تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816545986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنج اصل مهم در استفاده از اينترنت


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: پنج اصل مهم در استفاده از اينترنت
تهران- خبرگزاري كار ايران
اينترنت بي‌ترديد فرصت‌‏هاي فراواني فراهم مي‌كند اما استفاده از اين پديده بي نظير همانند بسياري از ابزارهاي ديگر نيازمند در نظر گرفتن برخي اصول و در واقع فرهنگ استفاده است.
به گزارش ايلنا، اينترنت به همان نسبت كه توان ايجاد فرصت‌‏هاي جديد را دارد مي‌تواند تهديداتي را نيز به همراه خود داشته باشد كه با در نظر گرفتن برخي قوائد ساده بخصوص در حوزه شخصي و خصوصي مي‌توان با اطمينان بيشتري از آن استفاده كرد در ادامه به پنج اصل مهم در استفاده مطمئن تر از اينترنت (كه با توجه به فرهنگ ايران و مشكلاتي كه هر از گاهي استفاده از اينترنت در كشور براي شهروندان به همراه داشته است تهيه شده است ) اشاره خواهد شد.
1. به هر اطلاعات يا متني كه در اينترنت مي‌خوانيد اعتماد نكنيد
بخش بزرگي از محتوا و اطلاعات موجود در اينترنت از منابع علمي و درست است اما در برخي موارد اطلاعات موجود در سايتها يا وبلاگها تنها تجربه يا نظر شخصي يك فرد يا حتي متني تبليغاتي است. گاهي ديده مي شود كه فردي مي گويد اين مطلب را در اينترنت خوانده ام اما صرف وجود يك مطلب در اينترنت به معناي صحت آن نيست. بسيار مهم است كه اين متن توسط چه كسي و در كدام سايت يا رسانه اينترنتي منتشر شده است. بطور مثال بسياري از مطالبي كه اين روزها چه از طريق پيام رسانهاي فوري (ابزارهاي چت) يا ايميل براي افراد ارسال مي شود مطالبي از وبلاگهاي شخصي يا مطلبي است كه كاربري براساس تجربه شخصي در يك تالار گفتگو نوشته است. اگر تخصص و تجربه كافي در زمينه اينترنت نداريد و اطلاعاتي كه در اينترنت خوانده ايد مبناي تصميم گيري شماست (بخصوص در مواردي كه ميتواند عدم صحت مطالب به شما آسيب برساند مانند موارد بهداشتي يا پزشكي) حتما با فردي متخصص در اين زمينه مشورت كنيد.
2.در ارتباط خود با ديگران دقت كنيد.
اينترنت فضاي بي‌نظيري براي آشنايي و ارتباط با ديگران است اما عدم ارتباط نزديك و حضور در فضاي مجازي باعث مي‌شود كه برخي افراد در مورد هويت و موقعيتشان اطلاعات نادرستي به طرف مقابل خود بدهند. بنابراين در ارتباط با ديگران در چت، شبكه هاي اجتماعي و دوستيابي و يا وبلاگها هميشه اين اصل را به خاطر داشته باشيد كه ممكن است فرد مقابل دقيقا آنچه كه ادعا مي كند نباشد (براي مثال ممكن است جنسيت خود را اشتباه بگوييد و جالب است بدانيد كه براي برخي از نرم افزارهاي چت ابزارهايي وجود دارند كه حتي صدا را تغيير داده و مثلا? صداي مردي را به صداي زن يا بالعكس تغيير مي‌دهد). همچنين از ارائه اطلاعات مهم كه ممكن است مورد سوء استفاده قرار بگيرد يا انتشار عمومي آن باعث ايجاد مشكل براي شما شود در ارتباطهاي اينترنتي حتي الامكان خودداري كنيد. در اخبار حوادث به موارد متعددي اشاره شده است كه ارسال تصاوير خصوصي يا قبول دعوت براي ملاقات حضوري براساس يك ارتباط اينترنتي باعث ايجاد مشكلاتي براي شهروندان شده است.
3.در انتشار يا اطلاعات مرتبط با خودتان در اينترنت دقت كنيد.
اين روزها بسيار رايج شده است كه مردم اطلاعاتي همانند نام،تصوير يا حتي مشخصات تماسشان را در پروفايل خود در سايتها و شبكه هاي اجتماعي يا دوست يابي وارد مي‌كنند. البته اشكالي در اينكار نيست اما همواره دقت داشته باشيد كه آنچه كه شما در پروفايل يا وبلاگ خود منتشر مي‌كنيد توسط افراد مختلفي قابل مشاهده خواهد بود و ممكن است توسط ديگران ذخيره و مجددا در سايت يا وبلاگ ديگري منتشر شود. يكي از اشتباهاتي كه عموما در سايتهاي دوستيابي و شبكه هاي اجتماعي اتفاق مي افتد انتشار تصاويري از محافل خصوصي است با اين فرض كه اين تصاوير صرفاً توسط دوستان مشاهده مي شود اما همواره اين احتمال وجود دارد كه اين تصاوير توسط افرادي كه ممكن است دوست شما نباشند مشاهده شده ، مورد سوء استفاده قرار گرفته يا در سطح وسيعي منتشر شود بنابراين دقت كنيد كه تنها تصاوير و اطلاعاتي (مانند شماره تلفن) را در سايتها قرار دهيد كه در صورت انتشار عمومي آنها مشكلي براي شما يا خانواده اتان ايجاد نشود.
4. هر تقاضا يا ادعايي را جدي نگيريد.
هنوز هم برخي شهروندان كشورهاي پيشرفته اروپايي و آمريكايي قرباني كلاه برداران اينترنتي مي شوند كه با ادعاهاي متفاوت (مانند تقاضاي انتقال وجه از كشوري آفريقايي و شراكت فرد در مبلغ انتقال داده شده ) و با دريافت اطلاعات حساب و كارت اعتباري كاربران از آن سوء استفاده مي كنند. ممكن است شما نيز تاكنون چنين ايميلهايي دريافت كرده باشيد كه به دليلي مشابه بالا يا برنده شده در لاتاري و... از شما بخواهند كه اطلاعات كارت اعتباري خود را در صفحه يا سايتي وارد كنيد البته شايد در ايران به دليل نداشتن كارتهاي اعتباري بين المللي اين قضيه آنقدر جدي نباشد اما جالب است بدانيد كه برخي تجار ايراني قرباني چنين ادعاهايي شده اند. در شكلي ديگر ممكن است با بيان خبر كذب يا ادعايي از شما خواسته شود كه كلمه عبور ايميل خود را در صفحه خاصي وارد كنيد. (براي مثال ممكن است پيامي دريافت كنيد كه قرار است ياهو ايميل برخي كاربران را مسدود كند و براي اينكه ايميلتان مسدود نشود كلمه عبور خود در صفحه خاصي وارد كنيد) . اين شيوه به مهندسي اجتماعي معروف است و يكي از شيوه هاي رايج هك و سرقت اطلاعات است بنابراين هميشه در مورد ادعا يا تقاضايي كه از طريق ايميل يا چت دريافت مي‌كنيد با دقت رفتار كنيد بخصوص در مواردي كه اطلاعاتي درباره حساب بانكي يا كلمه عبور ايميل يا حساب شما در سايتي خواسته شده باشد و يا زماني كه از شما خواسته مي شود فايلي را دانلود يا در كامپيوتر خود اجرا كنيد.
5.امنيت مهم است.
امنيت لازمه حضور در اينترنت است. تصور نكنيد كه چون مقام مهمي نيستيد يا اطلاعات خاصي نداريد مورد توجه هكرها قرار نگرفته يا اطلاعات شما سرقت نخواهد شد. گاهي اوقات سرقت كلمه عبور ايميل شما و انتشار عمومي تصاويري كه شما از دوست يا يكي از افراد خانواده از طريق ايميل دريافت يا براي او ارسال كرديد يا اطلاعاتي كه با همكاران خود رد و بدل كرديد ممكن است باعث دردسر و ايجاد ناراحتي براي شما شود. همچنين در بسياري از كامپيوترهايي كه در خانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد تصاويري خصوصي از افراد خانواده يا ميهمانيها وجود دارد كه ممكن است در صورت وجود نقص امنيتي در كامپيوتر شما و در هنگام اتصال به اينترنت، افراد ديگري به اين تصاوير يا اطلاعات دسترسي پيدا كرده و احياناً اين اطلاعات مورد سوء استفاده قرار گيرد. بنابراين در هر سطحي كه از اينترنت استفاده مي‌كنيد به امنيت كامپيوتر خود اهميت دهيد و در اين زمينه از افراد فني و متخصص كمك بگيريد، از آنتي ويروسهاي به‌روز و فايروال استفاده كنيد و در هنگام اتصال و كار با اينترنت نكات امنيتي را مورد توجه قرار دهيد.
پايان پيام

كد خبر: 467420
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن