تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816819746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت تعامل دوسويه مطبوعات و هنر


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ضرورت تعامل دوسويه مطبوعات و هنر
نخستين جشنواره موضوعي استان در عرصه مطبوعات با عنوان هنر در آيينه مطبوعات توسط حوزه هنري خراسان رضوي برگزار مي شود.

اهداف اين جشنواره تجليل از آثار برگزيده و تأثيرگذار مطبوعات استان در زمينه هنر و همچنين تبيين جايگاه ويژه مطبوعات در شناسايي جريان هاي هنري بومي و ملي، تحليل جريان هاي كارآمد هنري، ساخت و جهت دهي به امور فرهنگي و هنري استان از طريق نقد منصفانه، آگاهي رساني به جامعه درباره آثار فاخر و رويدادهاي برجسته هنري و افزايش احساس ضرورت جامعه به مقوله هنر عنوان شده است.

گروه فرهنگي هنري روزنامه خراسان اين موضوع را در ميزگردي با شركت سيدجواد رفائي رئيس حوزه هنري استان، علي صداقت كريمي دبير جشنواره و معاون آموزشي، پژوهشي حوزه هنري استان، سيدجلال فياضي رئيس مركز علمي كاربردي خبر خراسان (دانشكده خبر) و كورش شجاعي مديرمسئول روزنامه خراسان به بحث گذاشته است.

رفائي ابتدا در توضيح برنامه ريزي و ضرورت برگزاري اين جشنواره گفت: آثار هنري (سينما، تئاتر، داستان و ...) در مطبوعات كمتر مورد استفاده و نقد قرار مي گيرد كارهايي هم كه انجام مي شود معمولا در حد يك مطلب است.

از اين رو براي ايجاد تحولي در اين زمينه براساس پيشنهاد دوستان جشنواره هنر در آيينه مطبوعات را تدارك ديديم، كه به نوعي به آسيب شناسي روابط هنر و مطبوعات نيز بپردازد.

وي براساس آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره گفت: بين تعداد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره رابطه مستقيمي با استفاده ازاين گونه آثار در مطبوعات مشاهده مي شود، از اين رو عكس و كاريكاتور در مقايسه با گزارش، نقد و مقاله بسيار اندك است.

درحالي كه عكس و كاريكاتور نقش مهمي در انتقال مفاهيم مورد نظر ايفا مي كنند، اما كمتر از آن چه بايسته است به آن ها در مطبوعات توجه شده است.

وي افزود: در جشنواره مطبوعات نيز بخش اندكي به هنر اختصاص دارد، كه اين امر نيز در برگزاري اين جشنواره مورد توجه قرار گرفت و موثر بود، پس از فراهم شدن مقدمات، فراخوان داده شده كه اين فراخوان، استقبال گسترده هنرمندان را به همراه داشت و در پي تماس هاي علاقه مندان براي شركت در جشنواره، مهلت ارسال آثار ۱۰ روز تمديد شد.

اين استقبال حاكي از خلاء چنين جشنواره اي است تا روابط هنر و مطبوعات و تعامل دوسويه آن ها را كه نمود بارزي نداشته بررسي كند.

از اين رو ما در پي آسيب شناسي اين روابط براي رسيدن به اين هدف نيز هستيم كه چه رشته هاي هنري مي تواند براي كسب توفيق هرچه بيشتر مطبوعات در عمل به رسالت خود كمك كند.

از جمله رشته هايي چون كاريكاتور كه تاكنون كمتر مورد توجه بوده است.

وي افزود: به اين منظور براي برگزار شدن هرچه بهتر جشنواره و پيش گيري از بروز سوءتفاهم تلاش كرده ايم از همكاري هنرمندان و صاحب نظران مطرح مطبوعات به عنوان داور استفاده كنيم تا همچون جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش كه با موفقيت حوزه هنري، برگزاري آن از گستره استاني به كشوري گسترش يافت، شاهد توفيق ديگري در اين عرصه باشيم.

هنر و مطبوعات ۲ عنصر اساسي فرهنگ عمومي
صداقت كريمي: هنر و مطبوعات دو عنصر اساسي فرهنگ عمومي جامعه محسوب مي شوند و كاركردهاي مهمي براي اعتلاي فرهنگ عمومي دارند اما باتمام اهميت اين كاركردها، تاكنون ارتباط مناسبي بين هنر و مطبوعات برقرار نشده است.

دبير اين جشنواره با اشاره به رسالت حوزه هنري كه توليد آثار فاخر هنري است، گفت: در شرايط حاضر جامعه، هنر فاخر غريب است و عموم افراد با آن ارتباط ندارند و هنر فاخر محدود به مخاطب خاص مي باشد و مطبوعات با برقراري ارتباط بين هنرمندان و جامعه براي خروج هنر فاخر از اين شرايط مي تواند كمك موثري كند.

بنابراين باتوجه به جايگاه مطبوعات در بين مردم، برگزاري اين جشنواره مورد توجه قرار گرفت تا از ظرفيت هاي مطبوعات براي ترويج هنر فاخر در جامعه با گزارش هاي صادقانه و نقدهاي منصفانه استفاده شود و هنرمنداني كه طي سال ها فعاليت صادقانه براي ترويج هنر فاخر تلاش كرده اند به نوعي به جامعه معرفي شوند و از سوي ديگر مطبوعات نيز از ظرفيت هنر براي رشد و گسترش نفوذ خود استفاده كند.

از فرم و ساختار نشريه گرفته تا چگونگي ارائه پيام و با استفاده از آثار هنري چون كاريكاتور كه مي تواند ضريب اثرگذاري نشريه را افزايش دهد.

ارتقا، دغدغه فعالان عرصه مطبوعات
سيدجلال فياضي با بيان اين كه به چند دليل احساس مسئوليت كردم در برگزاري اين جشنواره همكاري كنم، افزود: يكي از دغدغه هاي ما فعالان عرصه مطبوعات، افزايش كيفيت در حوزه فعاليت است و يكي از عوامل ارتقاي كيفيت، رقابت سالم است.

وي با يادآوري اين كه يكي از پيشنهاددهندگان برگزاري جشنواره مطبوعات كشور و ارائه دهنده طرح آن است، افزود: در جلسه هفتگي با آقايان انتظامي و اشعري (معاون مطبوعاتي وقت وزير ارشاد)، طرح برگزاري جشنواره مطبوعات كشور را ارائه كردم و به حمدا... اكنون پانزدهمين دوره آن برگزار شده است؛ در دوره اخير احساس كردم مطبوعات تكاني خورده اند و سطح كيفيت آثار بالا رفته است.

فياضي با اشاره به موضوع جشنواره استان كه هنر در آيينه مطبوعات انتخاب شده است؛ گفت: مطبوعات در ارتقاي هنر موثر است و از سوي ديگر هنر مي تواند در ارتقاي سطح كيفيت مطبوعات موثر باشد. از اين رو اين حركت در صورت موفقيت مي تواند در ارتقاي سطح مطبوعات تأثير بگذارد و در سطح كشور نيز پايه گذار يك جريان فرهنگي باشد.

هدف ايجاد يك جريان است
رفائي نيز با اشاره به تجربه چندين دوره برگزاري جشنواره رويش فيلم كوتاه ديني درباره جشنواره هنر در آيينه مطبوعات گفت: با رويكرد علمي آثار رسيده مورد پژوهش قرار مي گيرد، از اين رو فقط به برگزاري جشنواره بسنده نخواهد شد، بلكه هدف ايجاد يك جريان است تا بتواند در سطح كشور به صورت تأثيرگذار برگزار و نهادينه شود.

وي با بيان اين كه روزنامه نگاري نوعي هنر است، گفت: برگزاري اين جشنواره مي تواند امكان برقراري ارتباط بين مطبوعات و هنرمندان را فراهم سازد، تا با ايجاد تعامل بتوان براي ارتقاي كيفيت سطح مطبوعات استفاده كرد.

صداقت كريمي نيز درباره موضوع هاي جشنواره گفت: در حوزه مطبوعات گزارش، نقد، مقاله و مصاحبه درباره رشته هاي هنري و در بخش هنري داستان، شعر، كاريكاتور و عكس موضوعاتي است كه علاقه مندان با ارسال آثار خود در جشنواره شركت كردند قطعا جشنواره در دوره هاي آينده مي تواند تخصصي تر برگزار شود، اما بيشتر قرار است فضايي براي تعامل بيشتر فراهم شود، در زمينه گزارش نويسي حتي با موضوع سياسي هم مي توان از كاركردهاي ادبي قصه و شعر براي ارائه گزارش قوي تر استفاده كرد يا از عكس براي اثرگذاري و جذاب تر شدن آن گزارش بهره برد. از اين رو حتي در مواردي از فعاليت هاي مطبوعاتي كه به ظاهر با هنر ارتباطي ندارد، هنر مي تواند مورد استفاده قرار گيرد و تأثيرگذار باشد.

وي ادامه داد: جشنواره در اولين دوره بيشتر به دنبال شكل گيري يك حركت است، از اين رو تكيه بر كميت آثار نيست. اما با استقبال نسبي روبه رو شديم و در حوزه مطبوعات آثار بيشتري رسيده و با پايان مهلت ارسال آثار، تقاضاهايي براي تمديد مهلت ارسال آثار داشتيم، در بيشتر از شهرستان ها اين خواسته مطرح مي شد كه براي فراهم كردن شرايط حضور بيشتر به مدت ۱۰ روز مهلت ارسال آثار تمديد شد و به تعداد آثار رسيده در روزهاي پاياني قبل از تمديد كه ۸۰۰ مورد بود، همچنان اضافه شد تا سرانجام به حدود يك هزارو300 اثر رسيد. در حوزه هنر نيز داستان و شعر بيشتري در مقايسه با عكس و كاريكاتور رسيده است. براساس آمار اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ۱۱۲ ماهنامه و فصل نامه در خراسان رضوي منتشر مي شود كه ۵۰ درصد اين نشريات در حوزه فرهنگ و هنر منتشر مي شوند و يا به مسائل اين حوزه مي پردازند، كه فراخوان جشنواره براي آنان ارسال شد و توسط دبيرخانه تماس تلفني گرفته شد و بانكي از خبرنگاران فعال در اين حوزه تهيه شد.

وي درباره هيئت داوران بخش مطبوعات گفت: از يونس شكرخواه به عنوان رئيس هيئت داوران استفاده مي شود، علاوه بر اين از دكتر حسن نمك دوست، دكتر شعبانعلي بهرام پور، سيدجلال فياضي و سيدمحمد صادق مركبي در هيئت داوران همكاري دارند.وي تصريح كرد: اميدواريم توسط نشريات حمايت شويم و در حاشيه جشنواره بتوانيم كارگاه هايي با حضور افرادي چون شكرخواه برگزار كنيم.علاوه بر اين در صورت امكان از پيشكسوتان هنري نويس تقدير كنيم و براي برگزاري اين برنامه ها، نيازمند حمايت مطبوعات مي باشيم تا در آينده و دوره هاي بعد جشنواره را در گستره كشوري برگزار كنيم.

وي در معرفي داوران بخش هنر گفت: حسن سربخشيان، عباس كوثري و فرامرز عامل بردبار، داوري بخش عكس را برعهده دارند. محمدعلي بهمني، محمدكاظم كاظمي و محمدباقر كلاهي اهري شعرهاي رسيده را داوري مي كنند و قضاوت داستان برعهده داوود غفارزادگان، مجيد قيصري و مريم حسينيان مي باشد و محسن نوري نجفي، بزرگمهر حسين پور و حسين صافي كاريكاتورها را داوري مي كنند.

طرح چند سوال از برگزاركنندگان جشنواره
شجاعي مطالب خود را با طرح چند سوال آغاز كرد؛ از جمله اين كه چرا جشنواره به مطبوعات محدود شده و امكان شركت خبرگزاري ها و صدا و سيما فراهم نشده است؟

وي با بيان سخناني در اهميت طنز و استفاده از آن در مطبوعات، علت جاي خالي اين مقوله را در جشنواره جويا شد.وي درباره گسترش حوزه برگزاري جشنواره گفت: در صورت تعيين چنين هدفي مي توانيد برنامه و مانيفستي براي جشنواره تعريف كنيد و از هم اكنون زمينه هاي تحقق آن را فراهم كنيد.وي با اشاره به تأكيد برگزاركنندگان جشنواره بر غيربومي بودن داوران گفت: باتوجه به بضاعت استان آيا بهتر نيست از داوران بومي هم استفاده شود، چرا كه ممكن است فعالان و بزرگان عرصه هنر و مطبوعات در استان گله مند شوند و اين سوال مطرح شود كه چرا با وجود آنان، از افراد ديگري به عنوان داور از خارج استان استفاده شده است. بنابراين استفاده تركيبي از شخصيت هاي استان و كشور را براي داوري بدون حاشيه مناسب مي دانم به اين منظور مي توانيم از استادان دانشگاه فردوسي، حوزه علميه و مطبوعات استفاده كنيم.

شجاعي در ادامه با بيان اهميت نظرسنجي، پرسيد آيا از نظرات و پيشنهادهاي هنرمندان براي برگزاري اين جشنواره استفاده شده است؟ البته گرچه نمي توان براساس تمام نظرات اقدام كرد، اما به هر صورت در جشنواره اي كه براي هنرمندان برگزار مي شود، خود هنرمندان از جمله مناسب ترين افراد براي ارائه نظر و پيشنهاد به منظور هرچه بهتر برگزار شدن اين جشنواره هستند.همچنين وي با تشريح اهميت اطلاع رساني براي برگزاري جشنواره افزود: در فرصت باقي مانده تا اسفندماه و زمان برگزاري جشنواره با برنامه ريزي يك جريان اطلاع رساني مناسب را مديريت كنيد فعاليتي كه تبليغ و اطلاع رساني به صورت توأم مورد توجه قرار گيرد.در اين جريان اطلاع رساني علاوه بر همياري روزنامه هاي خراسان و قدس از ظرفيت نشريات محلي نيز غافل نشويد تا آن ها نيز خود را در اين حركت فرهنگي سهيم و جشنواره را متعلق به خودشان بدانند و در برگزاري هرچه قوي تر آن بكوشند و در اين صورت است كه امكان رشد بيشتر آنان نيز فراهم مي شود.
 يکشنبه 29 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن