واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: مجید انصاری: امام دستور داده بودند حکم سنگسار صادر نشود/ شریعتمداری توبه کند مجید انصاری با اشاره به اینکه پس از خواندن یادداشت آقای شریعتمداری با آیتالله صانعی تماس داشته و دیدگاه ایشان را مستقیما جویا شده است، تاکید کرد: «آیتالله صانعی در گفتوگو با اینجانب تصریح داشتند که موضوع اجرای حدود در زمان غیبت امام عصر یک بحث جدی فقهی است که اقوال مختلفی درباره آن وجود دارد؛ از طرفی برخی فقها و از جمله حضرت امام (ره) قایل به اجرای مطلق حدود شرعی در زمان غیبت هستند و عدهای دیگر نیز معتقدند که حدود در زمان غیبت جاری نمیشود و صرفا باید به دست امام معصوم اجرا شود. این عده به جای حدود، تعزیر را جایگزین میکنند که بر اساس مصلحتاندیشی و میزانی که حاکم اسلامی پیشبینی میکند به اجرا در میآید. فقهای دیگری نیز هستند که دیدگاههای دیگری دارند».
آفتاب: مجید انصاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به یادداشت اخیر حسین شریعتمداری درباره اعلام نظر فقهی آیتالله صانعی در خصوص حدود شرعی در زمان غیبت، اظهار داشت: «من از این امر بسیار متاسفم که حدود و حریم افراد در کشور ما رعایت نمیشود و اشخاص بدون توجه به جایگاه، تخصص و دانش خود و بدون رعایت آداب نقد و نزاکت وارد هر موضوعی میشوند و حرمتها را میشکنند».وی با اشاره به حدیثی از امام معصوم که میفرماید "خدا رحمت کند کسی را که قدر و اندازه خود را میشناسد"، افزود: «متاسفانه جناب آقای شریعتمداری نه حریم و حدود افراد، شخصیتها و نهادها را میشناسند و نه حدود تخصصی، سیاسی و نزاکتی را رعایت میکنند».انصاری در اینباره افزود: «ایشان باید توجه داشته باشند که اگر فرهنگ هتاکی و حرمتشکنی باب شود، برای هیچ کس حریمی باقی نخواهد ماند و فردا در برابر هر اظهار نظر علمی، سیاسی یا هر برداشتی، افراد به خود حق میدهند به همین شیوه وارد عمل شوند و جامعه به هرج و مرج اندیشهای و سیاسی و بداخلاقی مبتلا میشود».مجید انصاری با اشاره به اینکه پس از خواندن یادداشت آقای شریعتمداری با آیتالله صانعی تماس داشته و دیدگاه ایشان را مستقیما جویا شده است، تاکید کرد: «آیتالله صانعی در گفتوگو با اینجانب تصریح داشتند که موضوع اجرای حدود در زمان غیبت امام عصر یک بحث جدی فقهی است که اقوال مختلفی درباره آن وجود دارد؛ از طرفی برخی فقها و از جمله حضرت امام (ره) قایل به اجرای مطلق حدود شرعی در زمان غیبت هستند و عدهای دیگر نیز معتقدند که حدود در زمان غیبت جاری نمیشود و صرفا باید به دست امام معصوم اجرا شود. این عده به جای حدود، تعزیر را جایگزین میکنند که بر اساس مصلحتاندیشی و میزانی که حاکم اسلامی پیشبینی میکند به اجرا در میآید. فقهای دیگری نیز هستند که دیدگاههای دیگری دارند».وی اضافه کرد: «آیتالله صانعی در گفتوگو با من تاکید داشتند "نظر من این است که در زمان غیبت حدود جاری میشود اما مشروط به اینکه آیین دادرسی صدور و اجرای حکم حد، دقیقا همان آیین دادرسی فقه اسلامی باشد که در آن شهادت یا اقرار 4 نفر و دیگر مسایل به طور ویژه مطرح شده است. بر این اساس اگر به هر دلیلی شرایط تحقق کامل آیین دادرسی فقه اسلامی فراهم نبود، باید تعزیر جایگزین حد شود"».انصاری با اشاره به اینکه اصل بحث آیتالله صانعی در مصاحبه با روزنامه اعتمادملی به حد رجم (سنگسار) مربوط بوده، گفت: «حد رجم حد سنگینی است و ملاحظاتی به عنوان ملاحظات ثانویه در آن وجود دارد».وی افزود: «در سالهای اولیه پیروزی انقلاب، حضرت امام نیز برای اجرای حد رجم ملاحظاتی را در نظر میگرفتند به سبب آنکه اجرای آن باعث شده بود چهره بدی از اسلام در جهان به نمایش گذاشته شود. بر این اساس ایشان دستور دادند که حکم سنگسار صادر نشود و به جای آن سایر روشهای مجازاتی جایگزین شود. آیتالله شهید بهشتی نیز که در آن زمان ریاست قوه قضاییه را برعهده داشتند طبق همین دستور حضرت امام عمل میکردند».انصاری با اشاره به اینکه "اینگونه مباحث، مباحث مهم و پیچیده فقهی است"، اضافه کرد: «آقای شریعتمداری در ابتدای یادداشت خود تاکید کردهاند که فقیه نیستند، پس اگر خود ایشان نیز این موضوع را قبول دارند با چه توجیهی به اظهارنظر در مسایل فقهی میپردازند». وی تاکید کرد: «اگر دیدگاههای آیتالله صانعی نیاز به نقد داشته باشد در صلاحیت حوزه علمیه و علماست نه یک عنصر مطبوعاتی که آنهم با ادبیاتی غیرمودبانه و با برچسب زدن اقدام به اظهار نظر کرده است».این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «در گذشته و حتی سالهای قبل از انقلاب همواره حریم حوزهها و مراجع تقلید رعایت میشد و اگر اساعه ادبی صورت میگرفت با واکنشهای جدی مردم مواجه بود. قوانین پیش از انقلاب و اکنون نیز، اهانت به مراجع تقلید را جرم محسوب کرده و میکنند».وی ادامه داد: «آقای شریعتمداری از یکسو حق و صلاحیت نقد دیدگاههای آیتالله صانعی را ندارند و از سوی دیگر حتی اگر در این جایگاه هم بودند، در نوشته ایشان به هیچوجه از اصول نقد علمی خبری نیست».وی تاکید کرد: «آقای شریعتمداری باید از آنچه بر قلم آورده استغفار کند به ویژه آنکه به شخصیت برجستهای چون آیتالله صانعی هتاکی کرده است».انصاری درباره شخصیت آیتالله صانعی و جایگاه وی نزد حضرت امام اظهار داشت: «ایشان از شاگردان برجسته حضرت امام بوده و از سوی ایشان در جایگاه دادستانی کل کشور و عضویت شورای نگهبان قرار داشتند که هر دو حکم نیاز به داشتن اجتهاد دارد».وی افزود: «آیتالله صانعی از معدود کسانی هستند که پس از آیتالله فاضللنکرانی، درس خارج فقه ایشان در حوزه، تبیین مبانی فقه حضرت امام است».انصاری تاکید کرد: «تعابیری که حضرت امام درباره آیتالله صانعی داشتهاند، بلند و رساست و ایشان در همه سالهای قبل و پس از انقلاب تاکنون، مدافع محکم حضرت امام و اندیشههای بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی بوده و هستند».وی با تاکید بر اینکه "شکستن حریم فقها و علما تنها آب به آسیاب دشمن ریختن است"، افزود: «اینجانب به طور جد نسبت به این حرمتشکنیها هشدار میدهم و معتقدم حوزههای علمیه و مراجع عظام تقلید باید در برابر این نوع برخوردهای هتاکانه واکنش جدی نشان دهند و گرنه فردا هر کسی که قلمی به دست یا رسانه و تریبونی در اختیار دارد، نسبت به فتاوای علما هتاکی خواهد کرد».انصاری تاکید کرد: «نوع برخورد آقای شریعتمداری با اظهارنظر فقهی یک فقیه مسلم، همان روشی را به یاد میآورد که برخی گروههای تندروی قبل و پس از انقلاب مانند گروهک فرقان داشتند و افراط گرایی آنها به جایی رسید که به خود حق دادند شخصیتی مانند استاد مرتضی مطهری را به شهادت برسانند».وی با اشاره به اینکه روزنامه کیهان از پول بیتالمال اداره میشود، خطاب به حسین شریعتمداری گفت: «آقای شریعتمداری شما منصوب مقام معظم رهبری در روزنامه کیهان هستید پس باید بیش از دیگران در حفظ حریم علما و حوزههای علمیه تلاش کنید». انصاری همچنین با اشاره به بخش پایانی یادداشت حسین شریعتمداری گفت: « ایشان در انتهای یادداشت خود به بحث ها و جدلهای سیاسی در قبال یک اظهارنظر فقهی گرفتار شده که جای تاسف دارد».انصاری در پایان گفت: «آقای شریعتمداری باید از ساحت حوزههای علمیه و مراجع تقلید و به ویژه شخصیت برجسته آیتالله صانعی عذرخواهی کند».
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]