تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821260826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهديد بستن تنگه هرمز آمريكا را عصباني كرده ياچيز ديگر؟


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تهديد بستن تنگه هرمز آمريكا را عصباني كرده ياچيز ديگر؟
منابع رسانه اي از افزايش تنش بين ايران و امريكا خبر مي دهند.
نيويورك تايمز در خبري از افزايش تنش بين ايران و ايالات متحده به علت احتمال بسته شدن تنگه هرمز بر روي محموله هاي نفتي خبر داد. اين مساله در واكنش به اظهارات حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش ايران صورت گرفته كه از توانايي ايران در بستن تنگه هرمز سخن گفته است.

نيويورك تايمز مي افزايد: دريادار "سياري" در حالي از كنترل كامل ايران بر اين آبراه استراتژيك خبر داده كه هم اكنون نيروهاي او در حال انجام مانور نظامي در نزديكي تنگه هرمز هستند و او دومين مقام ايراني است كه در 24 ساعت گذشته اين تهديد را تكرار كرده است.

اين در حالي است كه هم ناوگان پنجم دريايي آمريكا مستقر در بحرين و هم وزارت دفاع اين كشور به اظهارات سياري پاسخ گفته و از آمادگي براي جلوگيري از تحقق اين تهديد خبرداده اند.

گفتني است روز گذشته محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهور نيز طي سخناني تحريم نفتي ايران را عامل بسته شدن تنگه خوانده و تاكيد كرد: اگر بنا باشد نفت ايران را تحريم كنند يك قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد كرد.

در اين ميان اظهارات آمريكايي ها براي بازكردن تنگه اي كه هنوز بسته نشده نشان از عمق تاثيرگذاري بين المللي اين ادعاي ايران دارد.

خشم آمريكايي ها از چيست؟

برخي تحليل گران معتقدند مانور دريايي ولايت از اين حيث حايز اهميت است كه ايران علاوه بر آزمايش توان نظامي دريايي خود در سطح وسيع (2 ميليون كيلومتر مربع) قصد آزمايش توان اختلال در سيستم هاي الكترونيك ناوبري كشتي هاي نظامي آمريكايي را دارد.

مساله توان ايران در هك الكترونيك سيستم ناوبري پيشرفته ترين "پهپاد جاسوسي آمريكا" اين احتمال را افزايش داده كه مانور دريايي اخير نيز ماهيت سايبري داشته و از اين رو اگرچه رسما به چنين مساله اي تاكيد نمي شود اما خشم بيش از حد مقامات نظامي آمريكا را برانگيخته است.

غربي ها نيز تاحدودي به ماهيت سايبري اين رزمايش ايراني تاكيد كرده اند در گزارش نيويورك تايمز آمده: نيروي دريايي ايران ادعا كرده است كه ميتواند با امواج صوتي زيردريايي ها را رديابي كند.دولتمردان آمريكايي ميگويند ارزيابي هاي اطلاعاتي آمريكا در مورد ايران نشان ميدهد كه ادعاي ايران خلاف است.

در همين زمينه "طينيوز ويك" گزارش داد: به نظر ميرسد اختلاف نظر مقامات آمريكايي و اسراييلي بر سر مسئله حمله به ايران از سال 2009 به شدت بالا گرفته است.

اما مساله مهم ديگر براي آمريكايي ها افزايش قيمت نفت است كه در اثر سخنان مسئولان ايراني و بالاگرفتن نزاع لفظي بين ايران و ايالات متحده رخ داده است.

قيمت نفت در اثر اين تهديد ايران به بيش از 100 دلار افزايش يافته و اين در حالي است كه هنوز كسي ارزيابي از ميزان جدي بودن ايران در علمي ساختن اين تهديد ندارد.

در حالي كه دستگاه ديپلماسي آمريكايي از تلاش براي جلب موافقت شركايي اروپايي و خاور دور براي تحريم جامع نفتي ايران داشته و در رفع نگراني آنان از افزايش قيمت نفت در اثر تحريم ايرام مي كوشيد تنها همين واكنش مقامات ايراني به تحريم سبب افزايش قيمت نفت به بالاي 100 دلار شده و مذاكرات تحريم را به سمت شكست سوق داده است.

گرچه عربستان مانند هميشه براي خنثي كردن اين تاثير از طي بيانيه اي از سوي شوراي همكاري خليج فارس از همكاري كشورهاي جنوبي خليج فارس براي جبران عدم توليد نفت ايران در صورت تحريم نفتي خبرداده بود اما اين اقدام نيز نتوانست افزايش صورت گرفته در اثر نگراني هاي اخير بر بازار نفت را خنثي كند.

گفتني است 40 درصد حمل و نقل دريايي نفت وگاز جهان از تنگه هرمز صورت مي گيرد همواره كشورهاي غربي و آمريكا از بسته شدن اين تنگه توسط ايران ابراز نگراني كرده اند و اولين بار است كه مسوولان كشور از اقدام به بستن اين تنگه به طور جدي ياد مي كنند.

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن