تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820054111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وبلاگ هاي عربي ؛ تنفر از آمريكا ، اسراييل و رهبران سازشكار عرب


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وبلاگ هاي عربي ؛ تنفر از آمريكا ، اسراييل و رهبران سازشكار عرب
دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري-رئوف پيشدار : تنفر از آمريكا ، اسراييل و رهبران سازشكارعرب به حرف اغلب وبلاگ نويسان عرب بخصوص اين روزها كه جنگ در غزه با شدت هر چه تمامتر ادامه دارد ، مبدل شده است.


وبلاگ و وبلاگ نويسي پديده اي چند ساله در دنياي سايبر است. وبلاگ نويسان در اغلب نقاط جهان ، و بيشتر جواناني هستند كه فضاي اينترنت را براي طرح ديدگاهها و نظرات خود در صفحه اي به نام " وبلاگ "‌ بدون اينكه دروازه باني براي آن وجود داشته باشد ، انتخاب كرده اند و مي كنند. صدها هزار وبلاگ ثبت شده بر روي شبكه اينترنت كه نويسندگان آنها را از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب كره زمين با هم مرتبط و به تعامل ! با يكديگر واداشته ، نشان مي دهد كه شعار "من با همه هستم و همه با هم" دير زماني است ، محقق شده است و دراين فضا هيچ چيز حتي جغرافياي سياسي مرز و محدوده محسوب نمي شود.اقبال به وبلاگ نويسي بخصوص در كشورهايي كه در آنها نظام سياسي بسته است ، رونق بسياري دارد كه از جمله نشانه هاي آنها فراواني وبلاگ ها به زبان آن ، و يا آن دسته از كشورهاست . تحليل محتواي وبلاگ ها توسط موتورهاي جستجو نشان مي دهد كه "‌عربي " يكي از زبانهاي رايج در وبلاگ نويسي است و وبلاگ هاي پرشماري به اين زبان فعال و يا به اصطلاح "‌آپ "‌هستند.
شبكه تلويزيوني "‌الجزيره " اخيرا پژوهشي را از موضوعات مورد علاقه جوانان عرب در وبلاگ نويسي صورت داد . نتيجه واقعا براي بسياري از رهبران عرب تكان دهنده بود و الجزيره كه اين كار را صورت داد شايد هرگز تصور چنين يافته اي را نمي كرد. نتيجه نظر سنجي نشان مي داد كه به موازات تنفر روز افزون از آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه ، جوانان عرب از رهبران خود بواسطه نزديكي بيش از حد به آمريكا انتقاد و از ميزان اعتمادشان به آنها كاسته شده است.
جوانان عرب به وبلاگ نويسي «مدوّنه» مي گويند . وبلاگ ها هم در ميان جوانان عرب جاي "حرف دل" است ، حرفهايي كه جاهايي ممنوع تلقي مي شود. نتيجه پژوهش گسترده الجزيره كه با كمك سرويس دهنده هاي اينترنتي مشهور صورت گرفته ، مي گويد كه بيشترين حجم وبلاگ نويسي جوانان عرب مربوط به مساله فلسطين و عليه آمريكاست. اين بستر اصلي تفكر جوانان عرب است. همكاري و همراهي دولتهاي عرب با آمريكا و سخت گيري در مورد مساله فلسطين، اين دو حوزه را ممنوعه كرده و به همين دليل وبلاگ نويسي عربي با مساله فلسطين پيوند خورده است. ضمن آنكه اساساً مساله فلسطين براي دو سه نسل فعلي مساله اول دنياي عربي است.
نظر سنجي هاي متعدد نشان مي دهد كه دولت ايالات متحده آمريكا نه تنها در نزد ملتهاي مسلمان جهان كه در بين مردم كشورهاي اروپايي و حتي آمريكا ، دولتي غير مقبول است . اولين و شايد جدي ترين هشدار در اين زمينه را "الجزيره " در 25آذر 1385 به رهبران واشنگتن داد و بدنبال آن بود كه "جيمي كارتر "‌رييس جمهوري اسبق آمريكا در كتاب پرسرو صدايش "‌فلسطين ؛ صلح نه تبعيض نژادي " با صراحت تمام به رهبران آمريكا گفت كه:" ستاره ما افول كرده است."
نظر سنجي الجزيره كه اشاره رفت نشان مي داد كه 70تا80درصد مردم در كشورهاي اسلامي و نيز اروپا و آمريكا از سياستهاي كاخ سفيد " تنفر " دارند. اين نظر سنجي توسط چندين موسسه نظر سنجي و از جمله آمريكايي و همزمان در شماري از كشورهاي جهان فارغ از نوع مذهب غالب جمعيت آنها صورت گرفت . يك نكته مهم و قابل تامل در اين نظر سنجي ها اين بود كه هر كشوري كه داراي سيستم حكومتي لائيك بوده ، در آن مردم بيشتر نسبت به سياستهاي دولت واشنگتن ابراز تنفر كرده اند كه به عنوان نمونه مي توان به تركيه اشاره كرد كه بنا بر نظر سنجي صورت گرفته و مورد اشاره ، بيش از 82درصد مردم آن " در حد تنفر " با آمريكا مخالفند.
ازروزي كه رژيم صهيونيستي غزه را زير آتش گرفته است ، وبلاگ هاي جوانان عرب يك لحظه آرام نيستند. آنها با پست هاي فراوان خود ، جهان را به همدلي با مردمان در بند غزه مي خوانند و محيط وبلاگ ها به صحنه دادگاههايي براي محاكمه رهبران عرب تبديل شده است . جوانان عرب در وبلاگهاي پرشمارشان ، مقاومت را يگانه راه براي مقابله با رژيم صهيونيستي مي دانند. " عبدالناصر" اهل عربستان در وبلاگ خود " مسلمانان "‌ بعد از محاكمه رهبران عرب براي سازش با اسراييل ، حماس و جهاد اسلامي را "قوي ترين ارتش هاي عرب " مي خواند و مي نويسد: رهبران عرب بايد از اين گروهها بياموزند . آنها بدون سلاح قابل توجهي روزها ست جلوي دشمن تا بن دندان مسلح ايستاده ا ند و خواهند ايستاد ، اما شما (رهبران عرب )‌ يادتان نرود كه بالاترين مقاومتتان 6روز بوده است !!
"پرنس عرب " در وبلاگ خودش تحريم را سلاح بزرگ امت اسلامي مي خواند و از دولتهاي عربي مي خواهد فقط يك روز ! صدور نفت به غرب و اسراييل را متوقف كنند تا پي به قدرت مسلمانان برده شود . او مي نويسد : فقط يك روز هيچ مسلماني كوكاكولا نخرد و در مك دونالد ها ساندويج نخورد ، آيا باور نداريد كه استعمار قدرت ما را درخواهد يافت؟
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن