تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836246698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسنا از هر آنچه در نخستين جشنواره‌ي تلويزيوني گذشت از حضور ضرغامي در جمع خبرنگاران تا انتقاد حسن فتحي به عدم رعايت كپي‌رايت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش ايسنا از هر آنچه در نخستين جشنواره‌ي تلويزيوني گذشت از حضور ضرغامي در جمع خبرنگاران تا انتقاد حسن فتحي به عدم رعايت كپي‌رايت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

آيين پاياني نخستين جشنواره تلويزيوني جام‌جم شامگاه چهارشنبه ـ هفتم دي‌ ماه ـ با حضور رييس سازمان صداوسيما و جمعي از مديران و هنرمندان اين سازمان برگزار شد.

در اين مراسم كه برگزيدگان سه بخش تله‌فيلم، مستند و پويانمايي انتخاب شدند، در نهايت «كمي دورتر»‌ برترين فيلم تلويزيوني، حسن فتحي بهترين كارگردان، حميد فرخ نژاد بهترين بازيگر مرد و بيتا بادران به عنوان بهترين بازيگر زن شناخته شدند.

همچنين سيد عزت‌الله ضرغامي در پايان مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هايي درباره مشكلات مالي، تعطيلي پروژه‌هاي تلويزيوني به دليل كمبود بودجه، انتخابات مجلس پيش‌رو، ‌عملكرد برنامه «صرفا جهت اطلاع» و نامزدي‌اش در انتخابات رياست‌ جمهوري پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد عزت الله ضرغامي رييس رسانه ملي با تبريك ميلاد امام باقر و حضرت مسيح كه پيام آور عدالت است عنوان كرد:‌ انيميشن‌، مستند و فيلم‌هاي تلويزيوني سه حوزه بسيار مهم در تلويزيون هستند. اما بدون ترديد اين سه ساختار از پرمخاطب‌ترين ساختارهاي تلويزيوني هستند و برخي از آنها به نوعي در كشور در انحصار سيما است و بعضي گرچه نقاط مشتركي دارند، اهميت و جايگاهشان در تلويزيون فوق العاده بالا است. بنابراين وقتي راجع به اين سه ساختار صحبت مي‌كنيم بايد بدانيم كه رسالت ما فوق العاده سترگ و بزرگ است.

ضرغامي سپس به آيه‌اي از سوره ضحي اشاره كرد و افزود:‌ تقاضاي من اين است كه موضوعات ديني و قرآني كه از وحي سرچشمه مي‌گيرند و بعضي از آنها مستقيم و برخي از آنها به صورت غير مستقيم با آموزه‌هاي ديني ارتباط برقرار مي‌كنند در سرلوحه برنامه سازي قرار گيرد. اگر خودمان را به اين منبع وصل كنيم در جايي محكم ايستاديم و توليداتمان تاثير گذار است. چون جاي ديگر تاثير آن را تضمين كرده و قطعا ماندگارتر خواهد شد.

وي تاكيد كرد:‌ كمتر ديده شده است كه بدون اين بهره گيري‌ها كارهاي ماندگار توليد شده باشد؛ به تعبير قرآن اين كار مثل اين است كه كسي خانه‌اش بر لب پرتگاه بنا كند كه با كوچك‌ترين حركت فرو مي‌ريزد. ما به خصوص در شيعه داستان‌ها، منابع و فرهنگ ديني لايزالي داريم كه مي‌تواند در همه ساختارها تاثيرگذار باشد. گاهي برخي از برنامه سازان در توليد چنين مفاهيمي تلاش مي‌كنند. اما معمولا از اين خان بي‌بديل بي بهره هستند چون عادت ندارند سر اين سفره بنشينند.

ضرغامي با اشاره به برگزاري اولين دوره جشنواره جام جم در سه حوزه پويانمايي‌، مستند و فيلم تلويزيوني گفت:‌ سازمان صدا و سيما، روز به روز به بلوغ خود در اين بخش‌ها نزديك‌تر مي‌شود و اين سه بخش، دوره‌هاي بلوغ خود را در سازمان، طي مي‌كنند.

رييس سازمان صدا و سيما درباره آثار مستند تلويزيوني گفت:‌ كارهاي خوبي به لحاظ كمي و كيفي در طول اين سال‌ها انجام شده است. اما بدون ترديد مستند مزيت نسبي تلويزيون است؛ يعني يك نگاه واقعي به حوادث پيرامون براساس مشي حرفه‌اي كه مي‌تواند تاثير گذاري فوق العاده‌ بالايي داشته باشد. وقتي شبكه مستند كه بستر خوبي براي فعاليت‌هاي مستند است، راه‌اندازي شد يكي از مديران خيلي خوب را در اين شبكه منصوب كرديم و از او خواستيم ظرفيت‌هاي فيلم مستند در كشور را بالا ببرد. اين شبكه با مستند سازان رابطه تعاملي خوبي دارد تا باعث ديده شدن مستندها شود و آن را رونق دهد؛ البته مستند بيشتر در تلويزيون ديده مي‌شود. هرچند سالن‌هاي معدودي در سينما وجود دارند كه مستند اكران مي‌كند اما جاي مستند در آنجا نيست.

وي ادامه داد: مستند در تمام ژانرها، حوزه قابل توجهي از توليدات تلويزيوني است كه تلويزيون بايد روي آنها سرمايه‌گذاري كند. شخصيت‌هاي برجسته‌اي نيز در حوزه مستند وجود دارند. در اين حوزه افراد زيادي را داريم كه جوانان را فعال واستعدادها را هدايت كنند. بايد بيش از پيش در اين حوزه تلاش كنيم.

ضرغامي به شبكه مستند توصيه كرد:‌ هم از مستندهاي حرفه‌يي وهم از مستندسازان آماتور استفاده كنيد. چون امروز به خصوص در شرايطي كه فضاي مجازي به وجود آورده خيلي از مجموعه‌هاي مستند كه موفق مي‌شوند كارهايشان را توليد نمي‌كنند بلكه به دليل توليدات آماتوري‌شان مي‌توانند مخاطب جذب كنند. اين توليدات، تنوع بالا و شيريني خاص خود را دارد. بنابراين بايد ترتيبي دهيم كه در خدمت كارهاي مردمي‌تر قرار گيريم و مردم علاقه پيدا كنند كارهايشان را در شبكه مستند به نمايش بگذارند.

وي همچنين تاكيد كرد: شبكه مستند در واقع نزديك راه فعاليت حرفه‌يي قشر روشن فكر، علما، دانشمندان، طلاب و دانشگاهيان است. يكي از اشكالات بزرگ تلويزيون اين است كه بين اين مجموعه‌ها و توليداتش فاصله جدي است و وقتي از روشنفكران و علما و طلاب حوزه علميه مي‌خواهيم برنامه سازي‌ كنند، نمي‌توانند چون برنامه‌هاي ما در قالب‌هاي خاصي است وكارهاي نمايشي نيز بسيار سخت است و از عهده هر كسي بر نمي‌آيد. حوزه مستند نزديك‌ترين راه است كه مي‌توانيم اهل قلم را به تلويزيون وصل كنيم.

وي در ادامه سخنانش به مستندي كه در سال 88 و بعد از وقايع انتخابات ساخته و پخش شد اشاره كرد و افزود:‌ بعد ازاين زمان كه جامعه بصيرت بيشتري مي‌داشت، برخي از مستندات مثل «شاخص» و مستند درباره سيره حضرت امام تاثير زيادي داشتند. به خصوص مستندي كوتاه از حوادث عاشوراي 88 كار هنرمندانه‌اي بود كه تاثير گسترده و شور و هيجان زيادي در جامعه به وجود آورد و مسير انقلاب را تضمين كرد. اين به اين معني است كه اگر مستندي آگاهانه متعهدانه و با نگاه حرفه‌اي باشد مي‌تواند تاثير ماندگاري داشته باشد.

*** صحبت‌هاي ضرغامي درباره بخش انيميشن

به گزارش ايسنا،‌ رييس سازمان صدا و سيما در ادامه سخنانش درباره بخش انيميشن گفت: در طول اين چند سال توليدات انيميشن ما از 10 درصد پخش به 30 درصد رسيده است . البته بايد توجه داشت كه توليد انيميشن به دليل گراني و پيچيدگي توليد به دقيقه محسوب مي‌شود. ما در حال حاضر حدود 24 تا 25 هزار دقيقه قابليت توليد انيميشن در كشور داريم و اين ميزان بسيار بالا است. انيميشن به نسبت مجموعه‌ها و سريال‌هاي بزرگ كه به سرمايه‌هاي بزرگ نياز دارند، ارزان تمام مي‌شود و جايگزين خوبي است؛ به خصوص اينكه يك‌سري مسائل شرعي در اين ساختار وجود ندارد. براي مثال ما مي‌توانيم دختري بدون حجاب نشان دهيم و اگر اين كار را نمي‌كنيم نمي‌خواهيم بدحجابي را گسترش دهيم. در حوزه انيميشن دست ما بازتر است و راحت‌تر مي‌توانيم مفاهيم را منتقل كنيم.

وي با بيان اينكه «در بسياري ازشهرها و روستاها بچه‌هاي ما با يك كامپيوتر انيميشن درست مي‌كنند»، گفت: توليدات انيميشن در برنامه‌هاي جديد ما است و از هشت شبكه تخصصي كه قرار است افتتاح شود، يكي از آنها شبكه انيميشن است كه بسيار مورد تقاضا است من فكر مي‌كنم در شروع كار به اندازه كافي ذخيره وجود دارد تا بتوانيم شبكه را پربار و تاثير گذار كنيم و به سقفي كه لازم است برسانيم.

رييس سزمان صدا وسيما تاكيد كرد: با اين توليد نمي‌توانيم بگوييم خودكفا هستيم و لااقل بايد توليدات انيميشن‌مان را سه برابر كنيم.

ضرغامي خاطرنشان كرد: هرچند برخي توليدات خارجي خوب است اما نوع كارهايي كه در دنيا انجام مي‌شود متناسب با كودكان ما نيست. ما براي خودكفايي در انيميشن به سرمايه گذاري بيشتري احتياج داريم كه اميدوارم دولت هم با ما همكاري كند.

*** ضرغامي از ساختار تله‌فيلم گفت‌

رييس سازمان صدا و سيما در بخش پاياني سخنانش به تله فيلم اشاره كرد و گفت: اين يك نوآوري در سازمان صدا وسيما بود كه امروز مشخص شده علي رغم بدبيني‌ها و نگاه‌هاي دلسوزانه و غيردلسوزانه، كار خيلي موفقي بوده و تاثير گذاري خودش را داشته است. ما اولين بار براي اينكه كارهاي تك قسمتي توليد كنيم و نيازهاي ايام مناسبتي را پوشش دهيم به توليد تله فيلم روي آورديم. فيلم‌هاي تلويزيوني نسبت به مجموعه‌ها كارهاي كم خطرترو ارزنده‌اي هستند. امسال هم ديديم كه فقط درايام محرم 24 تله فيلم مرتبط به عزاداري و محرم پخش شد. اين كارها كارهاي معنوي بودند كه از نظر كيفي نيز ارزشمند بودند. گاهي سال‌ها مي‌گذشت و ما در مناسبت‌ها جز يك دو فيلم قديمي و سريال تكراري چيزي براي پخش نداشتيم. توليد و ساخت تله فيلم اين مشكل را حل كرد.

ضرغامي همچنين به فيلم «اتوبوس» با بازي خسرو شكيبايي اشاره كرد و افزود: اين فيلم در سالي كه ساخته شد به انتخاب خانه سينما بهترين فيلم شد. اين مساله نشان مي‌دهد قابليت كيفي كارهاي تلويزيوني چندان بد نيست و مي‌توانند ارتقا پيدا كنند.

ضرغامي همچينين از فيلم «اتوبوس» يدالله صمدي ياد كرد و گفت:‌ اين فيلم، با دعواي پايين‌دهي و بالا‌دهي كه اشاره مي‌كند،‌ حكايت امروز كشور ماست. برخي دعواهاي سياسي كه امروز در كشور ما جريان دارد، به خوبي در فيلم «اتوبوس» نشان داده شده است.

رييس سازمان صدا و سيما درباره فيلم‌هاي تلويزيوني تاكيد كرد:‌ خيلي از توليدكنندگان تله فيلم افراد صاحب‌نامي نيستند. اما در سينما هم كساني كه كار اول و دومشان را انجام مي‌دهند در برخي موارد بهترين كارهايشان است. در تله فيلم هم همينطور است و بعضي‌ها كارهاي اولشان فوق العاده است. اين افراد بعد از ساخت فيلم تلويزيوني‌شان شكوفا مي‌شوند، سريال مي‌سازند و مجموعه‌هاي ديگر تلويزيوني را توليد مي‌كنند.

وي ادامه داد: اگر به همين روال پيش برويم مي‌توانيم جشن توليد هزارمين فيلم تلويزيوني را بگيريم هرچند ارتقاء كيفيت را هم بايد مدنظر داشته باشيم.

*** صحبت‌هاي دبير جشنواره

مهدي فرجي، در اين مراسم مدير شبكه اول و دبير نخستين جشنواره جام جم در سخناني عنوان كرد:‌ نام جشنواره براي جماعت هنرشناس، يادآور دوباره ديدن و محفلي براي قضاوت و ارج نهادن است.

فرجي ادامه داد:‌ نام اين جشنواره براي مديران، با نام تلويزيون كه رسانه ملي و بستر بروز خلاقيت‌ها در قاب تلويزيون است،‌ پيوند خورده است.

وي در بخش ديگر از سخنانش، اعلام كرد:‌ 1280 اثر به دبيرخانه جشنواره جام جم ارسال شد كه كار داوري و قضاوت با 188 فيلم تلويزيوني، 630 اثر پويانمايي و 500 اثر مسنتد پي‌گيري شد و در نهايت، 33 اثر در بخش تله‌فيلم، 92 اثر در بخش پويانمايي و 64 اثر در بخش مستند به مرحله مسابقه جشنواره راه پيدا كردند. تا ضيافت تلويزيوني جام‌جم را برگزار كنيم. جشنواره جام جم به كار خود پايان مي‌دهد اما يادي از آن در ذهن‌ها باقي‌ مي‌ماند تا گام دوم را محكم‌تر و استوارتر برداريم.

دبير نخستين جشنواره تلويزيوني جام‌جم تاكيد كرد: ‌واقعيت اين است كه يكي از شيوه‌هاي رشد در همه جهان،‌ برگزاري جشنواره و ايجاد فضاي رقابتي است تا سازندگان، ‌خود را ارزيابي كنند و حمايت از آثار فاخر،‌ رسم رسانه ملي شود و به يك استاندارد و معيار برسيم.

فرجي در پايان گفت:‌ برگزاري جشنواره تلويزيوني جام جم گام ديگر رسانه ملي براي نگاه تخصصي به محصولات خود است كه در توليد نمايش‌هاي جذاب و بالا بردن ذائقه‌ مخاطبان ايراني، تاثيرگذار است.

*** سخنراني معاون سيما

علي دارابي معاون سيما نيز در اين مراسم گفت: واقعيت اين است كه ما زمان كوتاهي داريم تا با عصرآنالوگ وداع كنيم و وارد عصر ديجيتالي شدن شويم. اگر امروز عصر مجازي ناميده‌اند يكي از دلايل ان است اين است كه بازيگران و نقش‌آفرينان اصلي آن رسانه‌ها هستند كه صلح و دوستي و دشمني را در قاب و پژواك رسانه‌ها نمايش مي‌دهند. جنگ و صلح امروز در استديو‌هاي راديو و تلويزيوني رقم مي‌خورد و با تكثر رسانه‌ها به خصوص رسانه‌هاي سايبري شاهد نقش تاثيرگذار آنها در قرن 21 هستيم.

وي ادامه داد: رسانه ملي در چنين عصري با شعار توليد پاك و اخلاق گرا تلاش مي‌كند در عرصه‌ها جهاني و توليدات حرف‌هاي جدي داشته باشد. اگر جشنواره جام جم بر اين نگاه و با هدف انتقال تجارب و ايجاد زمينه رقابت سلام و سازنده و براي تربيت نسل جوان و نكوداشت هنرمندان و برنامه‌سازن پيشكسوت و از سرمايه‌هاي گران‌سنگ اجتماعي هستند برگزار مي‌شود تكليف ما اين است كه ما براي آن اهتمام ويژه‌اي داشته باشيم.

معاون سيما همچنين يادآور شد: جشنواره جام جام كه نخستين جشنواره آن در سه حوزه پويا ژنمايي، مستند و فيم تلويزيوني برگزار مي‌شود. واقعيت اين است ما در رسانه ملي به دنبال اين هستيم تا ايران را به عنوان قطب انيميشن دنيا قرار دهيم اگر شعار ما توليد پاك است جايي جزء رسانه ملي ما اين دغدغه را ندارد و ما به دنبال آن هستيم تا به اين مسئله برسيم. اين امر از مطالبات جدي رييس سازمان است كه گام‌هاي بزرگي را برداشته‌ايم اما به آنها قانع نيستيم.

دارابي در ادامه سخنانش با اشاره به بخش مستند جشنواره جام جم خاطرنشان كرد: حوزه مستند خواهان زيادي دارد. زماني كه در جشنواره ABU كه در بالي اندونزي برگزار شد،‌ دو اثر تلويزيوني ما به اين جشنواره راه يافتند؛ هر دو اين آثار در حوزه مستند بودند. اين مسئله نشان دهند اين است كه ما مي‌توانيم شرايط را به طور جدي دنبال كنيم.

وي درباره فيلم‌هاي تلويزيوني نيز عنوان كرد: ‌در طول مدت عزت‌الله ضرغامي در سازمان صدا و سيما بيش از 9 هزار شغل در حوزه فيلم‌هاي تلويزيوني ايجاد شده و رسانه ملي چتر حمايتي خود را در اين حوزه گنجانده است.

معاون سيما همچنين تاكيد كرد: در اين معاونت لازم است برنامه‌سازان، تهيه‌كنندگان، كارگردانان، بازيگران و هنرمندان چند مولفه را به عنوان بايسته‌هاي توليد رعايت كنند. اولين مساله اين است كه توليد بدون پژوهش و تحقيق در سيما ممنوع است زيرا بزرگترين كارها متضمن تحقيق و پژوهش جدي است ما در دوره جديد در كنار كارگردان و تهيه كننده از كساني كه دست‌اندركاران متن وپژوهش هستند نيز تقدير مي‌كنيم.

وي ادامه داد: نكته دوم اين است كه بايد در توليدمان در كنار مخاطب ملي، مخاطبان فراملي را هم مدنظر داشته باشيم. سوم اين كه توليدات ما بايد يك منظومه فكري و نقشه راه داشته باشند و اين منظومه فكري خود را در توليدات نشان دهد. نكته چهارم ضرورت آگاهي بخشي اميد در توليدات سيما است كه راهنماي ماست. نكته بعدي بحث طنز و كمدي به عنوان يك راهبرد جدي در توليدات است كه براي آن برنامه‌ريزي كرديم.

دارابي همچنين به ايجاد يك نهضت توليد فيلم‌نامه با مشاركت صاحب‌نظران و تربيت فيلم‌نامه نويسان جوان اشاره كرد و افزود: بحث توجه به قوميت‌ها نيز بايد در دستور كار ما قرار بگيرد؛ ايران فقط تهران نيست و ما گويش‌ها و لهجه‌هاي زيادي داريم كه بايد خودشان را به شكل هنرمندانه‌اي در توليدات سازمان نشان دهند.

وي در بخش پاياني سخنانش از دو برابر شدن سازمان توليد در معاونت سيما طي چند سال آينده خبر داد و درباره جشنواره جام جم نيز خاطرنشان كرد: داوران اين جشنواره عالمانه و عادلانه به ارزيابي اثار پرداختند و ما آراي آنها را صيانت كرديم. اميدواريم با تشكيل دبيرخانه جشنواره، اين جشنواره را در سال‌هاي در ابعاد بين‌المللي برگزار كنيم.

*** بيانيه‌هاي هيات داوران

به گزارش خبرنگار ايسنا،‌ در ادامه اين نشست احمد ضابطي جهرمي، عضو هيات داوران بخش مستند جام جم بيانيه‌ي هيات داوران را قرائت كرد. دراين بيانيه به مسائلي مثل گرايش مستند سازان به مسائل تاريخي كه دردراز مدت مي‌تواند آسيب زا باشد؛ مقوله گويندگي برنامه‌هاي مستند و نويسندگي گفتار اين برنامه‌ها اشاره شده بود.

همچنين دكتر ناصر گل محمدي بيانيه هيات داوران انيميشن را قرائت كرد. فقدان سبك بومي و ملي انيميشن، فقدان شخصيت سازي و جاي خالي انيميشن سريالي براي بزرگسالان مواردي بود كه هيات داوران به آن اشاره كرده بودند.

در ادامه نيز مهدي سجاده‌چي به نمايندگي هيات داوران فيلم‌هاي تلويزيوني، به مشكلات فيلم‌هاي تلويزيوني از جمله شتاب‌زدگي در نگارش و به روي آنتن رفتن آن‌ها، رويكرد منفعلانه، فروماندن متن و از دست رفتن بخش‌هايي از فيلمنامه و فقير بودن متن‌ها تاكيد كرد.

*** حضور رييس رسانه ملي در جمع خبرنگاران

عزت‌الله ضرغامي روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌هايي درباره مشكلات مالي، تعطيلي پروژه‌هاي تلويزيوني به دليل كمبود بودجه، انتخابات مجلس پيش رو، ‌عملكرد برنامه «صرفا جهت اطلاع» و نامزدي‌اش در انتخابات رياست‌ جمهوري پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو و تلويزيون ايسنا،‌ رييس سازمان صدا و سيما كه در حاشيه مراسم اختتاميه نخستين جشنواره جام جم سخن مي‌گفت، در پاسخ به پرسش ايسنا،‌ درباره مشكلات مالي رسانه ملي كه به تعطيلي برخي پروژه‌ها منجر شده و در عين حال راه‌اندازي شبكه‌هاي تلويزيوني جديد و اين كه اين دو موقوله چگونه در كنار هم قرار مي‌گيرند؛ گفت:‌ ما حتما مشكل اعتبار در حوزه‌هاي مختلف داريم ولي معناي اين مشكل، اين نيست كه يك نگاه كاملا مستقل داشته باشيم و بگوييم تا سريالي تمام نشود، كار ديگري انجام نگيرد.

رييس سازمان صدا و سيما در ادامه پاسخ به اين پرسش، به ايسنا،‌ گفت: هر بودجه‌اي در جاي خودش مصرف مي‌شود. اعتبارات همه چيز به طور متناسب با اولويت‌هاي مختلفي كه برنامه‌هاي سازمان صدا و سيما دارد، تخصيص پيدا مي‌كند. مثلا شبكه اسپانيولي زبان كه به شكل آزمايشي راه اندازي شد اعتبار مستقل خود را دارد؛ حدود 200 ميليون دلار اعتبار مستقل شبكه اسپانيولي است كه خوشبختانه با موفقيت راه اندازي شده و چند وقت ديگر افتتاح رسمي مي‌شود. ما پول شبكه اسپانيولي را به بدهي‌هاي يك شبكه ديگر نمي‌دهيم.

ضرغامي كه با تاكيد بر اين كه «مشكلي نيست و خوشبختانه وضعيت خوب است»‌ ادامه داد:‌ كساني كه طلب دارند، حتما در فرصت‌هاي مختلف، تسويه مي‌شود.

وي تاكيد كرد: هر بودجه‌اي در جاي خودش مصرف مي‌شود.

رييس سازمان صدا و سيما در ادامه صحبت‌هايش در پاسخ به سوالي درباره بخش خبري «صرفا جهت اطلاع» و عدم اصلاح تذكراتي كه اين برنامه به سريال‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌دهد، عنوان كرد:‌ اين بخش يك نگاه انتقادي دارد، ولي دليل بر اين نمي‌شود كه اگر «صرفا جهت اطلاع» از يك سريال انتقاد كرد، انتقاد يا طنز او نسبت به اين برنامه، عملي شود.

وي افزود:‌ «صرفا جهت اطلاع»، قرار است نكته‌اي را درباره سريال «تا ثريا» بگويد. اما طنز او در مورد اين سريال يا انتقاد كوچكي كه به اين سريال مي‌كند، دليل اين نيست كه آن كار، كار ضعيفي است يا مشكلات ديگري دارد؛ دليل هم نمي‌شود كه انتقادش حتما درست باشد و پاسخ داشته باشد. هميشه حتما مدير گروه در شبكه يا تهيه كننده يا كارگردان پاسخ مي‌دهند كه «تاثريا» از نظر آن‌ها اين اشكال را داشته يا بدون اشكال است. بنابراين در اين فضاي آزاد چيزي به ذهنشان رسيده و مي‌گويند و با بخشي از مردم، ارتباط برقرار مي‌كنند.

ضرغامي ادامه داد: چون برنامه‌هاي تلويزيوني، سلائق مختلف را پوشش مي‌دهند، ممكن است بخشي از مردم يك اشكال را وارد بدانند و يك اشكال را وارد ندانند. به نظر من اگر اشكال و انتقاد درست باشد، اصلاح مي‌شود ولي اگر از نظر آن برنامه، درست نباشد و اصلاح نشود، نشان دهنده آزادي است كه وجود دارد و نقطه نظرات مختلفي كه مطرح مي شود. در واقع «صرفا جهت اطلاع»، شاخص صحت يا سقم يك برنامه نيست. اين كار از طريق مركز نظارت سازمان صدا و سيما صورت مي‌گيرد. مركز نظارت سازمان گزارش‌هاي دقيقي در مورد اشكالات و تخلفات مي‌دهد كه رسانه‌يي نمي‌شود. اين گزارش‌ها، منبع و ماخذ موجهي است كه بر اساس آن تصميم مي‌گيرند. اما «صرفا جهت اطلاع» از جاهاي مختلف كشور انتقاد مي‌كند و از برنامه‌هاي سازمان هم انتقاد مي‌كند.

رييس سازمان صداوسيما در ادامه صحبت‌هايش، درباره برنامه‌هاي سازمان صداوسيما با نزديك شدن به انتخابات مجلس نهم گفت: خوشبختانه برنامه‌هايي در رابطه با انتخابات روي آنتن رفته و هرچه به زمان انتخابات نزديك مي‌شويم، تعداد اين برنامه‌ها و كيفيتش به لحاظ مضمون، تغيير مي‌كند و وارد دوره‌هاي شور و اشتياق بيشتر و آماده كردن مردم براي حضور در انتخابات خواهد شد. گروه‌هاي مختلف سياسي و گروه‌هاي مختلف ديگر در تلويزيون و راديو، برنامه‌هاي خوبي را ساخته‌اند كه به تدريج پخش مي‌شود. جلسات ستاد انتخنابات سازمان كه از مدت‌ها قبل فعال بوده و جلسات ثابتي داشته، با حضور بنده ادامه دارد.

وي خاطرنشان كرد: هدف سازمان صدا و سيما اين است كه يك انتخابات پرشور، گسترده و با رغبت بالا را در پاي صندوق‌هاي راي بياورد و يك انتخاب صحيح و درست با آگاهي هرچه تمام تر براي انتخابات مجلس نهم فراهم شود زيرا انتخابات‌ها همواره فرصت‌هاي جديدي براي كشور، مسؤولين فراهم مي‌كند تا بتوانند با اتكاي بيشتر به آراي مردم، برنامه‌هايشان را در جهت خدمت بيشتر به مردم انجام دهند.

ضرغامي در پاسخ به خبرنگار ايسنا، درباره توليد و پخش مناظره‌هاي تلويزيوني در انتخابات پيش‌رو، گفت:‌ در برنامه‌هاي مربوط به مجلس، به خاطر تعدد نامزدها مناظره شكل نمي‌گرد. منتها بايد در دوره بعدي رياست جمهوري ببينيم كه مناظره شكل مي‌گيرد يا نه. البته خاطره خوبي از مناظره داريم.

ضرغامي همچنين درپاسخ به كانديدا شدن خودِ وي،‌ انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: چندين بار اين سوال را پاسخ داده‌ام. جواب من همان جوابي است كه چندين بار تكرار كرده‌ام. مديريت فرهنگي، براي كساني در حوزه فرهنگ هستند، اولويت كارشان است. شايد براي رياست جمهوري، افراد مختلفي باشند كه همه آنها هم صلاحيت داشته باشند. 20 وزير كشور مي‌تواند نامزد شود اما مثلا براي مدير گروه فيلم و سريال شبكه دو اگر بگوييد چند نامزد داريد ممكن است بيش از 2 گزينه وجود نداشته باشد. يا براي برنامه سياسي اجتماعي شبكه سه ممكن است در كل فقط چند گزينه پيدا شود. به طور كلي، كار رسانه و كار فرهنگي پيچيده است. اولويت اول مديران كشور كه در اين حوزه كار مي‌كنند اين است كه تا مي‌توانند براي آن انرژي بگذارند.

رييس سازمان صدا و سيما، در ادامه درباره راه‌اندازي شبكه‌هاي جديد تلويزيوني برون‌مرزي، علي‌رغم وجود اين شائبه كه رسانه ملي، بسياري از مخاطبانش را در جريان حوادث بعد از انتخابات از دست داده است، ‌گفت: هر شبكه جديد به خصوص شبكه‌هاي موضوعي كه راه اندازي مي‌شوند، بخشي از مخاطب روي آن شبكه تمركز مي‌كنند و ارزش ديده شدن شبكه‌هاي ديگر كم نمي‌كنند. مدت‌ها به عنوان يك بحث كارشناسي و نظري روي اين مساله در سازمان صداو سيما بحث كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه شبكه‌هاي موضوعي و تخصصي مقوم شبكه‌هاي عمومي هستند. يعني در مورد ديده شدن همه شبكه‌ها و افزايش مخاطبين براي كل شبكه‌ها موثر هستند. اين طور نيست كه يك شبكه جديد كه راه اندازي مي‌شود،‌ شبكه‌هاي ديگر ديده نشود بلكه در مجموع، مخاطبان بالا مي‌روند. بسياري از اين برنامه‌هاي موضوعي، در شبكه‌هاي عمومي هم وجود دارند. براي مثال اگر شبكه‌اي براي فيلم وسريال راه‌اندازي مي‌شود، ساختار فيلم و سريال، در شبكه‌هاي ديگر هم وجود دارد. وضعيت مستند، انيميشن و ساختارهاي ديگر به همين منوال است. بنابراين، اين‌ها مقوم يكديگر هستند و از مخاطبان هم كم نمي‌كنند البته رونق ديده شدن و مخاطبين را افزايش دهند.

وي تاكيد كرد:‌ در دوران حوادث بعد از انتخابات و فضاهاي سنگين سياسي كه مدت كوتاهي ايجاد شد صدا و سيما مخاطبان خودش را داشت و بسياري از برنامه‌هاي پربيننده ما مثل برنامه «رستگاران» سيروس مقدم، مناسب ترين زمان و بالاترين مخاطب را داشت و تقريبا مخاطبان زياد و كم نظيري بودند.

ضرغامي با بيان اين كه در دروه بعد از انتخابات 88 از مخاطبان رسانه ملي كم نشد، افزود:‌ من اين حرف را كه مخاطبين رسانه ملي بعد از انتخابات كم شدند قبول ندارم.

*** برگزيدگان

به گزارش ايسنا، برگزيدگان نخستين جشنواره تلويزيوني جام‌جم عبارتند از:‌

** بهترين هاي بخش پويا نمايي جشنواره تلويزيوني جام جم سيما

بهترين اثرپويانمايي بلند، مجموعه و سريال به تهيه‌كنندگي الهام ابراهيم

بهترين اثرپويانمايي كوتاه، حبيب اله مظاهر، ناهيد صمدي امين

بهترين كارگرداني پويانمايي بلند، افسانه ماردوش، حسين مرادي زاده

بهترين كارگرداني پويانمايي مجموعه، شكرستان 90، بابك نظري و سعيد ضامني

بهترين كارگرداني پويانمايي سريال، انگشتر سحرآميز، رويا خاشعـي

بهترين فيلمنامه پويانمايي، دانشمندان بزرگ،‌ فرخ يكدانه

بهترين طراحي فضا و گرافيك پويانمايي،‌ سفر به سرزمين دور،‌ امين فرامرزيان

بهترين طراحي لي آت و تركيب بندي پويانمايي، پاييز گرم،‌ عمار قنبرزاده – مسعود نعمتي

بهترين انيمه (مجموعه ، سريال و بلند)پويانمايي،‌ زكرياي رازي،‌ فرشاد شفيعي، جواد ابراهيم خاني و ژيان ديباوري

بهترين انيمه كوتاه پويانمايي، نـوازنده،‌ محمد علي بهنام پويا

بهترين موسيقي پويانمايي،‌ افسانه ماردوش، بهزاد عبدي

بهترين دوبله پويانمايي،‌ شكرستان 90، شوكت حجت

بهترين صداگذاري و افكت پويانمايي،‌ سفر به سرزمين دور،‌ پرويز آبنار – نادر عليمرداني

بهترين طراحي شخصيت پويانمايي،‌ دانشمندان بزرگ ، راشين خيـريه: طراح كاركتر و تصويرساز

** بهترين هاي بخش فيلم تلويزيوني جشنواره تلويزيوني جام جم سيما

بهترين فيلم تلويزيوني،‌ كمي دورتر،‌ سيد روح اله حجازي

بهترين كارگرداني، دنده معكوس،‌ حسن فتحي

بهترين فيلمنامه،‌ كمي دورتر،‌ علي طالب آبادي

بهترين بازيگر مرد،‌ حبيب،‌ حميد فرخ نژاد

بهترين بازيگر زن،‌ دنده معكوس،‌ بيتا بادران

بهترين تدوين،‌ نيرنگ،‌ مهرداد خوشبخت

بهترين تصويربرداري،‌ كمي دورتر،‌ هاشم مرادي

بهترين صدابرداري،‌ قصه ها و واقعيت،‌ سيد علي رضا علويان

بهترين موسيقي،‌ حبيب،‌ فردين خلعتبري

بهترين جلوه هاي ويژه،‌ تولـدي ديگر،‌ اصغر پور هاجريان

بهترين بازيگر مكمل مرد،‌ غافل،‌ يوسف تيموري

بهترين بازيگر مكمل زن،‌ از كوچه هاي باراني،‌ مريم كاظمي

بخش ويژه « بيداري اسلامي »،‌ تولدي ديگر،‌ عباس رافعي

جايزه ويژه بخش « اميد »،‌ كمي دورتر،‌ سيد روح اله حجازي

جايزه ويژه بخش « آگاهي »،‌ فقط بيست،‌مسعود كرامتي و داوود قجاق

** برگزيدگان بخش مستند جشنواره تلويزيوني جام جم سيما

بهترين تحقيق براي مستند،‌ حقيقت گمشده،‌ ناصر زعفران چي و محمد علي فارسي

بهترين تصويربرداري مستند،‌ جان مرجان،‌ ماني ميرصادقي

بهترين تدوين مستند،‌ نور، سكوت و صداي اهن،‌ هايده ديسي

بهترين موسيقي مستند،‌ جان مرجان،‌ محمد رضا عليقلي

بهترين گفتار متن،‌ محله ما،‌ محمد حسين مهدويان

بهترين تهيه كنندگي فيلم كوتاه‌، مجيده‌، پيروز كلانتري و سعيد رشتيان

بهترين كارگرداني فيلم كوتاه،‌ خانه ايوب،‌ فرشاد فدائيان

بهترين كارگرداني مجموعه،‌ شرق، ديوار ، آفتاب‌،‌ رامين حيدري فاروقي

بهترين تهيه كنندگي مجموعه مستند،‌ گنج پنهان - بيست شب،‌ ارد عطاپور

بهترين كارگرداني مستند بلند،‌ خاك حافظه،‌ مسعود اميني تيراني

بهترين تهيه كنندگي مستند بلند،‌ حقيقت گمشد،‌ سيد مهدي طباطبايي نژاد

** بخش ويژه

جايزه ويژه بخش « ديــن »،‌ حديث سرو،‌عبدالرسول گلبن حقيقي و عبدالكريم ارشي

جايزه ويژه بخش « اخـلاق»،‌ روايت نحل،‌ محمد رضا خردمندان

جايزه ويژه بخش «آگاهي»،‌ خليج فارس،‌ ارد عطاپور

جايزه ويژه بخش « دستاوردهاي انقلاب اسلامي»،‌ سكوي افتخار،‌ ابراهيم داروغه زاده

جايزه ويژه بخش « جهاد اقتصادي»،‌ خانه ايوب،‌ دكتر جواد ظهيري و فرشاد فدائيان

*** حاشيه‌هاي جشنواره جام جم

ـ مجيد اخشابي قطعه «سيماي ميهن» را كه مخصوص جشنواره جام جم تنظيم شده بود، براي اولين بار به صورت زنده اجرا كرد.

ـ دكور اولين جشنواره جام جم طراحي به خصوصي داشت كه از آرم شبكه‌هاي تلويزيوني سيما، المان‌هاي تلويزيون و نشان سرو ـ تنديس جشنواره ـ در آن استفاده تشكيل شده بود.

ـ نشان سرو طلايي، لوح تقدير و جايزه نقدي، جوايزي بود كه به برگزيدگان نخستين جشنواره جام جم اهدا مي‌شد.

ـ‌ مراسم شب گذشته را محمدرضا شهيدي‌فر كه برنامه «پارك ملت» را روي آنتن دارد اجرا مي‌كرد.

ـ بخشي از اين مراسم به صورت زنده از شبكه دوم سيما پخش مي‌شد.

ـ حسن فتحي كه در اين جشنواره جايزه كسب كرده بود، در سخناني به رعايت نشدن حق كپي رايت اعتراض كرد و گفت: اين قانون 150 سال است كه در دنيا تصويب شده است. اما در طول 50 سال تاسيس تلويزيون قدم جدي براي آن برداشته نشده است. اميدوارم اين اتفاق بيفتد تا هنرمندان با انگيزه بيشتري آثارشان را توليد كنند.

فتحي همچنين با اشاره به قحطي زدگان سومالي جايزه نقدي خود را به آنها تقديم كرد.

ـ سيروس مقدم، محمدرضا فروتن، محمدرضا شريفي نيا، حميد فرخ نژاد، سيما تيرانداز، آرام جعفري، صبا كمالي، مهران رجبي، جهانگير الماسي، احمد نجفي، بهروز بقايي، مسعود رايگان، محمد حاتمي، جواد عزتي و ... از جمله هنرمندان حاضر در اين مراسم بودند.

ـ اسامي برگزيدگان برخي بخش‌هاي جشنواره جام جم روز قبل از برگزاري مراسم، در يكي از روزنامه‌ها به چاپ رسيده بود(!) اين مساله باعث شده بود كه مراسم اهداي جايزه تاحدودي شور و شوق خود را از دست بدهد كه شهيدي‌فر، مجري مراسم هم به اين نكته اشاره كرد.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن