تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816012932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنراني وزيرامور خارجه ايران در اجلاس اكو: اكو مي تواند سطح توسعه و رفاه ملت هاي عضو را ارتقا دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سخنراني وزيرامور خارجه ايران در اجلاس اكو: اكو مي تواند سطح توسعه و رفاه ملت هاي عضو را ارتقا دهد


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: وزيرامورخارجه كشورمان گفت: سازمان همكاري هاي اقتصادي مي تواند سطح توسعه و رفاه ملت‌هاي عضو به طور فزاينده‌اي ارتقا پيدا كند و همزمان تجارب ارزنده تاريخي اين درس را به ما مي‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه گروه سياسي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" هجدهمين اجلاس شوراي وزيران خارجه عضو اكو با حضور وزيران امور خارجه كشورهاي عضو روز دوشنبه ‌در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه ايران آغاز به كار كرد.
متكي درهجدهمين اجلاس شوراي وزيران سازمان همكاري اقتصادي اكو در تهران گفت: ‌ظهور و بروز پديده مقاومت و اثرات شگفت آور آن در طرد سياست هاي ضد مردمي تا اندازه اي پيش رفته كه قدرت هاي حامي رژيم صهيونيستي را به تجديد نظر در حمايت بي حد و حصر از جنايات صهيونيست ها وادار كرده است.
منوچهر متكي كه در هجدهمين اجلاس شوراي وزيران سازمان همكاري اقتصادي اكو در تهران سخن مي گفت، تصريح كرد: شكست آشكار رژيم صهيونيستي در تحميل سياست هاي توسعه طلبانه و ناكامي آن در به شكست كشاندن دولت مردمي فلسطين در غزه، عليرغم تجاوز اخير و تداوم تحريم و فشار اقتصادي نشان داده است كه سياست هاي ناعادلانه وغير انساني در صورت مواجهه با مقاومت و پايمردي ملتها راه به جايي نخواهد برد.

متن كامل سخنان متكي در اين اجلاس به اين شرح است:
«عاليجنابان، وزراي محترم، مهمانان گرامي
شركت همكاران محترم را در نشست شوراي وزيران اكو خوشامد مي گويم. به عنوان ميزبان اجلاس بسيار خوشوقتم كه زمينه مناسبي براي گفت و گو پيرامون مهمترين موضوعات همكاري منطقه‌يي و تبادل ديدگاه‌هايمان در مورد علايق مشترك ملت‌هاي عضو سازمان فراهم آمده است. اميدوارم حضور مصمم وزيران و نمايندگان محترم كشورها سبب شود افق‌هاي نويني براي گسترش همكاري‌هاي متنوع و افزايش تفاهم سازماني پديد آيد و با مشاركت فعال و جدي هيات‌هاي محترم بتوانيم در راستاي تحقق اهداف و مقاصد اكو تصميمات مهمي را اتخاذ و اجرايي نماييم.
اين اجلاس در شرايطي برگزار مي‌شود كه تحولات بسيار مهمي در منطقه حساس خاورميانه در جريان است. سير اين تحولات و پيامدهاي آنها در برخي كشورهاي عضو سازمان نظير افغانستان و برخي كشورهاي همسايه مثل عراق و فلسطين قطعا مي تواند تاثيرات مهمي بر ثبات و امنيت منطقه ما داشته باشد. با گذشت چند سال از اشغال دو كشور مهم منطقه تقريبا همكاران متقاعد شده اند كه تداوم سياست اشتغال و مداخلات فرا منطقه اي سرانجامي بي‌نتيجه داشته و ثبات و امنيت كشورها تنها در سايه استقرار و تحكيم دولت منتخب مردم و به اتكاي توان ملي نخبگان داخلي حاصل خواهد شد. اميدواريم با تكميل روند مراجعه به آراي عمومي و استقرار نهادهاي ملي، مردم عزيز اين قطعه‌ها از سرزمين اسلامي به آرامش و آسايش دست يابند. متاسفانه ادامه سياست سركوب رژيم اشغالگر صهيونيستي در فلسطين و افزايش تجاوزات و خشونت‌هاي بي‌سابقه عليه ساكنان فلسطين و نگراني‌هاي ناشي از آن دور جديدي از بي‌ثباتي را در منطقه موجب گرديده است. در عين حال شكست آشكار رژيم صهيونيستي در تحميل سياست‌هاي توسعه طلبانه و ناكامي آن در برشكست كشاندن دولت مردمي فلسطين در غزه علي رغم تجاوز اخير و تداوم تحريم و فشار اقتصادي نشان داده است كه سياست‌هاي ناعادلانه و غيرانساني در صورت مواجهه با مقاومت و پايمردي ملت‌ها راه به جايي نخواهد برد.
ظهور و بروز پديده مقاومت و اثرات شگفت آور آن در طرد سياست‌هاي ضدمردمي تا اندازه‌اي پيش رفته كه قدرت‌هاي حامي آنها را به تجديد نظر در حمايت بي حد و حصر از جنايات صهيونيست‌ها وادار نموده است. قابل انكار نيست كه سياست سلطه جويانه و يك جانبه‌گرايانه قدرت‌هاي خارج از منطقه همواره مانع اساسي بر سر حصول تفاهم و ايجاد ثبات در سطح خرد و كلان بوده است. لذا كشورهاي مستقل ضرورتا نيازمند تعامل سازنده و كارساز به منظور هماهنگي مواضع و فعاليت‌هاي منطقه‌يي خود هستند تا در پرتو اين همكاري سازماني مشكلات ناشي از سياست‌هاي خودمحورانه بر طرف گردند. اشاره به اينكه شرايط جهان و منطقه به صورت خواست عمومي براي تغيير شاهد هستيم، به علاوه امكان تبديل بحران مالي جهان به فرصتي براي منطقه اكو؛ بدين لحاظ و در شرايط موجود در منطقه، ما انجام تماس‌ها و مشورت‌هاي مستمر بين كشورهاي منطقه را بيش از هر زمان ديگري ضروري مي‌دانيم.

حضار محترم، خانم‌ها و آقايان
تلاش و كوشش هماهنگ كشورهاي منطقه ما در چارچوب سازمان همكاري اقتصادي(اكو) علاوه بر آثار مثبت و تاثيرگذار آن در عرصه سياسي، باعث شده است تا از طريق گسترش فضاي وسيع تر براي همكاري و تحرك اقتصادي اين امكان را قابل دسترس نمايد كه سطح توسعه و رفاه ملت‌هاي عضو به طور فزاينده‌اي ارتقا پيدا كند. همزمان تجارب ارزنده تاريخي اين درس را به ما مي‌دهد كه با تجميع ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي كشورهايمان در قالب همكاري‌هاي منطقه‌يي ضمن تسهيل دستيابي به عوامل ومتغيرهاي تعيين كننده اقتصادي، توان رقابت و چانه زني كشورهايمان را بالا برده و درصد سهم خود را از اقتصاد جهاني به صورت تصاعدي افزايش دهيم. در اين راستا سازمان اكو گزينه‌اي مطلوب و مثمر ثمر است كه به اعتبار خصايص و ويژگي‌هايي ممتاز ژئو استراتژيك و هم چنين به يمن ذخاير سرشار طبيعي و نيروي كارآمد انساني قابليت نقش آفريني شايسته آن براي رسيدن به مرتبه واقعي و ممتاز در صحنه اقتصاد مطنقه و جهان به اثبات رسيده است. سازمان اكو هر چند به لحاظ ساليان حيات خويش جوان مي نمايد اما در عمل نشان داده است كه به اتكاي اراده مستحكم سياسي سران كشورهاي عضو اصل همفكري و تفكر همكاري منطقه‌يي در اين سازمان به خوبي تقويت شده و در خصوص تكميل و توسعه هر چه بيشتر آن بين تمامي اعضا اتفاق نظر حاصل است، در اين مدت اسناد و توافقنامه‌هاي مهمي در حوزه‌هاي مختلف همكاري منطقه‌يي تنظيم و اجرايي گرديده و شرايط لازم براي عملي نمودن پروژه‌هاي مصوب در كشورهاي عضو فراهم شده است. تفاهمات مهمي كه در بخش‌هاي مختلف همكاري به ويژه موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزيت اكو موافقت نامه تجاري موافقتنامه تسهيل صدور رواديد براي بازرگانان، موافقات نامه تشويق و حمايت از سرمايه گذاري، تاسيس بانك تجارت وتوسعه و شركت بيمه اتكايي اكو و هم چنين اسناد همكاري در زمينه كشاورزي، صنعت، محيط زيست و ارتباطات زيربنايي بسترهاي لازم را براي گسترش همكاري اعضاي سازمان فراهم ساخته و به ويژه تدوين سند چشم انداز اكو 2015 به روشني مسير آينده سازمان را پيش روي ما ترسيم نموده است.

همكاران گرامي، هيات‌هاي محترم
طي سال گذشته شاهد موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي مهمي در حوزه‌هاي اولويت‌دار همكاري اكو بوديم. برگزاري موفقيت آميز هفتمين اجلاس وزراي حمل و نقل اكو در تاريخ 29 فروردين 1387 در آنتاليا و تصميمات اتخاذ شده در اين اجلاس با هدف گسترش ارتباطات ترانزيتي بين اعضاي از جمله رخدادهاي مثبت اين حوزه بوده است.
علاوه بر آن نشست‌هاي كارگروه‌هاي تخصصي در حوزه حمل و نقل به منظور تبيين قواعد و مقررات ناظر بر حيطه‌هاي همكاري اكو در اين بخش به نتايج ارزشمندي انجاميده است. هم‌چنين تحركات و فعاليت‌هاي مثبتي براي رفع موانع اجراي پروژه راه‌آهن آلماتي – استانبول و اتصال آن به مبدا مرزي كشور مهم چين صورت پذيرفته كه اميدوارم با تامين منابع مالي طرح‌هاي اين بخش در اسرع وقت شاهد به بار نشستن تفاهمات فوق در جهت تسهيل جريان ارتباطات بين كشورهايمان باشيم.
تصويب موافقتنامه تجاري اكو (اكوتا) در مجلس شوراي اسلامي و توديع اسناد آن از سوي جمهوري اسلامي ايران اقدام مهمي بود كه در تابستان گذشته محقق گرديد.
خوشبختانه شمار كشورهاي متعاهد اكوتا براي ورود آن به مرحله اجرا به حد نصاب رسيد و اين موافقتنامه اجرايي گرديد. اميدواريم با تكميل مراحل اجراي موافقتنامه و انجام اقدامات فني و تخصصي توسط مراجع ذيربط كشورهاي عضو گسترش تجارت درون منطقه‌يي را در آينده نزديك شاهد باشيم. برگزاري موفقيت آميز سومين اجلاس وزراي اقتصاد و دارايي اكو در تاريخ سوم دي 1387 در تهران و نيز ميزباني اولين نشست روساي سازمان هاي توسعه تجارت اكو توسط جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 30 دي 1387 از جمله تحركات اميدآفريني بود كه در سايه همدلي و تفاهم اعضا به تصميمات مهمي منجر گرديد.
در بخش گردشگري نيز تحولات قابل توجهي اتفاق افتاده است كه مهمترين آن برگزاري موفقيت آميز نخستين اجلاس وزراي گردشگري در تهران در تاريخ 29 مهر ماه 1387 بود. در اين نشست با تشريك مساعي وزراي شركت كننده تصميمات اسامي در زمينه ارتباط سطح همكاري گردشگري بين كشورهاي عضو، تشكيل صندوق توسعه گردشگري اكو و فراهم ساختن زمينه‌هاي لازم براي كسب حداكثر سهم از بازار توريسم اتخاذ شد.
برگزاري موفق چهارمين اجلاس وزراي كشاورزي اكو در تاريخ 20 شهريور 1387 در باكو تحقق ايده‌هاي همكاري اكو- فائو در زمينه تقويت توليد و عرضه بذر در منطقه و تقويت شبكه منطقه‌يي بيوتكنولوژي را نويد مي‌دهد كه با همكاري‌هاي سه جانبه اكو، فائو و بانك توسعه اسلامي اميدواريم ثمرات اين فعاليت هاي مهم نمايان گردد. در ساير حوزه هاي تخصصي سازمان نظير صنعت و استاندارد سازي، توسعه انساني و همكاري هاي مرزي و گمركي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر نيز همكاري مستمر ورو به رشد در جريان بوده است كه از بين آنها مي توان به تصويب استراتژي همكاري منطقه اي در زمينه مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان يافته در دومين اجلاس وزراي كشور دول عضو اكو در 7 خرداد 1387 در عشق آباد، و نهادينه ساختن همكاري ها در چارچوب مصوبات نخستين اجلاس روساي سازمان هاي انتقال خون در فوريه 2008 در تهران اشاره نمود.
در زمينه انرژي نيز كه در شمار بخش‌هاي اولويت‌دار همكاري اكو مي‌باشد، قابليت‌ها و منابع عظيم منطقه انتظارات براي جهش بزرگ در اين حوزه را افزايش مي دهد. با توجه به قرار گرفتن منطقه غني موسوم به بيضي انرژي در شمال و جنوب منطقه اكو زمينه همكاري به نحو شايسته فراهم است و ضرورت دارد متخصصان و كارشناسان موضوع با بررسي و تجزيه و تحليل همه‌جانبه و ارايه سند راهبردي همكاري هاي انرژي به دومين اجلاس وزراي انرژي و نفت اكو در تاجيكستان، اين انتظارات را برآورده سازند و براي تحرك بيشتر اين بخش تلاش مضاعفي صورت دهند.
وزراي محترم
همه ما بر اين باوريم كه رشد و بالندگي يك سازمان در گرو تقويت انگيزه‌هاي اعضا و كاهش كاستي‌ها و موانع همكاري مي‌باشد با توجه به اوضاع و احوال منطقه ما پيشرفت هاي حاصله در سطوح مختلف همكاري شايسته تقدير و ارج گذاري است اما نيل به سر منزل مقصود مستلزم تلاش و كوشش بيشتر براي استفاده حداكثري از توانايي هاي موجود و اجراي عملي پروژه هاي مصوب است كه ثمرات ارزشمند آنها دلگرمي و اميد ملت هايمان را به دنبال خواهد داشت. اعضاي سازمان اكو از طريق عمل به موقع به تعهدات و وظايف سازماني و مشاركت فعالتر در فعاليت هاي جمعي اكو مي توانند نقش موثرتري در اين زمينه داشته باشند. خوب است دلايل و عوامل كم تحركي در برخي حوزه ها شناسايي و براي رفع آنها اقدام جمعي به عمل آيد. بازنگري در مقررات وسازوكار اجرايي سازمان و ايجاد تحول در فرآيند تصميم و اجرا مي تواند در رفع كاستي ها موثر افتد. بسياري مواقع كمبود منابع مالي مانع اصلي است كه تصميمات را ناكارآمد مي سازد لذا پيش بيني ساز و كارهاي لازم براي جذب منابع توصيه مي شود. كارآمدي سازمان در صورتي بدرستي محقق خواهد شد كه تمامي بخش‌هاي همكاري به طور هماهنگ رشد يابند و اعضا با علاقه‌مندي فعاليت‌ها و طرح‌هاي مصوب را پيگيري كنند.
همكاران محترم
خانم ها و آقايان
جمهوري اسلامي ايران مايل است امكانات و توانايي‌هاي خود را همانند گذشته در جهت رشد و توسعه اقتصادي و گسترش مناسبات سياسي و فرهنگي در حوزه سازمان اكو و بخش هاي مجاور و پيراموني آن افزايش داده و به عنوان عضو بنيانگذار سازمان ضمن استقبال از پيوستن كشور دوست و برادرعراق به اين سازمان از گسترش همكاري‌ها با ديگر شركاي توسعه اي نظير كشور چين و فدراسيون روسيه استقبال مي كند.
ما به عنوان ميزبان مقر دبيرخانه سازمان، همكاري در چارچوب اكو را از اولويت‌هاي سياست منطقه‌اي خود دانسته و آماده‌ايم همچون گذشته امكانات و منابع خود را در جهت توسعه و سازندگي در منطقه به كار گيريم.
در پايان اميدوارم مذاكرات و مباحث اجلاس و تصميمات سازنده و اثر بخش آن رشد و شكوفايي اقتصادي ملت‌هاي منطقه را به ارمغان آورد. هم چنين ضمن تشكر از شركت هيات‌هاي محترم در اجلاس، اقامت خوشي را در تهران براي همه شما همكاران محترم آرزومندم./110

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن