تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820037047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس«شكارسري» و «كاظمي» شعر دفاع مقدس را به نقد مي‌كشند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس«شكارسري» و «كاظمي» شعر دفاع مقدس را به نقد مي‌كشند
گروه ادب: دبير هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس از نقد مجموعه آثار رسيده به كنگره‌هاي شعر دفاع مقدس تاكنون، توسط «حميدرضا شكارسري» و «محمدكاظم كاظمي» در قالب يك نشست تخصصي يك روزه در اين كنگره خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، سيد ضياءالدين شفيعي در نشست خبري هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس با بيان اينكه كنگره شعر دفاع مقدس اتفاقي نيست كه امروز متولد شده باشد، گفت: فراخوان كنگره هفدهم شعر دفاع مقدس از ابتداي سال جاري اعلام شد و در پي آن كنگره‌هاي استاني شعر دفاع مقدس در اوايل تابستان فراخوان خود را اعلام كردند و برگزيدگان خود را تا پايان شهريورماه شناختند.

به گفته شفيعي اين كنگره‌ها در سي استان كشور و در تهران نيز در چهار منطقه جغرافيايي و در سه گرايش دفاع مقدس، مقاومت و پايداري در جهان اسلام و عاشورا با رويكرد دفاع مقدس برگزار شد.

وي در ادامه و تشريح نوآوري‌هاي صورت گرفته در كنگره هفدهم گفت: در سال‌‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم كه شعر دفاع مقدس تغيير منظر داده و از حالتي رزمي و حماسي به شعري نوستالژيك و عاطفي تبديل شده است؛ به ويژه اين‌كه رشد چشمگير شركت‌كنندگان و نيز افزايش 35 درصدي جمعيت بانوان حاضر برگزاركنندگان را بر آن داشت 3 تن از شاعران زن را در اين مرحله نهايي جشنواره به عنوان داور به همراه ده نفر از آقايان همراه كنيم كه اين سه تن عبارتند از «منصوره نيك گفتار»، «سودابه اميني» و «عرفان نظرآهاري».

شفيعي افزود: در كنگره هفدهم تلاش ما بر اين بوده است تا شعر و صداي استعداد‌هاي جوان و نوگرا هم در مراحل استاني و هم در مراحل نهايي بيشتر و بهتر ديده شود و لذا در اين راستا در تمامي برنامه‌هاي استاني يك ناظر و داور از سوي دبيرخانه مركزي كنگره بر انتخاب‌هاي استاني نظارت داشته‌اند كه حاصل آن نيز حركت از سمت شعر كلاسيك به سوي نوآوري و شعر نو بوده است.

دبير هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس همچنين از ايجاد بخش ويژه‌اي در حوزه شعر كودك و نوجوان در كنگره خبر داد و افزود: «عرفان نظرآهاري»، «هادي خورشاهيان»، «جواد محقق» و دبير كنگره در اين بخش ويزه مستقلاً به شعر كودك و نوجوان در اين حوزه نگاه خواهند داشت.

وي همچنين از پايه‌گذاري جايزه‌اي جديد در عرصه شعر دفاع مقدس خبر داد و گفت: برگزيدگان كنگره هفدهم از سوي بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس داراي فرصت انتشار يك ساله براي يك مجموعه اثر با رعايت تمام موازين و به صورت كاملاً رسمي خواهند شد و اين فرصت كه پيش از اين قرار بود به شكل دوساله برگزار شود را براي جلوگيري از ايجاد رخوت در شاعران جوان به يك سال كاهش داديم.

شفيعي در ادامه از اختصاص يكي از جلسات چهارگانه كنگره هفدهم به نقد آثار ارائه شده در كنگره‌هاي شعر دفاع مقدس خبر داد و افزود: به دنبال انتشار مجموعه آثار كنگره‌هاي قبلي در مجموعه‌هايي چون «آواز‌هاي سرخ بلوط» و «زخم سيب» از 2 منتقد برجسته شعر معاصر؛ «حميد رضا شكارسري» و «محمدكاظم كاظمي» خواستيم كه تمامي اين اشعار را به دقت مطالعه كرده و در قالب دو مقاله علمي آثار را نقد كنند كه اين دو مقاله علمي در يكي از روز‌هاي كنگره در نشستي با حضور اين دو تن ارائه خواهد شد.

شفيعي در ادامه افزود: در كنگره هفدهم سه يادنامه با عناوين «شمشير باستاني شرق» به ياد زنده‌ياد سيد حسن حسيني و به قلم سيد احمد نادمي، «شكفتن در آتش» به ياد مرحوم قيصر امين‌پور به قلم جواد محقق و «خواب گل سرخ» به ياد سلمان هراتي به قلم خودش منتشر خواهد شد و همزمان با برگزاري جشنواره نيز شاهد انتشار منتخب آثار رسيده به جشنواره در قالب كتابي به نام «امواج ارغواني» در 550 صفحه خواهيم بود.

وي از سه جايزه با نام «قيصر امين‌پور» در بخش دفاع مقدس، «قدس» براي برگزيدگان ادبيات پايداري و مقاومت جهاني و جايزه «سيد حسن حسيني» براي برگزيدگان بخش عاشورايي خبر داد.

شفيعي در ادامه گفت: اگر شاعري توانسته است برجستگي‌هايي را در كار خود به دست آورد حاصل معرفي شدن در يك جشنواره نيست، بلكه محصول تلاش‌‌هاي برجسته و شخصي خود اوست و هيچ كنگره چند روزه‌اي نمي‌تواند چهره‌اي را سرشناس كند و اينكه كنگره تا چه اندازه مي‌تواند در جهت‌دهي به جريان شعر دفاع مقدس كمك كند وابسته به تلاشي است كه تمامي نهاد‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي فرهنگي قادر به انجام آن خواهند بود.

وي كنگره شعردفاع مقدس را تاكنون جرياني موفق به شمار آورد و افزايش سالانه شركت‌‌كنندگان در آن كه در سال‌هاي اخير به بيش از 2000 نفر رسيده است را نشانه استواري و ماندگاري اين جريان ادبي دانست.

وي همچنين از برگزاري چندين نشست جانبي در طول برگزاري جشنواره در صورت مساعدت و همكاري مقامات برگزاركننده جشنواره در استان هرمزگان خبر داد.

هفدهمين كنگره شعر دفاع مقدس از بيستم الي بيست و سوم اسفندماه در بندر عباس برگزار مي‌شود.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن