تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813279363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پول توجيبي؛«با كم بساز و كم نياور!»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: پول توجيبي؛«با كم بساز و كم نياور!»
پول توجيبي؛«با كم بساز و كم نياور!»
صفحه N04 جوان (شمالي) ، شماره سريال 17221 ، تاريخ انتشار 871220

اين روزها كه مي گذرد ته جيب همه لحظه به لحظه خالي و خالي تر مي شود و دست هاي فراواني جلوي نازنين پدران دراز مي شود... اين جاست كه آه از عمق وجودت برمي خيزد كه اي كاش كمي هم پس انداز داشتي تا شب عيدي به چه كنم چه كنم نمي افتادي و دهانت هم از ديدن نرخ ها پايين نمي افتاد! همان طور كه مي دانيد «پول» يعني چرك كف دست! اما باز هم مي دانيد كه همين چرك كف دست كلي ارزش دارد و اگر در اين زمانه جيبتان لبريز از پول باشد، به همان اندازه ارزشت هم بالا مي رود... و همه مان مي دانيم كه چه طوري مي شود با كلي پول البته آن هم از نوع قلمبه اش زندگي را چرخاند اما راستش را بخواهيد بعضي ها نمي دانند كه چه جوري مي شود با «كم» ساخت و كم نياورد! «پول توجيبي» يكي از ضروريات زندگي همه ماها محسوب مي شود. وقتي دخلمان به خرجمان نمي خورد باز هم دست به دامن پدر جان مي شويم اما ... چه مي شود كرد؟ آن بنده خدا هم حق دارد، راست مي گويد اين پدر جان ديگر! مگر چشم نداري يا گوشت عيبناك است كه نمي بيني و نمي شنوي كه بحران شديد مالي و اقتصادي كل دنيا را برداشته است و كم كم حقوق پدر جان هم تحت تاثير اين واقعه قرار مي گيرد! پس تلاش بي خودي نكن! بايد ياد بگيري كه چه طور مي شود جان سالم از اين بحران به در برد و كمي هم پس انداز جمع و جوركرد كه بعد شب عيدي باز آه و ناله مان به هوا نرود كه آي ندارم و چه كار كنم؟ اگر هم كاري داريد و حقوق بگير هستيد كه قضيه تان كلا فرق مي كند.برنامه كلي خرج و دخلتان را طوري بچينيد كه هيچ وقت كم نياوريد آن هم چه طوري؟

يك/ عادت كنيد كه خرج روزانه تان را تا ريال آخرش يادداشت كنيد و آخر ماه حساب كنيد كه چه قدر خرج روي دستتان مي گذاريد! يادتان باشد كه خرج هاي غيرمنتظره (مثل دعوت از يكي از دوستانتان كه كلي هم باهاش رو در بايستي داريد) را از قلم نيندازيد و باقي مخارجتان غير از پرداخت شهريه دانشگاهتان كه آن را پدر جان زحمتش را مي كشد! داشته باشيد.

دو/ به هيچ وجه خودتان و به خصوص پول توجيبي تان را با پول توجيبي دوستانتان مقايسه نكنيد، چون كه كم و زياد آن شما را دچار نوعي تشويش مي كند كه اين به ضررتان است! البته بايد شرايط اقتصادي خانواده دوستانتان را هم در نظر داشته باشيد ديگر!

سه/ اگر فكر مي كنيد كه پول توجيبي تان كفاف مخارجتان را نمي دهد و هر كاري مي كنيد باز هم كم مي آوريد، مسئله را با پدرتان مطرح كنيد و از او كمك بخواهيد! ريز مخارجتان را هم به اطلاع پدر جان برسانيد تا او خودش تصميمات لازم را در اين زمينه اتخاذ كند!

چهار/ اگر خرج جديدي به فهرست خرج هايتان اضافه شده، آن را با ميزان پول توجيبي تان بسنجيد!

پنج/ اگر كاري داريد سعي كنيد كه از همان حقوق هر چند اندك خود مخارجتان را تامين و سعي كنيد عزت نفس داشته باشيد اگر كم هم آورديد دست به دامن پدرتان نشويد! بايد بدانيد كه چه جوري خرج كنيد تا بتوانيد زندگي تان را بچرخانيد!

شش/ فهرست تمام مخارج ماهانه تان را جمع آوري كنيد و اگر سختتان نيست مخارج يك ساله را هم جمع كنيد تا در پايان سال دستتان بيايد كه چه قدر ولخرجي كرديد.

هفت/ خرج هاي غيرضروري تان را مثل خريد ساندويچ و پيتزا از خرج هاي ضروريتان مثل: كتاب هاي درسي، كرايه تاكسي جدا كنيد و تا جايي كه امكان دارد از خرج هاي غيرضروري بپرهيزيد تا بتوانيد آخر ماه كمي هم پس انداز كنيد.

هشت/ براي اين كه تا آخر ماه نرسيده سكته را نزنيد، از «قلك» استفاده كنيد. شايد همين اسباب بازي به ظاهر ساده باعث شود شما پول خود را پس انداز كنيد. اگر پول هايتان گرد و قلمبه نيست، سعي كنيد هر روز اندكي از پول هاي خردتان را در قلك بيندازيد و اگر پول هايتان درشت است و يا حقوق بگير هستيد به اندازه مخارج يك ماهتان را نگه داريد و بقيه را هم پس انداز كنيد.

نه/ هله هوله هاي خوردني را تا مي توانيد از مخارج روزانه و ماهانه تان حذف كنيد اين جوري هم به سلامتتان كمك مي كنيد و هم به جيبتان!

ده/ اين قدر خيابان ها را بالا و پايين نرويد كه باز چشمتان به ويترين مغازه بيفتد و از خود بي خود شويد و خرج اضافه اي روي دستتان بگذاريد! در ضمن در هزينه تلفن همراهتان هم كمي تجديدنظر كنيد آن پدر جان چه گناهي كرده است كه بايد خرج فك زدن شما را هم بدهد(!)

****

نيازي هم نيست كه همين كه شب عيد شد، شال و كلاه كني و بروي و كلي خرج روي دستت بگذاري تا چه؟ تا اين كه شب عيدي لباس نو بپوشي (دلت را بايد نو كني!) يك ماه يا 2 ماه مانده به عيد هم مي تواني كم كم خريد كني تا اين بلاها شب عيد سرت نيايد(!) اين گونه اسراف كردن ها جايز نيست اگر كيف و كفش و لباس نويي در طول سال خريدي كه يك بار هم از آن استفاده نكردي، بگذار براي شب عيدت و آن پولي را كه براي خريد شب عيد داري، پس انداز كن! ناسلامتي بايد روزي خرج يك خانواده را هم تامين كني، وقتش است كه از همين حالا شروع كني!

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن