واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كارنامهي ادبي محمد رمضاني فرخاني نقد شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
ششمين نشست «حكايت شعر» روز گذشته (دوشنبه، پنجم ديماه) با حضور يوسفعلي ميرشكاك و سيداحمد نادمي در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين دور از سلسله نشستهاي «حكايت شعر» كه به برسي كارنامه شاعران انقلاب ميپردازد، كارنامه ادبي محمد رمضاني فرخاني نقد و بررسي شد.
محمود حبيبي كسبي، مجري جلسه، در آغاز اين نشست به معرفي شخصيت و فعاليتهاي هنري رمضاني فرخاني پرداخت و يكي از غزلهاي او را خواند.
در ادامه، محمد رمضاني فرخاني با سپاسگزاري و تقدير از منتقدان و شاعران و همچنين حاضران در جلسه، بخشي از سرودههايش را خواند.
سپس سيداحمد نادمي كه به عنوان منتقد در اين جلسه حاضر بود، در سخناني كار ادبي فرخاني را جدي و قابل قبول خواند و گفت: واقعيت اين است كه امروز شعر به امري سهلالوصول تبديل شده و همه به نوعي شاعر هستند و هركس كه از كارش خسته ميشود، يك كتاب شعر چاپ ميكند، با اين وجود، امروز براي پيدا كردن يك اثر از محمد فرخاني با دردسر روبهرو ميشويم و اين در حالي است كه او همواره در فضاي شعري ما حضور داشته است.
نادمي رضايت نداشتن فرخاني براي چاپ آثارش را نشانه جديت در كار او و مقاومت براي حل نشدن در جريان شعري حاكم از سوي او دانست و گفت: هنگامي كه با شعرهاي فرخاني مواجه ميشويم، شاعرِ آنها را انساني جدي و اهل فكر مييابيم كه ميخواهد با شعرهايش حرفي بزند و اگر بيت به بيت اشعارش را دنبال كنيم، ميتوانيم حرفهاي زيادي از آنها استخراج كنيم.
او در ادامه افزود: از اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 كه فرخاني كار خود را به عنوان شاعر آغاز كرد، تا به امروز، نام او در فضاي شعري همواره براي من نامي جدي بوده و از نظر من، شعرهاي او بسيار موفق است.
منتقد ديگر اين جلسه، يوسفعلي ميرشكاك درباره فعاليت شعري رمضاني فرخاني گفت: محمد فرخاني به حساب جوهر شاعري، شاعر است؛ اما به حساب آثارش پس از دوره نخست فعاليتش، دگرديسيهايي در تفكر او پديدار شد و اين ابتدا موجب دگرديسيهاي زباني او و در نتيجه سبب دگرديسي در ساخت شعرش شد.
ميرشكاك در ادامه با بيان اينكه در جامعه ما خيليها براي اينكه وارد دايره روشنفكري شوند، حاضر ميشوند روي سر يا روي دستهايشان راه بروند، گفت: يك روشنفكريزدگي در محمد رمضاني فرخاني و آثارش صورت بست كه هيچگاه نتوانست از آن انصراف دهد.
اين شاعر و منتقد ادامه داد: پراكندگي فكري فرخاني كه از پلوراليسم (كثرتگرايي) فكري او ريشه گرفته است، منجر به پراكندگي شعري او شد.
ميرشكاك با بيان اينكه زبان نخستين حقيقتي است كه شاعر بايد در هر موقعيتي كاملا به آن التزام داشته باشد، گفت: اگر اين التزام در شاعري وجود نداشته باشد، خود زبان، شاعر يا اديب را ضايع ميكند و از بين ميبرد.
اين شاعر دو نقص عمده را در كارهاي محمد رمضاني مورد تأكيد قرار داد و گفت: اولين نقص در كارهاي اين شاعر، افراط او در نوآوري است و ديگر اينكه شاعر نسبتش را با سنت از دست ميدهد.
يوسفعلي ميرشكاك محمد رمضاني را از نظر فكري و ذوقي شاعري توانمند خواند و گفت: فرخاني توانمنديهاي زيادي دارد؛ اما نبايد همه توانمنديها را يككاسه كرد. او بايد با بازنگري در ساختار آثارش به شكل و فرم آنها تناسب بدهد.
انتهاي پيام
چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]