تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819697026




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاهرخي در گفتگو با مهر:بازار آسياي ميانه و آمريكاي لاتين در انتظار فيلم‌هاي ايراني است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شاهرخي در گفتگو با مهر:بازار آسياي ميانه و آمريكاي لاتين در انتظار فيلم‌هاي ايراني است
مدير امور جشنواره‌هاي اداره كل تامين و رسانه بين‌الملل اعتقاد دارد منطقه آسياي ميانه و آمريكاي لاتين مي‌تواند بازار خوبي براي فيلم‌هاي ايراني باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا شاهرخي در اين گفتگو از ضرورت كشف بازارهاي جهاني جايگزين براي محصولات ايراني صحبت مي‌كند و اميدوار است با برنامه‌ريزي براي تامين نياز اين بازارها عرضه بين‌المللي دوباره رونق بگيرد.

* در برنامه‌ريزي براي فروش و عرضه فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني به بازارهاي منطقه‌اي توجه داريد يا جهاني؟

- عليرضا شاهرخي: با توجه به نوع برنامه‌هايي كه مي‌سازيم بازار ما منطقه‌اي است. البته بعضي فيلم‌هاي مستند را به هلند يا دانمارك و ديگر كشورهاي اروپايي فروخته‌ايم، اما در بخش سريال‌ها منطقه و كشورهاي اسلامي را پوشش مي‌دهيم و اين بازارها با فرهنگ و مقررات ما بيشتر همخواني دارد. تركيه، مالزي، اندونزي و كشورهاي عربي بازارهايي هستند كه مي‌توانيم محصولاتمان را به آنها عرضه كنيم.

* در اين سال‌ها با توجه به رشد شبكه‌هاي تلويزيوني در منطقه و بالا رفتن كيفيت برنامه‌هاي اين شبكه‌ها، برنامه‌هاي ايراني همچنان خريدار دارد؟

- ما به سمت عرضه برنامه‌هاي تلويزيوني رفته‌ايم و سعي كرده‌ايم آنها را جايگزين فيلم‌هاي سينمايي كنيم. بازار سينما در دست آمريكاست و اروپا سهم كمي از اين بازار دارد و سعي كرده‌ايم از اين طريق ضعف در بخش سينمايي خود را جبران كنيم. دنيا مصرف‌كننده فيلم‌هاي آمريكايي است، بنابراين براي فتح بازار جهاني جدال سختي در پيش داريم، اما متمركز شدن روي برنامه‌هاي تلويزيوني، مستندها و انيميشن‌هايي كه در آنها استانداردهاي جهاني رعايت شده مي‌تواند ما را به موفقيت برساند.

* پس كارها بايد سطحي بالاتر داشته باشند. چه كسي اين معيارها را تعريف مي‌كند؟

- مطمئنا ما همه توليدات را قابل عرضه در سطح بين‌المللي نمي‌دانيم. بررسي‌هايي انجام مي‌شود و گروهي كارشناس آثار توليد شده در سال را بررسي مي‌كنند و آنها را با معيارهاي جهاني و استانداردهاي توليدات تلويزيون‌هاي موفق دنيا مي‌سنجند. از ميان همه برنامه‌ها و فيلم‌ها آنهايي انتخاب مي‌شوند كه با معيارهاي حرفه‌اي بيشتر همخواني دارند.

* معيار فروش با معيارهاي حضور فيلم در يك جشنواره تفاوت دارد؟

. به هرحال فروش يك فيلم ماجرايي است و عرضه آن در يك جشنواره يك نكته ديگر. ممكن است جشنواره‌اي براساس خط‌مشي خود فيلمي را بپسندد حتي اگر آن فيلم از بعضي نظرها ضعيف باشد. در جشنواره‌هاي خاص موضوع يك فيلم و سوژه آن مي‌تواند برگ برنده باشد، اما زمان فروش فيلم يا برنامه به يك شبكه بايد حرفه‌اي باشد و معيارهاي جهاني در آن لحاظ شده باشد.

* تلاش شما اين است در جشنواره‌ها حضور موفقي داشته باشيد يا به فروش توليدات فكر مي‌كنيد؟

- هدف اصلي ما فروش است و نمي‌خواهيم فقط در جشنواره‌ها حضور داشته باشيم. البته جشنواره‌ها ويتريني هستند كه مي توانند معرف خوبي براي محصولات ما باشد. در فضاي جشنواره آدم‌هاي حرفه‌اي و مديران شبكه‌ها حضور دارند و شركت در جشنواره‌ها و محافل هنري مي‌تواند امتيازي باشد تا آن فيلم راحت تر به فروش برسد.

* اكران نشدن يك فيلم در داخل كشور مانع از فروش آن نمي‌شود؟

- ما در اين بخش دخالتي نداريم. البته در دوره جديد كه فعاليت‌مان سازماني‌تر شده محدوديت‌ها بيشتر است و بايد حساس باشيم. فيلم‌هاي ابوالفضل جليلي هيچ وقت اكران نشده‌اند، اما عرضه خارجي خوبي داشته‌اند. بعضي فيلم‌ها قابليت عرضه عمومي ندارند. بعضي از اين فيلم‌ها از تلويزيون پخش و ديده مي شوند، اما بازدهي ندارند. طبيعي است چنين فيلم‌هايي در ايران اكران گسترده نداشته باشند، اما بتوان براي مخاطب بعضي شبكه‌ها و جشنواره‌ها آنها را نمايش داد.

* تعطيلي بازار فيلم CMI چه تاثيري بر فروش فيلم‌ها و مجموعه‌هاي ايراني داشته است؟

- ما هنوز با مراكز و شبكه‌هاي خارجي تعامل داريم، اما به نحو ديگري سعي مي‌كنيم از بازارها استفاده كنيم. در شكل قبلي تلويزيون بيشترين سودآوري را داشت و در اين سه دوره ارتباط ما با شبكه‌هاي مختلف خوب بود. اين روند رو به بهبود بود و شركت‌هاي بهتري در اين بازار حضور پيدا مي‌كردند. ما درغيبت اين بازار به محافل جايگزين فكر كرده‌ايم، اما در كنار بازار نياز به فيلم و برنامه خوب هم داريم كه بتوانيم آنها را با قدرت عرضه كنيم.

* هيچ‌وقت براي اكران فيلم‌هاي ايراني در خارج برنامه‌ريزي كرده‌ايد؟

- فروش فيلم براي ما مهم است و مهم نيست فيلم را به جشنواره مي‌فروشيم يا به شبكه تلويزيوني، اما فيلم‌هاي ايراني امكان اكران گسترده خارجي ندارد. بيشتر اين فيلم‌ها جنبه‌هاي هنري و مخاطب خاص دارند و اين نوع فيلم‌ها امكان اكران گسترده ندارند.

* فكر مي‌كنيد فيلم‌ها و برنامه‌هاي ايراني مي‌توانند بازار گسترده خارجي داشته باشند؟

- ما به بازارهاي جهاني فكر مي‌كنيم. در زمينه انيميشن و مستند مي توانيم بازار گسترده‌ داشته باشيم. البته بايد بازارهاي جديد كشف كنيم. كشورهاي آسياي ميانه، آمريكاي لاتين و ... مي‌توانند بازار خوبي براي ما باشد. نبايد به بازارهايي كه كشورهاي ديگر دراختيار دارند چشم داشته باشيم. ما مي‌توانيم مخاطبان ديگري را جذب كنيم.

جمعه|ا|16|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن