تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815490195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لندن دوباره به فرقه ضاله سرويس ويژه مى دهد گزارش «ايران» از پشت پرده تلويزيون فارسى انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: لندن دوباره به فرقه ضاله سرويس ويژه مى دهد گزارش «ايران» از پشت پرده تلويزيون فارسى انگليس
شبكه خبرى ايران- دو سال و نيم پيش از اين بود كه وزير دارايى وقت انگليس، طى سخنانى در مؤسسه پژوهشى «چتم هاوس» لندن از تخصيص بودجه ساليانه ۱۵ ميليون پوند براى راه اندازى و اداره شبكه تلويزيونى فارسى زبان بى.بى.سى سخن گفت.
وزير سابق دارايى انگليس در اين سخنرانى گفت كه اين بودجه پس از آن تخصيص داده شد كه طرح راه اندازى اين شبكه تلويزيونى را مديران ارشد بى بى سى ريخته و به تأييد هيأت امنا و وزارت خارجه بريتانيا رساندند. تخصيص بودجه از سوى دولت انگليس براى يك رسانه كه مى خواهد بر روى مخاطبين ايرانى خود كار روانى متراكم كند، آن قدر شبهه زا بود كه وزير دولت انگليس هم متوجه آن شود و براى رفع آن تدبير كند.
خصوصاً اين مسئله زمانى اهميت خود را نمايان مى كرد كه مقامات بريتانيا كينه قديمى مردم ايران را از «سياست هاى انگليسى» به ياد مى آورند.
در اين رابطه وزير دارايى بريتانيا در سخنرانى خود اما ادعاى جالبى مطرح كرد و گفت كه تلويزيون فارسى بى بى سى اگر چه قرار است بودجه دولتى بگيرد اما در سياست هاى خبرى خود كاملاً مستقل از دولت بريتانيا عمل كند.
اين در حاليست كه بنگاه خبرى بى.بى.سى تجربه مشابهى را درحوزه رسانه هاى صوتى سال هاست تجربه مى كند. اما تحقيقات نشان مى دهد راديو فارسى زبان بى.بى.سى دقيقاً با نفوذ مستقيم بهائيان ايرانى تبار راه اندازى شده و در طول اين سال ها سعى كرده زمينه روانى را براى اجراى سياست هاى دولت بريتانيا در ايران فراهم كند.
اين در حاليست كه حتى در دوره اخير هم نفوذ بهائيان در اين رسانه كمتر نشده و همچنان محورى است.
سياست هاى اين رسانه در دوره پيش از ملى شدن صنعت نفت به وضوح عليه منافع ملت ايران در ملى شدن اين صنعت و به نفع حاكميت بريتانيا بوده است. پس از انقلاب نيز راديو فارسى زبان بى.بى.سى تلاش كرده تا نقش محورى رسانه هاى اپوزيسيون نظام را از آن خود كند.
اكنون اگرچه از پشت پرده راه اندازان و سياستگذاران اين شبكه تلويزيونى اطلاعات دقيقى در دست نيست اما نگاهى به پرونده نسخه راديويى وابسته به اين بنگاه مى تواند رمزگشايى از آنچه ناگفته است و احتمالاً مخفى خواهد ماند، نمايد. پشت پرده هايى كه با توجه به تمركز رهبرى بهائيان در سرزمين فلسطين اشغالى، از ارتباط وثيق بى.بى.سى فارسى، رژيم صهيونيستى و اپوزيسيون سياسى نظام پرده بردارد.
اين مطلب قصد دارد به اين سؤال اساسى و ريشه اى پاسخ دهد كه با توجه به تصدى امور بخش فارسى بى بى سى از بدو تأسيس آن توسط يكى از رهبران بهائيت، تأثير بهائيت در بى بى سى فارسى تا چه حدى است و آيا اين رسانه را مى توان تريبون فارسى زبان بهائيان دانست
* * *
راديوى فارسى بى بى سى براى مقابله با تبليغات راديو فارسى زبان برلين آلمان و همچنين براى زمينه چينى و توجيه اشغال نظامى ايران توسط نيروهاى نظامى بريتانيا و اتحاد جماهير شوروى تأسيس شد كه از چند ماه پيش از شروع به كار اين راديو، متفقين در تدارك انجام آن بودند و در واقع راديو فارسى زبان را با اين هدف تأسيس كردند كه چهره مثبتى از اقدام آينده خود در افكار عمومى مردم ايران ايجاد كنند. (۱)
راديو فارسى بى بى سى در دوم دى ماه ۱۳۱۹يعنى درست هشت ماه قبل از حمله متفقين به ايران در شهريور ۱۳۲۰ آغاز به كار كرد. (۲)
اما نكته ديگرى كه در موضوع راه اندازى راديو فارسى بى بى سى اهميت دارد، تصدى مسئوليت «حسن موقر باليوزى(۳)» (۱۹۸۰- 1908ميلادى) از رهبران سرشناس بهائيان در راديو فارسى زبان بى بى سى بود كه بر اساس اسناد داخلى آرشيو سرويس جهانى بى بى سى، با دخالت وزارت خارجه صورت گرفته است.
از آن پس، تجربه نشان داد كه چه در مسئله تأثيرگذارى بهائيان در سياستگذارى بخش فارسى، چه در مورد جذب ناراضيان مستأصل سياسى ايرانى و چه در مورد مداخلات وزارت خارجه بريتانيا در سياستگذارى هاى اين رسانه البته با بازنگرى ها و فراز و فرودهايى، حكايت همچنان باقى است.
يكى از مواردى كه چه مسئولان سرويس جهانى بى بى سى و چه گزارشگران تاريخ بخش فارسى آن، خواسته يا ناخواسته، از كنار آن گذشته و يا آن را بسيار كم رنگ نشان داده اند، حضور و تأثير انكار نشدنى حسن موقر باليوزى و ديگر بهائيان در يك دوره طولانى در سطوح جدى و سياستگذارى اين رسانه است.
باليوزى نخستين كسى بود كه در ابتداى تأسيس بى بى سى فارسى از آن راديو براى مخاطبان سخن گفت.(۴) وى از اعضاى خاندان افنان و از اقوام نزديك ميرزا على محمد باب و فرزند محمد على (محمود) موقرالدوله باليوزى حاكم وقت بوشهر و وزير فوايد عامه و تجارت در كابينه كودتاى سيد ضياءالدين طباطبايى در اواخر ۱۲۹۹ و اوايل ۱۳۰۰ شمسى بود(۵)‎/ باليوزى در شرايطى به استخدام بى بى سى درآمد كه چند ماهى قبل از آن به عضويت مجمع ملى بهائيان موسوم به «رضوان» درآمده بود.
باليوزى چند سال بعد از تأسيس بخش فارسى، به عنوان نزديك ترين مشاوران شوقى افندى ربانى، آخرين رهبر شناخته شده بهائيان جهان، در سال ۱۹۵۶ به عنوان به اصطلاح يكى از ايادى امرالله، به قول پيروان آن فرقه ضاله، منصوب شد كه به منزله عضويت در بالاترين شوراى ادارى و فرقه اى بهائيت (تقريباً معادل كاردينال ارشد در مذهب كاتوليك) است.
باليوزى علاوه بر نگارش حدود ۱۰ اثر با موضوع تاريخ و تبليغ بهائيت، سال ها رئيس «محفل ملى معنوى بهائيان» جزاير بريتانيا بود كه اين سمت به منزله رياست كل ادارى و اجرايى بهائيان بريتانيا محسوب مى شد(۶)‎/ وى در طول حدود دو دهه كار در بى بى سى فارسى، عملاً به يكى از افراد كليدى و بشدت تأثيرگذار اين شبكه تبديل شد(۷)‎/
باليوزى در اين مدت با همه قوا هم به امور رسانه اشتغال داشت و هم به امور فرقه اى خود، و از اين طريق ثابت كرد كه مسئولان بى بى سى دست كم در بخش فارسى، نسبت به منشور خود درباره ضرورت حفظ بى طرفى دبيران، تهيه كنندگان و كاركنان در زمينه سياسى و دينى، پايبند نيستند(۸)‎/
حضور چشمگير بهائيان در سطوح مختلف سرويس جهانى بى بى سى از مديريت هاى كلان آن شبكه به پائين، ضمن تأثيرگذارى هاى نامحسوس پنهان خود در لايه هاى زيرين اين شبكه، گاه نمودهاى آشكارى نيز داشته كه از آن ميان مى توان به مصاحبه كاملاً تبليغاتى و فرمايشى با «مرى مكسول» (ملقب به روحيه خانم) بيوه شوقى افندى رهبر سابق بهائيان، در تاريخ ۱۸ آگوست ۱۹۸۱ اشاره كرد(۹)‎/
تهيه رپرتاژ آگهى هاى گزارش گونه، منحصر به سال هاى گذشته در بى بى سى نبوده و انتشار اخبار و گزارش هاى متعدد در اين موضوع نشان دهنده تداوم اين سياست و استفاده بى بى سى از كارت بهائيت عليه ايران است.
در اين باره براى نمونه مى توان به مجموعه گزارش هاى متعدد جانبدارانه و آگهى گونه خبرنگاران اعزامى بخش فارسى در اسرائيل و درباره مراكز مختلف بهائى در عكا و ديگر سرزمين هاى فلسطينى اشاره كرد كه در ماه مى ۲۰۰۷ براى راديو و وب سايت بى بى سى فارسى تهيه شد. در اين مطالب، گزارشگران اعزامى بخش فارسى بى بى سى، حكومت ايران را به بهائى ستيزى و يهودى ستيزى متهم كردند(۱۰)‎/
با بررسى موضوعات، عناوين و محتواى اين قبيل نوشته ها تعجب نخواهيم كرد اگر بدانيم كه همه گزارشگران اعزامى و تهيه كنندگان اين قبيل آگهى هاى گزارش گونه در عكا و ديگر شهرهاى آن خطه، به سرعت راه ترقى را در بى بى سى فارسى پيمودند و همه آنها در تغيير و تحولات اخير اين شبكه، ارتقاى رتبه يافته و از هم اكنون جايگاه بالايى در تلويزيون در آستانه تأسيس آن يافته اند.
با توجه به تصدى بخش هاى مختلف بى بى سى فارسى از سوى بهائيان متنفذ و سرشناس، معلوم نيست چگونه مى توان اين ادعاى مديران سرويس جهانى بى بى سى را در مورد استقلال عمل تحريريه و تأثير نپذيرفتن از جريانات بيرونى قبول كرد. واقعيت اين است كه بهائيان امروز در جهان هيچ رسانه اى مورد اعتمادتر از بى بى سى فارسى براى خود سراغ ندارند چرا كه اين رسانه به دستاويزى براى اعمال سلايق و ابراز بدعت هاى فرقه اى اين گروه تبديل شده است.
پى نوشت ها در دفتر روزنامه موجود است.
 سه شنبه 24 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن