تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817222200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير‌‏علوم،تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات: نگراني از چند صدايي، دانشگاه را به يك نهاد امنيتي تبديل مي‌‏كنددانشجويان و تشكل‌‏ها به حاشيه رفته‌‏اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: وزير‌‏علوم،تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات: نگراني از چند صدايي، دانشگاه را به يك نهاد امنيتي تبديل مي‌‏كنددانشجويان و تشكل‌‏ها به حاشيه رفته‌‏اند


تهران- خبرگزاري كار ايران
وزير‌‏علوم تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار ايلنا به تحليل خود از شرايط فعلي دانشگاه‌‏ها در كشور پرداخت و با تاكيد بر اينكه مهمترين بحث در دانشگاه‌‏ها پرداختن به علم، توسعه علمي و تربيت دانشجو است، اظهار داشت: آن‌‏چه كه بايد نسبت به آن نگران بود، اين است كه آيا دانشگاه‌‏ها نقش خود را در توسعه علمي كشور ايفا مي‌‏كنند يا خير، و اين‌‏كه آيا اعضاي هيات علمي انگيزه كافي را براي خدمت دارند؟

تلاش دولت اصلاحات‌‏ پررنگ‌‏ كردن نقش هيات‌‏هاي علمي در دانشگاه‌‏ها بود
جعفر‌‏توفيقي در گفت‌‏وگو با خبرنگار ايلنا، با تاكيد بر اين‌‏كه تلاش دولت اصلاحات‌‏ پررنگ‌‏ كردن نقش هيات‌‏هاي علمي در دانشگاه‌‏ها بود، تصريح كرد: دغدغه دولت اصلاحات اين بود كه اعضاي هيات علمي را هر چه بيشتر در مسائل دانشگاه‌‏ها درگير كند؛ چرا كه معتقد بوديم وقتي حضور آنها پررنگ باشد قطعا تاثيرگذار نيز خواهد بود به همين علت مجموعه سياست‌‏هايي كه از سوي وزارت علوم كه در آن زمان دنبال مي‌‏شد اين بود كه بسياري از اختيارات خود را به دانشگاه‌‏ها واگذار كند و در واقع دانشگاه‌‏ها بايد احساس مسووليت بيشتر و دقت بيشتري را به مسائل دانشگاه اختصاص دهند.
حضور پررنگ هيات علمي در دانشگاه‌‏ها سبب افزايش ارتقاي اين قشر مي‌‏شود
وزير‌‏علوم تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات با تاكيد بر اين‌‏كه حضور پررنگ هيات علمي در دانشگاه‌‏ها سبب افزايش ارتقاي اين قشر مي‌‏شود،تصريح كرد: مجموعه اقدامات دولت اصلاحات در اين زمينه بسيار گسترده بود كه برجسته‌‏ترين آن در ماده 49 قانون برنامه چهارم نمود پيدا كرد و بر اساس اين ماده دانشگاه‌‏ها در حوزه مسائل مالي، اداري، استخدامي تشكيلاتي و آموزش‌‏و‌‏پرورش اختيارات كامل پيدا كردند و هيات امناي دانشگاه‌‏ها سياست‌‏گذار و تصميم‌‏گير شدند و وزارت علوم نيز به عنوان ناظر عمل مي‌‏كنند.
تقويت نقش وزارت علوم در امور تصدي‌‏گري اجرايي و آموزش عالي، نگران‌‏كننده است
توفيقي با ابراز نگراني از تغيير اين شيوه در شرايط فعلي دانشگاه‌‏ها، گفت: آن‌‏چه‌‏‌‏ كه به نظر من نگران‌‏كنده است به حاشيه رانده شدن هيات علمي دانشگا‌‏ه‌‏ها و برعكس، تقويت شدن نقش وزارت علوم به عنوان نهادي از دولت در امور تصدي‌‏گري اجرايي و آموزش عالي است و امروز متاسفانه تصميماتي كه در اين زمينه گرفته مي‌‏شود در جهت ماده 49 قانون برنامه چهارم و با هدف تقويت جايگاه علمي دانشگاه‌‏ها نيست ‌‏و اين نگراني وجود دارد كه مسووليت‌‏ها از دانشگاه‌‏ها گرفته شود.
بايد در مسائل آموزش عالي به برنامه چهارم توسعه برگرديم
وي با بيان اين‌‏كه وقتي هيات علمي به حاشيه رانده شوند آنها عمدتا درگير همكاري با نهادهاي بيرون از دانشگاه‌‏ها هستند و عملا براي مسائل دانشگاه‌‏ها وقت نمي‌‏گذارند، گفت: بايد در مسائل آموزش عالي به برنامه چهارم توسعه برگرديم چرا كه از اين راه مي‌‏توانيم در ابعاد مختلف مديريتي آموزشي پژوهشي توسعه علمي و تكنولوژي بهترين مسير ممكن را طي كنيم.
وي با بيان اين كه در قانون برنامه چهارم توسعه وزارت علوم به عنوان نهاد متولي توسعه علمي كشور مطرح بوده است، خاطرنشان كرد: در اين قانون جايگاه وزارت علوم به عنوان نهاد سياست‌‏گذار و برنامه‌‏ريز كلان در توسعه علمي كشور مطرح است.
توفيقي ادامه داد: تا آن زمان نهادهاي ديگري در بحث توسعه علمي كشور نقش بازي مي‌‏كردند و مقداري ناهماهنگي‌‏ها كه وجود داشت سبب شد بسياري از انرژي‌‏ها هدر رود و اين مساله منجر به تشكيل شوراي عالي علوم تحقيقات و فن‌‏آوري شد با اين هدف كه برنامه‌‏ريزي و توسعه علمي فرابخشي باشد و همه در آن مشاركت داشته باشند تا براي حل مشكلات ‌‏دانشگاه‌‏ها با يكپارچگي بيشتري برنامه‌‏ريزي شود.
وزير علوم تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات تصريح كرد: در حال حاضر شاهد تداخل وظايف در وزارت علوم هستيم و كارهاي موازي در وزارت علوم با ديگر نهادها در حال انجام است و اين‌‏كه عملا معلوم نيست چه كسي بايد براي توسعه علمي كشور پاسخگو باشد نگران‌‏كننده است.
وي با تاكيد بر اين‌‏كه برنامه سوم و چهارم توسعه با استفاده از تجربيات گذشته و با هدف انسجام و يكپارچگي نوشته شده است، اظهار داشت: در شرايط فعلي بايد نگران اين باشيم كه ممكن است اين انسجام و يكپارچگي از بين برود.
توفيقي توسعه پارك‌‏ها و مركز رشد را از ديگر نقاط قوت و برنامه چهارم توسعه دانست و گفت: اين مراكز به عنوان حلقه واسطي بين دانشگاه و صنعت براي توسعه كارآفريني و توسعه تكنولوژي در نظر گرفته شده بود كه اين كار در دولت اصلاحات شروع شد و حركت‌‏هاي خوبي هم انجام شد و در برنامه چهارم توسعه تا حدي پيش رفت كه اجازه داده شد پارك‌‏ها و مراكز رشد براي سهولت فعاليت و همكاري‌‏ها از اختيارات مناطق آزاد استفاده كنند.
وي در عين حال تصريح كرد: متاسفانه امروز شاهد هستيم اين حركت‌‏ها كندتر شده و شتاب لازم همچون گذشته در اين مورد وجود ندارد.
امروز شاهد گسترش انفجاري دانشگاه‌‏هاي دولتي هستيم
وزير علوم تحقيقات و فن‌‏آوري كيفيت آموزش عالي را يكي از اهداف برنامه چهارم توسعه برشمرد و گفت: در دولت اصلاحات بر‌‏همزماني شاخص‌‏هاي كمي و كيفي آموزش عالي تاكيد مي شد تا موازنه‌‏اي بين توسعه كمي و كيفي آموزش عالي كشور به وجود آيد. ولي امروز احساس مي‌‏شود كه رشد بي‌‏رويه كميت را در گسترش آموزش عالي داريم و گاهي در دانشگاه‌‏ها مي‌‏بينيم كه ظرفيت‌‏ها تا 100 درصد هم از طرف سازمان سنجش اضافه مي‌‏شود.
وي ادامه داد: امروز شاهد گسترش انفجاري دانشگاه‌‏هاي دولتي هستيم هر چند كه توسعه آن جز برنامه‌‏ها بوده است، ولي بايد مراقب باشيم اين توسعه همگام با تخصيص امكانات و توسعه زيرساخت‌‏ها باشد. ازسوي ديگر شاهد افزايش آمار بخش موسسات غيردولتي و غيرانتفاعي‌‏ به 400 موسسه از سال 84 هستيم كه متاسفانه بسياري از اين موسسات به دليل نداشتن امكانات در شرف تعطيلي هستند.
توفيقي با بيان اين‌‏كه در برنامه چهارم توسعه مقرر شد كه سهم تحقيق و توسعه به حدود 2 درصد برسد، تصريح كرد: با اين‌‏كه بايد اين آمار در سال 88 به حدود 5/1 درصد مي‌‏رسيد، ولي متاسفانه هيچ پيشرفتي حاصل نشده است كه اين مساله نشان مي‌‏دهد كه اعتبارات تحقيق كه‌‏ مي‌‏توانست منجر به بازسازي آزمايشگاه‌‏ها و تجهيز آن‌‏ها شود، به كار گرفته نشده است و پيشرفت قابل ملاحظه‌‏اي در اين مورد نداريم.
بايد فضاي امني براي فعاليت‌‏هاي دانشجويان ايجاد شود
وزير علوم تحقيقات و فن‌‏آوري دولت اصلاحات با تاكيد بر اين‌‏كه از طريق ايجاد فضاي بانشاط و پرشور در دانشگاه‌‏ها، افزايش كيفيت علمي دانشگاه‌‏ها را شاهد خواهيم بود، تصريح كرد: پس از پايان دولت اصلاحات نگران به حاشيه رفتن دانشجويان بوديم. معتقديم اين به حاشيه رفتن انگيزه فعاليت‌‏هاي علمي و آموزشي را از دانشجويان مي‌‏گيرد.
وي ادامه داد: معتقد بوديم دانشجو بايد با حضور در عرصه‌‏هاي مختلف مسووليت قبول كند، با فعاليت‌‏هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي آشنا شود تا از طريق كسب مهارت وقتي وارد جامعه مي‌‏شود يك انسان صرفا علمي نباشد، بلكه انساني باشد كه هم تخصص دارد و هم مهارت كارآفريني و برنامه‌‏ريزي . توانائي كارگروهي دارد و قدرت درك كافي از مسائل سياسي اجتماعي فرهنگي را نيز دارا است.
شاهد فضاي پرشوري در دانشگاه نيستيم
توفيقي تاكيد كرد: البته در نقطه مقابل بايد فضاي امني براي فعاليت‌‏هاي دانشجويان ايجاد شود تا دانشجو نگران فعاليت نباشد. در دولت اصلاحات همواره بر اين نكته تاكيد مي‌‏شد كه دانشجو عنصري انتقادي است و روحيه آرمان‌‏خواهي دارد و با انتقاد از وضع فعلي خواهان وضعيت بهتري است، بنابراين بايد پذيرفت توسعه تشكل‌‏ها مساوي است با توسعه فضاي انتقادي و فضاي چالشي دردانشگاه‌‏ها.
وي با تاكيد بر اين‌‏كه فضاي انتقادي در دانشگاه‌‏ها، شرايط را براي انجام وظايف اصلي آن‌‏ها آماده مي‌‏كند، خاطرنشان كرد: يكي از نگراني‌‏هاي فعلي ما اين است كه خيلي صدايي از دانشگاه‌‏ها بلند نمي‌‏شود، همان‌‏طوري كه پيش‌‏بيني مي‌‏شد دانشجويان و تشكل‌‏ها به حاشيه رفتند و شاهد فضاي پرشوري در دانشگاه نيستيم.
وزير علوم تحقيقات و فن‌‏آوري در دولت اصلاحات با بيان اين‌‏كه در دولت آقاي خاتمي هم‌‏فكري خوبي از شخص رئيس‌‏جمهور گرفته تا معاون اول و ساير وزرا در امر آموزش عالي وجود داشت ،تصريح كرد: اين مساله يك مزيت براي دولت اصلاحات بود خاطرم هست در بحث توسعه علمي و تحولات وزارت علوم هم شخص رئيس‌‏جمهور و هم آقاي دكتر عارف با شخصيت‌‏هاي علمي و تجربيات مديريتي كه در كشور داشتند، نقش كليدي را در اين زمينه بازي كردند و شاهد تصويب چندين مصوبه جدي دراين مورد بوديم.
القاي هر گونه نگراني، اضطراب و نگاه امنيتي به دانشگاه آن را از كاركرد خود مي‌‏اندازد
توفيقي در مورد وجود نگاه‌‏هاي امنيتي بر دانشگاه‌‏ نيز گفت: بايد دانشگاه و دانشجو را خوب شناخت و اگر اين شناخت درست حاصل نشود نمي‌‏توانيم درست آن را مديريت كنيم. مديريت‌‏هاي ما نمي‌‏تواند دانشگاه را در جهت انجام وظايف خود هدايت كنند.
وي با بيان اين‌‏كه يكي از ويژگي‌‏هاي اساسي دانشگاه اين است كه بايد در آن آزادي انديشه فكر و بحث وجود داشته باشد، تصريح كرد: القاي هر گونه نگراني، اضطراب و نگاه امنيتي به دانشگاه آن را از كاركرد خود مي‌‏اندازد و اين‌‏كه رئيس يك دانشگاه بداند كه چه نهادي را هدايت مي‌‏كند بسيار حائز اهميت است. هر چه‌‏قدر فضاي دانشگاه بازتر باشد اين نهاد بهتر مي‌‏تواند به وظيفه اصلي خود كه همان توسعه علمي برسد.
وزير علوم تحقيقات و فن‌‏آوري در دولت اصلاحات با تصريح اين‌‏كه در دنيا آزادي علمي و استقلال دانشگاه‌‏ها همواره مورد تاكيد بوده است ،خاطرنشان كرد: دانشگاه بايد از هر گونه قيد و بند آزاد باشد تا بتواند باحركتي سريع به اهداف خود برسد. آزادي علمي يعني اين‌‏كه محقق و صاحب‌‏نظر بايد از هر اضطراب آزاد باشد تا راحت بتواند فكر كند، نظر دهد و علم را توسعه دهد.
سكوت فعلي دانشگاه­ها حاكي از تضمين شرايط ايمن براي كشور در آينده نخواهد بود
توفيقي تاكيد كرد: اين‌‏كه نگران چند صدايي در دانشگاه و مطرح شدن نقد در دانشگاه‌‏ها باشيم باعث مي‌‏شود كه دانشگاه را به يك نهاد امنيتي تبديل كنيم. ممكن است در ظاهر فضاي ساكتي را در دانشگاه‌‏ ايجاد كنيم و با حداقل كردن نگراني‌‏هاي خود فكر كنيم امنيت ما تامين شده است ولي در بلندمدت ايمن نخواهيم بود و حداقل تبعاتش اين است كه دانشگاه نخواهد توانست وظيفه اصلي خود را انجام دهد و بايد بپذيريم كه وظيفه دانشجو و استاد نقد و نظريه‌‏پردازي است و در واقع با مطرح كردن افكار جديد وضع موجود را به چالش مي‌‏كشد.
گفت وگو : زينب حقي
پايان پيام

كد خبر: 469552
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن