تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816317367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نيرو با اشاره به ادعاي رئيس جمهور اداره كشور با نفت پنج دلاري سخت مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: وزير نيرو با اشاره به ادعاي رئيس جمهور اداره كشور با نفت پنج دلاري سخت مي شود
گروه اقتصادي، رويا خالقي؛ روياي اداره كشور با نفت پنج دلاري اگرچه به قول معاون پارلماني وزير نيرو فقط يك شوخي براي دلخوش كردن مردم است اما پرويز فتاح وزير نيرو معتقد است وظيفه دولتمردان اداره كشور در شرايط سخت است و از اين رو بايد با نفت پنج دلاري هم كشور را اداره كنيم.

وي روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال اعتماد درباره اداره كشور با نفت پنج دلاري گفت؛ اداره كشور با نفت پنج دلاري بسيار سخت و مشكل است اما بايد آن را كنترل كرد. در واقع كشور بايد انعطاف لازم را در شرايط نوسان قيمت نفت داشته باشد. وي ادامه داد؛ بزرگ ترين توليدكننده نفت يعني عربستان با كاهش قيمت نفت دچار مشكل شده است از اين رو اين مشكلات براي ايران نيز دور از ذهن نيست.فتاح سپس به ابلاغ برنامه پنج ساله توسعه توسط مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت؛ بر اساس برنامه توسعه پنجم تا پايان برنامه بايد بودجه جاري از وابستگي به نفت خلاص شود. وزير نيرو اظهار اميد واري كرد ثروت فروش نفت در آينده نزديك براي سرمايه گذاري در طرح هاي زير بنايي هزينه شود. وي با بيان اينكه جواب كلي من به اين سوال كه مي توان كشور را با نفت پنج دلاري اداره كرد، بلي است، افزود؛ كار خيلي سختي است. بايد كنترل شديدي از سوي دولتمردان اعمال شود تا كمترين آسيب به كشور وارد شود.

وي خاطرنشان كرد؛ البته اميدواريم كار به جايي نرسد چون در اين مواقع تنها كساني كه سود مي برند غربي ها هستند و شرقي ها همواره ضرر مي بينند.

افزايش قيمت برق و آب در اختيار مجلس

وي همچنين در ادامه درباره احتمال افزايش قيمت آب و برق در سال آينده اظهار داشت؛ از سال 83 اختيار تغيير تعرفه از دست دولت خارج شده و چنانچه بخواهيم افزايش قيمتي داشته باشيم بايد به مجلس لايحه داده و با تصويب مجلس اين اقدام صورت گيرد. اما اگر براي سال آينده طرح هدفمند كردن يارانه ها تصويب شود، خودبه خود شاهد افزايش قيمت آب و برق خواهيم بود.

وي در پاسخ به سوالي كه پرسيده شد بالاخره در سال آينده افزايش قيمت آب و برق خواهيم داشت، افزود؛ در حال حاضر پيش بيني براي افزايش قيمت نشده و چنانچه طرح هدفمند كردن يارانه ها تصويب نشود، در بودجه 88 قيمت آب بها را تغيير خواهيم داد.فتاح درباره طرح تحول اقتصادي گفت؛ 20 روز گذشته با حضور در مجلس در كميسيون هاي مختلف درباره تبعات اجراي اين طرح در اصلاح قيمت آب و برق كه آرزوي ديرينه كشور بوده صحبت كردم تا بتوانيم راي مجلس را كسب كنيم.وي افزود؛ بر اين اساس در لايحه بودجه 88 نرخ آب بها را افزايش نداديم تا منتظر تصويب طرح تحول در مجلس باشيم.وي ادامه داد؛ در طرح تحول دولت اصلاً به قيمت اشاره نمي كند و تنها لفظ قيمت تمام شده ذكر شده است كه اين امر نشان دهنده ابعاد مختلف است. در نتيجه طي سه سال دولت از مجلس اجازه مي گيرد تا اقدامات لازم براي تغيير تعرفه آب و برق را ارائه دهد.وي افزود؛ توضيح اين طرح كاهش رشد مصرف، حذف برق غيرمجاز، كاهش تلفات برق و افزايش راندمان نيروگاه ها است.وي همچنين از ارائه بندي خبر داد كه طي آن دولت اختيار گرفته تا لايحه براي بعضي از بخش ها و اقشار طي زماني مسكوت مانده و اجرا نشود.

خشكسالي در كشور ادامه دارد

فتاح همچنين درباره ميزان مصرف آب شرب تهران اظهار داشت؛ تا روز جمعه 20 دي ماه در تهران بزرگ 800 ميليون متر مكعب آب مصرف شده است كه نسبت به سال گذشته چند هزار متر مكعب كمتر بوده است كه اين نشان دهنده مديريت مصرف است.وي تصريح كرد؛ دغدغه اصلي وزارت نيرو بحث بارندگي و پيش بيني هاي هواشناسي است كه در اين راستا شمال غربي، شمال و شمال شرق كشور طبق پيش بيني ها بارندگي نرمال داشته اند، اين درحالي است كه حوزه جنوبي كشور و حوضه آبريز كارون بزرگ، شمال دز و استان هاي جنوبي كشور در وضعيت زير نرمال به سر مي برند.فتاح گفت؛ تا به امروز در كل كشور 67 ميليمتر بارندگي رخ داده است در حالي كه متوسط بارندگي 40 ساله براي فصل پاييز و 20 روز ماه ابتدايي زمستان 67 ميليمتر بوده است. اين ارقام به معناي 23 درصد كاهش نسبت به حالت نرمال و متوسط 40 سال اخير است.وي اظهار داشت؛ آنچه ما را نگران مي كند وضعيت منابع برقابي كشور به خصوص در استان هاي جنوبي كشور كه تامين كننده درصدي از برق كشور هستند، است، چرا كه از نظر حجم آب سه ميليارد متر مكعب نسبت به سال گذشته كمبود داريم كه عمده آن در استان هاي جنوبي و خوزستان واقع شده است.

به گفته فتاح طبق آمار روز گذشته ورودي آب سد كارون3 كه تامين كننده دو هزار مگاوات برق كشور است 91 متر مكعب بر ثانيه بوده است كه سال گذشته و در مدت مشابه اين رقم 143 متر مكعب بر ثانيه بوده است ضمن اينكه ورودي آب سد دو هزار مگاواتي شهيد عباسپور نيز در سال جاري و مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 61 متر مكعب بر ثانيه و 340 متر مكعب بر ثانيه بوده است.وي اظهار داشت؛ سد دز نيز كه براي شبكه آبياري خوزستان با اهميت به شمار مي آيد داراي ورودي 56 متر مكعب بر ثانيه بوده است كه سال گذشته اين رقم 120 ميليارد متر مكعب بر ثانيه بوده است. سد كرخه نيز امروز داراي ورودي 40 متر مكعب بر ثانيه است كه سال گذشته در همين زمان 72 متر مكعب بر ثانيه بوده است. سد لار در تهران نيز داراي ورودي چهار متر مكعب بر ثانيه است كه سال گذشته نيز همين رقم بوده است.به گفته وزير نيرو هم اكنون سه ميليارد متر مكعب كمبود آب در مخازن داريم كه به معناي سال سخت از نظر منابع آب و نيروگاه هاي برقابي است كه گذر از آن همكاري مردم و مسوولان را مي طلبد.

مجاز به پرداخت جريمه نيستيم

فتاح در بخش ديگري همچنين ضرر 70 ميليارد توماني سنديكاي صنعت برق در خصوص دير كرد وزارت نيرو در پرداخت بدهي هاي خود به اين بخش اين امر را تنها يك ادعا دانست و گفت؛ بايد در اين زمينه بررسي هايي صورت گيرد و هيچ قانوني وجود ندارد كه ما جريمه تاخير در پرداخت بدهي ها را بپردازيم و تنها در صورتي كه دولت تقبل كند و ادعاي آنها اثبات شود ممكن است در اين زمينه پرداختي صورت گيرد اما در حال حاضر ما مجاز به پرداخت جريمه نيستيم.

نفت با آب ادغام نمي شود

فتاح گفت؛ طي مدت سه سال گذشته تاملات بسياري روي طرح ادغام دو وزارتخانه نفت و نيرو صورت گرفته و از وزراي گذشته نيز كه هم اكنون مشاوران وزارت نيرو هستند در اين رابطه نظر خواهي شده است، اما هم اكنون اين موضوع در دستور كار دولت نيست و مجلس نيز درخواستي در اين رابطه از دولت نداشته است.وزير نيرو ادامه داد؛ فضاي مملكت نيز هم اكنون كششي براي رفتن به سراغ اين موضوع ندارد، البته اشكالي در اين امر مشاهده نمي شود و اگر كارشناسان و صاحب نظران اين ادغام را مفيد بدانند قطعاً براي ساختار اقتصادي كشور خوب است اما اگر نگاه منصفانه و به دور از تعصبات را كنار گذاريم.

فتاح گفت؛ البته در برنامه پنجم توافق شده يك وزارتخانه بايد حذف شود البته نبايد اين نكته را نيز از نظر دور داشت كه بخش آب وزارت نيرو نمي تواند با موضوع نفت ادغام شود.

رشد شش درصدي مصرف برق در كشور

وزير نيرو ادامه داد؛ تا امروز در بخش برق 179 ميليارد كيلووات ساعت برق مصرف كرديم كه نسبت به سال گذشته شش درصد رشد داشته است كه از اين ميزان 3/4 ميليارد كيلووات ساعت از نيروگاه هاي برقابي بوده است.وي همچنين در مورد مخازن سوخت نيروگاه ها نيز اظهار داشت؛ مخازن سوخت نيروگاه ها در حال حاضر 76 درصد مازوت و 73 درصد گازوئيل دارد كه اين ميزان با توجه به شرايط آب و هوايي نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است و اگر با همين وضعيت ادامه يابد زمستان بدون مشكل و كمبود سوخت سپري خواهد شد. وزير نيرو از برنامه اين وزارتخانه براي تعمير نيروگاه هاي كشور تا ابتداي ارديبهشت ماه خبر داد و اظهار داشت؛ اين زمان نسبت به سال هاي گذشته دو ماه كاهش يافته تا بتوانيم براي تامين برق ماه هاي ابتدايي تابستان مشكلي نداشته باشيم.فتاح همچنين از وارد شدن هزار و 900 مگاوات برق واحدهاي حرارتي جديد خبر داد و گفت؛ بنا داريم تا پايان سال 950 مگاوات برق نيروگاه هاي حرارتي و سيكل تركيبي وارد مدار كنيم.

عمده بدهي هاي وزارت نيرو پرداخت شد

وزير نيرو اتمام طرح هاي نيمه تمام را از جمله اولويت هاي بودجه سال 88 دانست و تصريح كرد؛ همچنين براي مقوله آب شيرين كن ها نيز عنايت ويژه يي در بودجه سال 88 وزارت نيرو شده است، ضمن اينكه آب هاي مرزي و مشترك نيز در اولويت قرار گرفته است.به گفته وي در 9 ماهه سال 87 معادل 65 درصد از بودجه سال 87 تخصيص يافته است. دولت امسال قول داده است تا آخر سال معادل 70 درصد از بودجه را اختصاص دهد، بر اين اساس تاكنون 65 درصد از رقم بودجه سه هزار و 700 ميليارد توماني وزارت نيرو براي سال جاري تخصيص يافته است.وي با بيان اينكه ما به التفاوت نرخ تكليفي فروش برق و نرخ تمام شده در سال 86 كه در بند ج تبصره 11 ديده شده بود به طور كامل از خزانه دريافت شده است، گفت؛ اين رقم معادل دو هزار و 250 ميليارد تومان بوده است. براي سال 87 نيز تا به امروز دو هزار و 400 ميليارد تومان دريافت شده و باقي مانده آن نيز براي سه ماه زمستان محاسبه و پرداخت خواهد شد.وزير نيرو از كاهش مشكلات پيمانكاران خبر داد و تصريح كرد؛ قسمت عمده يي از بدهي دولت به پيمانكاران صنعت برق پرداخت شده است و همچنين 500 ميليارد تومان اوراق مشاركت نيز براي نيروگاه هاي كشور فروخته مي شود.
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن