تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816540455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روح الاميني در گفتگو با مهر:برنامه پنجم جايي براي اجتهاد در اجرا باقي نمي گذارد/ ديگرجاي گريز نيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: روح الاميني در گفتگو با مهر:برنامه پنجم جايي براي اجتهاد در اجرا باقي نمي گذارد/ ديگرجاي گريز نيست
دكتر روح الاميني نجف آبادي تفاوت بنيادين سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه با برنامه چهارم توسعه را در تعيين شاخصهاي دقيق و رو به جلو اين برنامه دانست و گفت: سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم جايي براي اجتهاد در سياستها در مقام اجرا باقي نمي گذارد.

دكتر عبدالحسين روح الاميني نجف آبادي - رئيس سابق انستيتو پاستور ايران و مشاور علمي و فناوري وزير بهداشت در پي ابلاغ سياستهاي برنامه پنجم توسعه در گفتگو با خبرنگار مهر به مرور و الزمات تحقق اين سياستها در تدوين برنامه پنجم توسعه پرداخت.

روح الاميني نجف آبادي با اشاره به تفاوت بنيادين سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه با برنامه چهارم توسعه گفت: بخش علم و فناوري و سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه يك تفاوت بنيادين با برنامه چهارم توسعه دارد و آن نيز تاكيد ويژه مقام معظم رهبري و تعيين شاخصهاي دقيق در سياستهاي ابلاغي است. برنامه پنجم توسعه چند گام به جلوتر است و شاخصهاي موجود در آن به صراحت اعلام شده است.

وي در خصوص شاخصهاي شفاف بخش علم و فناوري بيان شده در بخش سياستهاي ابلاغي اظهار داشت: افزايش سهم بودجه هاي پژوهشي به 3 درصد از درآمد حاصل از توليد ناخالص داخلي، افزايش 20 درصدي تعداد دانش آموختگان دوره هاي تحصيلات تكميلي در كشور و دستيابي به جايگاه دوم منطقه در پايان برنامه پنجم توسعه و فراهم شدن زمينه براي دستيابي به افق چشم انداز 20 ساله كشور از مصاديق بارز توجه مقام معظم رهبري به بحث علم و فناوري در اين سياستها است.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران يادآور شد: الزامات نظام آموزش عالي و پژوهشي كشور در برنامه با شاخص اعلام شده است و كاملاً مشخص است كه انتظارات قابل توجهي وجود دارد.

وي گفت: اين انتظارات بايد به صورت مشخص و تفكيكي در برنامه و بودجه هاي سالانه بخشهاي مرتبط با علم، فناوري و آموزش و پژوهش و صنعت و ... در دستگاههاي مختلف بيان شود و مجريان بايد تمام همت خود را بر اين بگمارند و در واقع جايي براي اجتهاد در سياستها در مقام اجرا باقي نمي گذارد.

مشاور علمي و فناوري وزير بهداشت توجه به علم و فناوري در ساير بخش هاي سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه از سوي مقام معظم رهبري را نشانه توجه ويژه به مقوله علم و فناوري در برنامه هاي كلان كشوري دانست و به مهر گفت: علاوه بر ايجاد بخش جداگانه علم و فناوري در سياستهاي ابلاغي علم و فناوري موضوعي است كه در لايه هاي ساير بخش ها نيز به آن توجه شده است به گونه اي كه. توجه به علم و فناوري در بخش سياسي، سامانه هاي ارتباطي و فضاي تبادل اطلاعات و لزوم كسب دانش و فناوري در صنايع دفاعي مورد تاكيد قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: علم و فناوري در بخش اجتماعي با تاكيد بر توسعه صادرات خدمات فناوري و در بخش اقتصادي با بالارفتن تراز بازرگاني بدون نفت، ايجاد ثروت و قدرت و افزايش ارزش افزوده با تاكيد بر فناوري هاي جديد مورد تاكيد قرار گرفته است.

روح الاميني نجف آبادي تاكيد كرد: سياستهاي ابلاغي نشان دهنده اين است كه عزم مقام معظم رهبري براي تحقق چشم انداز عزمي جدي است و بايد توجه داشت كه برنامه پنجم توسعه نقش تعيين كننده اي در تحقق سند چشم انداز دارد و در واقع اهداف بنيادين سند چشم انداز با اين برنامه رقم مي خورد و سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه نشان مي دهد كه تدوين برنامه پنجم توسعه تلاشي مضاعف مي طلبد.

وي گفت: برنامه پنجم توسعه بايد همانند سياستهاي ابلاغي شفاف، داراي شاخص و قابل اندازه گيري باشد و براي اجرا نيز لازم است كه درست هدف گيري شود تا از آفتي كه گريبان گير برنامه چهارم توسعه شد جلوگيري شود. با وجود اينكه بندهاي خوبي در برنامه چهارم توسعه به تصويب رسيد اما برخي از اين بندها در حوزه علم و فناوري اجرايي نشد و بايد مراقب بود تا اين اتفاق براي برنامه پنجم توسعه رخ ندهد.

رئيس سابق انستيتو پاستور ايران تحقق نيافتن كامل بندهاي مرتبط به پارك هاي علم و فناوري و استفاده آنها از معافيت هاي مرتبط با مناطق آزاد تجاري را از ضعف هاي عمده برنامه چهارم توسعه برشمرد و گفت: يكي از مهمترين بندهاي برنامه چهارم توسعه كه به خوبي در كشور اجرايي نشد پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد بود. پارك علم و فناوري و مركز رشد يكي از حلقه هاي تحقق ايده به محصول است اما اين هدف در برنامه چهارم توسعه به طور كامل تحقق نيافت.

مشاور علمي و فناوري وزير بهداشت يادآور شد : كشور ما در بخش هاي آموزش و پژوهش پيشرفت داشته است اما در بخش اتصال آموزش و پژوهش به نيازهاي جامعه، ارتباط با صنعت، پاسخگويي به نيازها و فعاليت هايي كه منجر به توليد علم و ثروت مي شود، ضعف داشته ايم. البته در اين زمينه گام هاي خوبي برداشته ايم اما هنوز با افق چشم انداز فاصله زيادي دارد.

وي با تاكيد بر سرمايه گذاري در فناوري و تاكيدات سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه بر سرمايه گذاري هاي اين بخش گفت: خوشبختانه سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه زماني ابلاغ شد كه سياست هاي اصل 44 هم ابلاغ شده است و عزم جدي براي واگذاري امور به بخش غيردولتي فراهم شده است. اما براي ميدان دادن به بخش غيردولتي در عرصه فناوري نياز به ساز و كارهاي بيشتري است.

روح الاميني گفت: اصل 44 كمك مناسبي براي رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه علم و فناوري است چرا كه اين اصل مي تواند به تقويت انگيزه لازم در بخش غير دولتي در حوزه علم و فناوري منجر شود. توسعه علم و فناوري در كشور با اتكا به منابع محدود دولتي و سفره گسترده هزينه هاي دولت امكان پذير نيست و در اين ميان دولت بايد تنها در حوزه هاي فناوري هاي با خطرپذيري فوق العاده و ديربازده سرمايه گذاري كند. در صورت اينكه به موقع براي توسعه فناوري هاي پيشرفته سرمايه گذاري نكنيم در اين حوزه با كشورهاي در حال پيشرفت منطقه فاصله پيدا مي كنيم و همين مسئله ما را عقب از اهداف چشم انداز خواهد انداخت.

وي خاطرنشان كرد: بايد توجه داشته باشيم كه در تدوين احكام برنامه پنجم توسعه ديگر جاي گريز نيست و بندهاي برنامه بايد با ضمانت اجرايي و شفافيت تدوين شود. همانطور كه سياست هاي ابلاغي از جهت ذكر شاخص شفاف تر شده و به عبارات كلي محدود نشده در تدوين برنامه نيز اين نكته را بايد رعايت كرد تا برنامه نيز از شفافيت لازم برخوردار باشد.
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن