تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813115032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اوباما سوگند خورد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اوباما سوگند خورد
اوباما با آگاهي از موج ايجاد شده در آمريكا و به ستوه آمدن مردم اين كشور از سياستهاي داخلي و خارجي جاري از سوي دولت كشورشان شعار تغيير را سر داد و توانست بر موج ايجاد شده در آمريكا سوار شود اما آيا در عمل به وعده خود موفق خواهد بود؟
رئيس جمهور جديد آمريكا از لحظاتي قبل با شركت در مراسم تحليف در كاخ سفيد رسما مسئول اول اداره كشوري شد كه ادعاي ابرقدرتي دارد اما آيا به راستي او در اين راه پشتگرمي ديگري به جز شعار "تغيير" دارد؟

به گزارش خبرگزاري مهر، "باراك اوباما" لحظاتي قبل به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهور آمريكا در ميان تدابير شديد امنيتي سوگند خورد تا كار خود را براي آنچه كه مردم كشورش و جهان از او انتظار دارند يعني "تغيير" در سياستهاي جاري كاخ سفيد انجام دهد اما آيا مي توان به تحقق اين شعار اميد بست؟

"باراك اوباما" درحالي از امروز رياست جمهوري آمريكا را از جرج بوش تحويل گرفت كه رقابتهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور از سال 2007 آغاز شد و در سال گذشته ميلادي به اوج خود رسيد رقابتي كه به دليل دارا بودن قوانين خاص خود همچون رقابتهاي درون حزبي و الكتورال كالج گاه بسيار طولاني بوده و انرژي زيادي را از نامزدهاي انتخاباتي و همينطور از مردم آمريكا تلف مي كند.

اوباما براي رسيدن به اين پست ابتدا رقيب سرسخت هم حزبي خود يعني"هيلاري كلينتون" بانوي اول سابق آمريكا را از پيش رو برداشت و بعد به مصاف"جان مك كين" يكي ازكهنه سربازان آمريكايي رفت و توانست در انتخابات 4 نوامبر به پيروزي برسد. بدون شك يكي ازمهمترين عوامل تاثيرگذار در پيروزي باراك اوباما در رقابتهاي طولاني مدت رياست جمهوري آمريكا انتخاب شعار تغيير از سوي او بود.

اوباما با آگاهي از موج ايجاد شده در آمريكا و به ستوه آمدن مردم اين كشور از سياستهاي داخلي و خارجي جاري از سوي دولت كشورشان شعار تغيير را سر داد و توانست بر موج ايجاد شده در آمريكا سوار شود اما آيا در عمل به وعده خود موفق خواهد بود؟

نگاهي به زندگي اوباما

باراك حسين اوباما، ۴ اوت 1961 در ايالت هاوايي از پدري كنيايي و سياهپوست و مادري سفيدپوست اهل ويچيتا ايالت كانزاس متولد شد، اما زماني گذشت و بالاخره اين ازدواج منجر به جدايي شد. وقتي كه باراك شش ساله بود، مادرش با مردي اندونزيايي ازدواج كرد و خانواده وي راهي جاكارتا شدند.

بعدها باراك اوباما براي تحصيل بيشتر و زندگي با پدربزرگ و مادربزرگش به هاوايي بازگشت.

وي در ۱۹۸۳، ليسانس علوم سياسي با گرايش روابط بين‌الملل را از دانشگاه كلمبيا گرفت و پس از آن به شيكاگو نقل مكان كرد. در سال ۱۹۸۸ پس از چند سال كار در شيكاگو وارد دانشكده حقوق دانشگاه هاروارد شد. اوباما خيلي زود دكتراي حقوق خود را از دانشگاه هاروارد با كسب درجه ممتاز دريافت كرد.

وي پس از هاروارد به شيكاگو بازگشت و به عنوان يك وكيل حقوق مدني مشغول فعاليت و عضو هيأت علمي دانشكده حقوق دانشگاه شيكاگو شد.اوباما در ژانويه ۲۰۰۵ به عنوان پنجمين آفريقايي تبار به سنا راه پيدا كرد.

اوباما در فوريه سال ۲۰۰۷ در ايالت ايلينوي در يك سخنراني اعلام كرد نامزد انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۸ خواهد شد و بالاخره توانست در انتخابات بر مك كين جمهوريخواه پيروز شود، اوباما در انجام مسئوليت خود با چالشهايي روبرو است كه اين چالشها را مي توان در دو بعد داخلي و خارجي بررسي كرد.

الف: چالشهاي داخلي پيش روي اوباما

- اقتصاد رو به زوال آمريكا

مهمترين مسئله داخلي كه اوباما در بدو ورود به كاخ سفيد با آن مواجه است وضعيت وخيم اقتصادي اين كشور است. اقتصاد آمريكا كه زماني به عنوان موتور اقتصاد جهان معروف بود اكنون به گونه اي بيمار شده كه هر روز يكي از شركتهاي مهم آن اعلام ورشكستگي كرده و يا براي فرار از ورشكستگي اقدام به اخراج بخش قابل توجهي از كاركنان خود مي كند كه همين امر موجب بروز چالش ديگري به نام افزايش نرخ بيكاري در آمريكا مي شود كه پيامدهاي بسيار زيادي را براي دولت نوپاي اوباما ايجاد مي كند.

- امنيت ملي

مسئله امنيت ملي آمريكا موردي است كه اهميت بسيار زيادي را براي مردم اين كشور دارد و مقامات آمريكا بويژه دولت جرج بوش با آگاهي از اين مسئله گاه از آن سوء استفاده كرده و با اتكا به مسئله امنيت ملي اهداف خود را به نتيجه مي رساندند كه بهترين نمونه از اين موارد جاسوسي از شهروندان و حتي مقامات آمريكايي، شنود مكالمات و حتي بازبيني نامه هاي خطي و الكترونيكي آنها و استفاده از شيوه هاي دردناك شكنجه از مواردي بود كه با اتكا به مسئله امنيت ملي براي دولت بوش محقق شد و حال كه اوباما كار خود را در كاخ سفيد اغاز مي كند مسئول مستقيم حفظ امنيت ملي آمريكا مي شود اما او پيش از آغاز اين كار وعده بسته شدن زندان گوانتانامو را داده، محلي كه بوش آن را براي حفظ امنيت ملي آمريكا داير كرده بود. اما اين وعده اوباما پيش از عملي شدن با مشكلاتي مواجه شده و امكان تحقق آن را در هاله اي ازابهام قرار داده است.

ب- چالشهاي خارجي

- مسئله خاورميانه

مسئله خاورميانه يا به عبارت دقيقتر روند سازش، بدون شك بيشترين توان دستگاه سياست خارجي اوباما را به خود اختصاص مي دهد. آمريكا به دليل منافعي كه در منطقه داشته و به دليل همراهي بيش از حد با رژيم صهيونيستي به شدت به دنبال سازش ميان اين دو گروه است اما بحران اخير در غزه و كشتار مردم بيگناه غزه به دست صهيونيستها در جنايات 22 روزه آنها عاملي شد تا ترديدها درباره كارآيي دولت اوباما براي آوردن صلح در منطقه و ايجاد تغيير در سياستهاي آمريكا در خاورميانه افزايش بيابد.

- جنگ افغانستان

افغانستان و جنگ با تروريسم در اين كشور نيز يكي از چالشهاي خارجي پيش روي اوباما خواهد بود. اين رئيس جمهور سياهپوست پيش از آغاز رياست جمهوري خود وعده داده بود كه توان اصلي خود را بر روي به نتيجه رساندن جنگ افغانستان و حاكم كردن آرامش و ثبات در اين كشور خواهد كرد اما اين در حالي است كه افغانستان در سال گذشته ميلادي يكي از خونين بار ترين سالهاي خود را تجربه كرد و شمار قربانيان نظاميان خارجي در اين كشور درمبارزه با طالبان رشد چشمگيري يافت و حتي احتمال بازگشت دوباره طالبان به قدرت را در ذهنها تداعي كرد.

اوباما براي موفقيت در افغانستان بايد به جنگ مشكلاتي چون راضي كردن هم پيمانان آمريكا در ناتو براي اعزام بيشتر نيروها به افغانستان، مقابله جدي با كشت و توليد مواد مخدر دراين كشور وهمچنين حاكم كردن نظم در مرز مشترك افغانستان و پاكستان برود مواردي كه ممكن است حل كردن آنها چندين سال طول بكشد.

- موضوع هسته اي ايران

بدون شك مهمترين موضوع در سياست خارجي آتي آمريكا برنامه هسته اي ايران و چگونگي تعامل با تهران خواهد بود مسئله اي كه حتي پيش از جدي شدن نامزدي او در انتخابات رياست جمهوري از اهميت ويژه اي برخوردار بود و اوباما با وعده تغيير در سياستهاي جاري آمريكا وهمچنين انجام مذاكرات مستقيم با تهران را داده است و در اين راه اغلب كارشناسان مسائل بين المللي در تحليلهاي متعدد به طور متفق القول به اين نكته اشاره كردند كه ديگر با توسل به زور و تهديد نمي توان در برابر ايران به نتيجه رسيد و بهتر آن است كه اوباما سياست تهديد بوش را كنار بگذارد و با رسميت شناختن جايگاه ايران در شرايطي مساوي با تهران وارد مذاكره شود.

-پرونده هسته اي كره شمالي

كره شمالي نيز به دليل فعاليت هاي هسته اي خود همچنان به عنوان يك چالش براي آمريكا محسوب مي شود. هر چند مذاكراتي در قالب مذاكرات شش جانبه براي حل پرونده هسته اي كره شمالي در جريان است اما انجام كارشكني هاي متعدد از به نتيجه رسيدن آن جلوگيري مي كند.

- سپر موشكي

برنامه آمريكا براي استقرار سپر موشكي در اروپاي شرقي و مخالفت روسيه با آن نيز يكي ديگر از چالشهاي پيش روي اوباما در بخش بين الملل است. اين چالش از سال 2007 آغاز و همچنان ادامه دارد و دليلي شده براي جنگ قدرت ميان واشنگتن و روسيه هر چند كه اخبار تائيد نشده حكايت از احتمال صرف نظر اوباما از اجراي اين برنامه دارد اما به وقوع پيوستن آن بدون شك چالشهايي را در داخل آمريكا و حتي در ميان همپيمانان آمريكا ايجاد خواهد كرد.

دست آخر آنكه با توجه به شرايط موجود و انتخابهاي انجام شده در تيم انتقالي باراك اوباما كمتر مي توان به تحقق شعار تغيير در دولت اوباما اميدوار بود و مي توان گفت كه اين عبارت فقط شعاري بوده تا اوباما را به كاخ سفيد برساند و اكنون ديگر زمان استفاده آن به سر آمده و نمي توان انتظار تغيير چشمگيري در سياستهاي دولت اوباما در مقايسه با بوش داشت.
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن