واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مباني ديني كمك به مردم مسلمان غزه
تهاجم وحشيانه رژيم صهيونيستي اسرائيل به نوارغزه چنان هولناك و ضدبشري بود كه صداي اعتراض ملت هاي مختلف از هرسو بلند شد و راهپيمايي ها و تجمع هاي افشاگرانه و اعلام انزجار ملت ها از هر نژاد و مذهبي به راه افتاد. در اين ميان، حركت بيداري اسلامي كه با انقلاب اسلامي ايران به مرحله تعيين كننده اي وارد شده بود، بيش از ساير ملت ها، حضور و همبستگي خود را در راه حمايت از مردم مظلوم غزه نشان داد و شايد براي اولين بار ملت مظلوم و بزرگ فلسطين، حمايت مردمي مسلمانان از خود را به نحو گسترده اي مشاهده كرد. در اين ميان عده اي از منافقان و فريب خوردگان ناآگاه سعي در شبهه پراكني بر ضد اين همبستگي اسلامي كردند و با پخش شايعاتي در فضاي مجازي تلاش كردند، عقبه مردمي اسلامي جبهه مدافعان مظلوم غزه را سست كنند. يكي از اين شايعات درباره مذهب مردم فلسطين و مردم نوارغزه بود كه ادعا شد. حماس گروهي ناصبي هستند و با اهل بيت(ع) دشمني دارند. بي شك اين ادعا، ادعايي است واهي و چند دهه پيش در زمان شدت درگيري ها ميان اسرائيل و فلسطينيان نيزمطرح شده بود. چنان كه شهيد مطهري در سال ٤٩ به اين شبهه پاسخ مي دهد و آن را جعلي مي شمارد و مي گويد: «يك وقتي شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضي ها شايع است، يك وقتي ديدم يك كسي مي گفت: اين فلسطيني ها ناصبي هستند. ناصبي يعني دشمن علي عليه السلام. ناصبي غير از سني است. سني يعني كسي كه خليفه بلافصل را ابوبكر مي داند و علي عليه السلام را خليفه چهارم مي داند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصي را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است. مي گويد پيغمبر كسي را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب كردند. سني براي اميرالمومنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشواي چهارم مي داند و علي را دوست دارد. ناصبي يعني كسي كه علي را دشمن مي دارد. سني مسلمان است ولي ناصبي كافر است، نجس است. ما با ناصبي نمي توانيم معامله مسلمان بكنيم. حال يك كسي مي آيد مي گويد اين فلسطيني ها ناصبي هستند. آن يكي مي گويد. اين به آن مي گويد، او هم يك جاي ديگر تكرار مي كند و همين طور. اگر ناصبي باشند كافرند و در درجه يهودي ها قرار مي گيرند. هيچ فكر نمي كنند كه اين، حرفي است كه يهودي ها جعل كرده اند. در هر جايي يك حرف جعل مي كنند براي اين كه احساس هم دردي نسبت به فلسطيني ها را از بين ببرند. مي دانند مردم ايران شيعه اند و شيعه دوستدار علي و معتقد است هركس دشمن علي باشد كافر است، براي اين كه احساس هم دردي را از بين ببرند، اين مطلب را جعل مي كنند. در صورتي كه ما يكي از سال هايي كه مكه رفته بوديم، فلسطيني ها را زياد مي ديديم، يكي از آن ها آمد به من گفت: فلان مسئله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت من شيعه هستم، اين رفقايم سني اند. معلوم شد داخل اين ها شيعه هم وجود دارد. بعد خودشان مي گفتند بين ما شيعه و سني هست. شيعه هم زياد داريم. همين ليلا خالد معروف، شيعه است. در چندين نطق و سخنراني خودش در مصر گفته من شيعه ام. ولي دشمن يهودي يك عده مزدوري را كه دارد، مامور مي كند و مي گويد: شما پخش كنيد كه اين ها ناصبي اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبت هايي نسبت به افرادي كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين مي گويند، شنيديد وظيفه تان چيست.» ( آشنايي با قرآن ج٤ پاورقي ص ٣٢)
حجت الاسلام والمسلمين مهدي مرواريد از استادان حوزه علميه مشهد هم در پاسخ به اين شبهه مي گويد: برخي اشكال مي كنند كه مردم فلسطين اهل سنت يا ناصبي هستند، پس ما نسبت به آن ها هيچ وظيفه اي نداريم. در پاسخ اين افراد مي گوييم: مرحوم شيخ انصاري كتاب مكاسب محرمه، در بحث اعانت ظالم روايتي را مطرح كرده اند كه مذاق ائمه اطهار(ع) و فقهاي شيعه در مسائل روز از اين روايت و امثال آن معلوم مي شود. به گزارش رسا وي با اشاره به روش و سيره امام علي(ع) در برخورد با خلفا اظهار داشت: وقتي احساس شود كه اسلام درخطر است، بحث شيعه و سني مطرح نيست. نماينده حضرت آيت ا...سيستاني در مشهد گفت: سيره ائمه(ع) و روش حضرت امير(ع) در اين مسائل روشن است؛ ايشان با آن كه فهماندند حق من غصب شده، اما در مسائل اساسي كنار ننشستند و از خلافت حمايت كردند. وي در ادامه با اشاره به حديثي از جلد پنجم اصول كافي افزود: شخصي از شيعيان به امام(ع) مي گويد آيا جايز است به اهل شام سلاح بفروشم، امام فرمودند چون اهل شام با روم درجنگ است و روم دشمن مشترك ماست اشكال ندارد. وي ادامه داد: روم آن روز آمريكاي فعلي است كه پايگاهي دشمني عليه اسلام است و اين عداوت آمريكا عليه ايران و لبنان كه شيعه هستند، بيشتر است. حجت الاسلام والمسلمين مرواريد بيان كرد: در اين روزها نبايد نسبت به اين مسائل تشكيك كرد، زيرا كه اين حرف ها و شبهه ها انحراف از مسائل واقعي است، فقها در طول اعصار مختلف نسبت به اين سخنان اعتنا نمي كردند. وي ادامه داد: در هنگام بروز خطر براي اسلام، سخن راندن از بحث شيعه و سني كار درستي نيست، اكنون در مسئله فلسطين، صحبت از اسلام و كفر است. وي مسئله فلسطين را بسيار روشن و حساس دانست و تاكيد كرد: بايد از مظلومان حمايت كلي كرد، به ويژه از حمايت شخصي و دعا نبايد غافل شد و حتي شايسته است انسان براي رفع اين مشكلات توسل و نذر كند.
مبناي اعتقادي حمايت از غزه
چنان كه اين استاد برجسته حوزه علميه مشهد اظهار داشت، مسئله غزه، مسئله اي فرامذهبي است كه يك طرف اسلام و طرف ديگرآن استكبار جهاني است. در آموزه هاي اسلامي آمده است : اگر شخصي از مسلمانان كمك بخواهد و مسلماني با امكان پاسخ به او ياري نرساند، مسلمان نيست، و در روايتي ديگر آمده است: من اصبح ولم يهتم بامورالمسلمين فليس بمسلم. هركس اهتمام به امورمسلمانان نداشته باشد، مسلمان نيست. اسلام، مسلمانان را نسبت به يكديگر برادر دانسته و بين آنان پيوند برادري ديني برقرار كرده است. از اين رو اقتضا مي كند هرگاه برادر ديني يك مسلمان در رنج و مشقت واقع شود و از سوي ستمگران، مورد تعدي و تجاوز قرار گيرد، ساير برادران ديني بايد به ياري آن ها بشتابند و درحد توان خود به آنان كمك كنند، اهميت اخوت ديني به حدي است كه آيت ا...صافي گلپايگاني علت تهاجم به ملت هاي مسلمان را نبود اخوت و وحدت عنوان مي كنند. حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان از مدرسان حوزه علميه قم هم در گفت وگو با خراسان در پاسخ به شبهه افكني برخي درباره مردم فلسطين ،مبناي اعتقادي كمك به مردم غزه را توضيح مي دهد و مي گويد: امام سجاد(ع) دعايي در صحيفه سجاديه دارند. اين دعا در مورد مرزداران اسلام است. البته در زمان امام(ع) بحث شيعه و سني به اين شكل مطرح نبود. ايشان براي مرزداران و به اصطلاح «مرابطين» دعا مي كنند و اكنون مردم غزه مرزداران اسلام محسوب مي شوند. چون آن ها در مرز اسلام و يهود واقع شده اند و دارند از كيان اسلام محافظت مي كنند. بنابراين از نظر مبناي اعتقادي بايد آن را دراين چارچوب بررسي كرد و آن ها را جزئي از كل به شمار آوريم كه اكنون در وضعيت بحراني قرار گرفته اند. بنابراين بايد هم درحق آن ها دعا كرد و هم از آن ها حمايت كرد اما گذشته از اين ها بايد گفت: اكنون يك عده انسان و تعدادي زن و بچه در معرض تهاجم هستند. از نظر انساني اگر نگاه كنيم مي بينيم كه عده اي مورد ظلم قرار گرفته اند و وظيفه ماست كه از آن ها حمايت كنيم. به استناد روايتي كه مي گويد: «كسي كه بشنود فرياد مظلومي را كه مسلماني را به كمك مي خواند، بايد به او كمك كرد»؛ ما هم وظيفه داريم كه اكنون به آن ها كمك كنيم. پس كمك به غزه، كمك به انسان هاي تحت ستم است. از اين نظر بايد گفت: اين موضوع ارتباطي به سني و شيعه پيدا نمي كند و از نظر انساني نيز ما وظيفه داريم. وظيفه اي كه پشتوانه ديني هم دارد.
علاوه بر اين بيش تر مردم فلسطين پيرو شافعي هستند و به امام علي و ساير ائمه اطهار(ع) ارادت مي ورزند. نام گذاري مساجد به نام امامان(ع) بهترين شاهد و گواه اين ادعاست. چنان كه در روز دهم دي ماه و در اوايل تهاجم اسرائيل به غزه، خبر بمباران مسجد امام علي(ع) واقع در شهر غزه در رسانه ها منتشر شد. دركنار اين مساجد ديگري نيز در ساير مناطق فلسطين به نام امامان(ع) وجود دارد.
يکشنبه 29 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]