تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815329029




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتحاديه اروپا پارادوكس رفتاري


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: اتحاديه اروپا پارادوكس رفتاري
* غلامرضا قلندريان

شوراي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در اقدامي مغاير با حقوق و موازين بين المللي و تعهدهاي روشن اين اتحاديه در قبال معاهدات ضد تروريستي بين المللي از جمله قطعنامه 1373 شوراي امنيت سازمان ملل، نام گروهك تروريستي منافقين را كه دستش به خون بيش از هزاران شهروند بي گناه ايراني و غيرايراني آلوده است، از فهرست گروه هاي تروريستي خارج ساخت.
اين اقدام اتحاديه اروپا در حالي صورت مي پذيرد كه كوچكترين تغييري در مشي و رويه اين گروهك تروريستي مشاهده نمي شود. جنايتها و رفتارهاي ضد انساني گروهك مذكور تنها در ايران به ثبت نرسيده است. در كشور عراق نيز مداركي دال بر همكاري اين جنايتكاران در دوران رژيم دژخيم صدام موجود است كه همكاري آنها را با ارتش و استخبارات رژيم بعث در كشتار مردم عراق تأييد مي كند.
در حالي كه دولت عراق با وجود شواهد و قراين متقن مبني بر دست داشتن منافقين در جنايتهاي عليه ملت مظلوم عراق، تصميم به اخراج آنها گرفته، اتحاديه اروپا در اقدامي مغاير با حقوق بين الملل نام اين گروهك را از فهرست گروه هاي تروريست حذف نموده است.
به نظر مي رسد اروپا در اين اقدام سياسي در تلاش است اين جريان ورشكسته را با ماهيت جديد اعاده حيثيت كند و از طريق آنها فشارها را بر ايران تشديد نمايد. پر واضح است، دولتهاي اروپايي در سالهاي اخير با همراهي آمريكا در تعاملهاي هسته اي وجاهت مواضع حقوقي را زير سؤال برده و در اقدامهاي غيرقانوني متأثر از فضا سازي آمريكاييها با ابزارهاي سياسي، جمهوري اسلامي را در محافل بين المللي در احقاق حق خويش با مشكلاتي مواجه نمودند.
كشورهاي داعيه دار دموكراسي نيك مي دانند در شرايط فعلي، موج مبارزه با تروريسم از سوي جهان به يك آرمان عمومي تبديل گرديده تا ظرفيتهاي گسترده فراملي را با رويكرد مبارزه با پديده مذكور منسجم كنند. اين در حالي است كه اقدام كنوني اين اتحاديه چهره اروپا را در مبارزه با پديده تروريسم به شدت مخدوش مي نمايد.
كنش فاقد وجاهت حقوقي اتحاديه اروپا موجب بي اعتباري اين بلوك قدرت در زمينه شعار مبارزه با تروريسم گرديده است.
در اين مجال، فرصت پرداختن به پيشينه و عملكرد جريان نفاق نيست، ولي دولتمردان اروپايي فراموش نكرده اند كه طيف مزبور به راحتي توانستند رئيس جمهور وقت (محمدعلي رجايي)، نخست وزير وقت (محمد جواد باهنر)، رئيس شوراي عالي قضايي (سيد محمد حسيني بهشتي) و جمع كثيري از نمايندگان پارلمان و اعضاي حزب جمهوري اسلامي را در چند اقدام تروريستي به شهادت برسانند.
امامان جمعه شهرهاي ايران از جمله آيةا... مدني، آيةا... دستغيب، آيةا... صدوقي نيز از هدفهاي تروريستها بودند كه بعدها به «شهداي محراب» معروف شدند.
دولتهايي كه رفتارهاي ضد انساني گروهك نفاق را در عراق و ايران ناديده مي گيرند، قطعاً اغراض سياسي را بر الزامهاي حقوقي ترجيح داده و از اين رهگذر تلاش مي كنند در تعاملهاي آتي دايره مناسبات هسته اي با ايران را از بازيهاي جديد متأثر سازند. از سوي ديگر، نمي توان نقش لابي هاي ايراني متنفذ در كشورهاي اروپايي را ناديده گرفت. آنها كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل سنخيت نداشتن با آموزه هاي ديني راهي كشورهاي ديگر شدند تا با بهره گيري از امكانات دولتهاي ديگر اقدامهاي سياسي و امنيتي را با هدف تحديد و تهديد منافع جمهوري اسلامي با معاونت و مساعدت ديگران عليه ايران تشديد كنند؛ اكنون پس از تحولات در بغداد و دربدري اپوزيسيون مسلح، بستر پذيرش آنها در ديگر كشورها با ماهيت جديد به گونه اي فراهم گرديده است كه مي توانند كاركردهاي متفاوتي را به آنها محول كنند.
اقدام سياسي و غيرقابل قبول اتحاديه اروپا در حالي است كه پرونده هاي متعددي عليه فعاليتهاي غيرقانوني اين گروهك شامل جمع آوري پول با هدف تأمين مالي اقدامهاي تروريستي، پولشويي، برنامه ريزي، طراحي و ارتكاب عمليات تروريستي توسط عناصر و عوامل آن در دادگاه هاي اروپايي از جمله فرانسه مفتوح مي باشد.
اين اقدام اروپا در حالي به نفع منافقين صورت مي پذيرد كه كشورهاي ياد شده در اقدام ضد بشري اسرائيل غاصب در حمله به باريكه غزه و كشتار بيش از 1200 انسان غيرنظامي و مجروح نمودن بيش از 5000 نفر انسانهايي كه بسياري از آنها را كودكان و زنان تشكيل مي دادند، با سكوت معنا دار و تصويب بيانيه و قطعنامه جهت دار، رژيم صهيونيستي را در دستيابي به هدفهايش ياري نمودند.
بدون ترديد، اگر اين اقدام كه فقدان توجيه حقوقي آن وجود هرگونه ابهامي را منتفي مي نمايد به موازات ادعاي ديده بان حقوق بشر قرار گيرد كه در روزهاي اخير پس از شكست تل آويو در جنگ 22 روزه از جنبش مقاومت حماس، مطرح گرديد، پارادوكس جهت گيريهاي آنها وضوح بيشتري خواهد داشت.
اين نهاد حقوق بشري در شكل گيري سناريوي جنگ رواني پس از شكست اسرائيل غاصب، با بهره گيري از تكنيك فرافكني، در اظهاراتي اذعان نمود جمهوري اسلامي به مردم اجازه نداد در حمايت از مردم غزه به خيابانها بيايند. اين ادعا در حالي از سوي بنگاه هاي مدعي دفاع از حقوق بشر منعكس مي گردد كه ديپلماسي فعال جمهوري اسلامي و پيام حضرت آيةا... خامنه اي و حضور گسترده و بي نظير مردم ايران بويژه دانشجويان، حركتي تحسين برانگيز بود تا جايي كه برخي از دولتهاي منطقه كه همراهي با سياستهاي اسرائيل را انتخاب نموده بودند، براي تبرئه خويش ايران را عامل تفرقه اعراب معرفي كردند.
بنابراين، نهادهايي معيار و ملاك قضاوت در اختيار دارند كه متأسفانه با جهت گيريهاي جايگاه و شأن قانوني در ذيل اراده هاي سياسي تعريف گرديده و خروجي مصوبات آنها اظهارهاي فوق را تصديق مي كند.
بدين ترتيب، به نظر مي رسد كشورهاي اروپايي با تأثير از اپوزيسيون ايراني در اروپا، گروهك مذكور را با وجود تجربه چندين ساله در امر خرابكاري، ترور و بمب گذاري بويژه در همكاري با عراق در مقطع جنگ، گزينه مناسبي براي امتيازگيري از ايران در نظر گرفته اند.
از سوي ديگر، نبايد از اين موضوع غفلت نمود كه داشتن ماهيت تروريستي افراد، جريان ياد شده را براي فعاليت در كشورهاي غربي با مشكل روبه رو مي نمود و با عزم جدي عراق مبني بر اخراج آنها، فضاي موجود شرايط را براي پذيرش آنها در كشورهاي اروپايي فراهم مي نمايد.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن