تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801553560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناقشات گازي روسيه و اوكراين؛ تهديدي براي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مناقشات گازي روسيه و اوكراين؛ تهديدي براي ايران
همه ماجرا اينجا نيست اكنون كه ايران، عراق، سوريه و لبنان با نظر موافق اروپايي ها به دنبال تاسيس خط لوله اي از عسلويه سواحل مديترانه هستند و اين خط لوله چند منظوره علاوه بر تامين گاز كشور هاي اروپايي با موافقت اصولي تركيه به اروپا نيز خواهد رسيد.
سرويس اقتصادي- اوكراين همچنان تنها كانال ترانزيت گاز روسيه به اروپاست و از اين رو خواهان تخفيف هاي ويژه در قيمت گازي است كه براي مصرف داخلي خود از روسيه خريداري مي كند.

به گزارش «تابناك»، روسيه از قدرت تعيين ارزش گاز اروپا همه ساله در فصل زمستان استفاده بالايي مي برد و دست به امتيازخواهي هايي در عرصه سياسي و اقتصادي از اروپا مي زند. تبعا اين سياست در اروپاي بحران زده امسال بيشتر جواب خواهد داد.

تلاشهاي اروپا در يافتن يك رقيب عمده براي روسيه در زمينه عرضه گاز حتي با روي آوردن به ايران تاكنون جواب نداده است زيرا گاز بر خلاف نفت امكان انتقال در حجم بالا توسط كشتي را ندارد و نيازمند احداث خطوط لوله طويل است كه البته پروژه احداث اين خطوط بلند مدت و هزينه بر است.

اوكرايني ها متقابلا از اين مساله براي اخذ امتياز در برابر روسها استفاده مي كنند و اين به يك بازي سه جانبه بين اروپا، اوكراين و روسيه تبديل شد است. اما روسها گويا ديگر قصد امتياز دهي به اوكراين را ندارند و اكنون دوسال است كه روسيه به صورت جدي مذاكرات را براي افزايش قيمت گاز خريداري شده توسط اوكراين آغاز كرده است.

اين مذاكرات در سال گذشته تا مرز قطع صادرات گاز روسيه به اوكراين پيشرفت اما به دليل قدرت اوكراين در قطع ترانزيت گاز روسيه به اروپا نتيجه اي نداشت.

روسها براي افزايش قدرت چانه زني خود در اين بازار به دنبال تاسيس خط انتقال گاز جنوبي خود از كانال تركيه هستند كه هفته گذشته موفق به اخذ مجوز تاسيس اين خط لوله از دولت تركيه شدند.

در اين ميان دولت اوكراين طي واكنشي از كاهش 50 درصدري واردات گاز از روسيه خبر داد كه نشان دهنده عدم موفقيت در كاهش قيمت گاز روسها و البته مي تواند به منزله تهديدي براي روسيه تفسير شود.

يوري بيوكو وزير انرژي اوكراين در مصاحبه با تلويزون دولتي اين كشور گفت:«‌ از اول ژانويه خريد گاز از روسيه را پنجاه درصد كاهش خواهيم داد.» وي گفت:«‌ ما به روسيه هشدار داده بوديم اقتصاد اوكراين توانايي پرداخت قيمت هاي فعلي را ندارد و از اين رو به تدريج منابع انرژي داخلي خود را تغيير خواهد داد.»

اما همه ماجرا اينجا نيست اكنون كه ايران، عراق، سوريه و لبنان با نظر موافق اروپايي ها به دنبال تاسيس خط لوله اي از عسلويه تا سواحل مديترانه هستند و اين خط لوله چند منظوره علاوه بر تامين گاز كشور هاي عربي با موافقت اصولي تركيه به اروپا نيز خواهد رسيد؛ جدي شدن خط لوله گازي جنوبي روسيه مي تواند تهديدي براي اين اقدام ايراني باشد.

گرچه اروپايي ها از تامين گاز خود توسط يك شريك تجاري دوم بيشتر از تامين گاز توسط خط دوم روسيه استقبال مي كنند اما بايد ديد كداميك از اين دو طرح در دست مذاكره زود تر به سرانجام خواهد رسيد.

گفتني است جغرافياي خطوط لوله گاز و نفت همواره از لحاظ استراتژيك اهميت بالاي سياسي و اقتصادي داشته و مطالعه نقشه خطوط موجود جهان ارتباطات خاص سياسي- اقتصادي افشا نشده كشور ها را به خوبي شرح مي دهد به عنوان نمونه مي توان به خط لوله گاز مصر به فلسطين اشغالي و يا خطوط لوله طويل و غير اقتصادي عربستان از شمال به غرب اين كشور اشاره كرد.

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن