تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816821311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۳۵ حزب در آستانه ورود به عرصه سياسي استان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ۳۵ حزب در آستانه ورود به عرصه سياسي استان
قانون اساسي خط قرمز احزاب را مشخص كرده است
احزاب به عنوان يك سازمان اجتماعي كه داراي برنامه ها و اهداف بلندمدت است، مي توانند نقش موثري در مشاركت و حضور مردم در صحنه سياسي ايفا كنند؛ اما در حال حاضر در ايران احزاب و تشكل ها هنوز جايگاه واقعي خود را در افكار عمومي پيدا نكرده‌‌اند به طوري كه حتي فرهيختگان و تحصيل كرده ها نيز اعتقاد چنداني به آن ها ندارند. در همين راستا براي رونق بخشيدن به فعاليت هاي حزبي و تثبيت جايگاه احزاب در ايران بايد تلاش مضاعفي از سوي سازمان ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي، نخبگان سياسي و ديگر اقشار جامعه صورت پذيرد. به همين منظور به سراغ مديركل دفتر سياسي و انتخابات استانداري خراسان رضوي رفتيم و سوالات خود را درباره نقش و فعاليت هاي احزاب در استان مطرح كرديم.

قانون اساسي خط قرمز احزاب را مشخص كرده است
احزاب به عنوان يك سازمان اجتماعي كه داراي برنامه ها و اهداف بلندمدت است، مي توانند نقش موثري در مشاركت و حضور مردم در صحنه سياسي ايفا كنند؛ اما در حال حاضر در ايران احزاب و تشكل ها هنوز جايگاه واقعي خود را در افكار عمومي پيدا نكرده‌‌اند به طوري كه حتي فرهيختگان و تحصيل كرده ها نيز اعتقاد چنداني به آن ها ندارند. در همين راستا براي رونق بخشيدن به فعاليت هاي حزبي و تثبيت جايگاه احزاب در ايران بايد تلاش مضاعفي از سوي سازمان ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي، نخبگان سياسي و ديگر اقشار جامعه صورت پذيرد. به همين منظور به سراغ مديركل دفتر سياسي و انتخابات استانداري خراسان رضوي رفتيم و سوالات خود را درباره نقش و فعاليت هاي احزاب در استان مطرح كرديم. مديركل دفتر سياسي و انتخابات استانداري خراسان رضوي گفت: نگاه ما به فعاليت هاي سياسي بر مبناي آيات قرآن و تعاليم اسلامي است ما در اين دفتر نگاه برگرفته از ليبرال دموكراسي غربي نداريم.

محمد آصفي يزدي با اشاره به اين كه شرايط رسيدن به بلوغ سياسي در قرآن مطرح شده است، گفت: انسان مي تواند با كمك گرفتن از علم و مجهز شدن به حكمت و تقواي سياسي به اوج نظام سياسي برسد. مسلمانان با انجام كار تشكيلاتي بر اساس قرآن و مباني اسلامي مي توانند در عرصه هاي مختلف فرهنگي-سياسي به نتيجه مطلوب برسند. وي در ادامه با بيان قوانين تدوين شده مربوط به احزاب گفت: در چارچوب قانون اساسي يك بند به صورت مستقيم به حقوق احزاب اشاره كرده است؛ در همين راستا قانون احزاب و آيين نامه اجرايي احزاب تدوين شد كه در آن براي تشكل هاي سياسي، صنفي و تخصصي ساز و كارهايي طراحي شده است و تشكل ها مي توانند بر اساس آن درخواست مجوز كنند و در چارچوب مجوز صادر شده، اساسنامه و مرامنامه به فعاليت بپردازند.

رويكرد ما بر مبناي اعتماد متقابل است
آصفي يزدي، در رابطه با رويكرد دفتر سياسي استانداري خراسان رضوي با اشاره به فعاليت احزاب و تشكل هاي سياسي گفت: رويكرد كلي ما بر مبناي اعتماد متقابل است، هم از جانب احزاب اصول گرا و هم از جانب احزاب اصلاح طلب. ما معتقديم كه احزاب بايد در چارچوب قوانين و مقررات، آرمان هاي امام (ره) و انقلاب، بيانات مقام معظم رهبري و رسالتي كه قرآن كريم و فرهنگ سياسي اسلامي ما حكم مي كند، فعاليت كنند و به هيچ عنوان منكر ايفاي نقش احزاب نيستيم؛ بلكه معتقديم احزاب و تشكل هاي سياسي در عرصه فعاليت هاي سياسي و نظام مديريتي جمهوري اسلامي ايران تاثيرگذار هستند.

وي در ادامه با بيان اين كه قانون مند كردن فعاليت هاي احزاب و گروه هاي سياسي ملي سه و نيم سال گذشته در اولويت برنامه هاي دفتر سياسي استانداري بوده است، گفت: تمام سعي ما بر اين بود كه وظايفي كه در اين راستا برعهده ما گذاشته شده بود مانند برگزاري انتخابات احزاب، تكميل پرونده ها و درخواست مجوزها را به بهترين شكل انجام دهيم تا تمام گروه ها بتوانند در محيطي قانون مند به فعاليت بپردازند كه خدا را شكر توانسته ايم تا حدود زيادي به اين امر دست پيدا كنيم و ثمره آن اين بوده كه هيچ حزب و تشكلي در استان خراسان رضوي از ابتداي روي كار آمدن دولت نهم تعطيل نشده است.

استانداري اجازه تصميم گيري درباره تخلفات احزاب را ندارد
مدير كل دفتر سياسي و انتخابات استانداري با بيان اين موضوع كه رسيدگي به تخلفات احزاب در چارچوب وظايف استانداري نيست، گفت: استانداري ها در اين موضوع مسئوليت مستقيم ندارند و رسيدگي به تخلفات احزاب بر عهده كميسيون ماده ۱۰ احزاب در تهران است؛ اين كميسيون كه متشكل از اعضاي مجلس، وزارت كشور و دستگاه هاي قضايي است تذكر لازم را به احزاب مي دهد و ما به جز پي گيري مصوبات كميسيون وظيفه ديگري نداريم، به عنوان مثال به تازگي تذكري در خصوص جمعيت خدمت گزاران سازندگي از دبيرخانه كميسيون ماده۱۰ احزاب مبني بر اين كه جمعيت خدمت گزاران مجمع عمومي خود را تشكيل نداده است براي ما واصل شد كه برايشان فرستاديم و به غير از اين مسئوليت مستقل ديگري نداريم. وي همچنين با اشاره به خط قرمزهاي احزاب گفت: ما هيچ خط قرمزي را براي احزاب تعيين نكرده ايم و تنها خط قرمزهاي ما قانون اساسي، قانون احزاب، آيين نامه اجرايي، اساسنامه و مرامنامه احزاب است، زيرا زماني كه يك مرجع ذي صلاح يعني كميسيون ماده ۱۰ احزاب مجوز داده است، ديگر جايي براي اجتهاد شخصي افراد باقي نمي ماند.

۱۴ حزب مستقل استاني
آصفي در ادامه با تفكيك تشكل ها به ۳ دسته سياسي، صنفي و تخصصي بر مبناي كميسيون ماده ۱۰ احزاب گفت: هم اكنون ۱۴ حزب مستقل استاني، در خراسان رضوي فعاليت مي كند و ۳۰ حزب كشوري نيز در استان شعبه دارد كه استان خراسان رضوي در اين زمينه داراي مقام اول اعطاي شعبه در كشور است؛ البته با توجه به اين كه صدور مجوز براي شعبه احزاب در استان ها به استانداران تنفيذ اختيار شده است، فعاليت اين تعداد احزاب نشان دهنده رويكرد ما به احزاب و فعال بودن فضاي سياسي استان است. وي در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر ۳۵ درخواست جديد در دفتر سياسي و انتخابات استانداري در حال پي گيري است، گفت: اين درخواست ها در مرحله تشكيل و تكميل پرونده و صدور مجوز است كه گمان مي كنيم با ۴ يا ۵ مورد از اين درخواست ها در كميسيون ماده ۱۰ احزاب موافقت و مجوز آن ها صادر شده باشد كه هنوز به دست ما نرسيده است.

آصفي همچنين با اشاره به اين نكته كه تشكيل ۳۵ پرونده در سه و نيم سال گذشته در استان بي سابقه بوده است، گفت: در راستاي قانون مند كردن فعاليت هاي سياسي در استان باب گفت و گو را با برخي از مجموعه هاي سياسي كه در گذشته بدون مجوز فعاليت مي كردند، باز كرديم و با ترسيم اين نكته كه انقلاب اسلامي پس از ۳۰ سال، فعاليت هاي خارج از قانون را نمي پذيرد شرايط تشكيل پرونده را براي آن ها مهيا و به نوعي با تمامي مجموعه هاي سياسي در استان و مشهد ارتباط برقرار كرديم و آن ها را در چارچوب قانون قرار داديم كه اين دستاورد بزرگي براي ما و دولت نهم در استان خراسان است.

شرايط تشكيل حزب
مدير كل دفتر سياسي استانداري در پاسخ به اين سوال كه شرايط و ملزومات اوليه براي تشكيل حزب در استان چيست، گفت: ابتداي امر پس از مراجعه افراد براي تشكيل حزب مشاوره اي در اين رابطه با آن ها انجام مي شود، تا مطمئن شويم فرد به دنبال تشكيل يك تشكل سياسي با كاركردهاي سياسي است. سپس قانون احزاب و آيين نامه اجرايي احزاب و مدارك لازم براي ثبت نام كه در سايت استانداري خراسان رضوي نيز وجود دارد، به آن ها ارائه مي شود. پس از تكميل پرونده و رسيدن استعلامات از ۳ مرجع وزارت اطلاعات، دادستاني كشور، اطلاعات ناجا پرونده به كميسيون ماده ۱۰ احزاب ارسال مي شود تا در آن جا تصميم اتخاذ شود.

اتاق فكر در استانداري
آصفي با اشاره به اين كه دفتر سياسي و انتخابات استانداري طي ۳ سال گذشته اتاق هاي فكر را در حوزه هاي مختلف كاري تدوين كرده است، گفت: اين اتاق ها با حضور نخبگان دانشگاهي حوزوي و سياسي در ۴ حوزه انتخابات، اقوام و مذاهب، دانشگاه ها (با رويكرد دانشجويي)، احزاب و گروه هاي سياسي در حال فعاليت است كه وظيفه آن ها آسيب شناسي امور و ارائه طرح هاي قابل اجرا در زمينه هاي فرهنگي و سياسي است تا از اين طريق زمينه لازم براي بلوغ اجتماعي شهروندان و ايجاد يك جامعه خلاق و پويا فراهم شود. مدير كل دفتر سياسي و انتخابات خراسان رضوي با اشاره به قانون اساسي و نقش رسانه ها در ايجاد فرهنگ سياسي گفت: از آن جا كه بايد قانون اساسي را به عنوان يك ميثاق ملي جدي بگيريم و اجرايي شدن مفاد قانون اساسي را به صورت مطالبه اي ملي دربياوريم، رسانه ها مي توانند در اين امر نقش به سزايي داشته باشند. توقع جدي ما از رسانه ها اين است كه با فرهنگ سازي سياسي، احزاب را به سمت قانون گرايي سوق دهند و در اين رابطه نه تنها به ما بلكه به خودشان كه عضوي از اين مجموعه هستند، كمك كنند.
 يکشنبه 6 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن