تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798368625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سي سال سرافرازي/ مطبوعات فارس،پيشتازدررسانه هاي انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سي سال سرافرازي/ مطبوعات فارس،پيشتازدررسانه هاي انقلاب اسلامي
فرهنگي. اجتماعي. مطبوعات
شيراز - توسعه اقتصادي و فرهنگي به آگاه‌سازي افكار عمومي نياز دارد و مطبوعات محلي به عنوان رسانه اصلي مردمي يكي از بهترين ابزارها براي تنوير افكار عمومي و انتقال افتخارات نظام جمهوري اسلامي قلمداد مي‌شود كه مطبوعات استان فارس و شيراز در اين ميان جايگاهي رفيع دارند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ايرنا ، امروزه جامعه‌اي توسعه يافته تلقي مي شود كه بتواند در كنار شاخص‌هاي اقتصادي مانند افزايش درآمد سرانه ، افزايش توزيع ناخالص ملي و كاهش نرخ مرگ و مير بر معيار آموزش و اطلاعات نيز تاكيد كند.

كاركرد رسانه‌ها در همه عرصه‌ها انكارناپذير است، جرايد بخصوص روزنامه ها سودمندترين ، فراوان‌ترين و ارزان‌ترين وسيله براي بالا بردن سطح آگاهي افراد جامعه و مبارزه با جهل و بي‌خبري به شمار مي‌آيند.

با پذيرش اين موضوع كه توسعه، فرآيندي چندبعدي است و توسعه اقتصادي در اين ميان از برجستگي خاصي برخوردار است، تا جايي كه اين توسعه به عبارت دقيق تر صنعتي شدن به عنوان محور اصلي و موتور حركت هر گونه توسعه قلمداد شده، پژوهش‌هاي انديشمندان نشان مي‌دهد توسعه اقتصادي به پيش شرط اهرم هاي كمكي عوامل فرهنگي نيازمند است.

مطبوعات را بايد آموزشگاه اجتماعي و نهاد اساسي جامعه مدني دانست كه افكار و اعمال جامعه را بازيابي، سمت دهي و تحت كنترل قرار مي‌دهد و از سوي ديگر ملت را در نيل به ارزش‌هاي والاي ملي مدد رسانده و راه گشاي ترقي آن مي‌شود.

زماني كه نشريات به عنوان اولين رسانه ارتباط جمعي متولد شد، خبري از اينترنت، ماهواره و ديگر رسانه‌هاي ارتباط جمعي نبود اما امروز با وجود تمامي ابزارهاي پيشرفته رسانه‌اي و ارتباط جمعي ، نشريات و روزنامه ها همچنان جايگاه خود را به عنوان يك رسانه تعيين‌كننده در جوامع حفظ كرده اند.

اگر حضور هماهنگ و يكپارچه مردم در صحنه‌هاي سياسي و اجتماعي ، آشنايي با قانون و رعايت آنها و داشتن تفكر علمي در جامعه را نشانه بالا بودن سطح فرهنگ عمومي و آگاهي ملي بدانيم مي‌توان گفت اين دو با مطبوعات، كيفيت و تنوع آن ارتباط دارد.

وسايل ارتباطي جديد با گستردگي برد خود مي‌توانند نقش مهمي در ساخت - فرهنگ جمعي> داشته باشند.

تا پيش از همه گير شدن ارتباطات از طريق رسانه‌هاي همگاني، مدرسه تنها مكان تعليم و تربيت بود و معلم تنها سخنگو و شارح علم، كتاب نيز عمومي ترين وسيله اطلاع از دانش بشري به شمار مي‌آمد.

بعد از مدرسه، در مقام دوم، خانواده جاي داشت كه در آنجا نيز روابط محدود ، حاكميت اخلاقيات و فرمانبرداري و تمكين از بزرگان نقش اساسي داشت اكنون رسانه‌هاي همگاني، به دليل تنوع زياد، در برگرفتن تمام اقشار جامعه، نفوذ در كوچكترين واحدهاي اجتماعي و قابل استفاده بودن در هر زمان، آن وضعيت پيشين را بر هم زده و اثرگذارترين وسيله در جوامع محسوب مي‌شوند.

مطبوعات آئينه حقايق در روريدادهاي جامعه هستند كه خواسته‌ها و اميال جامعه را منعكس مي‌كنند.

اگر شيوه ارتباطات و اطلاع رساني دولت هخامنشيان را روزنامه نگاري ندانيم باز هم فارسي‌ها و شيرازي‌ها اولين افراد كشورمان بودند كه به اهميت اطلاع رساني مكتوب پي برده و در راه گسترش فرهنگ از طريق چاپ و نشريات در داخل و خارج كشور تلاش كردند.

روزنامه نگاري فارس، زادگان پيشينه ديرينه تري از چاپ و نشر مطبوعات فارس دارد چهل و سه سال قبل از انتشار مطبوعات در ايران و هفتاد و هشت سال پيش از نشر اولين روزنامه شيراز، يك شيرازي نخستين نشريه ارمني جهان را در مدرس هند منتشر كرد بنابراين اولين تلاش فارسي‌ها در ‪ ۲۱۴‬سال قبل به انتشار اولين كار مطبوعاتي ايران در خارج از كشور و اولين روزنامه ارمني جهان منجر شد.

حضور فرهيختگان فارس در حوزه مطبوعات كه سابقه ي ديرينه‌اي دارد تا چاپ اولين روزنامه فارسي زبان با هويت كاملا ايراني حاصل تلاش سه نفر از فارسي ها بود.

مطبوعات در ايران به وسيله دو برادر فارسي به نام‌هاي ميرزا محمد صالح شيرازي و محمد جعفر اديب شيرازي بنياد گرفت كه به همراه ميرزا اسدالله باسمه چي كه او نيز فارسي بود مثلث نشر اولين نشريه ادواري چاپي در ايران را تشكيل دادند.

با اين وجود، كاغذ اخبار توسط فارسي‌ها متولد شد تا آغاز راهي سخت و دشوار اما زيبا و پر شكوه در جريان فرهنگي ايران باشد.

در نخستين عمر مطبوعات در ايران شماري از اهالي فارس نه تنها بنيانگذار نخستين ادواري چاپي در ايران شدند بلكه اولين مدير روزنامه، اولين سردبير ، اولين چاپگر روزنامه ايران فارسي و در انتشار اولين نشريه مصور، اولين نشريه ادبي و اولين نشريه آموزشگاهي ايران سهم عمده‌اي داشتند.

بنابراين اهالي فارس سهم ويژه‌اي در بنيانگذاري ، گردانندگي و نويسندگي مطبوعات در سرآغاز عمر روزنامه نگاري در ايران دارند.

در‪ ۲۰‬اوت ‪ ۱۸۷۲‬ميلادي مصادف با يك شنبه ‪ ۲۰‬جمادي الثاني ‪ ۱۲۸۹‬قمري اولين شماره روزنامه فارس به دست ميرزا تقي خان كاشاني درشيراز چاپ و توزيع شد و شيراز بهد از تهران و تبريز سومين شهري بود كه داراي رونامه شد.

مطبوعات فارس از سال‌هاي ‪ ۱۳۲۰‬تا‪ ۱۳۵۷‬دوران ‪ ۳۷‬ساله سلطنت محمد رضا پهلوي روزها و سال‌هاي پر فراز و نشيب را طي كرد گاهي شرايط موجود باعث شكوفايي مطبوعات و گاهي نفس‌ها در سينه حبس مي‌شد.

از سال ‪ ۳۲‬ركودي مانند اواخر دوره رضا شاه بر پهنه مطبوعات فارس حاكم شد كه تا سال ‪ ۵۷‬ادامه داشت و تنها دانشگاه شيراز بعد از دانشگاه پهلوي حوزه مطبوعات فارس را هدايت مي‌كرد كه در حقيقت از سال ‪ ۳۲‬هيچ روزنامه‌اي كه بتواند شاخص و بدون وابستگي باشد وجود نداشت.

در دوران حكومت محمدرضا پهلوي بيش از ‪ ۱۰۰‬نفر از روزنامه نگاران فارس با بيش از ‪ ۱۴۰‬نشريه چاپ خارج از فارس با عناوين صاحب امتياز، مدير و يا سردبير همكاري داشتند.

انقلاب اسلامي پايه‌هاي تخت پادشاهي ‪ ۲۵۰۰‬ساله ايران را به لرزه در آورد و ستون كاخ‌ها را فرو ريخت تا جمهوري اسلامي ايران شكل بگيرد.

در اين دوران ديگر جاي افراط و تفريط نبود و حضور مطبوعات در ابتداي انقلاب با وجودي كه روزنامه‌هاي قبل از انقلاب تعطيل شده بودند سيري طبيعي را مي‌گذراند.

در مهرماه سال ‪ ۵۸‬روزنامه خبر جنوب فعاليت مطبوعاتي خود را با مديريت حسين واحدي پور در شيراز آغار كرد و عليرغم وجود مشكلات توانست موانع را بردارد و بدون تعطيلي تا امروز منتشر شده و به تنهايي تا سال ‪ ۷۴‬بار رسالت مطبوعاتي را در فارس به دوش بكشد.

بعد از روزنامه خبر جنوب به ترتيب روزنامه‌هاي عصر مردم‪۱۳۷۴‬با مديريت محمد عسلي، نيم نگاه ‪۱۳۷۶‬با مديريت محمدحسين شفاعتيان، سبحان ‪۱۳۷۳‬با مديريت محمد علي حياتي، افسانه ‪ ۱۳۸۲‬با مديريت پيمان بهادري و تحليل روز ‪ ۱۳۸۵‬با مديريت محمود كشاورز به صورت روزانه وارد بازار مطبوعات شيراز شدند كه امروزه شيراز با شش روزنامه روزانه حرف اول روزنامه نگاري را در ايران مي‌زند.

غير از شش روزنامه حدود ‪ ۶۷‬هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و گاهنامه در فارس چاپ و منتشر مي‌شوند و تا قبل از دستور دولت در مورد حذف خبرنامه هاي ادارات دولتي حدود ‪ ۹۰‬نشريه داخلي چاپ و توزيع مي‌شد.

نشريات تخصصي در حوزه مطبوعات فارس عملكردي مثبت و جايگاه مهمي دارند كه از جمله آنان مي‌توان به هفته نامه دلگشا، فصلنامه كلك ديرين، ماهنامه عصر پنجشنبه، ماهنامه پسين دهكويه، فصلنامه فرهنگ فارس، فصلنامه دانشجو و پژوهش، فصلنامه علوم بهداشتي، فصلنامه تحقيقات پزشكي، دو فصلنامه تحقيقات دام پزشكي، فصلنامه علوم پژشكي، فصلنامه مجله دندانپزشكي، فصلنامه فرهنگ نامه فارس، فصلنامه صنعت و مطبوعات، فصلنامه عصر الكترونيك و فصلنامه فيروز نام برد.

شهرستان‌ها نيز از اولين سال‌هاي انقلاب به انتشار نشريات گوناگون پرداختند كه لار، لامرد و اوز با پنج نشريه پيشتاز شهرستان‌هاي فارس هستند و كازرون چهار نشريه، فيروزآباد و مرودشت سه نشريه، جهرم دو نشريه و شهرستان‌هاي داراب، ني ريز، زرقان، آباده، استهبان، نورآبادممسني، اقليد و خنج هركدام يك نشريه را منتشر مي‌كنند.

از اين رو در استان فارس كه نخستين استان از نظر تعداد روزنامه‌هاي محلي است نقش مطبوعات و رسانه به خوبي احساس مي‌شود.

مطبوعات انتشار يافته در استان فارس با كاركردهاي خود زمينه‌هاي توسعه اين استان را فراهم كرده‌اند به طوري كه بالا بودن سطح فرهنگ عمومي، تنوع سليقه، روي آوردن مردم به مطالعه انواع نشريات و خبر داشتن از آخرين اخبار و اطلاعات جهان و ايران در اين استان را مي‌توان نشان از توسعه يافتگي و رونق فرهنگي اين استان در دوران بعد از انقلاب عنوان كرد.

بسياري از كارشناسان عرصه رسانه بر اين عقيده‌اند كه روزنامه‌هاي محلي و روزنامه نگاري در استان فارس از نظر كمي، غني است و اميد به پيشرفت رسانه ها در اين استان روز به روز است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره رشد مطبوعات در فارس در دوران انقلاب اسلامي گفت: استان فارس از نظر كمي در سطح قابل توجهي قرار دارد و از نظر تعداد روزنامه، هفته نامه ، سالنامه و فصلنامه نيز رشد چشمگيري در دوران جمهوري اسلامي داشته است كه قابل قبول و ستايش است.

دكتر منصور طبيعي افزود: براي رشد و توسعه مطبوعات در استان بايد در عرصه عناصر مطبوعاتي تلاش بيشتري شود كه افتتاح دانشكده خبر در استان فارس گام بلند و بزرگي در رسيدن به اين امر است.

وي اضافه كرد: تشكل‌هاي مطبوعاتي از جمله انجمن صنفي مطبوعات و خانه مطبوعات فارس نيز به رغم وجود مشكلات در جهت اهداف و سامان يافتگي جامعه مطبوعاتي استان فارس در شيراز فعال هستند.

طبيعي ادامه داد: استان فارس از جمله استان‌هاي پويا و فعال در زمينه رسانه‌هاي ديجيتالي، مكتوب و غير مكتوب در كشور است.

در هر حال سي سالگي انقلاب اسلامي در استان فارس ياد اور رشد و تعالي عرصه هاي مختلف از جمله عرصه فرهنگ مكتوب است كه روزنامه‌ها ي استان فارس نقشي فراگير و غير قابل انكار در توسعه فرهنگي و فرهنگ مكتوب داشته اند.
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن