تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815324801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/قاره سياه در كودتا و فقر؛ از تولد كودتاچيان تا درگذشت مخالفان آپارتايد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/قاره سياه در كودتا و فقر؛ از تولد كودتاچيان تا درگذشت مخالفان آپارتايد
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل: بازار داغ كودتا، محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي، درگذشت مبارزان ضدآپارتايد، تلاش آمريكا براي سلطه بر سودان و ادامه فعاليت دزدان دريايي در آبهاي خليج عدن از جمله تحولات اخير در قاره آفريقا به شمار مي روند.

* تلاش آمريكا براي سلطه بر سودان

"جرج بوش" رئيس جمهوري آمريكا در روزهاي آينده و پيش از روز 20 ژانويه، پذيراي "سالوا كر" رقيب اصلي "عمر البشير" رئيس جمهوري سودان در كاخ سفيد خواهد بود. سالوا كر هم اكنون قدرت را در جنوب سودان در دست دارد و مهمترين رقيب البشير محسوب مي شود.

ديدار بوش و كر در حالي انجام مي شود كه آمريكا سودان را يكي از مخالفان اصلي خود در آفريقا مي داند و به بهانه مبارزه با تروريسم چندين بار يه اين كشور حمله كرده كه بمباران يك بيمارستان يكي از بارزترين حملات آمريكا به سودان بود. بر اساس اين گزارش، رايزنيهاي كر در آمريكا فقط به ديدار با بوش خلاصه نمي شود و ديدار با "بان كي مون" دبير كل سازمان ملل متحد نيز در برنامه هاي او ديده مي شود.

ديدار كر با مون در حالي برنامه ريزي شده كه چند روز قبل سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد : نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل-اتحاديه آفريقا كه از يك سال قبل در دارفور مستقر شده اند در اقدامات خود براي بهبود شرايط زندگي براي ساكنان آن بسيار كند عمل كرده و فعاليت آنها براي مقابله با بحران دارفور نيز كافي نبوده است. سفر رقيب اصلي عمر البشير به آمريكا در حالي انجام مي شود كه سودان در سال جاري انتخابات عمومي را در پيش دارد و آمريكا از هم اكنون در فكر آن است تا دست نشاندگان خود را در اين كشور روي كار آورد و اين در حالي است كه سودان از سال 2003 با درگيريهاي داخلي رو به رو است و منطقه دارفور صحنه جنگ قدرت ميان قبايل و گروه هاي مختلف شده ؛ بحران دارفور از سال 2003 و با درگيريهاي نظامي شورشيان با حكومت مركزي سودان آغاز شد و از آن زمان تا كنون مذاكرات براي پايان دادن به اين بحران كه در جريان آن 300 هزار نفر كشته و بيش از دو ميليون و 700 هزار نفر بي خانمان شده اند تا كنون بي نتيجه مانده است.

* سلطه دوباره شورشيان در سومالي

پس از استعفاي رئيس جمهور سومالي و خروج نظاميان اتيوپيايي از اين كشور، هم اكنون شورشيان قدرت را با تصرف پايتخت در دست گرفته اند.

بر اساس توافقات به عمل آمده قرار بود تا نيروهاي اتيوپيايي در پايان سال 2008 ميلادي از سومالي خارج شوند كه اتيوپي بر اساس اين توافق نظاميان خود از سومالي را خارج كرده است. برخي از كارشناسان پيشتر گفته بودند كه خروج نيروهاي اتيوپيايي و همينطور كناره گيري رئيس جمهور سومالي مي تواند موجب بروز جنگ ميان گروه هاي شورشي شده و هرج و مرج را در اين كشور افزايش دهد.

جريان الشباب هم اكنون كنترل اغلب نقاط سومالي را در دست دارد. آمريكا الشباب را متهم مي كند كه به القاعده پناه داده و از همين رو نام تعدادي از مقامات ارشد الشباب در ليست افراد تحت تعقيب دستگاه هاي امنيتي آمريكا قرار دارند. آمريكا هر از چند گاهي به بهانه حضور القاعده در سومالي و مبارزه با تروريسم اقدام به شليك موشك به اين كشور آفريقايي مي كند.

به گزارش مهر، سومالي كشوري است در شرق قاره آفريقا، پايتخت آن موگاديشو است. از سال ۱۹۹۱ و در پي سقوط رژيم "محمد زيادباره" چند قبيله در شمال اين كشور با نام "سومالي‌ لند" اعلام استقلال كردند و از آن زمان اين كشور، عملاً دولت مركزي نداشته و طوايف گوناگون بخش هاي مختلف اين كشور را در اختيار داشته اند.

جنگ در اين كشور به درگيري نظامي نيروهاي اتيوپي به همراه دولت انتقالي سومالي در مقابل گروه اتحاديه محاكم ( دادگاه هاي ) اسلامي سومالي اطلاق مي شود. اين جنگ زماني آغاز شد كه در تاريخ ۲۰ دسامبر ۲۰۰۶ نيروهاي اتيوپي با پشتيباني آمريكا، براي حمايت از دولت انتقالي سومالي مداخله كردند. ورود سربازان اتيوپيايي مورد حمايت آمريكا و خارج شدن موگاديشو از كنترل اتحاديه محاكم اسلامي از سال 2006 به درگيري هاي داخلي اين كشور دامن زده و اين درگيري ها تاكنون هم ادامه دارد.

* اوگاندا در ميان اعضاي غيردائم شوراي امنيت

كشور اوگاندا به عنوان عضو غيردائم شوراي امنيت از قاره آفريقا براي مدت دو سال جايگزين آفريقاي جنوبي شد. از گروه آمريكاي لاتين مكزيك جايگزين پاناما شد. در اروپا، تركيه و اتريش جايگزين بلژيك و ايتاليا و در گروه آسيايي ژاپن جايگزين اندونزي شد. با آغاز سال جاري ميلادي علاوه بر اين كشورها، پنج عضو غير دائم ديگر يعني بوركينا فاسو، كاستاريكا، كرواسي، ليبي و ويتنام نيز حضور يافتند كه يكسال بعد پنج كشور ديگر جايگزين آنها مي شوند. اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز از كشورهاي روسيه، چين، آمريكا، فرانسه و انگليس تشكيل شده كه داراي حق وتو مي باشند.

* تلاش سازمان ملل براي برقراري صلح در سومالي

بان كي مون اخيرا از اعضاي شوراي امنيت خواست 10 هزار نيروي ويژه كه كاملا عملياتي بوده و قادر به دفاع از خود باشند، به سومالي اعزام كنند كه روز شنبه با مخالفت اين شورا مواجه شد. هيچ يك از كشورهاي عضو شوراي امنيت براي سرپرستي اين نيرو اعلام آمادگي نكرد. به گفته ديپلمات ها، مخالفت شوراي امنيت به علت وخيم بودن وضعيت سومالي است كه هيچ كس حاضر به رفتن به اين كشور نمي شود.

برپايه اين گزارش، حدود يكهزار كلاه آبي سازمان ملل در حال حاضر در سومالي حضور دارند.

* هراس "اف.بي.آي" از استخدام تروريست هاي جوان سوماليايي

پليس فدرال آمريكا به دليل ترس از اين مطلب كه تروريستها اقدام به استخدام نيروهاي جوان براي انجام عملياتهاي خود در ايالات متحده و سومالي كنند، در حال افزايش تماس هاي خود با كميته هاي مهاجرت اتباع سوماليايي در آمريكا هستند. در همين رابطه اف.بي.آي يك مامور ويژه به نام "اي. كي. ويلسون" را مسئول رسيدگي به اين پرونده كرده است. ويلسون در اين باره گفت : بسياري از اتباع سومالي ناپديد شده اند و اين يك مسئله توسعه يافته است.

مقامات آمريكايي از ذكر تعداد دقيق اتباع سوماليايي مفقود شده در آمريكا خودداري كردند اما برخي آمارها حكايت از مفقود شدن 20 سوماليايي نوجوان و جوان در فاصله سني 15 تا 20 سال در آمريكا ظرف چند ماه اخير دارند. بر همين اساس، اغلب سوماليايي مفقود شده در آمريكا از خيابان "مينيا پوليس" منطقه "پل" در لس آنجلس كه مهترين كميته مهاجرات سوماليايي ها در آن واقع است بوده اند اما ساير كميته هاي مهاجرت سوماليايي در آمريكا نيز گزارشهايي درباره اتباع مفقود شده سومالي ارائه كرده اند.

بر اساس اين گزارش، ماموران اف.بي.آي هم اكنون در تلاش براي بازگرداندن بقاياي شخصي به نام "شيروا احمد" كه تبعه آمريكا بوده و در تاريخ 29 اكتبر در يك بمب گذاري انتحاري در جنوب سومالي كشته شده هستند. در حادثه روز 29 اكتبر در جنوب سومالي پنج تروريست و 29 سوماليايي كشته شدند. در موردي ديگر، فردي به نام "روبن شامپرت" مسلماني كه اسم خود را به "امير عبدل مهيمن" تغيير داده بود به اتهام قاچاق سلاح، از سوي اف.بي.آي تحت تعقيب است. نامبرده پيش از اكتبر سال جاري ميلادي در سومالي كشته شد.

* محكوميت حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به غزه در آفريقا

دزموند توتو رهبر سابق كليساي انگليكان در آفريقاي جنوبي و برنده جايزه نوبل در بيانيه اي اعلام كرد: با برتري هوايي كه اسرائيل بر مردم غزه دارد، مردمي را كه هيچ وسيله دفاعي براي دفاع از خود ندارند را با جنگنده هاي مجهز هدف قرار داده است، اين بمباران ها همه مشخصات يك جنايت جنگي تمام عيار را در خود دارد. اين كشيش ضد آپارتايد كه در سال 1984 بخاطر فعاليت هاي ضدنژادپرستي خود جايزه صلح نوبل گرفت، اضافه كرد: اين حملات براي اسرائيل امنيت نخواهد آورد و اين مسئله ناشي از بي تفاوتي گسترده اي است كه خاورميانه و جهان را فراگرفته است.

جنگنده هاي رژيم اسرائيل همچنان به حملات خود به مناطق مختلف نوارغزه ادامه مي دهند كه سبب افزايش آمار شهدا به بيش از 950 نفر و مجروحان به بيش از چهار هزار نفر شده است.

* كودتا در گينه و تلاش هاي بين المللي

ژنرال "لانسانا كونته" رئيس جمهوري 74 ساله گينه كه از سال 1984 ميلادي قدرت را در گينه در اختيار داشت پس از 24 سال حكومت بر اين كشور درگذشت اما اين حادثه به بروز يك كودتاي بي سر و صدا در گينه منجر شد كه انحلال دولت و مجلس را در پي داشت.

رهبر كودتاچيان گينه كه پس از مرگ رئيس جمهوري اين كشور قدرت را در دست گرفته است خود را از اين پس شخص اول مملكت دانست. كاپيتان موسي داديس كامارا چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: من رئيس جمهوري جديد گينه هستم.

در اين رابطه، بان كي مون دبيركل سازمان ملل از نظاميان و افسران كودتاچي در گينه خواستند تا قدرت را به گروهي غيرنظامي در اين كشور واگذار كنند. وي از نيروهاي ارتش گينه و تمامي افراد درگير در اين ماجرا خواست تا به روند دموكراتيك در كشور احترام بگذارند.

در همين حين "توني فراتو" سخنگوي كاخ سفيد نيز گفت كه اين كشور به همراه اتحاديه آفريقا و ديگران درتلاش است تا نهادها را در گينه براي تضمين انتقال آرام قدرت به غير نظاميان تشويق كند.

فرماندهان كودتاي نظامي در گينه از ديپلمات هاي خارجي براي حضور در جلسه اي كه با هدف اطمينان دادن به جامعه جهاني درباره اهداف خود برگزار مي كنند، دعوت كرده اند.

* ادامه فعاليت دزدان دريايي سومالي و تدابير بين المللي

سومالي كشوري كه از سال 1991 ميلادي در يك جنگ داخلي به سر برده و هيچ قانون خاصي بر شهروندان آن حكمرفا نبوده، به پناهگاه امني براي دزدان دريايي كه در اصل ماهيگيران فقير سرزمين شرقي قاره آفريقا هستند، درآمده است.

مقامهاي نيروي دريايي بين المللي اعلام كرده اند تاكنون حدود يكصد كشتي ازجمله نفتكش ازسوي دزدان دريايي سومالي مورد حمله قرار گرفته اند كه از اين تعداد حدود 40 فروند و 260 نفر هنوز در دستان دزدان اسير هستند.

ريشه اصلي شدت يافتن دزدي دريايي و روي آوردن ماهيگيران مناطق ساحلي سومالي به اين كار را مي توان در مشكلات اقتصادي ساكنان آن و همچنين درآمد بالاي اين كارغيرقانوني دانست.

اين حملات در حالي ادامه دارد كه برخي كشورها، كشتيهاي جنگي خود را براي حفاظت از امنيت كشتيهاي باري به آبهاي اطراف سومالي اعزام كرده اند.

"پاسكال كوچپين" رئيس جمهوري و وزير كشور سوئيس نيز اخيرا گفت كه اين كشور در صدد است تا كشتي هاي مسلحي را تا نزديك شاخ آفريقا براي حفاظت از امنيت راههاي دريايي اين منطقه اعزام كند. نمي توان به آنجا رفت و به دزدان گفت كه ما بي طرف هستيم لطفاً كشتي هاي ما را ندزديد، بلكه چاره آن است كه نيروهايي را براي حراست از كشتي ها به آنجا اعزام كنيم.اعزام نيرو و سرباز نه يك اقدام جنگي بلكه اقدامي پليسي براي حفاظت از كشتي هاي سوئيس است.

* اعتراف سازمان ملل به ناكارآمدي در حل بحران دارفور

در حالي كه بحران دارفور در آستانه ورود به ششمين سال خود است سازمان ملل با ارائه گزارشي به شوراي امنيت از ناكارآمدي اقدامات خود در اين منطقه براي كاهش ناآراميها خبر داد.

در اين گزارش كه توسط "علاين لي روي " به شوراي امنيت سازملان ملل ارائه شد آمده كه نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل-اتحاديه آفريقا كه از يك سال قبل در دارفور مستقر شده اند در اقدامات خود براي بهبود شرايط زندگي براي ساكنان آن بسيار كند عمل كرده و فعاليت آنها براي مقابله با بحران دارفور نيز كافي نبوده است.

سازمان ملل بايد به طرح اعزام 26 هزار نيروي كارآمد به دارفور شتاب بيشتري بدهد. مسئوليت اصلي براي پيشرفت واقعي در دارفور بر عهده دولت سودان بوده و گروه هاي شورشي نيز بايد جنگ را متوقف كرده و مذاكرات خود را تحت نظارت سازمان ملل آغاز كنند. فقط يك توافق سياسي پايدار ميان احزاب و گروه هاي حاضر در دارفور به بحران اين منطقه پايان مي دهد.

بر اساس اين گزارش، بحران دارفور از سال 2003 و با درگيريهاي نظامي شورشيان با حكومت مركزي سودان آغاز شد و از آن زمان تا كنون مذاكرات براي پايان دادن به اين بحران كه در جريان آن 300 هزار نفر كشته و بيش از دو ميليون و 700 هزار نفر بي خانمان شده اند تا كنون بي نتيجه مانده است.

* ادامه بلاتكليفي در پست رياست جمهوري زيمبابوه

رابرت موگابه رئيس جمهوري زيمبابوه اخيرا تاكيد كرد: "زيمبابوه مال من است و هيچ كشور آفريقايي بجز اهالي زيمبابوه جرات آن را ندارد تا مرا از قدرت كنار بگذارد". به هيچ وجه تسليم خواسته "مورگان چانگيراي" رهبر مخالفين اين كشور براي كناره گيري از قدرت نخواهد شد.

گفتني است كه چانگيراي ، فردي كه موگابه او را آلت دست خارجي ها خوانده ، رئيس جمهوري اين كشور را تهديد كرده در صورتي كه از قدرت كناره گيري نكند از گفتگوهاي وحدت ملي خارج خواهد شد. موگابه كه در كنفرانس ساليانه براي اعضاي حزب "زانو پي اف" سخنراني مي كرد، گفت: " من به هيچ وجه تسليم نخواهم شد. زيمبابوه مال من است و من زيمبابوه اي هستم. اين كشور متعلق به شهروندان آن است و هرگز به انگليس تعلق نخواهد داشت". رئيس جمهوري زيمبابوه تاكيد كرد كه تا زماني كه مردم اين كشور درصدد بركناري او بر نيايند در قدرت باقي خواهد ماند.

گفتني است كه بسياري از مقامات جهان همچون گوردون براون نخست وزير انگليس و نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه اخيراً از موگابه خواستند تا از قدرت كنار برود.

* درگذشت يك چهره ضدآپارتايد در آفريقاي جنوبي

"هلن سوزمن" نماينده سرشناس پارلمان آفريقاي جنوبي و مبارز ضدآپارتايد در سن 91 سالگي درگذشت. سوزمن كه ابتدا نماينده حزب مخالف "متحد" و سپس حزب "پيشرو " در پارلمان بود، از منتقدان صريح آپارتايد به حساب مي آمد.وي دختر يك مهاجر اهل ليتواني، براي 13 سال تنها نماينده اي در پارلمان بود كه علنا رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي را محكوم مي كرد.

وي دو بار نامزد دريافت جايزه صلح نوبل شد. اين نماينده سابق پارلمان كه اخيرا در وضعيت شكننده اي قرار داشت در منزل خود در ژوهانسبورگ درگذشت. استقف اعظم دزموند توتو گفت كه كشورش در نبرد با آپارتايد عميقا مديون خانم سوزمن است.

نلسون ماندلا در زندگينامه خود نوشته است: "ديدن اين زن جسور درحالي كه به داخل سلول زندان چشم دوخته بود و در حياط زندان راه مي رفت، صحنه اي عجيب و خارق العاده بود. وي اولين و تنها زني بود كه با حضور خود سلول هاي ما را مزين كرد."

* ساركوزي از جمهوري دموكراتيك كنگو ديدن مي كند

نيكلا ساركوزي رئيس جمهوري فرانسه قصد دارد اولين سفر خود به جمهوري دموكراتيك كنگو را در اواخر ماه ژانويه انجام دهد.

* تظاهرات هنرمندان الجزايري و مردم سودان عليه جنايت در غزه

هنرمندان الجزايري و خانواده هاي آنان در محكوميت جنايات صورت گرفته در غزه ازسوي رژيم صهيونيستي به خيابان هاي الجزيره ريختند و مواضع اين رژيم را محكوم كردند.

همچنين حدود چهار هزار سوداني در راستاي همدردي با مردم مظلوم نوار غزه و محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي به خيابان هاي خارطوم ريختند.

* همدستي پليس قضايي گينه بيسائو با قاچاقچيان

وزارت كشور گينه بيسائو از همدستي برخي از سران پليس قضايي اين كشور با قاچاقچيان مواد مخدر پرده برداشت.

* ارسال برنج به ساحل عاج

ژاپن در راستاي مبارزه با فقر در كشور ساحل عاج، مقدار سه هزار تن برنج به اين كشور ارسال كرد.
 چهارشنبه 25 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن