تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815150574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طعم‌شيرين مصرف‌گرايي بر مذاق مردم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: طعم‌شيرين مصرف‌گرايي بر مذاق مردم
در آستانه سال نو و با نزديك شدن به روزهاي عيد، تب و تاب مردم براي خريد اجناس مختلف بالا رفته و به تبع آن مصرف گرايي به شكل خزنده اي ابعاد مختلف زندگي شهرنشينان را دربرگرفته است.


مريم محمود خواه //سرويس اجتماعي برنا
در آستانه سال نو و با نزديك شدن به روزهاي عيد، تب و تاب مردم براي خريد اجناس مختلف بالا رفته و به تبع آن مصرف گرايي به شكل خزنده اي ابعاد مختلف زندگي شهرنشينان را دربرگرفته است.

اين مساله كه تقريبا به عادتي مسري در خانواده هاي ايراني تبديل شده است، كم كم درحال پررنگ شدن و جاي دادن به اسراف و زياده خواهي است و تا حدي حاد شده كه ظاهرا ديگر نمي توان به كشورهاي جهان سومي و عربي خرده گرفت كه مصرف كالاهاي وارداتي در اين كشورها باعث سرشكستگي آنهاست.

مصرف گرايي سابقه تاريخي دارد

پيشينه مصرف گرايي در ايران به دوران قاجار بازمي گردد. زماني كه به‌ موجب‌ قرارداد تركمنچاي‌ كالاهاي‌ توليدي‌ روسيه‌ به‌ دليل‌ پرداخت‌ حقوق‌ گمركي‌ كمتر، ارزان‌تر از كالاهاي‌ توليد داخلي‌ به‌ دست‌ مصرف‌ كننده‌ ايراني‌ مي‌رسيد. از همان زمان بود كه كالاي وارداتي و خارجي به مزاج ايراني خوش آمد و رنگ و لعاب جنس هاي توليد داخل، از چشم ايراني ها افتاد. همچنين در همين زمان ها بود كه تنوع در رنگ و مدل در دل ها جا خوش كرد و تنوع گرايي به عادتي در ميان افراد به خصوص شهرنشين ها مبدل گشت..

اما همچنان با زياد شدن صفحه هاي تاريخ، مصرف گرايي مانند ارثي، سينه به سينه و نسل به نسل به ايراني امروز رسيد كه حالا اگر دو كالاي ايراني و خارجي در كنار هم باشد جنس خارجي بدون ضمانت مشتري بيشتري خواهد داشت. همچنان كه تنوع گرايي مانند ويروسي در بين افراد پخش شد و ديگر يك جفت كفش ملي قرمز رنگ براي شب عيد نمي تواند بچه هاي اين دوره را خوشحال كند.

وقتي خريد حرف اول را مي زند

ميدان هفت تير مملو از كساني است كه براي خريد لباس و مانتو به اينجا آمده اند. ف.م از كساني است كه خسته از گشتن بر روي سكويي در مقابل يكي از مغازه ها نشسته است.

او درخصوص مصرف گرايي و شدت آن در آستانه سال نو به خبرنگار اجتماعي برنا مي گويد: به هرحال با نزديك شدن به عيد شور و شوق مردم براي خريد زياد مي شود.اما متاسفانه عرضه كنندگان، اجناس را با چند برابر قيمت به خريداران عرضه مي كنند به عنوان مثال شلواري كه قيمت آن در يك مغازه 20 هزار تومان است در مغازه اي ديگر 60 هزار تومان به فروش مي رسد.

به گفته او همين مصرف گرايي و خريد بيش از حد در برخي ايام، باعث بالارفتن تورم و گراني مي شود.

وي همچنين درباره تنوع گرايي افراد مي گويد: مدگرايي كار شايسته و پسنديده اي نيست و به نظر من آنچه كه انسان را زيباتر نشان دهد شايسته پوشيدن است نه مدگرايي و پيروي از سليقه ديگران.

مهديه كه اين روزها براي خريد جهيزيه به بازار آمده است درباره انتخاب اجناس مورد نيازش مي گويد: اصولا من اجناس خارجي را براي جهيزيه ام انتخاب مي كنم. زيرا اجناس خارجي امتحان خود را پس داده است و كيفيت آن بهتر است. اما اگر اجناس توليد داخل با كيفيت بالا و قيمت مناسب عرضه گردد مطمئنا كسي براي خريد اجناس وارداتي را انتخاب نخواهد كرد.

به اعتقاد او مد و مصرف گرايي مساله اي است كه به صورت اپيدمي در بين افراد درآمده و بايد با فرهنگ سازي با آن مقابله كرد.

محمد نيز كه از لباس هايش مشخص است به اجناس مارك دار علاقه دارد درخصوص استفاده از اجناس خارجي مي گويد: اعتقادي به مد و مدگرايي ندارم اما اجناس مارك دار ترجيح من در خريد است و لباس هايم را از نمايندگي هاي خارجي در ايران مي خرم.

او مي گويد: جوانان به تنوع احتياج دارند و براي اينكه به اجناس خارجي رو نياورند بايد اجناس ايراني را متنوع، به روز و با قيمت مناسب به خريداران عرضه كنند.

الگوي صحيح مصرف وجود ندارد

ناصر قاسم زاده روانشناس و استاد دانشگاه درباره رواج مصرف گرايي در بين افراد در جامعه مي گويد: متاسفانه فرهنگ مصرف گرايي در جامعه به صورت هاي گوناگون مشاهده مي شود اما در ايام مختلف رويش و ريزش دارد.

به اعتقاد وي اين مساله دلايل عمده زيادي دارد. كارا نبودن اجناس و كيفيت پايين برخي كالاهاي مصرفي از دلايلي است كه قاسم زاده به آنها اشاره مي كند.

وي ادامه مي دهد: ريشه هاي رواني در اين مساله دخيل است. به عنوان مثال برخي افراد اضطراب ها و برخي خلاهاي خود را با خريد وسايل گوناگون كه گاه نيازي هم به آنها ندارند پر مي كنند.

قاسم زاده علاوه بر تاكيد بر اين نكته كه انسان بايد از خريد خود احساس رضايت كند و بر اساس نياز خود خريد كند اضافه مي كند: چشم و هم چشمي از ديگر مسائلي است كه مي تواند زمينه ساز مصرف گرايي در ميان افراد يك جامعه باشد.

اين روانشناس همچنين از فقدان الگوي مصرف مناسب در جامعه نام برده و تصريح مي كند: الگوهاي مصرفي در جامعه كپي برداري از الگوهاي خارجي و غربي است چرا كه هنوز الگوي مصرف صحيحي براي افراد جامعه تعريف نشده است.

اما افراد بايد به اين مساله توجه داشته باشند كه در كشورهاي غربي مردم از رفاه بالاتري برخوردارند و نوع زندگي و مصرف آنها با ما متفاوت است.

اما انگار آن سال ها ديگر تكرار نمي شود. آن سال ها كه با خريد يك جفت كفش قرمز و دو ماهي كوچك كه در تنگ ماهي مي رقصند، قند در دلمان آب مي شد و احساس شادي سراسر وجودمان را فرا مي گرفت. كاش دوباره به آن دوران بازگرديم. دوراني كه اسكناس 50 توماني پدربزرگ در سر سفره هفت سين، به اندازه چك پول چندصد هزار توماني اين روزها ارزش داشت...

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//133 - 133 - 68//www.BornaNews.ir

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن