واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تلویزیون - دوربین مختارنامه بالاخره خاموش شد. علی اناری: دوربین مجموعه مختارنامه بالاخره پس از شش سال دست از کار کشید و خاموش شد. میدانیم که باورکردنی نیست اما حقیقت دارد. پس دوباره تکرار میکنیم؛ فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی مختارنامه به پایان رسید. اگر داود میرباقری یا به عبارت بهتر سیدمحمد داود میرباقری را یک پدیده در سینما و علیالخصوص تلویزیون ایران بنامیم سخنی به گزاف نگفتهایم و حق مطلب را در خصوص این کارگردان ادا نکردهایم. هر یک از ردیفهای کارنامه هنری این فارغالتحصیل مهندسی معدن دانشگاه پلیتکنیک سابق بیانگر این واقعیت است که او همواره یکی از تأثیرگذارترین و در عین حال پرطرفدارترین کارگردانان داستانگوی تلویزیون ایران بوده و مجموعههای تلویزیونیاش در هنگام پخش بینندههای بسیاری را به خود جلب کرده است. جدای از اولین مجموعه تلویزیونی میرباقری با نام «حکایت مسافر گمنام» بقیه مجموعههایی که نام او را به عنوان نویسنده و کارگردان بر پیشانی داشتهاند مانند «گرگها»، «رعنا»، «امام علی ع»، «مسافر ری» و «معصومیت از دست رفته» در جذب مخاطب عام (بینندههای تلویزیونی) و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان خاص (منتقدین) موفق بودهاند و حتی در بازبخشها نیز مورد استقبال قرار گرفتهاند. شیوه داستانگویی و قلم منحصر بهفرد میرباقری یکی از وجوه تمایز او با سایر کسانی است که در عرصه مجموعهسازی به نوعی همکارش محسوب میشوند. عمده شهرت میرباقری در میان بینندگان تلویزیونی مربوط به سریال امام علی ع است اما مختارنامه این پتانسیل را دارد که به عنوان یکی از عظیمترین پروژههای تلویزیونی ایران و حتی خاورمیانه به نقطه عطفی حقیقی در کارنامه کارگردانش تبدیل شود. حضور بیش از 60 بازیگر اصلی، 140 بازیگر فرعی، 2000 هنرور، 122 لوکیشن و دکورسازی در زمینی به وسعت 24 هکتار تنها گوشهای از داشتهها، امکانات و تدارکات به کار رفته در این پروژه «الف ویژه» 1500 دقیقهای است. فیلمبرداری مختارنامه بارها به دلیل نبود اعتبار مالی، بیماری کارگردان و آمادهسازی دکورهای شهر و دارالعماره متوقف شد و حتی در میانه ساخت آن، در بحبوحه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میرباقری فرصت پیدا کرد به رئیس سابق خود ادای کرده و یک فیلم انتخاباتی تبلیغاتی برای علی لاریجانی رابسازد. مختارنامه در واقع اوج جاهطلبی کارگردانی است که خود را کارهای بزرگ عادت داده و دست بردن به کارهای متوسط و کوچک را کسر شأن خود میداند. البته باید قبول کرد که میرباقری به معنای واقعی کلمه این کاره است و خوب میداند چطور از یک خط داستان حماسهای سترگ بیافریند حال آنکه داستان مختار به تنهایی یک حماسه است. شاید تنها ایرادی (البته اگر بشود گفت ایراد) که میتوان به میرباقری گرفت شاخ و برگ و حاشیهای است که در روایت به داستان اصلی میآویزد. نقطه اوج زندگی مختار ثقفی قهرمان سریال مختارنامه پس از واقعه عاشورا و در ایام میانسالی مختار رقم خورد اما میرباقری در روایت خود ترجیح داده داستان را از دوران جوانی مختار آغاز کند و به سمت اصل داستان برود. میرباقری عادت ندارد راست و پوست کنده سر اصل مطلب برود و بیشتر ترجیح میدهد درام را با حداکثر زمینهسازی پیش ببرد. در ایام پخش سریال یوسف پیامبر عدهای حسرت میخوردند که چرا تلویزیون این مجموعه را به دست میرباقری نسپرد تا بینندگان بیشمار تلویزیونی روایتی میرباقریوار از احسنالقصص را شاهد باشند اما تنها نکتهای که این عده بدان توجه نداشتند این بود که با توجه به روحیات میرباقری امکان نداشت او مانند سلحشور داستان خود را از تولد یوسف شروع کند و اگر خوشبینانه از خیر هبوط آدم و حوا به زمین میگذشت بیشک شروع داستانش را بر طوفان نوح استوار میکرد و حال کی و چه وقت به یوسف میرسیدخدا میدانست و بس.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 459]