تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814159987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آرزوي جشن خرمن «سينماي دفاع مقدس»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در آرزوي جشن خرمن «سينماي دفاع مقدس»
«كشاورزان جشني به نام «جشن خرمن» دارند كه وقتي محصولي در حد بالا توليد مي‌شود، براي آن جشن مي‌گيرند. در سينماي دفاع مقدس هم بايد اينگونه باشد؛ وقتي آثار توليد شده در عرصه سينماي دفاع مقدس انگشت‌شمارند چه جشنواره‌اي برايشان برگزار كنيم!؟»


سرويس فرهنگي برنا: سال گذشته و مصادف با ايام هفته دفاع مقدس بود كه بحث درباره سرانجام جشنواره فيلم دفاع مقدس، يكي از سرفصل‌هاي رسانه‌هاي فرهنگي شده‌بود و از امكان تعليق كامل اين جشنواره تا تلفيق آن با جشنواره فيلم فجر در رسانه‌هاي مختلف منتشر مي‌شد.
اگرچه سرانجام بحث‌ها چندان روشن نبود اما تنها نكته تلخ مباحثات كه تاحدودي مورد اجماع طرفين مباحثه هم قرارداشت «حجم بسيار پايين توليدات سينمايي در حوزه دفاع مقدس» بود.
جشنواره فيلم دفاع مقدس در همان «دهمين دوره» متوقف ماند و بسيار بعيد است كه تا پيش از تحولي اساسي در اين گونه سينمايي، به يازدهين دوره خود برسد اما بحث تلفيق با جشنواره فيلم فجر، هنوز به طور كامل فراموش نشده‌است.

سال گذشته «فرزند خاك» (محمدعلي باشه‌آهنگر) يكي از برترين تجربيات سينماي ايران در حوزه دفاع مقدس را رقم زد تا به تعبير بسياري، جان تازه‌اي به اين گونه‌ در حال فراموشي داده باشد و امسال هم حضور 5 فيلم با موضوع دفاع مقدس از ويژگي‌هاي جشنواره بيست‌وهفتم برشمرده شده‌است. با اين وجود هنوز خبري از بخش ويژه‌اي با اين عنوان در جشنواره فجر نيست.

جشنواره فيلم دفاع مقدس زايندگي نداشت

سردار ميرفيصل باقرزاده رييس بنياد حفظ آثار و نشرارزش‌هاي دفاع مقدس، به‌عنوان يكي از متوليان اصلي برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس هنري برنا، درباره سرانجام اين جشنواره مي‌گويد: ما از 5 سال پيش موضع‌مان را در اين زمينه مشخص كرده‌ايم؛ چون جشنواره فيلم دفاع مقدس زايندگي نداشته و ندارد در آن مشاركت نمي‌كنيم.

وي در تشريح موضع خود مي‌افزايد: كشاورزان جشني به نام «جشن خرمن» دارند كه وقتي محصولي در حد بالا توليد مي‌شود، براي آن جشن مي‌گيرند. در سينماي دفاع مقدس هم بايد اينگونه باشد؛ وقتي آثار توليد شده در عرصه سينماي دفاع مقدس انگشت‌شمارند چه جشنواره‌اي برايشان برگزار كنيم!؟

باقرزاده تأكيد دارد: ما جشنواره‌اي كه برگزار مي‌شد را براي ترويج توليد آثار دفاع مقدس، مفيد نديديم و فكر كرديم بيشتر بايد سراغ مسئله توليد برويم. ما اساساً توانمندي مالي برگزاري چنين جشنواره‌اي را هم نداشته‌ و نداريم، چراكه برخي سازمان‌ها و نهادها نرم مالي برگزاري يك جشنواره را به هم ريخته‌اند. ما هم ترجيح مي‌دهيم به جاي چنين هزينه‌هايي پول را در اختيار جوانان قرار دهيم تا به توليد آثار مرتبط با دفاع مقدس بپردازند.

وي در ادامه خاطرنشان مي‌كند: بحث تلفيق هم در يك مقطع زماني بسيار جدي مطرح شد، چراكه شخص وزير فرهنگ هم نظر مساعدي نسبت به آن داشتند اما با توجه به عدم اقبال سينماگران به سرانجام نرسيد؛ ما هم نظر خودمان را در اين زمينه تحميل نكرديم.

ايراد از فاعليت فاعل نيست

سردار باقرزاده در ادامه گفت‌وگو با خبرگار برنا، درباره تعامل سينماگران با نهادهاي مرتبط با دفاع مقدس در بهبود كمي‌وكيفي آثار اين گونه سينمايي هم مي‌گويد: فكر مي‌كنم در زمينه جلب حمايت معنوي و استفاده از پتانسيل‌ها در سينماي دفاع مقدس، ايراد از فاعليت فاعل نيست كه از قابليت قابل است. به اين معني كه مشكل از كساني است كه بايد مشاوره بخواهند و به دنبال ايده‌پردازي براساس مستندات باشند.

وي تأكيد مي‌كند: در بنياد همواره آمادگي براي كمك به همه فيلمسازان وجود داشته‌‌است، اما اين فيلمسازان هستند كه گويي حاضر به مشورت و كمك گرفتن براي ورود به فضاي جبهه و جنگ نيستند.

باقرزاده معتقد است: سينماگران بيشتر علاقه دارند دريافت‌ها و سلايق خود را تبديل به فيلم كنند و به همين دليل كمتر ديده مي‌شود براي ساخت يك فيلم، مثلاً از يك فرمانده جنگ مشاوره گرفته شود.

رييس بنياد حفظ آثار مي‌گويد: براي توليد يك اثر سينمايي قبل از هر چيز بايد سوژه داشت تا به ايده و سپس به طرح تبديل و سرانجام در قالب يك اثر هنري ارائه شود. اما در تمامي اين مراحل مهم اين است كه احساس نياز به دانستن و اينكه «بيشتر بايد بدانم» در سينماگر وجود داشته باشد.

بنياد حفظ آثار صرفاً نقطه اتصال است

سردار باقرزاده تأكيد مي‌كند: در عرصه دفاع مقدس غناي كافي براي ارائه اطلاعات وجود دارد و به نظرم مشكل از سمت مراكزي چون بنياد حفظ آثار نيست. در عين اينكه نبايد فراموش كرد كه بنياد صرفاً نقطه اتصال و ارتباط است و في‌نفسه كار به خصوصي در زمينه توليد آثار سينمايي نمي‌تواند انجام دهد.

وي با تأكيد بر نقش بنياد در جلوگيري از تحريفات ساختاري و محتوايي در آثار سينمايي مي‌افزايد: چندي قبل فيلمي‌ ساخته شد درباره خرمشهر، اما در بك‌گراند تصاويرش ارتفاعات و كوه وجود داشت! اين نشان مي‌دهد نه تنها كارگردان خودش خرمشهر نرفته‌است بلكه از كسي هم دراين رابطه نپرسيده‌است تا بداند در خرشهر چنين ارتفاعاتي وجود ندارد.

باقرزاده خاطرنشان مي‌كند: البته در كنار اعلام بايدها و نبايدها، ما وظيفه فراهم آوردن بسترها را هم داريم، كمااينكه در اين زمينه كارهايي هم صورت گرفته‌است؛ سپاه شهرك سينمايي دفاع مقدس را ساخته و تجهيز كرده‌است و ارتش هم در اين زمينه اعلام آمادگي كامل كرده است.

حمايت‌هاي بالقوه‌اي كه به فعليت نمي‌رسند

سردار باقرزاده تأكيد مي‌كند: بودجه ما در حوزه حمايت بسيار ناچيز است و تلاش ما بيشتر معطوف به آثار مستند شده‌است. اگر بودجه ما به حدي برسد كه بتوانيم فيلم سينمايي بلند هم توليد كنيم قطعاً استقبال مي‌كنيم.

وي مي‌گويد: ما در حال حاضر يك جايزه 20 ميليوني براي نمايشنامه و فيلمنامه برتر در زمنيه دفاع مقدش در نظر گرفته‌ايم اما متأسفانه هنوز آن‌طور كه بايد از اين طرح استقبال نشده‌است و فيلمنامه‌نويسان ما هنوز اثر درخوري را براي ارزيابي ارائه نكرده‌اند. اين در حالي است كه همين جايزه يك كمك بسيار خوب و حمايت بالقوه از يك اثر سينمايي محسوب مي‌شود كه براي فعليت يافتن آن بايد از سوي فيلمنامه‌نويسان اقدامي صورت گيرد.

رييس بنياد حفظ آثاردرباره طرح «ارسال آثار برتر ادبيات دفاع مقدس به سينماگران برتر» هم گفت: اين طرح همچنان ادامه دارد و خوشبختانه طرح اثرگذاري هم بوده‌است، به خصوص براي كساني كه در كمتر در اين مسير بوده‌اند.

فيلمنامه اوليه «فرزند خاك» تا 60 درصد اصلاح شد

سردار باقرزاده درباره كيفيت حمايت بنياد از آثار متفاوتي چون «فرزند خاك» در عرصه دفاع مقدس، به برخي اظهارات پاسخ داده و مي‌گويد: فيلم «فرزند خاك» زماني كه كميته مفقودين جدا از بنياد بود و من در آنجا مشغول بودم، از طرف دوستان اراده شد، كه آن زمان هم نامش «تلخ عين عسل» بود. من اصلاحات بسياري روي آن انجام دادم تا با واقعيت تطابق بيشتري داشته باشد و مي‌توانم بگويم نزديك به 60 درصد اين اصلاحات در نسخه نهايي كه اكران شد، اعمال شده است.

وي مي‌افزايد: آن زمان كه اين اصلاحات در فيلمنامه اعمال شد سال 83 بود و طولاني شدن ساخت آن تا سال 85 به خود گروه برمي‌گشت نه به ممانعت‌ها.

باقرزاده درباره اظهارات كارگردان فيلم «فرزند خاك» درباره سختي ورود به موضوعات بكر در زمينه دفاع مقدس و اينكه «برخي مسئولان تفحص در قبال ساخت فيلم واكنش منفي نشان دادند»، هم تأكيد دارد: من چنين چيزي را بسيار بعيد مي‌دانم. شاهد استقبال ما از ساخت و توليد اين فيلم هم جناب آقاي ميرعلايي تهيه‌كننده فيلم است.

محدوديتي جز «تحريف» قائل نيستيم

سردارباقرزاده ادامه مي‌دهد: اين حرف‌ها درباره محدوديت‌ براي توليد آثار دفاع مقدس همه ساله به خصوص در ايام هفته دفاع مقدس، دربرخي رسانه‌ها و حتي صداوسيما مطرح مي‌شود و متأسفانه هيچ كدام در قبال اين انتقادات جوياي پاسخ ما نمي‌شوند.

وي خاطرنشان مي‌كند: ما براي فيلمسازي در عرصه دفاع مقدس هيچ محدوديتي جز «تحريف» قائل نيستيم. كمااينكه در برابر آلودگي‌ها و مشكلات اخلاقي هم صرفاً تذكر مي‌دهيم. اما بنياد در حوزه تاريخ جنگ بسيار حساس است و اگر در اين زمينه، تحريفي بخواهد صورت بگيرد هم فيلم را توقيف مي‌كنيم و هم سعي‌مان را مي‌‌كنيم تا اين فيلم اصلاً توليد نشود.

باقرزاده تأكيد مي‌كند: البته لازم به ذكر است كه چنين موردي را بصورت تعمدي تاكنون نداشته‌ايم و شما حتي يك مورد هم كارگرداني نمي‌يابيد كه با تحكم بنياد مواجه شده باشد.

رمان «دولت‌آبادي» هنوز به بنياد ارائه نشده‌است

رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در بخش پاياني گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره موضع بنياد نسبت به اثر در دست بررسي «محمود دولت‌آبادي» با موضوع دفاع مقدس، هم مي‌گويد: وزارت ارشاد بايد آثار مرتبط با اين سوژه را براي بازبيني در كميته بررسي به بنياد ارسال كند و تا امروز اين كتاب به دست ما نرسيده‌است.

باقرزاده درباره برخي اظهارنظرات پيرامون جلوگيري از انتشار اين كتاب تأكيد مي‌كند: از ديد ما هيچ مانعي براي انتشار چنين كتابي وجود ندارد.

وي مي‌افزايد: آقاي دولت‌آبادي، هم‌وطن ما هستند و باتوجه به اينكه ما از كليه آثاري كه در نقاط مختلف جهان، مطابق با ارزش‌هاي ما نوشته مي‌شوند حمايت مي‌كنيم پس اثر ايشان هم ازاين امر مستثني نخواهد بود.

سردار باقرزاده تأكيد مي‌كند: هر اثر و كتابي كه در جهت دفاع از حقوق و شئون ملت ايران باشد به طور قطع ما از آن حمايت و استقبال خواهيم كرد.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن