تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805334950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه سال اول دبستان مهدكودك مي شود؟ هندوانه در بسته سند تحول بنيادين آموزش و پرورش


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: سه سال اول دبستان مهدكودك مي شود؟ هندوانه در بسته سند تحول بنيادين آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش گفت: دستيابي به اهداف دوره ابتدايي را در صورت پنج ساله بودن ميسر نيست و پايه ششم ابتدايي در راستاي تكميل، تثبيت و تقويت اهداف اين دوره تحصيلي ايجاد مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي در گردهمايي مشترك معاونان آموزش ابتدايي و متوسطه استان هاي كشور، گفت: هر آنچه را دوست داريم در آموزش و پرورش شكل گيرد در سند تحول بنيادين به آن پرداخته شده و براساس فصل هفتم سند، نظارت و سياست گذاري كلان اين سند بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و شوراي عالي آموزش و پرورش نيز موظف به تكميل ساختار ها و راهكارهاي اجرايي سند مي باشد. وي افزود: براساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، نظام آموزشي 3-3-6 از مهرماه سال 91 اجرايي مي شود و در اين مسير، مواد و جدول درسي پايه ششم ابتدايي نيز توسط شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيده است. در نظام آموزشي 3-3-6 ساختار دوره راهنمايي تغيير نخواهد كرد و پايه ششم ابتدايي نيز جايگزين پايه اول راهنمايي نخواهد شد. آموزش و پرورش هر روز زاويه تازه اي از تغيير نظام آموزشي به 6-3-3 را رو مي كند. دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش امروز حرف از افت كيفي سه سال نخست تحصيل داده است. به گزارش خبرآنلاين، آموزش و پرورش پيش از اين اعلام كرد كه دوره 6 سال دبستان هم به دو دوره 3 ساله تفسيم مي شود و دانش آموزان در هر دوره در مدرسه اي جداگانه تحصيل مي كنند.
به گفته مهدي نويد ادهم، استراتژي آموزش و پرورش اين است كه در دراز مدت به سمتي حركت كنيم كه دوره ابتدايي را هم به دو دوره سه ساله تقسيم كنيم اما در سال تحصيلي آينده تاكيد اصلي بر استقرار 6 سال دوره ابتدايي است.
او دراين باره گفته است: "كل نظام آموزشي كشور 12 ساله است كه به دو دوره 6 ساله ابتدايي و متوسطه تقسيم مي شود و در مرحله بعد هر مقطع به دو دوره سه ساله تبديل مي شود."
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش درباره دليل تقسيم مقطع ابتدايي به دو دوره سه ساله گفت: "تفاوت معناداري بين مباني روحي، رواني و عاطفي دانش آموزان پايه اول با ششم ابتدايي وجود دارد در واقع در سه سال اول دانش آموزان تشابهات زيادي از لحاظ روحي و رواني دارند كه با دانش آموزان پايه چهارم تا ششم بسيار متفاوت است."
نويد ادهم با بيان اينكه بايد فضاي مدرسه، معلمان، روابط درون مدرسه اي با سن دانش آموزان متناسب سازي شود، گفت: "از اندازه ميز و صندلي تا رنگ آميزي مدرسه، ساختمان، وسايل ورزشي و چيدمان بايد متناسب با سن دانش آموزان شود; در واقع سه سال اول بايد به مهدكودك شباهت داشته باشد." به نظر مي رسد اين اظهار نظر به زودي منشا انتقادات تازه اي به آموزش و پرورش مي شود. چه اينكه منتقدان اموزش و پرورش مي گويند در سال هاي گذشته سطح آموزش در مدارس افت داشته است و بايد تغييراتي در شيوه آموزش ايجاد شود. غير از اين هنوز تكليف شروع مدرسه با تغيير به 6-3-3 هنوز مشخص نيست و براي آن چند پيش بيني وجود دارد; شروع مدرسه از 6 سالگي يا 7 سالگي. پيش از اين اعلام شده بود آموزش و پرورش قصد دارد شروع مدرسه را از ششم ابتدايي اعلام كند و پيش دبستاني عملا يكي از سال هاي 12 گانه آموزش عمومي شود. اين تصميم هم با موانع و انتقادات بسياري همراه شد.
اما ادهم درباره جدا شدن سه سال نخست ابتدايي از سه سال دوم گفت: "آموزش و پرورش در ساخت و ساز مدارس در آينده به سمت جداسازي مدارس سه پايه اول ابتدايي از سه سال دوم خواهد رفت. به مديران استاني اعلام شده است از سال تحصيلي آينده اگر مواردي بود كه دو مدرسه ابتدايي كنار هم باشند با جابه جايي دانش آموزان يكي را به سه پايه اول و ديگري را به سه پايه دوم اختصاص دهند; البته بايد اين در صورتي باشد كه موجب عذاب دانش آموزان و خانواده آنها نشود."
ادهم همچنين درباره جزئيات "نظام دوري" كه در آن معلم سه پايه اول ابتدايي يك نفر خواهد بود، گفت: "در نظام دوري معلم پايه اول به همراه دانش آموزان به پايه دوم و در سال تحصيلي بعد از آن به پايه سوم خواهد رفت و پس از آن دوباره به پايه اول بازگشته و با دانش آموزان كلاس خود به پايه هاي بالاتر مي رود." به عقيده دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در سه پايه اول ابتدايي نيازي به تخصص آنچناني نيست چرا كه اصل بر آموزش عمومي و مهارتها است; يعني دانش آموزان در اين دوره با مهارتهاي انساني و زندگي، سخن گفتن و شنيدن و ....آشنا مي شوند اما در سه سال دوم معلمان تخصصي تر خواهند شد.
ادهم اما روايت تازه اي از كتاب هاي ششم ابتدايي دارد: "محتواي كتاب ششم ابتدايي شبيه به اول راهنمايي است كه با پنج دبستان نيز متناسب سازي شده و براساس برنامه درسي ملي است; در واقع حوزه يادگيري در اين دوره تغيير مي كند."
پيش از اين محي الدين بهرام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي اسامي كتابهاي كلاس ششم را اعلام كرده بود; كتاب هاي فارسي، رياضي، علوم، هنر، تربيت بدني، تعليمات ديني، قرآن، فكر و زندگي و مهارت و كارآفريني.
او همچنين گفت: "حدود دو سال روي دروس كتاب هاي پايه ششم ابتدايي كار كرده ايم و هم اكنون پيش نويس هاي آن آماده است. اكنون نيز با رونمايي از سند تحول بنيادين در حال كارشناسي و بررسي نهايي و كنار هم قرار دادن تاليفات اوليه هستيم." اين تعداد كتاب البته برابر با كتاب هايي است كه سال اول راهنمايي تدريس مي شود اما از نظر محتوايي بسيار متفاوت است و بيشتر شبيه كتب سال پنجم ابتدايي است. همين انتقادي است كه به آموزش و پرورش وارد شده است و بسياري سال ششم را عملا بي فايده براي دانش اموزان دانسته اند. در اول راهنمايي فعلي كتاب هاي علوم تجربي، تعليمات اجتماعي، تاريخ، جفرافيا، آموزش قرآن، رياضي، فارسي، انگليسي، عربي و حرفه و فن تدريس مي شود. هرچند كه حرفه و فن امسال عملا حذف شده است.
انتقادات محدود به برنامه جديد آموزشي وزارت آموزش و پرورش نيست ; محمد نفريه با بيان اينكه طرح هاي آموزش مهارت هاي زندگي با ريزش 800 هزار نفري دانش آموزان مواجه بوده است، اظهاركرد: در سال 87 يك ميليون600 هزار دانش آموز تحت پوشش اين طرح ها قرار داشتند كه اين رقم در سال 88 به يك ميليون و300 هزار نفر و در سال جاري با كاهش 800 هزار نفري به 863 هزار نفر رسيده است. اين در حاليست كه اعتبار اختصاص يافته كاهش نيافته، اما دسترسي به مكان هاي آموزشي با كاهش مواجه بوده است.
نفريه در ادامه با بيان اينكه بسته ها و كتاب هاي آموزش مهارت هاي زندگي بهزيستي كاملا اسلامي و مورد تاييد حوزه علميه و كارشناسان است، عنوان كرد: برخي افراد در آموزش و پرورش با تنگ نظري اجازه نمي دهند، آموزش مهارت هاي زندگي گسترش يابد، اين در حاليست كه اين مهارت ها پايه اي اسلامي دارند حال آن كه آموزش و پرورش داراي برخوردي منفي است.
مدير مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي در ادامه با بيان اينكه آموزش و پرورش خود آموزش اين مهارت ها را عهده دار شده است، گفت: مهارت هايي كه در دستور كار آموزش و پرورش قرار دارند با مهارت هاي كه سازمان بهزيستي آموزش مي دهد، متفاوت است، لذا به دليل اين محدوديت ها آموزش مهارت ها به سمت محلات سوق يافته است.

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن