تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813200579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هياهو براي هيچ


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هياهو براي هيچ
سياسي. ايران. آمريكا. تحريم
رسانه‌هاي غربي در حالي خبر از نقض تحريم‌هاي اقتصادي توسط شركت‌هاي غربي مي‌دهند كه توجه اين شركت‌ها به سوددهي خود و ابزارهاي نيرومند ايران براي فرار از تحريم به همراه شرايط بين‌المللي موفقيت تحريم‌هاي اقتصادي به طور عام و عليه ايران به طور خاص را با ترديد جدي مواجه ساخته است.

در روزهاي اخير خبرهاي زيادي در مورد بانك‌هاي آمريكايي و انگليسي منتشر شده است مبني بر اينكه اين بانك‌ها تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران را ناديده گرفته‌اند و با شركت‌ها و موسسات ايراني وارد معامله و بده بستان شده اند. بانك انگليسي لويدز يكي از اين موارد است كه مورد تعقيب قضايي نيز قرارگرفته است.

پرداختن به مقوله تحريم و كاركرد آن مقوله پيچيده ايست اما در مورد كاركرد تحريم‌هاي اقتصادي ديدگاه مثبتي در ميان كارشناسان وجود ندارد.

بيش از سه دهه است كه هيچ كشوري نتوانسته كشور ديگري را با تحريم اقتصادي وادار به عملي سازد. تا قبل از فروپاشي شوروي كه مناسبات مالي جهاني داراي پيچيدگي زيادي در مقايسه با امروز نبود تحريم‌ها صرفا كار را با دشواري مواجه مي‌ساخت اما پس از آن و آغاز موج دوم جهاني‌سازي ابزار تحريم در حقيقت غير مفيد شده است؟ حتي در دوره نخست نيز به خاطر توانايي كشورها در سازگاري با شرايط سخت، تحريم عملا كاردكرد كافي براي پيشبرد اهداف قدرت‌ها را نداشت و صرفا ابزاري براي آزردن طرف مقابل بود. در شرايط كنوني كه بازارهاي مالي داراي تنيدگي بسيار زيادي هستند به هيچ وجه نمي‌توان مانع مبادلات كالا و خدمات كشوري شد.

هياهوي رسانه‌هاي غربي در مورد ناديده گرفتن تحريم‌ها توسط ايران بي‌مورد و تا حدي مضحك است. نمي‌توان ادعا كرد كه تحريم اقتصادي كاملا بي‌اثر است اما بايد اذعان كرد كه قابليت كاربردي كافي ندارد. راههاي كه ايران، حتي نه به معني دولت به طور اخص براي فرار از تحريم‌ها در اختيار دارد بسيار متنوع است. شركت‌هاي ايراني با انبوهي از عرضه‌كنندگان كالاها و خدمات در سطح بين‌المللي مواجه هستند كه مي‌توانند از ميان آن‌ها دست به انتخاب بزنند، و اين يعني بي‌اثر شدن تحريم به عنوان يك ابزار ديپلماسي.

بديهي‌ترين اقدامي كه ايران بايد صورت دهد جستن راههاي مقابله با شرايطي است كه به طور ناعدلانه بر آن تحميل شده است. نكته مهم ديگري كه بايد به آن پرداخت بحران مالي جهاني است. در وضعيتي كه سودآوري بنگاههاي اقتصادي به خاطر نبود تقاضاي كافي با مشكل مواجه شده است هيچ شركتي حاضر نيست منافع خود را داوطلبانه قرباني كند به همين دليل تلاش مي‌كند مناطق سودده را براي مبادله كالا انتخاب كند. ايران اقتصاد بزرگي دارد كه داد و ستد با آن براي شركت‌هاي بزرگ سودمند است. در چنين شرايطي بسيار طبيعي است كه آن‌ها نيز به فكر فرار از شرايط تحميل شده باشند.

بنابراين عدم كارايي تحريم‌هاي اقتصادي قطعي است و عليرغم مزاحمتي كه ايجاد مي‌كنند نمي‌توانند باعث تغيير جهت سياسي ايران به سمتي خلاف منافع ملي آن گردند. اگر به سياهه توانايي‌هاي ايران ابزار نفت را نيز بيافزاييم خواهيم ديد كه تحريم ابزار بسيار ناكارآمدي است. در شرايطي كه اقتصاد جهاني در ركود فرورفته است افزايش مجدد قيمت نفت به مثابه ضربه مهلكي عمل خواهد كرد. بر اساس برآوردهاي كارشناسان اقتصادي هر ‪ ۱۰‬دلار افزايش قيمت نفت رشد اقتصادي جهان را ‪ ./۵‬كاهش خواهد داد. در چنين شرايطي آيا اقتصاد جهاني توانايي تحمل فشار بيشتري را دارد؟
 يکشنبه 22 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن