تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815450956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماز باران در ابركوه برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نماز باران در ابركوه برگزار مي‌شود
گروه خبرنگاران افتخاري / شعبانعلي قانعي‌اردكاني: نماز باران از ساعت 14 دوشنبه 7 بهمن‌ماه در امام‌زاده شهيدان(ع) ابركوه برگزار مي‌شود.
وقتي باران اين رحمت الهي قطع شود و چشمه‌ها و قنات‌ها خشك شود و كمبود آب پديد آيد، مسلمانان براي نزول رحمت الهي و آمدن باران نماز مي‌خوانند. نام اين نماز، نماز استسقاء يا نماز باران است. اين نيز، يك درس توحيدي و توجه دادن به قدرت و رحمت الهي است، زيرا تنها خداست كه مي‌تواند با فرستادن ابرهاي باران‌زا رحمت خويش را بر سر مردم بگسترد.

خداوند مي فرمايد: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ: بگو: اگر آب شما بخشكد، چه كسي براي شما آب گورا مي‌آورد؟»

بي آبي يك منطقه و نيامدن باران نشانه قهر خدا و گاهي به سبب گناهاني است كه مردم جامعه انجام مي‌‌دهند، پس توجه به خدا، گريه، التماس، توبه و تضرع سبب مي‌شود خداوند عنايت كند و كم‌آبي را برطرف كند. نماز باران براي جلب رحمت خداوند است. همچنان‌ كه اشاره شد گاهي بي‌باراني نتيجه معاصي مردم و نوعي عقوبت و تنبيه الهي است.

رسول خدا(ص) فرموده است: وقتي خداوند بر امتي غضب كند و عذاب بر آنان نفرستد، نرخ‌ها گران مي‌شود و عمرها كوتاه مي‌شود، تجار سود نمي‌برند و درخت‌ها ميوه نمي‌دهند و نهرها پر آب نمي‌شود و باران از مردم قطع مي‌شود و اشرار بر آنان تسلط مي‌يابند.

در حديث ديگري امام صادق(ع) فرموده است: هرگاه زمامداران و حاكمان در دادرسي ستم كنند، باران از آسمان قطع مي‌شود. طبق روايات غير از آن‌چه ياد‌شد، شيوع گناه، كفران نعمت، منع حقوق، كم‌فروشي، ظلم و حيله، ترك امر به معروف و نهي از منكر، ندادن زكات و ... نيز گاهي سبب قطع باران مي‌شود.

در حديث ديگري آمده است: حضرت سليمان(ع) با اصحاب خود براي نماز باران بيرون مي‌رفت. در راه به مورچه‌اي برخورد كه يكي از پاهايش را به آسمان بلند كرده و مي‌گويد: خدايا! ما مخلوقات ضعيف تو هستيم و از روزي تو بي‌نياز نيستيم، پس به سبب گناهان بني‌آدم(ع) ما را به هلاكت مرسان. حضرت سليمان(ع) به اصحاب فرمود: برگرديد! همانا به‌خاطر دعاي غير خودتان سيراب شديد...!

پس خيلي هم نبايد مغرور بود، خداوند گاهي به خواسته مورچه‌اي، رحمت خود را بر بندگان نازل مي‌كند، حتي گاهي دعاي كافري چون فرعون را مي‌پذيرد و باران و فراواني آب را عطا مي‌كند. در حديث است از قول امام صادق(ع) كه ياران فرعون از كاهش آب نيل پيش او سخن گفتند و اظهار كردن كه اين باعث هلاكت ما خواهد شد. شب كه شد فرعون به ميان رود نيل رفت و دست به سوي آسمان بلند كرد و گفت: خدايا! مي‌داني كه مي‌دانم كه جز تو كسي توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده. صبح كه شد، رود نيل فوران زد و سرشار از آب شد.

نماز باران همانند نماز عيد دو ركعت است و ركعت اول پنج قنوت و ركعت دوم چهار قنوت دارد و بهتر است كه با جماعت خوانده شود. در قنوت‌ها، هر دعايي مي‌توان خواند، ولي بهتر است دعايي خوانده شود كه در آن از خداوند طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا صلوات بر پيامبر و آلش فرستاده شود و مستحب است كه حمد و سوره‌اش بلند خوانده شود.

از آن‌جا كه اين نماز براي جلب رحمت پروردگار است در مستحبات آن اموري ذكر شده كه همه حالت رقت و زاري و نياز بندگان را مي‌رساند و جلب رحمت مي‌كند از جمله: مردم سه روز، روزه بگيرند و روز سوم به صحرا روند و نماز بخوانند و زير آسمان جمع شوند. پا‌برهنه باشند. مردم منبر را با خود به صحرا ببرند، مؤذن‌ها هم همراه باشند. پيران و كودكان و چهارپايان را هم با خود ببرند، بچه‌ها را از مادران جدا كنند تا صداي گريه و ضجه زياد شود. مانع بيرون رفتن كفار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم در كمال خشوع و وقار و درخواست به بيابان بيرون روند، جاي پاكي را براي نماز انتخاب كنند.

وقتي نماز به پايان رسيد، پيش‌نماز به منبر رود و عباي خود را واژگونه يا پشت‌و‌رو بر دوش افكند با صداي بلند، صد بار تكبير بگويد رو به مردم سمت راست كرده، صد بار بلند سبحان الله بگويد، سپس به مردم طرف چپ روي كرده و صد بار با صداي بلند لا اله الاّ الله بگويد، مانعي ندارد كه مردم هم با صداي بلند اين شعارها را به‌دنبال پيش‌نماز تكرار كنند، چرا‌كه رحمت و مغفرت را بهتر جلب مي‌كند.

آن‌گاه امام جماعت و مردم دست به دعا بردارند و بسيار التماس و دعا كنند و بنالند و بخواهند و امام جماعت خطبه بخواند و از خداوند طلب باران كند و بهتر است از خطبه‌هايي كه از معصومين(ع) نقل شده استفاده شود. مانند آن‌چه از حضرت امير(ع) و امام سجاد(ع) نقل شده است.

آن‌گونه كه از روايات تاريخي بر مي‌آيد، نماز باران در زمان انبيا(ع) گذشته هم بوده است. دعاها و حديث‌هايي هم كه درباره شيوه رسول خدا(ص) در خواندن نماز باران نقل شده با خطبه‌هاي مربوط به اين نماز كه از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده و نيز دعاي امام سجاد(ع) گوياي اين است كه به اين سنت عمل مي‌شده است. در تاريخ برخي از علماي بزرگ هم به برگزاري اين نماز اقدام كرده و از خدا باران گرفته‌اند.
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن