تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803248942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پای تلویزیون بنشینید، تن‌تن كارتون ببینید!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: سال‌ها پیش برنامه‌های كودك تنها توسط یك مجری اداره می‌شد. كسی كه برای بچه‌ها، مثل امروز خاله نبود و فقط او را به نام مجری مهربان برنامه می‌شناختیم. موقع شروع برنامه نیز لحظه‌شماری می‌كردیم تا...   نشستن پای جعبه‌ جادویی و دیدن تصاویر خوش آب و رنگی كه شخصیت‌های اصلی آن، آدم‌های نقاشی شده یا حیواناتی دوست‌داشتنی هستند برای هركدام از ما از همان زمان كودكی تاكنون جذابیت خاصی داشته است.سال‌ها پیش برنامه‌های كودك تنها توسط یك مجری اداره می‌شد. كسی كه برای بچه‌ها، مثل امروز خاله نبود و فقط او را به نام مجری مهربان برنامه می‌شناختیم. موقع شروع برنامه نیز لحظه‌شماری می‌كردیم تا پلاتوهای مربوط به سلام و احوالپرسی و اعلام برنامه مجری به پایان برسد و كارتون‌های محبوبمان یكی پس از دیگری بر صفحه تلویزیون نقش ببندد.   و امروز... برنامه‌سازان كارهای كودك، همان عاشقان دیروز كارتون‌های تلویزیون، در میان كلیشه‌های رسانه مانده‌اند و برنامه‌های مختلفی را پیشكش مخاطبان كوچك تلویزیون می‌كنند كه بیشتر از وجه خلاقیت و جذبه برای كودكان، ظاهری شسته‌رفته به خود می‌گیرند و در پی جمع‌آوری امتیاز در میان همتایانشان در شبكه‌های دیگرند.در این بین شبكه 5 سیما برای تابستان 89 ویژه‌برنامه‌ای را طراحی و تهیه كرد كه از گفت و شنودها، تعریف و تمجیدهای كشدار و قربان صدقه‌های اضافی رفتن برای كودكان در آن خبری نیست.در یكی از روزهای گرم تابستان، بر سر ضبط این برنامه حاضر شدیم و با عوامل آن به گفتگو نشستیم. تن‌تن، كره اسبی شیطان و بانمك استودیوی ضبط تن‌تن كارتون، پر است از رنگ‌آمیزی‌های شاد و المان‌های جذاب و كودكانه... دكوری نیم دایره با پس‌زمینه‌ای از عروسك‌های كارتونی و تصاویری تك سكانسی از انیمیشن‌های نام‌آشنا و محبوب برای كودكان. در گوشه‌ای از استودیو زیبا بنماران (مجری برنامه)‌ و محمدرضا علیمردانی (گوینده عروسك)‌ مشغول مرور متن‌هایشان هستند.ضبط آغاز می‌شود... عروسك‌گردان روی تشكچه‌هایی كه سر تا سر زمین را پوشانده نشسته است و به سختی دستش را بالا و پایین می‌برد و كره‌اسب كوچك و نمكین برنامه همراه بشر بانو (زیبا بنماران)‌ پلاتوی ابتدایی برنامه را اجرا می‌كنند.مجری: این چه وضعیه؟ تن‌تن: چی چه وضعیه؟مجری: لباسات چرا اینجوریه؟تن‌تن: مگه چشه؟مجری: نامرتب و بهم ریخته‌اس.تن‌تن: آخه دیرم شده بود ... تن‌تن گشتم دنبالشون واسه همین این‌جوری شدم.مجری: می‌دونی چقدر زشت شدی؟تن‌تن: چقدر؟ اندازه این میز می‌شه؟مجری: نه یه خورده بیشتر ... ا‍‍... چی داری می‌‌گی؟تن‌تن: حالا مگه اینجوری لباس پوشیدم بده؟مجری: بله كه بده... اینم پرسیدن داره؟   پس از پایان این بخش سراغ گوینده عروسك تن‌تن می‌رویم. محمدرضا علیمردانی بیش از یك دهه در حوزه گویندگی و مدیریت دوبلاژ فعالیت دارد و بالغ بر 500 انیمیشن و نیز 7 سریال و مجموعه عروسكی را برای شبكه‌های مختلف دوبله كرده است. وی جدیدترین كارش را نیز با نام «چگونه اژدهای خود را تربیت كنید» از كمپانی دریم وركز بزودی وارد بازار می‌كند كه در آن گویندگانی چون، نیما رئیسی، مجید آقاكریمی، آشا محرابی، كورش زارع‌پناه، حامد مدرسی و ... حضور دارند.علیمردانی در خصوص صداسازی برای عروسك تن‌تن می‌گوید: در ابتدای كار چند صدای مختلف برای این عروسك پیشنهاد دادم و احساس كردم یكی از این تیپ‌ها فیدبك بیشتری از مخاطب می‌گیرد و دست خودم نیز برای نمكین كردن آن بازتر بود. ولی صدایی كه در حال حاضر روی این عروسك است با تیپ مورد نظر من تفاوت می‌كند. به هر حال بچه‌ها با این صدا نیز تا حدی ارتباط برقرار كرده‌اند.علیمردانی درباره متن‌های فعلی برنامه نظر مثبتی دارد. خاصه در قابلیت انعطافی كه برای بداهه‌پردازی در اختیار مجریان است. وی می‌گوید: در این برنامه پایه و اساسی روی متن نویسنده است و از زمانی كه رضا مرادی‌نژاد به عنوان نویسنده به جمع ما پیوسته است، متن‌ها خیلی بهتر شده و خلاقیت بیشتری در نگارش و محتوای آن به چشم می‌خورد.گوینده عروسك تن‌تن ادامه می‌دهد: دیالوگ‌هایی كه در متن گنجانده شده است به من و مجری‌ها اجازه می‌دهد تا نمك كار را به تناسب افزایش دهیم. برخی از متن‌ها تكه كلام‌هایی را كه خودمان ابداع كرده‌ایم در پلاتوهای متوالی در میان دیالوگ‌ها جای می‌دهند كه كار ضعیفی را از آب در می‌آورد ولی متن‌های حال حاضر برنامه به نوعی قصه‌پردازی شده است و ایده و نظر خوبی در آن گنجانده شده و ما آن را در اجرا تكمیل می‌كنیم.علیمردانی اضافه می‌كند: امیدوارم بچه‌ها از اجرای ما و كل برنامه خوششان آمده باشد. چون فكر می‌كنم بهترین جایزه برای ما همین است. تیپ‌های دوست‌داشتنی كه اجرا می‌كنندزیبا بنماران در گوشه‌ای از استیج نشسته و با مداد، نكاتی را به متن اضافه می‌كند. بنماران كه همه او را در تن‌تن كارتون، «بشر بانو» صدا می‌زنند، فعالیت هنری‌اش را از سال 68 با تئاتر آغاز كرده و پس از ورود به حوزه دوبله (آذری ـ تركی) در شبكه‌های مختلف سیما به اجرای برنامه‌هایی برای كودكان پرداخته است؛ اما بیشتر مخاطبان او را با برنامه رنگین‌كمان (شبكه 5) می‌شناسند. «اغلب تئاترهایی كه در آنها حضور داشتم، كار كودك بوده است. سال 81 نیز برای اجرای یكی از همین تئاترها در فرهنگسرای بهمن میزبان آقای ذاكری و گروهشان بودم و از آنجا كارم را پسندید و برای اجرای برنامه رنگین‌كمان دعوت شدم».این را بنماران می‌گوید و ادامه می‌دهد: در رنگین‌كمان همه مرا زیباجون صدا می‌زدند و از خاله بودن خبری نبود. شخصا این عنوان را نمی‌پسندم و بعدها در برنامه‌های كودك مد شد كه مجری‌ها را خاله صدا بزنند.از بنماران می‌پرسم مخاطبان كودك تلویزیون دوست دارند مجریشان چه تیپ شخصیتی داشته باشد:من فكر می‌كنم در وهله اول باید یك احساس دوطرفه میان مجری و بچه‌ها ایجاد شود. بچه‌ها دوست دارند از زبان مجری حرف‌هایی را بشنوند كه شاید از معلم مهدكودكشان یا بزرگ‌ترهای خانواده نمی‌شنوند. بچه آنقدر باهوش است كه حتی میان مجری‌های مختلف برنامه‌های كودك نیز تفكیك قائل می‌شود.وی می‌افزاید: بچه‌ها حس را بخوبی دریافت می‌كنند و می‌دانند این حس چه زمانی واقعی است و چه زمانی شكل بازی و سطحی به خود می‌گیرد. حتی در نحوه ارتباط برقرار كردن با بچه‌ها، مجری باید رده سنی آنها را مدنظر قرار دهد، چراكه هیچ گاه با یك بچه 2 ساله نمی‌توان با زبان یك كودك 7 یا 8 ساله سخن گفت و خوشبختانه این برنامه با توجه به پیامك‌ها و تماس‌هایی كه از مخاطبان به دستمان می‌رسد از كودك 2 ساله تا مخاطبان 90 ساله را پای خود نشانده است. تن‌تن كارتون مجری دیگری نیز دارد. دایی مهربان «رنگین‌كمان» كه اینجا شخصیت استاد را بازی می‌كند، با این‌كه تیپ قبلی خود را تكرار كرده، همچنان دوست‌داشتنی و شیرین است. داوود منفرد كه بسیار جوان‌تر از آن چیزی است كه در تیپ‌گیری‌ها از او می‌بینیم درخصوص ورودش به تلویزیون می‌گوید: حدود 20 سال پیش با برنامه‌ای به نام «بعد از خبر» در كنار گروه طنز هوشنگ هدایتی كارم را آغاز كردم. پس از آن در برنامه‌هایی چون تا هشت و نیم، سلام تهران، شب‌خند، مسابقه بزرگ و ... حضور داشتم. منفرد درباره تكرار تیپ دایی كه پیرمردی است 60، 70 ساله می‌گوید: بیشتر مخاطبان می‌گویند كه این شخصیت بسیار دوست‌داشتنی است. با این كه تكرار آن برای خودم خسته‌كننده شده است، اما مردم همچنان از آن استقبال می‌كنند. وی ادامه می‌دهد: یكی از رمزهای موفقیت این تیپ این است كه بخوبی با بچه‌ها ارتباط برقرار كرده و با این كه پیرمردی سن بالاست،‌ اما همچنان در میان بچه‌ها می‌رود و به شیطنت می‌پردازد. داوود منفرد در پاسخ به این كه آیا ماندن در یك نوع تیپ در كارهای كودك، جذابیت خود را برای مخاطب از دست نمی‌دهد؟ چنین می‌گوید: در كارهای نمایشی تیپ‌سازی بسیار مهم است و در این میان كمتر دیده می‌شود. مسلما بچه‌ها با شخصیت واقعی داوود منفرد به خنده نمی‌افتند و حالا كه این شخصیت را دوست دارند و با او ارتباط برقرار كرده‌اند، ما را ترغیب به ماندن در این مسیر می‌كند. وی می‌افزاید: بسیاری بر این باورند كه ماندن در یك تیپ غیرحرفه‌ای است ولی بسیاری از بزرگان ما در یك تیپ جاودانه شدند، مثل مرحوم مقبلی كه تنها یك تیپ صدایی داشت و جاودانه ماند. حساسیت‌‌های ژانر كودك علی ‌نصراللهی (تهیه‌كننده تن‌تن كارتون)‌ از سال 86 همكاری‌اش را با گروه كودك و نوجوان شبكه 5 سیما آغاز كرده و پس از حضور در برنامه رنگین‌كمان به عنوان مدیر تولید، ‌سال گذشته تجربه موفق «تماشاخانه» را پشت سر گذاشت و امسال نیز تهیه‌كنندگی تن‌تن كارتون را به عهده دارد. با او در فضای باز و سرسبز خارج از استودیو گفتگویی درخصوص این برنامه انجام می‌دهیم: تماشاخانه برنامه‌ای بود كه بخوبی جای خود را میان مخاطبان شبكه 5 پیدا كرد، چه شد كه بعد از آن به تن‌تن كارتون رسیدید؟بعد از این‌كه شبكه‌های یك و دو به نوعی به لحاظ ساخت برنامه‌های كودك ادغام شدند، حق رایت فیلم‌های سینمایی تماشاخانه بسختی صادر می‌شد و تا مرحله‌ای پیش رفت كه در زمینه پخش آثار به ورطه تكرار افتاد و بیم این می‌رفت كه مخاطبان خود را از دست بدهد. با وجود این سال گذشته، تماشاخانه با 86 درصد بیننده (طبق آماری كه از مركز تحقیقات سازمان به دستمان رسید)‌ از برنامه فیتیله هم بالاتر قرار گرفتیم و امسال به پیشنهاد آقای زارعان (مدیر گروه كودك شبكه 5)‌‌ »تن‌تن كارتون» را كلید زدیم كه با تهیه‌كنندگی من و مجری طرح خانم شیرازی‌مقدم از 22 خردادماه آغاز شد. یكی از نقاط قوت این برنامه پخش پی‌درپی كارتون است، چون گنجاندن پلاتوهای طولانی و صحبت‌های مجری از حوصله بچه‌های امروزی خارج است. نظر شما چیست؟دقیقا همین‌طور است. هدف ما نیز از ابتدا همین بود كه پلی‌بك‌ها را خود بچه‌ها بچینند، از این‌رو پیامك «30000555» را به نظرات آنها و كارتون‌های درخواستی‌شان اختصاص دادیم و تن‌تن كارتون در حقیقت به برنامه‌ای تبدیل شد كه در خلال پخش كارتون‌های مختلف چند پلاتوی 6 یا 7 دقیقه‌‌ای گنجانده شود.نكته قابل‌توجه در این برنامه این است كه با وجود حضور یك مجری زن، دیگر از عنوان خاله‌های مرسوم تلویزیونی خبری نیست.این عنوان به لحاظ كثرت استفاده در برنامه‌‌های مختلف كودك دیگر نخ‌نما شده است. خاله در اصل خاصیت نصیحت‌گویی دارد و كشدار كردن موضوع. ما اسم مجری را «بشر بانو» انتخاب كردیم كه از خاله بودن فاصله بگیرد و بچه‌ها نیز بتوانند به نحو دیگری با او ارتباط برقرار كنند. نكته دیگر درخصوص كارتون‌هایی است كه در برنامه پخش می‌شود. این انیمیشن‌ها چگونه به دستتان می‌رسد؟ما در این برنامه از حضور تصویریاب‌هایی بهره‌ می‌گیریم كه با كار كودك و سایت‌های مرتبط با كارتون‌ها و شركت‌های تهیه و توزیع انیمیشن‌ دنیا آشنایی كامل دارند. پس از آن كه نسخه این آثار در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، از بین آنها چند انیمیشن توسط تامین برنامه خارجی سفارش داده می‌شود و پس از بازبینی و ویرایش برای ترجمه و دوبله به واحد دوبلاژ سازمان منتقل و سپس آماده پخش خواهد شد. با توجه به پخش تن‌تن كارتون در 3 ماهه تابستان رغبت كودكان را نسبت به كارتون‌های امروزی در مقایسه با آثار قدیمی چگونه دیدید؟هدف ما از ابتدا این بود كه در ماه آخر پخش این برنامه یك نظرسنجی ترتیب دهیم تا ببینیم بچه‌ها كارتون‌های قدیمی را می‌پسندند یا جدید را؟ هم‌سن و سال‌های خود ما هنوز هم نسبت به كارهای قدیمی رغبت بیشتری نشان می‌دهند. باید منتظر باشیم تا ببینیم نظر بچه‌ها چیست.اما حجم پیامك‌هایی كه آقای شریف‌زاده در روابط عمومی شبكه دریافت می‌كنند آنقدر بالاست كه همه‌مان را متعجب كرده و اكثر آنها علاوه بر كارتون‌های درخواستی بچه‌ها به پخش مجدد آثار قدیمی اختصاص دارد و این توفیقی است برای برنامه تن‌تن كارتون.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 616]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن