خواهد كرد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن