تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816893767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندار اصفهان:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاندار اصفهان:
خبرگزاري فارس: استاندار اصفهان با بيان اينكه تلاش‌هاي تركيه براي پذيرفتن نظام سكولار اشتباه است، گفت: روزي مسلمانان اين كشور با اتكا به جوهره اسلام كار دست دولتشان مي‌دهند و كما اينكه آينده دنيا آينده اسلام است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، عليرضا ذاكراصفهاني ظهر امروز در همايش ملي بيداري اسلامي و نقش دانشگاه‌ها در آن با بيان اينكه انقلاب‌هاي جديد در منطقه پديده‌اي نوين سياسي و اجتماعي در قرن حاضر محسوب مي‌شود كه دنيا را تحت تأثير خود را قرار داده است، اظهار داشت: اهميت پرداختن به موضوع جنبش اسلامي تنها محدود به اين دوره تاريخ نمي‌شود و از زماني كه با پديده انقلاب‌ها روبه‌رو بوده‌ايم اين موضوع مدنظر انديشمندان بوده است.
وي افزود: با ورود به قرن 20 پديده نهضت و رستاخيز اسلامي در بسياري از نقاط جهان اتفاق افتاده است كه پرداختن به آن مدنظر سياسيون و افرادي كه در حوزه مسائل ديپلماتيك و اجتماعي بوده‌اند هست.
استاندار اصفهان تاكيد كرد: شناسايي مؤلفه‌هاي حاكم بر اين پديده جديد از ضرورت‌هاي تاريخي ما است.
وي با اشاره به اينكه نهضت جنبش اسلامي مردم به مقطعي از تاريخ است كه جهان اسلام خودش را در رويارويي با جريان مدرنيته ديد، ادامه داد: دنياي اسلام با پيچيدگي‌هايي همراه شد كه در واكنش با آن پيچيدگي‌ها نهضت اسلام خودش را نشان داد.
ذاكر اصفهاني يادآور شد: جهاني كه دوره درخشاني را در حوزه تمدن انساني و اسلامي تشكيل داده بود با شگردهاي جديد پا به عرصه وجود گذاشت و از سويي نگاه استيلايي غرب در ساحت فكر و عمل حاكم بود.
وي ادامه داد: در ارتباط با حاكميت استيلايي دنياي غرب گفته‌هاي زيادي وجود دارد كه به وضوح مي‌توان آن را در كتاب غربشناسان اين دوره مشاهده كرد.
استاندار اصفهان افزود: در گفتمان استيلاي غرب محور عدم استقلال جهان اسلام و دنياي شرق از دنياي غرب بود و بر اساس اين نظريه شرقي‌ها تسليم غربي‌ها بودند.
وي يادآور شد: در جريان جنگ‌هايي كه بر اثر جهان‌گشايي غرب اتفاق افتاد نيز روز به روز تسليم ايراني‌ها را مشاهده مي‌كنيم.
ذاكر اصفهاني با اشاره به اينكه در مقابل اين نگاه استيلايي واكنش‌هايي از سوي جهان اسلام صورت گرفت كه همه آنها يكسان نبود، گفت: برخي از اين واكنش‌ها سياسي بود و برخي جنبه فكري داشت.
وي ادامه داد: نهضت‌هاي فكري از سوي افرادي همچون محمد عبدو و كواكبي در دنياي اسلام و در كشورهاي شاخ آفريقا، مصر، و شبه قاره هند ديده مي‌شود كه در برابر استبداد داخلي و مقابله با استعمار خارجي مبارزه مي‌كردند، اما همين تكنيكي دنياي غرب و فشارهايي كه غربي‌ها وارد مي‌كردند سبب شد تا بسياري از فرهيختگان در مواجهه با آن مرعوب شده و تسليم ايدئولوژي غرب شوند.
استاندار اصفهان گفت: هجمه كه از سوي ارنست رنان به سيد جمال اسد آبادي وارد مي‌شد نمونه‌هايي از آنها بود، چرا كه سيد جمال مي‌خواست به مردم بفهماند كه عدم توجه به اسلام نتيجه پس رفت دنياست.
‌وي با بيان اينكه طبقه‌بندي در راستاي واكنش به مدرنيته در جهان اسلام به چهار دوره تاريخي تقسيم‌بندي مي‌شود، گفت: واكنش ارتجاعي و قشري به مقوله استعمار و موضوعاتي كه در انديشه‌هاي محمد عبدالوهاب مشاهده مي‌كنيد هرگونه رشد و پويايي را در عرصه اقتصادي و علمي بر نمي‌تابد، دومين طبقه‌بندي دوره‌هاي تاريخي در باب اين موضوع واكنش تجديدي و مهم بود كه با سازوكارهاي مدرن به مقابله با مدرنيته رفت و بعدها در بسياري از نوشته‌هاي متجددان ما در 150سال پيش ظهور و بروز كرد.
ذاكر اصفهاني ادامه داد: رويكرد نيمه تجددي و نيمه احيايي سومين مقطع اين تاريخ بود كه بر اساس اين تفكر آراء و انديشه‌هاي ديني ريشه در انديشه‌هاي غرب داشت و دين را به محك تجربه‌هاي غرب مي‌برد.
وي اضافه كرد: چهارمين دوره در واكنش مدرنيته در جهان اسلام انديشه احيايي از خلوص ايدئولوژيك است كه به تفكرات مدرن و جريان قشري سلفي و بازگشت به اصول اوليه اسلام و احياي هويت اسلامي بود.
استاندار اصفهان با بيان اينكه در دنياي اسلام به ويژه پس از فروپاشي عثماني شاهد روشنفكري هستيم، اظهار داشت: با تجزيه عثماني دنياي اسلام در كام استعمار جديد قرار گرفت و با تاسيس اسرائيل رو به دنياي اسلام نسبت به غرب شديدتر شد و غرب براي حفظ موجوديت رژيم صهيونيستي تلاش‌هاي وافري را صورت مي‌دهد و به موازات آن فشارها بر جهان اسلام افزايش مي‌بايد و واكنش‌هاي مختلفي از ناحيه جهان اسلام عليه مدرنيته و دنياي غرب ايجاد مي‌شود.
وي افزود: اوج اين واكنش‌ها را مي‌توان در مصر و كشورهاي آفريقايي در انقلاب 1952 و نظريه‌هاي جمال عبدناصر مشاهده كرد كه به موازات آن پديده ناسيوناليسم عربي و تفكر قوم‌گرايانه و سوسياليسم احزاب در بلادهاي اسلامي شكل مي‌گيرد.
ذاكر اصفهاني بيان داشت: در اين دوره اميدي در دل مسلمانان ايجاد مي‌شود اما جنگ جهاني 1967 اين اميد را نا اميد مي‌كند و رعب دنياي اسلام با شكست اعراب از رژيم صهيونيستي به وجود مي‌آيد و ديكتاتوري، سرخوردگي‌ها و اعمال فشار قدرت‌هاي بزرگ زمينه ضعف و انحطاط جهان اسلام را فراهم مي‌كند
وي با اشاره به اينكه با وقوع انقلاب اسلامي در ايران شرايط وارد مرحله جديدي مي‌شود، تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران فضاي جديدي را با بنيادهاي فكري خودش در مقابل ديد دنيا قرار مي‌دهد و انقلاب تأثيرات خودش را در بلاد مختلف و كشورهاي دنيا مي‌گذارد.
استاندار اصفهان تاكيد كرد: انقلاب اسلامي به عنوان پديده‌اي جذاب خودش را به دنيا معرفي مي‌كند و اين شناخت تا جايي پيش مي‌رود كه اكنون ظهور جريان نوپاي اسلامي را در سوريه و بحرين تحت تأثير الهامات اين انقلاب مي‌توان مشاهده كرد.
وي افزود: الگوگيري از انقلاب اسلامي جريانات التقاطي كه از يك سو ريشه در اسلام و از سوي ديگر آراء ليبراليسم و ماركسيسم را ترويج مي‌كردند را كم‌رنگ كرده است و ديگر خبري از هيمنه ليبرال دموكراسي، وهابيت و انديشه سلفي نيست.
ذاكر اصفهاني با بيان اينكه دنياي غرب به راحتي ميدان دست كسي نمي‌دهد، تصريح كرد: تلاش‌هاي تركيه براي پذيرفتن نظام سكولار اشتباه است و دولت تركيه بايد به هويت خود واقف باشد چرا كه روزي مسلمانان اين كشور با اتكا به جوهره اسلام كار دست دولتشان مي‌دهند و كما اينكه آينده دنيا آينده اسلام است.
انتهاي پيام/ش10

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن